selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 18:20

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4
Author Message
PostPosted: Thu Oct 21, 2010 07:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sväng eller inte för mig handlar det om hur musiken kan beröra en känslomässigt. Arg glad eller kanske rentutav :twisted: En bra anläggning bilr man berörd av. Vare sig det är hårdrock eller klassikt. Musikern vill förmedla en känsla.Den känslan kommer sämre eller inte alls fram i en halvtaskig anläggning. Det jag menar är att artisten vill förmedla någonting på samma sätt som en konstnär vill förmedla någonting med sina tavlor. I en bra anläggning har man lättare att förstå vad musikern vill förmedla i stället för att bara bli lyssningstrött.
Tycker att linn prylar har blivit bättre på att förmedla känsla med åren. De hände dock någonting trist när lk-lådan dog ut. Klimax ja visst men för vem ?? Inte för min plånbok iaf.

PostPosted: Thu Oct 21, 2010 11:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Christian wrote:
Jag tycker snacket om "stampa takten" är väldigt uttjatat. Jag får en känsla av att Linn anhängare framställs som någon som besinningslöst sitter och stampar tills golvet går sönder. Jag har ett Linn system därför att jag älskar musik. Gamla godingar kan man uppskatta även i en taskig bilradio. Är man däremot nyfiken på ny musik och att vidga sina vyer musikaliskt så är det viktigt med ett bra system. Det är faktiskt ganska ofta jag hör musik t.ex. på TV eller radio och tänker att "undrar om detta är bra?, dvs något som jag skulle kunna uppskatta".

Beträffande "svänget" så har jag följande exempel: Lyssnade på ett album på min DS. Tyckte mycket om det. Tyckte att det var ett bra band och ett bra sväng. Tyckte om albumet så mycket att jag senare även köpte det på vinyl. Vad märker jag då? Jo att svänget givetvis finns kvar, men små subtila nyanser av svänget framträder som inte hördes på DS. Exempelvis hur trummisen ibland driver och i bland sackar. När man hör det så låter det helt naturligt och det i sig accentuerar olika delar av låten ännu mer än tidigare. Med detta vill jag ha sagt att det lät bra och svängde bra på DS men svänget var så att säga i "march-takt" dvs likadant genom hela låten, medan man på LP märker att det varierar genom låten. Jag tror detta resonemang också gäller gamla VS nya Linn komponenter, dvs att nya är mer nyanserade i svänget.

En annan tanke som jag har är att mängden bas påverkar uplevelsen av sväng och kraft, energi etc. Jag märker detta på mitt eget system. Altså K320 spelar betydligt renare och tydligare bas än mina gamla Espek. Däremot kan jag ibland önska mig mer djupare bas rent kvantitativt. Det påverkar också upplevelsen av sväng i viss mån, tror jag.
Jag tycker "stampa takten" är ett mycket bra uttryck, även om det ibland används lite hånfullt av andra. Om vänner eller besökare kommer hem till mig & sitter i soffan och jag har musik igång i bakgrunden så händer det inte så sällan att de sitter o stampar takten. Då vet jag att jag har en bra och bra justerad anläggning!, för vem stampar inte takten på en konsert?. Vad stampar man då takten till oftast, jo trummisen för det är han som håller takten, därför tror och tycker jag att basen är viktig för svänget. När jag går på en konsert(med bra ljud) är basen oftast mycket kraftigare & fysisk än vad den presenteras på många stereoanläggningar. Därför tycker jag att Linn är på helt rätt väg med Klimax 350, Majik 140 och A242 som är ganska basstarka högtalare om de drivs på rätt sätt(Aktivt).

mvh

PostPosted: Thu Oct 21, 2010 13:49 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jag får hålla med MrTweak om att "det var bättre förr", åtminstone hos Linn-handlarna.

Det var verkligen länge sen man hörde något ute i butikerna som får mig att tappa hakan eller fylla mig med ha-begär. (det blir iofs inte bättre av de numera saftiga priserna).

Jag är främst intresserad av att anläggningen levererar ursinnigt ös, om programmaterialet så kräver. Det har inget med ljudstyrka att göra, bara att musiken är oemotståndligt medryckande och ge en kick. Har man gäster hemma kan man märka det på att det slutas prata och man istället lyssnar på musiken. Har inte musiken full uppmärksamhet är det stor risk att man har en anläggning som spelar muzak.

Det är punkt 1 för mig att kryssa i listan. Subtiliteter kommer längre ner på listan.

