selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 16:23

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

"Måste" ni tänka på WAF-faktorn?
Ja, och det begränsar mig 29%  29%  [ 10 ]
Ja men har aldrig varit ett problem 44%  44%  [ 15 ]
Nej, jag har fria händer 12%  12%  [ 4 ]
Nej, jag är singel 15%  15%  [ 5 ]
Total votes: 34
Author Message
PostPosted: Sat Aug 28, 2010 21:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja som topicen lyder, måste ni tänka på Wide Acceptance Factor när ni köper hifi-produkter?
Själv så måste jag nog lyda lite grand här hemma men av dom alternativ jag har kikat på så har WAF inte varit i vägen, han accepterar det hela riktigt bra. Men då är ju ändå linns grejer riktigt snygga ( i mina ögon )

PostPosted: Sun Aug 29, 2010 10:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För mig har alltid WAF varit en aspekt att ta hänsyn till d.v.s. något jag skulle kalla en begränsning. Liten ibland och stor ibland, men oftast liten (man får nog ändå betrakta sig som lyckligt lottad i det här sammanhanget), men när det gäller val av högtalare en större begränsning.

Är inte WAF-begreppet per definition en begränsning d.v.s. en annan åsikt än den egna som man måste ta hänsyn till och därmed också i någon mening en begränsning!? Är kravet på godkännande från annan part inte alltid (per definition) en begränsning!?

Enda fallet då någon annans åsikt inte är en begränsning är väl om den egna åsikten är den återhållande faktorn. Så tänkte jag när jag röstade på det översta alternativet.

PostPosted: Sun Aug 29, 2010 12:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu när jag sitter på en anläggning som är nog bra enligt alla andra i min familj och blivande fru. Dessutom är de flesta tänkbara uppgraderingar kostbara i deras ögon och svåra att motivera. (ex. från AkurateDS till KlimaxDS, Aktiva M140 till Aktiva A242 eller Aktiva A212 + A226subben eller Klimax350 eller Komri)

Jag vet inte om det innebär att jag inte kommer kunna komma upp till den nivå jag vill i längden eller om det bara blir attt uppgraderingarna kommer ske mer sällan. Mindre uppgraderingar som en silverkabel nånstans eller en Dynamik del behöver inte motiveras.

Hur motiverar man att man behöver en KlimaxDs eller AKurate Högtalare eller Klimax när man inte har obegränsade medel och barn på väg?

PostPosted: Sun Aug 29, 2010 18:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Comstedt wrote:
Hur motiverar man att man behöver en KlimaxDs eller AKurate Högtalare eller Klimax när man inte har obegränsade medel och barn på väg?
Jag tror inte det finns någon annan rimlig väg än att låta respektive lyssna själv och övertygas den vägen. Inköp som t.ex. KDS är ju inte direkt osynliga i de flestas hushållsbudget.

PostPosted: Sun Aug 29, 2010 19:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Comstedt wrote:
Jag tror inte det finns någon annan rimlig väg än att låta respektive lyssna själv och övertygas den vägen. Inköp som t.ex. KDS är ju inte direkt osynliga i de flestas hushållsbudget.
Testar frugan den nya bilen (helt ny eller nyare beggad) när man ska byta? vad kostar den?
Vad kostar det att byta upp sig var tredje år?
Vad jag vill säga att man får ta en diskussion om andra dyra utgifter o väga det mot nöjet/glädjen av musik. Något hela familjen kan njuta av.
Att sedan de sparade slantarna på bilen ofta vill läggas på resor...ja det torde vara rätt vanligt.

PostPosted: Sun Aug 29, 2010 21:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Testar frugan den nya bilen (helt ny eller nyare beggad) när man ska byta? vad kostar den?
Vad kostar det att byta upp sig var tredje år?
Vad jag vill säga att man får ta en diskussion om andra dyra utgifter o väga det mot nöjet/glädjen av musik. Något hela familjen kan njuta av.
Att sedan de sparade slantarna på bilen ofta vill läggas på resor...ja det torde vara rätt vanligt.
Ja hur gör du själv när du köper komri? :). Hur lyckades du övertyga där hemma?

Själv är jag lyckligt lottad och slipper vara hetero, tror vi har det lättare att övertyga därhemma om teknikprylar i 100k-klassen.

PostPosted: Mon Aug 30, 2010 12:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
Själv är jag lyckligt lottad och slipper vara hetero, tror vi har det lättare att övertyga därhemma om teknikprylar i 100k-klassen.
Jag är inte så säker att du har rätt, "fjollor" finns det i alla läger... :-)
Du har nog helt enkelt tur med val av partner.

