selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 16:34

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Thu Sep 30, 2010 11:01 
Ny Medlem
Ny Medlem
User avatar

Joined: Wed Sep 29, 2010 21:31
Posts: 11
Location: Stockholm
Hej,

Mitt första inlägg på forumet och första gången under >20 års hifi-intresse som jag är seriöst intresserad av en produkt från Linn, nämligen Majik DS-I.

Dock är 32.000 kronor för mig en stor summa pengar och när det brittiska pundet idag kostar 10,60 kr (lägsta nivån på över 13 år tror jag) är det naturligtvis oundvikligt att snegla mot brittiska butiker där samma apparat kostar under 26.000 kronor. Med dyraste/säkraste frakten och kreditkortsavgift inräknad sparar man ändå över 5000 kronor på att beställa från UK.

Då undrar jag:
  • Hur fungerar Linns garanti? Gäller den hos valfri auktoriserad handlare worldwide (eller åtminstone inom EU) eller måste apparaten lämnas in till butiken där den är köpt?
  • Är det någon här som har beställt Linn-prylar från UK och kan tipsa om butik?
  • Något annat att tänka på?
Mvh Henrik


Top
   
PostPosted: Thu Sep 30, 2010 12:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Jag vet inte hur det funkar med garantin men jag skulle kunna misstänka att du måste skicka den till återförsäljaren i GB och han måste i sin tur skicka den till dig vilket innebär extrakostnader för honom.
Jag har själv köpt verktyg och annat från GB och det har funkat bra men man får räkna med att man i praktiken inte har någon garanti. pga transportkostnaderna.
15% rabatt tycker jag är alldeles för lite för att det skall vara värt risken. Dessutom innebär ett inköp i Sverige att du förutom en väldigt bra garantihantering också får tillgång till support/installation. Redan detta kan vara värt några tusenlappar.

Du måste även komplettera med en nätsladd (200-300kr).

Jag gillar själv att köpa billigt men i detta case skulle jag avråda.

Importera en Lotus Elise från GB istället :-)

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Thu Sep 30, 2010 13:47 
Ny Medlem
Ny Medlem
User avatar

Joined: Wed Sep 29, 2010 21:31
Posts: 11
Location: Stockholm
Tack för svar, och jag resonerar exakt som du. En beställning från england är enbart aktuellt om garantin gäller i Sverige, vilket inte är ovanligt när det gäller elektronik, därav min undran.

Ja, en Elise (eller Exige) är nog en av de mest prisvärda sportbilar att importera från UK. Jag är faktiskt lite svag för just Elise/Exige (som ren banåkarbil) men jag har svårt att förlika mig med högerstyrning :D


Top
   
PostPosted: Thu Sep 30, 2010 15:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Hej head,

Tror inte att du får GBP för 10,60kr/st längre. Gissar mer på 11,40 eller så (avista+tex Visa/mastercards/bankernas påslag). Vill minnas att jag hört/läst att UK dealers inte så gärna (inte alls?) säljer abroad pga att det alltid ingår installation (krav från Linn) men här kan jag vara ute och cyklar :D

Lycka till!

Häls Per


Top
   
PostPosted: Thu Sep 30, 2010 17:59 
Ny Medlem
Ny Medlem
User avatar

Joined: Wed Sep 29, 2010 21:31
Posts: 11
Location: Stockholm
Hej Per,

Jag beställer ganska ofta prylar från främst Tyskland och England och min erfarenhet är att Master Card (som jag har) använder aktuella spotpriser och deras kreditkortsavgift är 2,5% på alla utlandsköp.

Six har en bra sida med aktuella spotpriser (15 minuters fördröjning):
http://fp.solutions.six.se/generalstock ... _list.page

Däremot får du säkert betala 11,40 SEK för pundet om du går in på Forex och tar ut "resevaluta" i kontanter.

Men tillbaka till ursprungsfrågan, vet någon vad som gäller med garantin? :D

Mvh Henrik


Top
   
PostPosted: Thu Sep 30, 2010 18:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jan 04, 2007 12:24
Posts: 251
Location: Göteborg
Om du hyffsat nära en Linnhandlare här i Sverige kan du ju höra om det finns något demoex. eller kanske en begagnad på väg in... Så har jag gjort ibland, och det känns bättre än att beställa från utlandet. Dels stöttar du din butik, och du vet att du kan få support enkelt. Om det är ett demoex. vi pratar om ingår ju dessutom heminstallation i priset.