PostPosted: Thu Oct 21, 2010 14:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

nonick wrote:
Men drar man stampa takten till ytterlighet blir jag fundersam. Jag kan uppskatta en låt återgiven i en butik, sitta oh lyssna och njuta men tittar jag på butiksrepresentanten går ju foten och kroppspråket på full speed.
Då börjar jag fundera, vad är de de hör som jag inte hör eller är jag mindre musikalisk och saknar förmågan att höra det som "äldre" eller mer erfarna Linnister hör?
Det där tror jag i mångt och mycket är försäljningstaktik och kanske är det för att just få kunden att "fundera". Säljaren är ju i mångt och mycket en auktoritet och hans uppgift är att övertyga kunden att det han säljer "är bäst".

I övrigt tycker jag att de nyare Linn-prylarna "svänger" väl så mycket som de äldre, fast på annat sätt. Linn har blivit mer "HiFi". Du hör betydligt mer detaljer och bättre melodi.

Och vad det gäller "HiFi" så märks det i mångt och mycket i den musik som spelas i Linn-butikerna. Förr kunde man höra gamla Bob Dylan-låtar när det skulle demas, nu är det inte ovanligt att det istället är Diana Krall eller Eric Bibb. Ungefär som i vilken HiFi-affär som helst :wink:

/mvh

PostPosted: Thu Oct 21, 2010 15:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

torig wrote:
Och vad det gäller "HiFi" så märks det i mångt och mycket i den musik som spelas i Linn-butikerna. Förr kunde man höra gamla Bob Dylan-låtar när det skulle demas, nu är det inte ovanligt att det istället är Diana Krall eller Eric Bibb. Ungefär som i vilken HiFi-affär som helst :wink
Jag vet inte vad du har hittat för Linnbutiker i Göteborg som bara spelar "Hifi-fina" inspelningar?? När jag besöker de två (jag känner till) spelas vilken musik som helst och ibland på repiga, buckliga skivor. Det som framgår när det gäller repiga och svajiga skivor är att LP 12:an är fantastisk no-matter-what. I DS-spelarna kan vad som helst dyka upp. Jag tycker inte att det är fel med bra inspelningar. Tvärtom, det är ju väldigt trevligt när de som spelar in/mixar/mastrar vet vad de håller på med och får till ett mycket bra resultat. Det är ju trots allt det som är den verkligt första Sourcen i inspelad musik som ska spelas upp genom någon-ra apparat-er. Men det fina med Linn är att det går att få ut maximalt ur vilken inspelning som helst.

Det som är förvånande är att det är så få musiker som verkligen bryr sig om att få ut musiken på bästa sätt. Det jobbas förstås kopiöst på det musikaliska uttrycket och detaljer/helhet osv. Själva slutprodukten kan man sedan lämna vidare till någon som INTE är så musikalisk och pressar ihop allt till en hårdkokt svårspelad ljudmassa. Obegripligt. Det samma gäller liveljud, som oftast är totalt undermåligt, alltså riktigt riktigt sopigt. Skulle kunna skriva hur många rader som helst hur fantastiskt skitdåligt jobb många" ljudtekninker" gör. Det går att ta lite skrammel, dist, rundgång och allsköns missljud. Men skrikig ultravass diskant, flåsande odistinkt mumbojumbo-fluffbas och ingenting däremellan på en outhärdlig volymnivå gör inte musiken/musikerna rättvisa..

PostPosted: Thu Oct 21, 2010 16:13 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

[Naim]-(Linn) wrote:
torig wrote:
Det samma gäller liveljud, som oftast är totalt undermåligt, alltså riktigt riktigt sopigt. Skulle kunna skriva hur många rader som helst hur fantastiskt skitdåligt jobb många" ljudtekninker" gör. Det går att ta lite skrammel, dist, rundgång och allsköns missljud. Men skrikig ultravass diskant, flåsande odistinkt mumbojumbo-fluffbas och ingenting däremellan på en outhärdlig volymnivå gör inte musiken/musikerna rättvisa..
Låter som live konsert på Berns....

PostPosted: Thu Oct 21, 2010 16:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

[Naim]-(Linn) wrote:
Jag vet inte vad du har hittat för Linnbutiker i Göteborg som bara spelar "Hifi-fina" inspelningar??
Nu var det väl inte riktigt så jag skrev eller menade. :?

Däremot så ville jag "mellan raderna" få fram att Linn är som vilken HiFi-tillverkare som helst (förutom att de numera inte tillverkar CD-spelare :wink: ). Likaså att det är ingen större skillnad mellan HiFi-handlarna heller. Det "extrema" från båda hållen tonas allt mer ner.

