selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 16:21

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Fri Oct 08, 2010 20:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag är ny inom Linnsfären men hållit på med HiFi sedan mitten av sjuttiotalet. Visst, kikat lite på Linnprylarna och lyssnat lite genom åren men med "ljudöron" och mindre med musiktänket. Ägt mycket av andra märken än just Linn men jag tror att jag äntligen fattat vad det handlar om. :wink:

Jag har lite Linnprylar och fått erbjudande att byta ut mitt LK 140 mot 6100 för att köra aktivt med mina 109:or, som jag tycker låter strålande i ett litet lyssningsrum på ca 16m2.
Rätt mycket pengar upp egentligen, men jag har redan bestämt mig men vad vad vinner jag? Är det värt pengarna?

PostPosted: Fri Oct 08, 2010 21:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

det kommer att bli ett rejällt lyft på alla plan, men som vanligt kommer frågan vad har du för källa/försteg

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Fri Oct 08, 2010 23:59 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

nonick wrote:
Jag är ny inom Linnsfären men hållit på med HiFi sedan mitten av sjuttiotalet. Visst, kikat lite på Linnprylarna och lyssnat lite genom åren men med "ljudöron" och mindre med musiktänket. Ägt mycket av andra märken än just Linn men jag tror att jag äntligen fattat vad det handlar om. :wink:

Jag har lite Linnprylar och fått erbjudande att byta ut mitt LK 140 mot 6100 för att köra aktivt med mina 109:or, som jag tycker låter strålande i ett litet lyssningsrum på ca 16m2.
Rätt mycket pengar upp egentligen, men jag har redan bestämt mig men vad vad vinner jag? Är det värt pengarna?
Aktivt blir i så gott som alla lägen bättre, och det oavsett rum då du slipper dumheterna som passiva filter skapar. Samt att du får en lite större bandbredd på dina högtalare, i regel så brukar de gå djupare. Däremot kommer en annan placering bli aktuell av samma anledning. Om det är värt pengarna är alltid mkt svårt att säga, alltid upp till var och en, men det ger garanterat störst skillnad mot all annan tänkbar uppgradering för samma peng. ( så länge vi pratar elektronik ;) ) Glöm inte bort att testa hemma innan du köper något bara =)

Lycka till!

-------------------
1+1=1

PostPosted: Sat Oct 09, 2010 01:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har just aktiva 6100 med majik 109 och har ett lite större rum än 16 kvm. Jag tror verkligen inte att du blir besviken. Du kan ju köpa steget först, köra passivt ett tag och sedan köpa de aktiva korten. Men det lyfter en hel del när du aktiverar.

PostPosted: Sat Oct 09, 2010 08:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Andrén wrote:
Om det är värt pengarna är alltid mkt svårt att säga, alltid upp till var och en, men det ger garanterat störst skillnad mot all annan tänkbar uppgradering för samma peng. ( så länge vi pratar elektronik ;) )
Helt fel, naturligtvis kan det finnas andra uppgraderingar som ger större effekt. Vi vet ju exempelvis inte vad trådskaparen har för källa.

6100 är dock ett avsevärt bättre slutsteg så redan triampat så kommer det att bli bättre.

PostPosted: Sat Oct 09, 2010 09:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Andrén wrote:
Om det är värt pengarna är alltid mkt svårt att säga, alltid upp till var och en, men det ger garanterat störst skillnad mot all annan tänkbar uppgradering för samma peng. ( så länge vi pratar elektronik ;) )
Helt fel, naturligtvis kan det finnas andra uppgraderingar som ger större effekt. Vi vet ju exempelvis inte vad trådskaparen har för källa.

6100 är dock ett avsevärt bättre slutsteg så redan triampat så kommer det att bli bättre.
En bra tanke Christian, men Andrén frågade inte riktigt så men då frågar vi dig. Vad har du för källa?

PostPosted: Sat Oct 09, 2010 10:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack för input.
Källan är en Teac WAP8500 som streamar direkt från separat hårddisk, alltså en variant av SB. Sedan är det ett vinylsystem runt 35k, dock ingen LP12:a. En Kolektor knyter ihop det hela.
Em Majik DSI ligger på önskelistan men har fått ett bra erbjudande på en lätt begagnad 6100 med aktiva kort som gör det lockande att börja bakvägen, så att säga. En MDSI finns knappast begagnad och kan ju alltid köpas från hyllan när som helst, när nya pengar kommit in.

PostPosted: Sat Oct 09, 2010 11:24 
Moderator
Moderator

Alltid när jag har testat under någorlunda noggranna omständigheter har aktivt varit ganska mycket bättre än passivt. Även aktivt med sämre steg, jämfört med passivt och bättre steg.

Men än större valuta för pengarna får man med bättre försteg. Störst utväxlig på prestandan får man om man byter upp sig på källan.

Det låter som att en DSI skulle passa ihop med ditt system riktigt bra. Om man bestämt sig för vilket slutmål man har, behöver det ju dock inte vara fel att börja i "fel" ände, om det passar med bra erbjudanden osv.

PostPosted: Sat Oct 09, 2010 12:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

nonick wrote:
Tack för input.
Källan är en Teac WAP8500 som streamar direkt från separat hårddisk, alltså en variant av SB. Sedan är det ett vinylsystem runt 35k, dock ingen LP12:a. En Kolektor knyter ihop det hela.
Em Majik DSI ligger på önskelistan men har fått ett bra erbjudande på en lätt begagnad 6100 med aktiva kort som gör det lockande att börja bakvägen, så att säga. En MDSI finns knappast begagnad och kan ju alltid köpas från hyllan när som helst, när nya pengar kommit in.
Det ligger nog nära tillhands att det skulle ge mer att lägga pengarna tidigare i kedjan, men precis som andra skriver så avgör ofta tillfället när man handlar begagnat. Att gå till tri-amp tycker jag är ett onödigt mellansteg om man ändå har tillräckligt med kanaler för full aktivering, som ju ger den stora skillnaden. Bi-, resp. multi-amp är inte helt fel, men ofta väldigt kostnadsineffektivit.

