The Archangel wrote:
Dubbelkollade, jag hade vänt på det. Jag skyller det dåliga minnet på min höga ålder. Nån ursäkt ska man ju ha.
Det är K-arrayen som är svårdriven med impedans ner mot 1.7ohm. Har en dip just innan lågbasarna också och går sedan upp.
Hade inget med det inbyggda aktiva filtret. My mistake.
Men kontentan är densamma, det är en tungdriven talare
.
Du hade faktiskt rätt från början, impenansen dippar strax över 100Hz där även fasvinkeln är stor = jobbig last.
Den dippen är ju betydligt jobbigare att hantera för slutsteget än den runt 11kHz då det är betydligt mer kräm som går åt där nere.
Överhuvudtaget är inte den kombinerade fas o impedanskurvan direkt enkel att mästra.
Kollar man hur en Twin beter sig i labbet drar man slutsatsen att även den kommer att ha det kämpigt med Komris impedans/faskurva- något jag bekräftat genom tester där en Twin från 2010 inte alls drev Komri bra. Inge drag, musiken o dynamiken dog, jämför med mina 4200/D. Andra Komriägare som kör Twin passivt rapporterar att 2 Twin är minimum.
Och först med dynamik funkar icke-Klimaxsteg hyfsat bra.
Dvs 200w/Dynamik eller Solo är det som gäller. Jag tycker därför; börja med ett 2200/D o spara sedan till Solo.
Blev även en klar skillnad från ett 200Wsteg upp till biamped och än bättre upp till quadamped. De suger effekt, bara att inse det.
Kommer bli ett GRYMT lyft med riktig matning.
Iom att 2200 är så pass mycket bättre än 2250 skulle jag inte rekomendera 2250 ens med dynamik.
Och du behöver verkligen lägga matter på golvet, speciellt framför talarna.
Annars ser det kalasbra ut!!
Grymt snygga burkar det där, låter rätt ok med har jag hört det ryktas om...
När det gäller varför Linn tagit nedre bassignal från övre bas är det antagligen för att förenkla för kunden.. Dippen strax över 100Hz beror ju inte på basstegen per se, den beror ju på filtret som sitter före som ska skicka full signal till övre bas samtidigt som filtret ska skicka signal till basstegen (som först ska dämpa,sedan filtrera för att sedan återigen förstärka signalen)
Har givetvis testat att ha en balanserad kabel direkt från KK till Komri och det blev givetvis bättre bas MEN MEN jag testade inte att samtidigt köra alla 4200 samtidigt. Körde endast med övre bas igång.
Ville vara försiktig och detta är ju just så man kopplar om man kör aktivt vilket detta test egentliga mening var. Dvs att förbereda aktiv drift. Nu kom inte jag så långt...