/Martin

_________________
Hinder är det man ser när man tar ögonen från målet!
LP12 - Majik DSI - Majik 140


Top
   
PostPosted: Thu Sep 30, 2010 19:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Skicka ett mail till Linn eller någon återförsäljare i Sverige.
Jag tvivlar på att någon återförsäljare i Sverige frivilligt åtar sig garantiärenden med importerade produkter.
Men det är möjligt att Linn tvingar dem att göra detta.

Affärsmässigt så tror jag att Linn inte vill ha import, pga att det på sikt skulle kunna slå ut återförsäljarnätet.
Å andra sidan är det upp till Linn och återförsäljarna att hålla konkurrenskraftiga priser på samtliga marknader.
Du kan ju visa din lokala återförsäljare att han ligger högt i pris, så kanske han kan ta en del av kostnaden.
Om inte annat så kan man ju ifrågasätta varför priserna skiljer sig åt så mycket?
Transporter? Volym?

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Thu Sep 30, 2010 20:32 
Ny Medlem
Ny Medlem
User avatar

Joined: Wed Sep 29, 2010 21:31
Posts: 11
Location: Stockholm
Stephan wrote:
Skicka ett mail till Linn eller någon återförsäljare i Sverige.
Jag tvivlar på att någon återförsäljare i Sverige frivilligt åtar sig garantiärenden med importerade produkter.
Men det är möjligt att Linn tvingar dem att göra detta.
Jag hittade faktiskt den eftersökta informationen, på Linns hemsida helt oväntat :lol:

Does the Linn warranty cover my products if I move abroad?
Your Linn warranty lies with the retailer from whom the product or system was bought, however if you move to another part of the world, a warranty repair may be arranged if required...
...During the warranty period, Linn will supply warranty parts or carry out any warranty repairs (subject to terms and conditions), that may be required for any Linn retailer who is willing to undertake the task. It should be remembered however that only the retailer from whom the product was purchased is obliged to carry out or arrange warranty repairs.


Svaret är alltså nej. Eller det är helt upp till handlaren rättare sagt. Men så länge Linn centralt inte ersätter garantireparationer utförda av annan återförsäljare än den som sålde produkten ny finns det ju inget incitament för någon annan att utföra reparationen. Det känns som en väldigt ålderdomlig inställning och inte riktigt i linje med EU:s hörnpelare (gränsöverskridande handel och fri konkurrens) tycker jag. :evil:
Stephan wrote:
Affärsmässigt så tror jag att Linn inte vill ha import, pga att det på sikt skulle kunna slå ut återförsäljarnätet. Å andra sidan är det upp till Linn och återförsäljarna att hålla konkurrenskraftiga priser på samtliga marknader. Du kan ju visa din lokala återförsäljare att han ligger högt i pris, så kanske han kan ta en del av kostnaden.
Om inte annat så kan man ju ifrågasätta varför priserna skiljer sig åt så mycket?
Transporter? Volym?
Att prisdifferensen är så stor just nu beror på den snabba valutaförändringen. För bara en månad sedan var skillnaden hälften (ca 2500 kr) och det är möjligt att det nu finns ett större förhandlingsutrymme hos våra svenska återförsäljare. Jag ska undersöka. :D


Top
   
PostPosted: Thu Sep 30, 2010 21:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 31, 2005 22:39
Posts: 242
Location: Stockholm
Finns det någon juridisk kunnig person som vet om denna problematik har prövats rättsligt inom E.U. Finns någon form av prejudikt? Vilka sanktioner kan kan komma i fråga för Linn/återförsäljare som saboterar fri rörlighet genom att ställa orimliga ekonomiska eller praktiska krav som omöjligör eller förhinderar den fria rörligheten av varor och tjänster?

