selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:36

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Oct 26, 2010 22:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, det lär ju fungera bra vad jag förstått. Men hur är det med Android-apparaterna, finns det app´ar till dom också som fungerar till Linns DS´ar?

Någon som testat?

/ B

PostPosted: Tue Oct 26, 2010 23:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kollar ungefär någon per månad om det dykt upp något som fungerar bra, men inte...
Läste (kanske var det på Linns forum) om "BubbleDS" som höll på att utvecklas av någon, speciellt för LINNs DS:ar verkar det som.

Fick låna en iPad av en kund häromveckan och måste säga att det är melodin. "Stor" pekskärm som visar informationen i en storlek som man enkelt kan se. Att allting dessutom är "Applesnyggt" gjorde inte saken sämre. En ren njutning med andra ord.
Köpte "appen" Chorus DS (känns om om det var dyraste appen i universum, drygt 300 kronor) för att testa och tycker den fungerade perfekt.

Ipadens batteri räcker dessutom i ärliga 7-8 timmar, och då surfade jag en hel del och testade allt möjligt.

Med facit i hand kan jag säga att någon typ av pekplatta är i alla fall vad jag kommer att satsa på.

PostPosted: Wed Oct 27, 2010 08:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Förresten... Vill bara tillägga att det som hindrar mig från att klicka på "Köp" är att iPad:en bara har en inloggning.
Tillsammans med en femåring betyder det att man antingen behöver två stycken (för dyrt) eller inte kommer att få ha kvar sina inställningar speciellt länge...
Det optimala hade varit att varje familjemedlem hade haft en egen inloggning med en stor tydlig bild man kan peka på för att logga in. Väl inne på sin egen inloggning kan man härja runt bäst man vill utan att ändra dom andras inställningar, hemsidor, mail etc.

PostPosted: Wed Oct 27, 2010 08:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bill50x wrote:
Ja, det lär ju fungera bra vad jag förstått. Men hur är det med Android-apparaterna, finns det app´ar till dom också som fungerar till Linns DS´ar?

Någon som testat?

/ B
Jag har testat några olika.
-Andromote, funkar inte alls
-Allshare (i Samsung 2.2), funkar men klumpig som faaaan!
-Twonky, funkar men när skärmen slocknar tappar den kontakt med WI-FI, spelar inte nästa låt...

Inget av programmen ovan skriver in låtlistan i DS'n, därav begränsad funktionalitet.
Det va samma problem med några av iphone apparna i början med.

/T

PostPosted: Wed Oct 27, 2010 10:34 
Moderator
Moderator

Om jag har förstått saken rätt så hanterar inte vanliga UPnP-standarden att skriva in låtar i en spellista, på det sätt DS fungerar. Därför har Linn gjort ett tillägg, Linn extensions, vilket hanterar spellista i mediarenderaren. Enligt orginal UPnP måste alltså kontrollpunkten hela tiden mata renderaren med nästa låt. Om kontrollpunkten kopplas från nätet stannar allt vid nästa låtbyte. Inte heller gapless playback fungerar bra om inte renderaren själv har sin låtlista. Därför kommer kontrollpunkter framtagna med Linn DS i åtanke att fungera bättre för oss.

PostPosted: Mon Nov 29, 2010 15:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har börjat använda UPnPlay i min Galaxy S. Funkar kalasbra så när som att ibland kan programmet skippa över några låtar i playlisten. Har mailat utvecklaren om det och han bekräftade att det var en bugg som kommer att åtgärdas i nästa version.

http://www.appbrain.com/app/upnplay/cx.hoohol.silanoid

PostPosted: Mon Nov 29, 2010 15:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Om jag har förstått saken rätt så hanterar inte vanliga UPnP-standarden att skriva in låtar i en spellista, på det sätt DS fungerar. Därför har Linn gjort ett tillägg, Linn extensions, vilket hanterar spellista i mediarenderaren. Enligt orginal UPnP måste alltså kontrollpunkten hela tiden mata renderaren med nästa låt. Om kontrollpunkten kopplas från nätet stannar allt vid nästa låtbyte. Inte heller gapless playback fungerar bra om inte renderaren själv har sin låtlista. Därför kommer kontrollpunkter framtagna med Linn DS i åtanke att fungera bättre för oss.
Jag har en app i min Samsung telefon som fungerar perfekt med Squeezebox. Inga problem med låtlistor, spela nästa låt eller något sådant. Det enda felet är väl att gränssnittet inte är riktigt hundra men det kan lika gärna vara Android-problem snarare än själva app´en. Jo, en sak till är fel. App´en klarar inte att byta server. Just nu har jag två datorer med lite olika innehåll och i Squeezeboxen är det enkelt att växla mellan dessa. Med Android-app´en får man bara ett felmeddelande om man försöker spela från en annan server än den som är vald i SB´n.

