selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 16:29

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Majik DS bedrövelse
PostPosted: Fri Sep 24, 2010 14:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej

Jag har nyligen köpt en Majik DS (begagnad) some ersättare för min Ikemi. Efter att ha trixat lite men slutligen lyckats med min nätverksinstallation fick jag DSn att spela skivor utan problem från både datorn och NASen.

Idag har jag noggrant jämfört DSn med min Ikemi på ett par inspelningar av diverse operor och det är bara att konstatera att Ikemin står som vinnare och är klart bättre på de mest väsentliga av kvaliteter. Sorgligt nog... Ikemin hade en helt annan "exakthet", timing, och ett betydligt mer naturligt "flyt" och den där väldigt rena "snärtiga" levande karaktären. DSn var ganska bra på rösterna, men även här saknade den något av Ikemins klarhet. Det var betydligt svårare att höra och följa med i de olika stämmorna bakom rösterna med DSn och det lät faktiskt riktigt trist på vissa inspelningar. :cry:

Jag har läst läst en del om just Majik DS och av tidigare jämförelser att döma ska den ju vara överlägsen både en Ikemi och även bättre än en Akurate CD enligt många. Någonting är helt klart inte som det ska! :cry: (Den bör väl åtminstonne inte vara sämre än en Ikemi även vid en halvbra installation!?)

Den har förövrigt Dynamik och är antagligen inspelad då den inte är ny.
(Övriga systemet: Majik-I + Katan)

Just nu känns det inte så kul :(

Är det någon som har några tips eller förslag på vad jag ska göra?

Post subject: Re: Majik DS bedrövelse
PostPosted: Fri Sep 24, 2010 15:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Antingen har din Ikemi ett innanmäte av CD12, vilket var dess storebror när bägge lanserades, eller så är Majik DS trasig på ett eller annat sätt. En mycket intressant jämförelse skulle dock vara att spela din Majik DS mot en annan Majik DS.

Oavsett vilket så kan måste din Majik DS tillbaka till Linn HQ så att de kan få den att spela bättre. Trixigt garantiärende men det går troligen att ordna. Kontakta stället där den är köpt.

PostPosted: Fri Sep 24, 2010 15:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag köpte en Demo Sekrit-DS-I med en gammal version av firmware. Den lät helt otroligt dåligt, blev verkligen besviken. Uppdaterade till nyaste versionen (Cara-någonting) och det blev en helt annan spelare. Enorm skillnad.

Vet inte om det går att ställa in någonting på MDS med Linn Konfig som kan få den att låta sämre ?

Kolla även riktiningen på alla kablar (IC), pilarna skall peka från källan.

PostPosted: Fri Sep 24, 2010 15:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

leif_lar wrote:
Jag köpte en Demo Sekrit-DS-I med en gammal version av firmware. Den lät helt otroligt dåligt, blev verkligen besviken. Uppdaterade till nyaste versionen (Cara-någonting) och det blev en helt annan spelare. Enorm skillnad.

Vet inte om det går att ställa in någonting på MDS med Linn Konfig som kan få den att låta sämre ?

Kolla även riktiningen på alla kablar (IC), pilarna skall peka från källan.
Alla kablar är kollade. Cara 9 har den.

Linn Konfig ska jag kolla i, även om det låter märkligt att problemet ska ligga där.
Quote:
Antingen har din Ikemi ett innanmäte av CD12, vilket var dess storebror när bägge lanserades, eller så är Majik DS trasig på ett eller annat sätt. En mycket intressant jämförelse skulle dock vara att spela din Majik DS mot en annan Majik DS.

Oavsett vilket så kan måste din Majik DS tillbaka till Linn HQ så att de kan få den att spela bättre. Trixigt garantiärende men det går troligen att ordna. Kontakta stället där den är köpt.

Har inte alla Ikemis i så fall innanmäte av CD12? Majik DS mot Majik DS vore klart intressant om jag inte lyckas komma underfund med det här på annat sätt.

På riktigt bra inspelningar låter den inte dåligt, bara att Ikemin är klart bättre. Men så ibland på skivor som Ikemin lyfte enormt, är den totaltråkig...

