Jag borde egentligen inte uttala mig i det här ämnet, då jag lätt hamnar över min kunskapsnivå... men det går inte att motstå att kommentera lite:
Precis som Daniel tycker jag kopierade CD låter klart sämre. Philips själva har faktiskt erkänt att det är så. Jag har aldrig varit med om att en kopia har blivit bättre. Svalanders argument står inte oemotsagt, jag läste en lång utläggning om jitter hit och jitter dit och klassificeringar av olika jittertyper och författaren där ansåg att man i praktiken INTE kan reducera jittret i efterhand utan att få andra problem (annat jitter?). Jitter på det digitala originalet är alltså livsviktigt att hålla lågt, för kopiorna blir i praktiken aldrig bättre. Önskar jag kunde redogöra mer i detalj för den ståndpunkten, men jag förstod inte allt...

Och var sjutton var det jag hittade artikeln nånstans
MP3 har jag heller
aldrig hört låta bra. Då har jag suttit i ett antal lyssningstester (en del blinda) och skillnaden har alltid varit stor. Dock har det inte varit med nån Unidisk och förmodligen inte heller någon jättebra algoritm som verkligen gör MP3-formatet full rättvisa. Så jag är öppen för att det kan vara på ett annat sätt (kanske MP3 skulle kunna låta
bättre än CD rentav?), men hittills har det varit botten, blä och livlöst.
/Fredrik