Men, på vilket sätt (eller egentligen varför) är Linns DS-variant annorlunda när det gäller kommunikationen?

/ B

PostPosted: Mon Nov 29, 2010 15:58 
Moderator
Moderator

Styrs din Squeezebox med hjälp av UPnP-protokollet, eller något eget som hör specifikt till Squeezebox? Om den styrs via UPnP, fungerar det att den går till nästa låt i spellistan, även om du tar kontrollpunkten offline?

PostPosted: Mon Nov 29, 2010 19:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Men, på vilket sätt (eller egentligen varför) är Linns DS-variant annorlunda när det gäller kommunikationen?
Den stora skillnaden är väl att Linn stöder UPNP rakt av medan SB har ett annat funktionssätt. Jag är ingen expert, men är det inte så att Sqeeze Center trycker data till Sqeezeboxen? Linn:s DS:ar drar data från nätet i den takt de behöver den. Detta kräver ingen regelrätt synkroniseringsloop vilket SB rimligen kräver (om nu inte SB:n låser klockan till nätverket - vilket skulle vara synnerligen korkat!)

Jag tycker Linns variant verkar smartast då den inte kräver speciellt mycket av servern och inte heller att kontrollpunkten är med hela tiden. Låga krav på server och smidig hantering av kontrollpunkter helt enkelt. Jag är inte alls biaserad ;-)

PostPosted: Mon Nov 29, 2010 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

leif_lar wrote:
Förresten... Vill bara tillägga att det som hindrar mig från att klicka på "Köp" är att iPad:en bara har en inloggning.
Tillsammans med en femåring betyder det att man antingen behöver två stycken (för dyrt) eller inte kommer att få ha kvar sina inställningar speciellt länge...
Det optimala hade varit att varje familjemedlem hade haft en egen inloggning med en stor tydlig bild man kan peka på för att logga in. Väl inne på sin egen inloggning kan man härja runt bäst man vill utan att ändra dom andras inställningar, hemsidor, mail etc.
Det finns parental control på iPad.

/Erik

PostPosted: Sun Dec 05, 2010 08:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej!

Jag har testat BubbleDS (beta) under några dagar, den funkar bra.
+Den skriver in i (kontrollerar) spellistan i DS'n.
+Radion funkar.
-Volymkontrollen funkar inte, har inte "forskat" i det.

/Teuvo

PostPosted: Tue Jan 18, 2011 10:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Testade också Bubble DS (Android app) alldeles nyligen (sök på Linn forum), fungerar riktigt bra. Gränssnittet är enkelt och flyter på bra (telefonen är en HTC Desire).
Den kunde styra volymen på en Sekrit DSi med Cara 9, däremot inte på en Majik DS med Cara 10. Vet inte om det har att göra med Cara versionerna.
Den är fri att ladda ned, slutar fungera 31:a januari eftersom det är en Beta.
En snygg lösning är att man kan kontrollera volymen med telefonens externa volymkontroll (den riktiga knappen).

Den finns inte i vanliga Market för Android än, vill man testa måste man "surfa" ner den, samt dessutom ställa in telefonen på att acceptera program som inte kommer från Market.

Tror det blir en klockren app för Android när den är klar.

Info:
http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=8454

Appen:
http://bubbleguuum.free.fr/bubbleds.apk

PostPosted: Tue Feb 15, 2011 15:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det någon som testat den här? Limited Label 7CK100: http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=5418935 Borde inte BubbleDS gå att köra på den? Tyvärr verkar inte landscape läget funka i BubbleDS, det vore ju trevligt på en lite större skärm. Kanske är det ett billigt iPad alternativ för DS styrning? Kan inte nån annan testa först, så får jag som iPhonefan något att fundera på? :)

PostPosted: Tue Feb 15, 2011 19:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag googlade som hastigast och den verkar inte ha stöd för "Android market", där dom flesta apparna finns...

PostPosted: Tue Feb 15, 2011 20:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

leif_lar wrote:
den verkar inte ha stöd för "Android market"
WTF? :shock: Vilket skämt! En fullständigt usel produkt i så fall. Snacket om "tusentals apps för nedladdning" verkar ju inte stämma så bra då... Kanske bäst att hålla sig till Apple's produkter iaf. Jag som kände lite sug efter att testa Andriod...

Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00