PostPosted: Fri Sep 24, 2010 15:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du skulle kunna prova att göra Factory reset (i Config) samt slå av och på den (låt den vara av i varje fall några sekunder). Biter inte det så att den i princip utklassar Ikemi:n så skulle jag nog hävda att det är något fel på den.

Vad har du den kopplad till och på vilket sätt? Hur står den?

PostPosted: Fri Sep 24, 2010 15:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Du skulle kunna prova att göra Factory reset (i Config) samt slå av och på den (låt den vara av i varje fall några sekunder). Biter inte det så att den i princip utklassar Ikemi:n så skulle jag nog hävda att det är något fel på den.

Vad har du den kopplad till och på vilket sätt? Hur står den?
För tillfället hittas den inte i Konfig. Ska kolla på det.

Den är kopplad till Majik-I med svarta Linn interconnect. Det går förståss också en nätverkskabel från DSn till min Router. Både Ikemin och Majiken ligger på samma vägguttag.

PostPosted: Fri Sep 24, 2010 15:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Helt uppenbart är något galet med din MDS. Kontakta en handlare och be dom gå igenom den.

PostPosted: Fri Sep 24, 2010 16:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Factory reset genomförd.

Det verkar alltid ta långt tid innan DSn hittas i Kinsky. Brukar det vara så? Det trots att jag aldrig har några problem med att hitta den i nätverk.
Quote:
Helt uppenbart är något galet med din MDS. Kontakta en handlare och be dom gå igenom den.
Ja det lutar åt det om inget annat hjälper. :(

PostPosted: Fri Sep 24, 2010 16:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Var köpte du den? Är det i en butik är det väl bara att gå dit och jämföra med en annan MDS/D?

PostPosted: Fri Sep 24, 2010 18:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Var köpte du den? Är det i en butik är det väl bara att gå dit och jämföra med en annan MDS/D?
Den är köpt av en handlare i Sverige men skickad en bra bit. Det finns dock handlare på närmare håll. Jag får be dom ta en titt om ingenting annat hjälper.

Det finns skivor där det är jämnt mellan spelarna, men så på andra skivor är Ikemin ganska så överlägsen och väldigt mycket "roligare" och instrumenten låter mer naturliga och avslappnade.

PostPosted: Fri Sep 24, 2010 18:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Symphonyno15 wrote:
Hej

Jag har nyligen köpt en Majik DS (begagnad) some ersättare för min Ikemi. Efter att ha trixat lite men slutligen lyckats med min nätverksinstallation fick jag DSn att spela skivor utan problem från både datorn och NASen.

Idag har jag noggrant jämfört DSn med min Ikemi på ett par inspelningar av diverse operor och det är bara att konstatera att Ikemin står som vinnare och är klart bättre på de mest väsentliga av kvaliteter. Sorgligt nog... Ikemin hade en helt annan "exakthet", timing, och ett betydligt mer naturligt "flyt" och den där väldigt rena "snärtiga" levande karaktären. DSn var ganska bra på rösterna, men även här saknade den något av Ikemins klarhet. Det var betydligt svårare att höra och följa med i de olika stämmorna bakom rösterna med DSn och det lät faktiskt riktigt trist på vissa inspelningar. :cry:

Jag har läst läst en del om just Majik DS och av tidigare jämförelser att döma ska den ju vara överlägsen både en Ikemi och även bättre än en Akurate CD enligt många. Någonting är helt klart inte som det ska! :cry: (Den bör väl åtminstonne inte vara sämre än en Ikemi även vid en halvbra installation!?)

Vill du få ett bättre ljud så måste du troligen byta din förstärkare och högtalare till något nyare, om du vill köra med DS-spelare som signalkälla.
Linn optimerar sina produkter med varje ny serie av apparater, detta innebär att majik I samt katan troligen är ganska optimalt med Linn Ikemi.

Kör du DS-spelare ska du alltså ha Majik 109 eller 140 samt en nyare förstärkare.