Jag tror det mer har med förståelse och ekonomi att göra. Simmar man i pengar spelar det väl ingen roll vad en DS kostar. För övrigt finns det handväskor i samma prisklasser ;-)

/ B

PostPosted: Mon Aug 30, 2010 15:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Betydelsen av WAF är, som jag minns det, Wife Acceptance Factor och handlar väl egentligen enbart om det estetiska. Linn har ju alltid legat bra till med relativt små och snygga lådor, även högtalare. Dessutom har det ju blivit bättre (färre lådor) i o m sånt som sexkanals slutsteg och intergrerade saker som Unidisc SC, Majik DSi, Classik etc. När jag och min fru flyttade ihop hade jag Karik/Numerik och Kaber med tre LK100 och filter i separat låda så jämfört med det så har jag nu klart färre lådor. Prislapparna är en annan femma och där har det ju gått åt rakt motsatt håll, det är dyrt nu! Men jag har ju ett relativt (flera andra här) billigt system. Vi har inte haft några större diskussioner. Det viktiga är att man tar med sin partner på provlyssning innan så dom förstår vad det gör.

PostPosted: Mon Aug 30, 2010 15:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

[quote="stefan"]Betydelsen av WAF är, som jag minns det, Wife Acceptance Factor och handlar väl egentligen enbart om det estetiska. quote]

Precis. Denna faktor kan ju underlätta inköp också. T ex var det inga problem att förhandla in ett par (på den tiden dyra) ninkor i hemmet, eftersom de var klart snyggare än de högtalare som skulle pensioneras.

PostPosted: Mon Aug 30, 2010 17:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
The Archangel wrote:
Jag är inte så säker att du har rätt, "fjollor" finns det i alla läger... :-)
Du har nog helt enkelt tur med val av partner.

Jag tror det mer har med förståelse och ekonomi att göra. Simmar man i pengar spelar det väl ingen roll vad en DS kostar. För övrigt finns det handväskor i samma prisklasser ;-)

/ B
Jo visst har jag tur med "valet" :). Men generellt är det nog vanligare att killar tycker det är ok att lägga ut löjliga summor på stereo och andra teknikprylar. Berättar man om sitt intresse så möts man av nyfikenhet och delat intresse hos killar medans tjejer tittar på en som om man vore en idiot (generellt sett). Sen, visst är det så, att det finns alla sorter och bögar är väl kanske inte lika tokiga i teknik (dyr sådan) som heterokillar är, men klart mer intresse hos dom än hos tjejer :).

Men nog om det, jag är lyckligt lottad iaf :D. Sen får man ju tänka själv också, hela hushållets pengar kan ju inte hamna på en persons intresse, man får ju dela upp det hela. Det är då en självklarhet för mig. Sen om jag vill spendera "min" del av hushållets pengar på mitt intresse så tycker jag att jag har rätt till det. Tycker det vore taskigt att neka ens partner glädje, bara för att man inte själv tycker att man får ut nåt av det själv.

PostPosted: Mon Aug 30, 2010 21:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
...Tycker det vore taskigt att neka ens partner glädje, bara för att man inte själv tycker att man får ut nåt av det själv.
Just detta verkar vara ytterst vanligt. I varje fall bland mina bekanta.

PostPosted: Mon Aug 30, 2010 21:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
The Archangel wrote:
...Tycker det vore taskigt att neka ens partner glädje, bara för att man inte själv tycker att man får ut nåt av det själv.
Jasså? Låter som en trist tillvaro. Skulle inte själv kunna leva i ett sådant förhållande. Man ska glädjas åt varandra och av varandra.

PostPosted: Mon Aug 30, 2010 21:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
hardcorelinnie wrote:
The Archangel wrote:
Jasså? Låter som en trist tillvaro. Skulle inte själv kunna leva i ett sådant förhållande. Man ska glädjas åt varandra och av varandra.
Håller helt med. Obegripligt tycker jag.

PostPosted: Tue Aug 31, 2010 00:07 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Kommer hem efter jobbet och hittar min stereo utspridd över hela golvet. Skall flytta till helgen och frugan ville hjälpa till lite. Hur skall man få dom att fatta. Inte röra LP12:an, INTE röra LP12:an. I N T E röra LP12:an!!!!!

PostPosted: Tue Aug 31, 2010 09:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Blanda alla ljusa och mörka kläder och tvätta i 90 grader ?

Min lilla kille tryckte in båda basarnas "ploppar" på mina gamla tukaner när han var två år, det tog en halv sekund. (Dom stod väldigt nära varandra och han hade vuxit ur säkerhetsavståndet).

Man får vara glad när man får chans att uppgradera :-)
(Efter att ha gråtit sig till sömns i tre dagar)

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00