selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 14:42

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Thu Sep 02, 2010 21:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har visserligen bara en Panasonic som jag kör digitalt in i Kinosen, men det låter överraskande bra, klart njutbart. När du väljer DTS-HD på BluRay så är det den s.k. DTS-kärnan som används. Och vad jag har förstått har den en högre bitrate än det normala DTS-spåret från en DVD.

PostPosted: Thu Sep 02, 2010 21:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det inte så att HD-formaten får man enbart ut via HDMI, okodat?
Alternativt att man avkodar i spelaren och tar ut det via de analoga utgångarna, om sådana finns?

PostPosted: Thu Sep 02, 2010 23:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Delnaja, jag vet inte om du riktade din fråga till mig.
Jag vet bara, att det ljud som kommer ut ur hembion, är väldigt bra, när man spelar de högupplösta ljudspåren, på Bluray skivorna. Givetvis så kan det finnas ännu mer, att hämta via HDMI, men jag upplever ett klart "lyft" i Ljudkvalitet versus tex DTS på "vanliga" DVD-skivor.

En liten "varning" dock :wink:

Det är lätt att få lite problem med Lipsync, när man kör bilden via HDMI och ljudet via coax.

Enklare Bluerayspelare saknar ofta den manuella injusterings funktionen, då de förlitar sig på den automatiska, via HDMI 1.3. (Ibland finns det några grova steg att välja bland, dvs Pest eller Kolera :x )

Primare gör dock en bra lös box för audio delay a ca 1500 kr som klarar 0-600 ms. Ett "måste" för den "Lipsynckänsliga" som använder någon av Linns olika "spartanska" bioförsteg, dvs även Kinos eller Kisto.....

På min UD 8004 så finns det dock 0-200 ms, att justera med, vilket räcker för jag använder oftast bara ca 80 ms.
Mvh MRTweak

PostPosted: Fri Sep 03, 2010 11:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MRTweak wrote:
Primare gör dock en bra lös box för audio delay a ca 1500 kr som klarar 0-600 ms. Ett "måste" för den "Lipsynckänsliga" som använder någon av Linns olika "spartanska" bioförsteg, dvs även Kinos eller Kisto.....
Mvh MRTweak
Kinos och Kisto har lipsync, som tur är... Har aldrig haft möjligheten att jämföra spelardekoderat HD-ljud (analogt) med DTS-kärna (digitalt) till Kinosen. Är det någon annan som prövat?

PostPosted: Fri Sep 03, 2010 13:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tendaberry wrote:
Har aldrig haft möjligheten att jämföra spelardekoderat HD-ljud (analogt) med DTS-kärna (digitalt) till Kinosen. Är det någon annan som prövat?
Är "DTS-kärna" en något bättre variant av vanlig DTS, men inte lika bra som DTS-HD?
Linns DA-omvandlare i t.ex. Kinos/Kisto klarar alltså av att dekoda DTS-kärna, digitalt ut från en Blu-rayspelare? Klarar AK det också?

PostPosted: Fri Sep 03, 2010 14:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Här är ett citat från DTS' hemsida:

"DTS-HD encoded content contains a DTS surround sound "core", plus an "extension" that delivers even higher quality. When you play a DTS-HD encoded disc through an older DTS-capable receiver, the DTS-HD extension is simply ignored and only the DTS core is decoded — but not at ordinary quality levels. Your older receiver will play back DTS-HD material with DTS surround audio at twice the data rate of other DVD video surround formats. Meaning? You get immediate compatibility and a boost in quality."

Som du ser är datahastigheten den dubbla jämfört med en DVD, därför låter det bättre.

PostPosted: Fri Sep 03, 2010 21:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tendaberry wrote:
Här är ett citat från DTS' hemsida:

"DTS-HD encoded content contains a DTS surround sound "core", plus an "extension" that delivers even higher quality. When you play a DTS-HD encoded disc through an older DTS-capable receiver, the DTS-HD extension is simply ignored and only the DTS core is decoded — but not at ordinary quality levels. Your older receiver will play back DTS-HD material with DTS surround audio at twice the data rate of other DVD video surround formats. Meaning? You get immediate compatibility and a boost in quality."

Som du ser är datahastigheten den dubbla jämfört med en DVD, därför låter det bättre.
Okej, tack för infon! Tack även till MrTweak :)

PostPosted: Fri Sep 03, 2010 21:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Tendaberry, har du verkligen fungerande lipsynk även på DTS på din KINOS.

Anledningen att jag frågar, är att en kompis KISTO inte har det, utan Lipsynken funkar bara på Dolby digital ljudspåret :roll:

Och så ska den tydligen också "vara", enligt LINN :!: Detta pga något problem med minneskapaciteten (brist) för att fixa detta även på DTS ljudspåret :?:

Låter som ett "svepskäl" i mina öron, men tydligen skall detta ämne vara avhandlat tidigare, på Lejonklous forum (enligt KISTO ägaren)

Men det skulle ju också kunna vara ett programvarufel i en tidigare version av softwaren än vad du har???