_________________
Bose


Top
   
PostPosted: Thu Sep 30, 2010 21:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2353
Location: Göteborg
head wrote:
Att prisdifferensen är så stor just nu beror på den snabba valutaförändringen. För bara en månad sedan var skillnaden hälften (ca 2500 kr) och det är möjligt att det nu finns ett större förhandlingsutrymme hos våra svenska återförsäljare. Jag ska undersöka. :D
Verkar betydligt klokare att försöka köpa en apparat från en bra (mer närliggande) handlare. Dels för att det alltid är bra att ha kontakt med en kunnig handlare och dels för att han/hon (om han/hon är bra) kan installera apparaten så att du får ut mer av ditt köp än om du installerar den själv. Precis som du också skriver så borde det vara möjligt att få en bra deal nu när valutaläget är fördelaktigt. Ofta brukar det gå att få hyggliga priser på demo-ex, paketköp etc. Linn köper man dock knappast för att man kan få mycket rabatt på en apparat utan för att de gör prisvärda prylar redan för ordinarie pris. Är det bästa möjliga rabatt man är ute efter och inte bästa prestanda för pengarna så går det nog pruta mer på annat håll.


Top
   
PostPosted: Thu Sep 30, 2010 22:11 
Ny Medlem
Ny Medlem
User avatar

Joined: Wed Sep 29, 2010 21:31
Posts: 11
Location: Stockholm
hardcorelinnie wrote:
Verkar betydligt klokare att försöka köpa en apparat från en bra (mer närliggande) handlare. Dels för att det alltid är bra att ha kontakt med en kunnig handlare och dels för att han/hon (om han/hon är bra) kan installera apparaten så att du får ut mer av ditt köp än om du installerar den själv.
Naturligtvis skulle även jag känna mig mer komfortabel av att handla från en lokal återförsäljare men faktum kvarstår, över 5000 kronor är för mig en ansenlig summa pengar...
hardcorelinnie wrote:
Linn köper man dock knappast för att man kan få mycket rabatt på en apparat utan för att de gör prisvärda prylar redan för ordinarie pris. Är det bästa möjliga rabatt man är ute efter och inte bästa prestanda för pengarna så går det nog pruta mer på annat håll.
Då är vi olika :-)
Jag är lika prismetveten och mån om att göra en bra "deal" när jag köper riktigt dyra/exklusiva saker.

Det är dags att bege sig till en Linn-handlare igen och ta en seriös prisdiskussion.

Tack för alla synpunkter.


Top
   
PostPosted: Fri Oct 01, 2010 01:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 826
Location: Förenade Arabemiraten
Den naturligaste frågan är om handlaren du köper varan ifrån lovar att ersätta din lokala handlare vid ev garantifel, direkt eller indirekt.


Top
   
PostPosted: Fri Oct 01, 2010 16:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 12:25
Posts: 146
bose wrote:
Finns det någon juridisk kunnig person som vet om denna problematik har prövats rättsligt inom E.U. Finns någon form av prejudikt? Vilka sanktioner kan kan komma i fråga för Linn/återförsäljare som saboterar fri rörlighet genom att ställa orimliga ekonomiska eller praktiska krav som omöjligör eller förhinderar den fria rörligheten av varor och tjänster?
Att en handlare i Sverige utan ersättning ska hantera en brittisk handlares garantiärenden är knappast "fri rörlighet".

Tycker du verkligen det är orimligt att den som levererade varan också hanterar garantin? En del av försäljningsmarginalen är till för att täcka kostnader för garantiärenden och support.

/Henrik


Top
   
PostPosted: Fri Oct 01, 2010 17:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1185
Location: Lerum/Göteborg
Vill hålla med Hardcore och också påpeka att man nog måste ha etablerat en relation med en lokal kompetent handlare för att riktigt förstå värdet av det. Det är också viktigt att han finns kvar och då gäller det att han får sålt grejer. I det här fallet är jag villig att betala för det men det skiljer sig från nästan allt annat jag köper, beroende på att servicenivån och kompetensen också skiljer sig från nästan allt annat.


Top
   
PostPosted: Fri Oct 01, 2010 17:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jag kan inte förstå varför garantin inte skulle gälla? Du lär ju dock få skicka prylen till Linn eller till den handlare du köpt den av om det skulle bli något. Tyvärr så är det ju flera som har haft bekymmer med sina produkten, så risken att något ska hända är ju inte obefintlig. :|

Vill du handla riktigt billigt så rekommenderar jag dig att hårdbevaka ebay.co.uk och ebay.de där kan det dyka upp fynd.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited