selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 16:38

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Wed Oct 20, 2010 08:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

doze84 wrote:
På selleri vet man bättre.
8)

PostPosted: Wed Oct 20, 2010 08:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

doze84 wrote:
Men vi vet att det sväng vi söker inte går att fejka. För om du fejkar det på en låt så förstör det på en annan låt. Det går inte att accentuera fram mera sväng!
sväng går inte att betona, för sväng är en del av transparens.
Allt går att fejka, mer eller mindre. Men i övrigt har du rätt, rytm, melodi etc är en fråga om transparens. Och det är väl snarare här som Faktiskt och Selleri skiljer sig, VAD är det som är viktigast i sökandet efter transparens? Det finns ingen anläggning i världen som är 100 % transparent utan det handlar om kompromisser, vilka kvaliteter man prioriterar. Hårdrar man det hela föredrar Faktiskt rak frekvensgång och Selleri "stampa-takten".

/ B

PostPosted: Wed Oct 20, 2010 13:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Jag vet, och jag tror alla som skrivit i den vet, att om i det här fallet MrTweak anser att det svänger mer från de gamla grejerna så har det inget med distorsion att göra.
Spännande uttalande!

Hur kan vi veta det? Jag förstår inte.

PostPosted: Wed Oct 20, 2010 14:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker snacket om "stampa takten" är väldigt uttjatat. Jag får en känsla av att Linn anhängare framställs som någon som besinningslöst sitter och stampar tills golvet går sönder. Jag har ett Linn system därför att jag älskar musik. Gamla godingar kan man uppskatta även i en taskig bilradio. Är man däremot nyfiken på ny musik och att vidga sina vyer musikaliskt så är det viktigt med ett bra system. Det är faktiskt ganska ofta jag hör musik t.ex. på TV eller radio och tänker att "undrar om detta är bra?, dvs något som jag skulle kunna uppskatta".

Beträffande "svänget" så har jag följande exempel: Lyssnade på ett album på min DS. Tyckte mycket om det. Tyckte att det var ett bra band och ett bra sväng. Tyckte om albumet så mycket att jag senare även köpte det på vinyl. Vad märker jag då? Jo att svänget givetvis finns kvar, men små subtila nyanser av svänget framträder som inte hördes på DS. Exempelvis hur trummisen ibland driver och i bland sackar. När man hör det så låter det helt naturligt och det i sig accentuerar olika delar av låten ännu mer än tidigare. Med detta vill jag ha sagt att det lät bra och svängde bra på DS men svänget var så att säga i "march-takt" dvs likadant genom hela låten, medan man på LP märker att det varierar genom låten. Jag tror detta resonemang också gäller gamla VS nya Linn komponenter, dvs att nya är mer nyanserade i svänget.

En annan tanke som jag har är att mängden bas påverkar uplevelsen av sväng och kraft, energi etc. Jag märker detta på mitt eget system. Altså K320 spelar betydligt renare och tydligare bas än mina gamla Espek. Däremot kan jag ibland önska mig mer djupare bas rent kvantitativt. Det påverkar också upplevelsen av sväng i viss mån, tror jag.

PostPosted: Wed Oct 20, 2010 14:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Jag tycker snacket om "stampa takten" är väldigt uttjatat.
+1

PostPosted: Wed Oct 20, 2010 14:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Jag tycker snacket om "stampa takten" är väldigt uttjatat. Jag får en känsla av att Linn anhängare framställs som någon som besinningslöst sitter och stampar tills golvet går sönder. Jag har ett Linn system därför att jag älskar musik. Gamla godingar kan man uppskatta även i en taskig bilradio. Är man däremot nyfiken på ny musik och att vidga sina vyer musikaliskt så är det viktigt med ett bra system. Det är faktiskt ganska ofta jag hör musik t.ex. på TV eller radio och tänker att "undrar om detta är bra?, dvs något som jag skulle kunna uppskatta".

Beträffande "svänget" så har jag följande exempel: Lyssnade på ett album på min DS. Tyckte mycket om det. Tyckte att det var ett bra band och ett bra sväng. Tyckte om albumet så mycket att jag senare även köpte det på vinyl. Vad märker jag då? Jo att svänget givetvis finns kvar, men små subtila nyanser av svänget framträder som inte hördes på DS. Exempelvis hur trummisen ibland driver och i bland sackar. När man hör det så låter det helt naturligt och det i sig accentuerar olika delar av låten ännu mer än tidigare. Med detta vill jag ha sagt att det lät bra och svängde bra på DS men svänget var så att säga i "march-takt" dvs likadant genom hela låten, medan man på LP märker att det varierar genom låten. Jag tror detta resonemang också gäller gamla VS nya Linn komponenter, dvs att nya är mer nyanserade i svänget.

En annan tanke som jag har är att mängden bas påverkar uplevelsen av sväng och kraft, energi etc. Jag märker detta på mitt eget system. Altså K320 spelar betydligt renare och tydligare bas än mina gamla Espek. Däremot kan jag ibland önska mig mer djupare bas rent kvantitativt. Det påverkar också upplevelsen av sväng i viss mån, tror jag.
Bra inlägg och i synnerhet den i citatet fetmarkerade meningen. De flesta andra tycks ha uppfattningen att man i princip alltid hör själva musiken (budskapet, melodin, takten etc.), men bara är berövad något ljudrelaterat. En majoritet av Linnisterna (uppfattar jag) är dock helt på det klara med att man inte alls säkert förstår en låt via vilken anläggning som helst och följdaktligen tänker just som du skrev.