PostPosted: Sat Oct 09, 2010 15:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Edit: som tidiage nämner:
Har man en långsiktig plan och har tänkt köpa saker beggagnat gäller det främst att köpa när man hittar komponenterna till rätt pris eller kampanjer. Om det sen blir source first eller ett tag baktungt är inte hela världen. I slutändan kanske det ger dig mer pengar att köpa slutsteget nu när du hittar de beggagnat och hitta en MDSI senare beggagnad än att tex. köpa en ny MDSI nu

Köper du 6100'an med kort nu är slutsteg och högtalar sidan avklarad en stund. Köper du MDSI senare har du dessutom 2 extra slutsteg i den så om du byter högtalare til M140 eller stativ Akurate (212) så har du kanaler nog då att aktivera dem.

PostPosted: Sat Oct 09, 2010 16:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det verkar som jag för stöd för mitt tänk, inte minst genom comstedt:s inlägg som resonerar som jag gör själv. Tack för det.
Ja, det handlar om att göra ett taktiskt upplägg. Njuta av aktiv drift nu, även om det blir "baktungt" till i början tack vare ett bra erbjudande. På sikt skall ju Kolektorn bytas ut mot kanske MDSI för att få bättre försteg och källhantering.
Vad jag förstår på era inlägg kommer jag få uppleva en klar förbättring med aktiv drift även om anläggningen "haltar" något.

PostPosted: Sun Oct 10, 2010 10:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad har du för mål? Om du inte siktar högre än Masjik DSI så verkar 6100 + aktiva kort helt åt skogen om du frågar mig. Hur mycket mer måste du lägga ut för att köpa en beagnad ADS istället? De kostar väl inte mer än 30'?
nonick wrote:
Vad jag förstår på era inlägg kommer jag få uppleva en klar förbättring med aktiv drift även om anläggningen "haltar" något.
Som anläggningen ser ut nu så tvivlar jag starkt på det :!:

PostPosted: Sun Oct 10, 2010 10:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Nonick, spörsmål kring "source first" är alltid kul.

Jag tror väl också, att om man jämför skillnaden i musikalitet, så vinner alltid ett framtungt system, mot ett baktungt system.

Men det som är intressant i ditt läge, är ju frågan om det är "värt pengarna" att satsa på att aktivera högtalarna, innan du har en bra och dyr signalkälla+förstärkare.

Det beror helt och hållet på, om din nuvarande anläggning låter bra eller inte :wink:

Låter den bra, så kommer du troligen att uppleva ett "lyft" :D

Låter den bara "lite illa" ibland, så kommer de aktiva högtalarna, att tydligt tala om för dig, att din stereo inte mår bra :cry:

Med andra ord, du kommer att behöva uppdatera din "front end" asap. :shock:

Använder man dock "bara" hyfsat skapliga pryttlar, som source och control och lägger ner lite/mycket engagemang på sin installation, så kan förvånansvärt baktunga system, spela jättebra, helt utan skavsår i öronen :mrgreen:

Lycka till från MRTweak

PostPosted: Sun Oct 10, 2010 17:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Vad har du för mål? Om du inte siktar högre än Masjik DSI så verkar 6100 + aktiva kort helt åt skogen om du frågar mig. Hur mycket mer måste du lägga ut för att köpa en beagnad ADS istället? De kostar väl inte mer än 30'?
nonick wrote:
Som anläggningen ser ut nu så tvivlar jag starkt på det :!:
Bättre är alltid bättre. Klart han kommer få en förbättring i anläggningen om han förbättrar delar av den. Allt annat är helt ologiskt.
Sen kanske han vill lägga ut lite mer på just den biten för att kunna få det mer "punch-vänligt".

Om han har möjlighet att ordna en aktiv drivning nu, kanske till ett bra pris, så är väl det helt ok. Aktiv drivning ger saker som byte till en ny källa inte ger. Även om en uppgradering av källan vore bättre rent musikaliskt sett.

Bättre är alltid bättre. Oavsett om han sitter på en sony cd-växlare så kommer en aktiv drivning förbättra anläggningen. Och det var väl detta han ville ha svar på som jag förstod det.

Han skriver att han fått bra erbjudande på 6100 för att driva högtalarna aktivt, kan mycket väl vara så att i längden blir det den bästa affären han kan göra nu. Istället för att gå aktivt senare när erbjudandet inte finns kvar längre.

PostPosted: Sun Oct 10, 2010 18:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej igen Nonick, självklart tycker jag att du skall slå till, om det är ett bra köpläge.

Men det jag ville säga med mitt förra inlägg var, att du bör vara beredd på, att den ökade upplösningen, inte alltid är snäll mot de grejor, som man har före slutsteg och högtalare.

Jag råkade ut för detta, en gång för länge sedan, då jag skickade iväg och uppgraderade nätdelarna på min CD, DA och försteg samtidigt och då kopplade in en billig Denon CD och ett Denonförsteg, som ett tillfälligt substitut framför mina Keltik/Klout.

Jag får fortfarande rysningar längs med ryggraden, av bara minnet av denna hemska och synnerligen omusikaliska ljudupplevelse :x

Mvh MRTweak

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00