Funderar på att köpa en film/mediaspelare för att avlasta min Movie Di's laser. Är det någon av er som har goda erfarenheter av någon bra filmspelare? Jag läste i en annan tråd att Andkan hade goda erfarenheter av Netgear EVA 9100. Finns det något annat (vettigt!) att välja på? Jag vill i princip bara spela standardupplöst DVD i vob format över UPnP från NAS (helst trådlöst) och eventuellt från direktinkopplad USB disk. Den kommer (absolut) inte att användas till musikfiler!

Övrig användning kan vara Youtube, surf eller liknande. Anledningen till att jag tvekar på en 9100 är att jag för samma pengar (knappa 2000 kr) får en LG BD390 Blurayspelare med inbyggd mediaspelare. Då får jag både en backup DVD och bluray kapacitet utöver en användarvänlig mediaspelare. Det låter verkligen lockande rent funktionsmässigt. Andra alternativ kan vara Netgears 9150, för en tusenlapp mer än 9100 får jag WiFi (9150 är bättre på vad då? HD=>fläkt!) eller räcker kanske en slimmad variant, WD TV Live för knappa 800 kr?
Det finns en hel del annat på marknaden, men dessa 3-4 har särskilt intresserat mig, mest pga bra kritik i media och att de uppfyller mina behov. Ett annat krav jag har är optisk digital ut, eftersom min Di endast har optiskt alternativ för digital in. (Den har inte analog 5.1 in heller.) Inte mycket till krav kan tyckas, men samtidigt vill jag ha en bra filmupplevelse. Främst på DVD som sagt, men även med högre upplösning. En del HD material lär komma framöver, när jag väl köper en HDTV (Har 29" Sony CRT nu). Så bra uppsampling till 1080p och HD prestanda över (trådlösa)nätverket vore trevligt. Men det viktigaste är som alltid ljudet! Hur bra blir det analogt (2 ch) ut? Hur bra blir det digitalt (optiskt) ut? Fläktljud och andra egenheter? Hur smidigt är menysystem, installation och integration med NAS/mediaserver? (Troligtvis Twonky på ReadyNAS Duo i mitt fall.)
Fördelar som liten storlek och 12 v drift är ren bonus och inga krav. WiFi, gärna typ N är en stor fördel.
Jag ska snart byta laser på min Movie och blir då utan spelare ett tag. (Snickarbodens förstärkare plockas in.) Eftersom jag har barn måste jag relativt snart ha en ersättare.

Ett budgetalternativ är att köpa en beg DVD för 150-300 kr, en beg BD för 6-800 kr eller att plocka ner en DVD från övervåningen med minskad funktionalitet där som följd. Maximal budget är givetvis att koppla in en dator, men användarvänligheten för resten av familjen för en sån lösning är knappast på topp! Även om behovet är större under laserbytet så vill jag gärna ha användning för den efteråt också, för att spara på den nya lasern! (Ingen bulkvisning av barnfilm, utan kvalite för oss vuxna!) Alla kommentarer om "Vuxenfilm" avböjs vänligt men bestämt!
Vad skulle ni rekomendera? Tacksam för alla tips och erfarenheter!