selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:37

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: 2100 VS 2250
PostPosted: Sat Aug 28, 2010 21:53 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jag går i tankarna att köpa till ett slutsteg till min mycket sparsamma anläggning, och kan inte bestäma mig om jag skall satsa på ett majik 2100 steg eller ett 2250.
Jag har än så länge inga planer att uppgradera till aktivt på ett bra tag. Men samtidigt så ligger det lite i bakhuvudet och gnager att det " borde ju vara lättare att få tag på ett juste 2100 steg om ett par år"
Min övriga utrustning är idag ett par Ninka samt en classik music 08. Då jag vet att source first är heligt här så vill jag bara tala om att jag har också tankar på att införskaffa ett majik försteg och cd:n men där har jag kanske också tänkt fel...
Känner att jag behöver hjälp för att veta vilken väg jag skall gå!

Tack på förhand!

Post subject: Re: 2100 VS 2250
PostPosted: Sun Aug 29, 2010 10:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det har skrivits en hel del om skillnaderna mellan Majik (Cx100), Akurate (Cx200) resp. 2250 på forumet. Se t.ex. denna länk som jag tycker sammanfattar frågan ganska bra (jag har ju varit med och skrivit ;-) ).

Har du möjligen funderat på en DS istället för CD? En gång DS aldrig mer CD...

Post subject: Re: 2100 VS 2250
PostPosted: Sun Aug 29, 2010 13:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du ska få lite andra alternativ av mig.

MajikI: så slipper du Majik försteg och c2100 eller 2250. Och kan senare uppgradera med fler slutstegskanaler om du ska gå aktiv. Är ekonomin väldigt viktigt är kanske MajikI och SneakyDS eller om du pressar budgeten lite MajikDS, en bra anläggning för dig. Allt har lite med hur ofta du kan uppgradera och hur stora uppgraderingarna blir.

UnidiscSC:, jag anser de vara minst lika bra som MajikCD och Majikkontroll. Och med Dynamik i det blir det ändå bättre sen är det upp till dig vad du vill ha för slutsteg. Största fördelen med UnidiscSC för dig än nog att du också får bättre källa i det köpet, medans köper du en MajikI får du uppgradera källan senare.

MajikDS: Modeller utan Dynamik har jag ibland sett väldigt väldigt billigt. Hittar du en sånn så har du en riktigt bra källa och kan komma igång med strömmandet av musik från dator och senare skaffa försteg/slutsteg osv.

Själv har alltid film med flera kanaler vart viktigt för mig ,och det gör ofta vissa alternativ olämpliga. För mig hade därför UnidiscSC vart ett klart val och jag gick så själv. Är du bara behov av 2kanal ljud så hade jag sattsat på en MajikDs i det läget du är och senare skaffat MajikI, för att fort få upp försteg/slutsteg på en högre nivå.

Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC+02:00