Detta är naturligtvis något som ingen försäljare håller med om, men läs här:

Rod Crawford, Linns fd. chefskonstruktör för Linns högtalare:

"Rod experienced difficulties accepting Linn's philosophy that he should use only Linn components in his listening system, which he found somewhat limiting. 'They also had a policy of changing only one component at a time in the listening tests. The trouble with this, which I only discovered later, is that hi-fi and speaker design is a multi-dimensional plane on which there is a series of peaks. Although you hope you're going higher and higher, it's very easy to get stuck on a local peak. What Linn had been doing, over the previous ten years - at least in my opinion - was to optimise the chain of Linn Sondek, amplifiers and speakers for one another. As time passed, "I had major battles trying to get additional reference equipment. Linn had some Naim amps left from their days of collaboration, and in the end, I convinced them to buy a pair of Epos lls, which had come out at around that time. My opinion was that it was a big and varied world out there, and consumers were running a huge diversity of equipment. Fortunately Linn had dealers in Glasgow. I found I could take my prototypes to their stores and compare them against other brand."

PostPosted: Fri Sep 24, 2010 18:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
Symphonyno15 wrote:
Hej

Vill du få ett bättre ljud så måste du troligen byta din förstärkare och högtalare till något nyare, om du vill köra med DS-spelare som signalkälla.
Linn optimerar sina produkter med varje ny serie av apparater, detta innebär att majik I samt katan troligen är ganska optimalt med Linn Ikemi.

Kör du DS-spelare ska du alltså ha Majik 109 eller 140 samt en nyare förstärkare.

Detta är naturligtvis något som ingen försäljare håller med om, men läs här:

Rod Crawford, Linns fd. chefskonstruktör för Linns högtalare:

"Rod experienced difficulties accepting Linn's philosophy that he should use only Linn components in his listening system, which he found somewhat limiting. 'They also had a policy of changing only one component at a time in the listening tests. The trouble with this, which I only discovered later, is that hi-fi and speaker design is a multi-dimensional plane on which there is a series of peaks. Although you hope you're going higher and higher, it's very easy to get stuck on a local peak. What Linn had been doing, over the previous ten years - at least in my opinion - was to optimise the chain of Linn Sondek, amplifiers and speakers for one another. As time passed, "I had major battles trying to get additional reference equipment. Linn had some Naim amps left from their days of collaboration, and in the end, I convinced them to buy a pair of Epos lls, which had come out at around that time. My opinion was that it was a big and varied world out there, and consumers were running a huge diversity of equipment. Fortunately Linn had dealers in Glasgow. I found I could take my prototypes to their stores and compare them against other brand."
Det är för mig en absurd tanke att en källa ska vara optimerad och spela tydligare med vissa högtalare, men sämre än andra.

Bättre insignal är alltid bättre. Hur skulle katan vara optimerad med ikemi på ett sådant sätt att musiken blir lättare att följa än med en tydligare/bättre insignal? Gör katan signalen bättre?

PostPosted: Fri Sep 24, 2010 18:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
Så är det naturligtvis inte.

PostPosted: Fri Sep 24, 2010 18:58 
Moderator
Moderator

Rutger wrote:
Helt fel! Jag har hört jättemånga system bestående av äldre kringutrustning och nya DS-spelare. Alla har gått att få till så de låter fantastiskt.

Försök jämföra din DS med någon annan eller få den ordentligt undersökt.

PostPosted: Fri Sep 24, 2010 19:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
Det är för mig en absurd tanke att en källa ska vara optimerad och spela tydligare med vissa högtalare, men sämre än andra.

Bättre insignal är alltid bättre. Hur skulle katan vara optimerad med ikemi på ett sådant sätt att musiken blir lättare att följa än med en tydligare/bättre insignal? Gör katan signalen bättre?
Håller helt med. En äldre förstärkare- och högtalarkombo skulle alltså leda till att Ikemi framstår som bättre än MDS/D? Ligger mil från mina erfarenheter där MDS/D ersatte just Ikemi, ska givetvis reservera mig för att jag inte provat bägge med en massa förstärkarkombinationer. Någon som sitter på andra erfarenheter? Tycker fortfarande att du ska se till att konsultera en handlare. Utifrån min personliga erfarenhet tycker jag det vore superkonstigt om inte MDS/D sopar banan med Ikemi i nära nog vilken kombo som helst. Vore intressant att bli motbevisad dock!

Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00