PostPosted: Wed Oct 20, 2010 17:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Christian wrote:

Bra inlägg och i synnerhet den i citatet fetmarkerade meningen. De flesta andra tycks ha uppfattningen att man i princip alltid hör själva musiken (budskapet, melodin, takten etc.), men bara är berövad något ljudrelaterat. En majoritet av Linnisterna (uppfattar jag) är dock helt på det klara med att man inte alls säkert förstår en låt via vilken anläggning som helst och följdaktligen tänker just som du skrev.

Mycket bra skrivet!

Däremot är "stampa takten" en självpåtagen klyscha som effektivt marknadsförde Linn för tjugo år sedan och som var en del av grunden till märkets stora framgångar.

Vem minns inte "Uncle Ben's-riset som aldrig klibbar"?

/Erik

PostPosted: Wed Oct 20, 2010 19:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Carl Nyqvist wrote:
Jag vet, och jag tror alla som skrivit i den vet, att om i det här fallet MrTweak anser att det svänger mer från de gamla grejerna så har det inget med distorsion att göra.
Spännande uttalande!

Hur kan vi veta det? Jag förstår inte.
Ni vet att sväng inte "uppstår" genom att anläggningen lägger till nått till musiksignalen - distorsion i det här fallet.

PostPosted: Wed Oct 20, 2010 20:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Ni vet att sväng inte "uppstår" genom att anläggningen lägger till nått till musiksignalen - distorsion i det här fallet.
Okej, det är jag med på.

Men det är inte helt ovanligt att viss typ av distorsion uppfattas som att återgivningen får mera drag, kraft, sug, must och rå urkraft. Jag påstår dock inte att MRTweak uppfattar det på detta sätt, det kan jag inte veta.

Förra veckan lyssnade jag till apparater (ej Linn) som gav ett mycket dynamiskt och kraftfullt intryck. Själv tyckte jag att det musikaliska budskapet maskerades rejält av just detta, det fanns ingen finess i framförandet. Dynamiken blåstes upp på ett sätt som gjorde musikerna klumpiga och efter några minuter var det närmast outhärdligt att lyssna.

Många bra inlägg i denna tråd, tycker jag!

PostPosted: Wed Oct 20, 2010 21:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Som ny Linnist tycker jag att det svänger. Mycket mer än många andra anläggningar jag haft genom åren. Jag uppskattar också det lite renare ljud som Linn erbjuder i senare elektronik. Alltså rent HiFiljud ( och andra kvalitér) plus medryckande återgivning.
Men drar man stampa takten till ytterlighet blir jag fundersam. Jag kan uppskatta en låt återgiven i en butik, sitta oh lyssna och njuta men tittar jag på butiksrepresentanten går ju foten och kroppspråket på full speed.
Då börjar jag fundera, vad är de de hör som jag inte hör eller är jag mindre musikalisk och saknar förmågan att höra det som "äldre" eller mer erfarna Linnister hör?

PostPosted: Wed Oct 20, 2010 21:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

M.a.o så utav h-e svänger det väl inte?

PostPosted: Wed Oct 20, 2010 22:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej nonick, bra fråga men var inte så orolig, hur och med vilket kroppspråk som man använder när man lyssnar på musik beror ju på många saker. T.ex uppfostran och hur blyg/inte blyg man är. Hur mycket "utåtagerande" den sociala normen tillåter på platsen. :wink:

Dvs står du längst fram på en rockkonsert, kan du väl göra nästan vad som helst. Är du Svensk, nykter och står längst bak så accepteras väl, att du nickar och klappar i händerna.

Vi är ju i högsta grad "sociala djur", så..."whenever in Rome, do as the Romans..."
så om du känner, att det rycker lite i foten, så blir ju handlaren bara glad. :P

Om du känner, att du får gåshud över hela kroppen och att du bara måste ge dig hän åt musiken och dansa (fast du är Svensk & nykter) då har du kommit i ett ganska kraftigt känslomässigt tillstånd ("you'r having an eargasm"). Vilket är väldigt trevligt och klart beroende framkallande. 8)

Jag tror att många "hifinördar" får åtminstone små gåshudsattacker, men som sagt det var länge sedan jag fick ens en pytteliten, i någon Hifi butik... :mrgreen:
Mvh MRTweak

PostPosted: Wed Oct 20, 2010 23:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Så är det naturligtvis, dagsform, förväntningar, nykter eller inte.

Men när det skall lyssnas på Linn skall det svängas, verkar som det tillhör på något sätt. Musiken och ljudupplevelsen kan ju vara väldigt bra men elektroniken tillför inte "sväng" med automatik för att det är just Linn?

PostPosted: Wed Oct 20, 2010 23:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

nonick wrote:
M.a.o så utav h-e svänger det väl inte?
Ha ha ha, TACK för det inlägget.Jag har skrattat i ett par timmar nu, helt underbart :lol:

PostPosted: Thu Oct 21, 2010 00:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej igen nonick, det här gamla uttrycket "sväng" kom ju till att användas som en Svensk motsvarighet/ersättning, till det engelska utrycket PRaT (Pace Rythm and Timing), som användes flitigt i vissa journalistiska kretsar inom smal gren av Engelsk Hifi press på 80-90-talet, som ett mått på hur bra en musikapparat var, ur rent subjektiv musikalisk synvinkel. Mätningar var inte så intressanta, utan öronen var det man skulle använda, vid bedömningarna.

I alla fall, är det så jag har förstått det, i mitt "ungdomliga" oförstånd.

Tunga märken, som var det som "gällde" i de kretsarna var ju förstås Linn och Naim.
Amerikansk och Japansk hifi, det fnös man bara åt :mrgreen:

Ha det så bra

Mvh MRTweak

Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00