På "den gamla goda tiden" ansåg Linn att de där med broschyrer och tekniska data i princip var av noll och intet värde, för att avgöra en apparats kvalitet (håller i och för sig med). Men nu lägger man ner en hel del energi på tekniska specifikationer och annan information.

Likaså vad det gäller HiFi-mässor, så var det något som ratades förr och som man definitivt inte skulle vara med på. Även här är det numera "annat ljud i skällan". Ta bara Arken-mässan, som exempel. Där fanns Linn representerat i två montrar.

Så nog har Linn blivit mer "mainstream" jämfört med tidigare. Tycker jag är bra. För finns man där andra tillverkare finns, så blir det fler som får upp ögonen (öronen) för Linn.

/mvh

PostPosted: Thu Oct 21, 2010 18:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Det som är förvånande är att det är så få musiker som verkligen bryr sig om att få ut musiken på bästa sätt. Det jobbas förstås kopiöst på det musikaliska uttrycket och detaljer/helhet osv. Själva slutprodukten kan man sedan lämna vidare till någon som INTE är så musikalisk och pressar ihop allt till en hårdkokt svårspelad ljudmassa. Obegripligt. Det samma gäller liveljud, som oftast är totalt undermåligt, alltså riktigt riktigt sopigt. Skulle kunna skriva hur många rader som helst hur fantastiskt skitdåligt jobb många" ljudtekninker" gör. Det går att ta lite skrammel, dist, rundgång och allsköns missljud. Men skrikig ultravass diskant, flåsande odistinkt mumbojumbo-fluffbas och ingenting däremellan på en outhärdlig volymnivå gör inte musiken/musikerna rättvisa..
När jag träffade en musiker OCH inpelningstekniker på Peoples and Schmidt:s event härom veckan och diskuterade inpelningskvalite (eller brist på sådan) fich jag höra bakvägen att jag var HiFi-nörd :wink: Vet inte om det var bra eller dåligt :D . Svänget hörs ju i en transistorradio eller i en bilstereo och musiken är det viktigaste enligt min samtalsvän. Hursom, det känns som ett förlorat slag.

PostPosted: Thu Oct 21, 2010 19:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Carl Nyqvist wrote:
Ni vet att sväng inte "uppstår" genom att anläggningen lägger till nått till musiksignalen - distorsion i det här fallet.
Okej, det är jag med på.

Men det är inte helt ovanligt att viss typ av distorsion uppfattas som att återgivningen får mera drag, kraft, sug, must och rå urkraft. Jag påstår dock inte att MRTweak uppfattar det på detta sätt, det kan jag inte veta.

Förra veckan lyssnade jag till apparater (ej Linn) som gav ett mycket dynamiskt och kraftfullt intryck. Själv tyckte jag att det musikaliska budskapet maskerades rejält av just detta, det fanns ingen finess i framförandet. Dynamiken blåstes upp på ett sätt som gjorde musikerna klumpiga och efter några minuter var det närmast outhärdligt att lyssna.
Så är det säkert. Å andra sidan är det inte orimligt att tänka att om någon tycker att en hifi-apparat ger mer ös och drag i jämförelse med en annan – och han uppskattar det - så bryr han sig förmodligen väldigt lite om vad som ligger bakom öset och draget. Trots allt är det ju det installerade upplevda resultatet som är intressant, inte potentialen eller teorin.

Det här med stort, kraftfullt, dynamiskt och samtidigt dött resultat känner nog många igen sig i. Jag slutar inte förvånas över att det byggs anläggningar som blåser upp soundet nått enormt samt att det finns folk som blir imponerade av dem. Inte ovanligt med sound som blåses upp till 5 meter stora gitarrer eller sångerskor med gigantiska läppar. :) En av många aspekter jag gillar med Linn är vad jag skulle kalla rightsizing (kommer inte på nått bra ord på svenska) – dvs att instrument och sound låter naturligt och är naturligt stora i återgivningen .

Vh C

PostPosted: Thu Oct 21, 2010 19:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Jag tycker snacket om "stampa takten" är väldigt uttjatat. Jag får en känsla av att Linn anhängare framställs som någon som besinningslöst sitter och stampar tills golvet går sönder.
Ja vadå, precis sånna är vi. Inte du? En del av oss har to m förstärkt golvet för att kunna stampa på sjusärdeles! :)

Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4

All times are UTC+02:00