Eller så är detta fenomen bara förbehållet Kisto och inte Kinos :wink:

Du verkar välinformerad, så har du någon info?

Mvh MRTweak

PostPosted: Fri Sep 03, 2010 23:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

DTS-core brukar ligga på ca 1500Kb/s, "vanlig" DTS ligger på 768Kb/s. Där är förklaringen till skillnaden mellan DVD och en Bluray's olika DTSspår. DTS-core låter redan det ruggigt bra, att höra skillnad på det spåret och DTS-HDMA är ingen barnlek alls faktiskt, jag skulle nog inte fixa det i ett blindtest.

Marantz tyngre spelare är f.ö ruskigt fina bildmässigt, dom har en en skönt lugn bild som bara känns rätt. PS3 kan leverera helt okej bild men den är inte i klass med Marantz 7004 eller 8004.

PostPosted: Sat Sep 04, 2010 21:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Wilson wrote:
Vad håller Linn 5103/5125 för klass i dagens läge?

Funderar på att byta mot surroundförstärkare (kom gärna med förslag, Sherwood?)
Vill gärna styra ingånger etc via surroundförstärkare, dvs koppla allt
med HDMI till den först och sedan vidare till TVn. Då blir det lite mer som jag vill ha det.

Vill också inom en snar framtid utöka till 5.1 igen med
HD-ljud och allt det där.

(Kör med Majik 140 högtalare och Majik DS i övrigt)

Hur mycket kommer jag ångra mig...?
Denons billigare, litet äldre sourroundförstärkare låter väldigt, väldigt bra vid ren tvåkanalsdrift.
Låna hem en sådan och jämför. Bli förvånad.
De nyare from -09 låter tyvärr sämre, som det verkar- oavsett prisklass.

PostPosted: Sun Sep 05, 2010 10:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
Denons billigare, litet äldre sourroundförstärkare låter väldigt, väldigt bra vid ren tvåkanalsdrift. Låna hem en sådan och jämför. Bli förvånad. De nyare from -09 låter tyvärr sämre, som det verkar- oavsett prisklass.
Någon särskild modell som man skall prova. Allt jag hört från Denon har varit på sin höjd tråkigt, men oftast direkt dåligt. Det är väl inte otroligt att de skulle råka (av en slump - det har ju skett tidigare för en del andra märken - även om jag inte kan komma på något specifikt exempel så här på rak arm) göra något bra även om det ter sig en aning osannolikt.

Takt&Ton tycks gilla Sherwood, hör med dom!

PostPosted: Mon Sep 06, 2010 23:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag ska förska kolla på Sherwood. Marantz har en ny fet maskin på gång också. http://www.hembioconsult.se/Produkter/Hembio/AV7005.htm

Ja, frågan är vad man ska välja...

PostPosted: Tue Sep 07, 2010 08:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Wilson wrote:
Jag ska förska kolla på Sherwood. Marantz har en ny fet maskin på gång också. http://www.hembioconsult.se/Produkter/Hembio/AV7005.htm

Ja, frågan är vad man ska välja...
Jag skulle nog säga att det krävs något fel på någon av Linn-stärkarna för att de skall bli slagna av någon enda integrerad surroundförstärkare. 5125 har dock inte värdens bästa drivförmåga av besvärliga laster så där kan man möjligen ha en aspekt där något annat skulle kunna hävda sig bra.

Hur illa en trasig eller dåligt hållen (full av kontaktoxid på interna kopplingar) 5103 kan låta innan den helt slutar fungera kan man bara spekulera kring, men jag misstänker att den komplexitet som en 5103 innehåller ger utrymme för en del försämringar när den börjar bli till åren. Detta borde dock inte vara något oåterkalleligt, men kräver en grundlig intern genomgång.

PostPosted: Tue Sep 07, 2010 17:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag kommer nog köra vidare på Linn-grejerna.
Jag kommer istället skaffa en HDMI-switch som
förhoppningsvis kommer ta bort en del störande
moment när man ska byta ingångar på TVn.
(Bläddra på AV-knappen... i-landsproblem)

Det blir nog dessutom en iPad/iPhone som får
styra hela anläggningen också.
Det finns IR-grejer att koppla till dessa.
Kommer bli riktigt "smutt" om jag får
det som jag vill.

PostPosted: Fri Sep 24, 2010 20:07 
Ny Medlem
Ny Medlem

Kör dynamicdriven 5125 och 5103 och är supernöjd jämfört med min tidigare Sherwood 7500. Min sub behövs knappast längre eftersom setupen gräver och gräver i det lägre registret. Ändå har jag passiva Keosa (som planeras bytas till 5104 så snart tillfälle ges) Går inte att jämföra musikaliteten och glädjen, ren och skär spelglädje.
Däremot, Lipsync.... tillsammans med hd mottagaren är det kass. Ibland är det som om jag ser dubbad TV :twisted:
Hur påverkar motmedlet mot Lipsyncproblemen ljudet? Blir det sämre?

Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00