selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 16:50

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Fri Jul 02, 2010 03:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

haraldur
tack för att du lyfter frågan internationellt :) Jag har aldrig reggat mig på linnforumet men har kikat på svaren där. Du skulle nog ta det där erbjudandet om att se över 12an så vi reder ut detta ordentligt. Du har ju till och med hört skivorna spela felfritt på andra skivspelare så något är det som inte stämmer. Du kanske skulle prova med en annan nål också så du vet om det är den som spökar. Vad jag förstått kan de vara skiftande kvalitet på nålarna trots att de är nya.

Hur som helst så är det ju fruktansvärt ignorant av Linn att deras pickup inte passar i deras egen arm och att det får så stora konsekvenser för kvalitén. Är det så att mina problem försvinner genom att klippa bort styrklackar osv och justera om Adikten så ska jag skriva ett seriöst brev till Linn och fråga hur det kan vara möjligt att man inte bryr sig om detta. Vad ska man ha en bra stereo till om det distar om halva skivsamlingen..

Lejonklou
Jag tror det var du som justerade min LP12 (under tidigare ägarens tid) när det satt en Arkiv A på den. Vad jag förstod så hade tonarmsplattan justerats för att Arkiv skulle spåra optimalt, känner du igen detta? Behöver jag (förmodligen Anders) justera om tonarmsplattan för att få Adikten att spåra optimalt? Vad bör vi tänka på annars tycker du? Jag skulle gärna anlita dig att göra det eftersom jag vet hur noggrann du är med montering av Adikt och justering av LP12, men det är lite jobb att ta 12an på tåget till Uppsala tyvärr :)

PostPosted: Fri Jul 09, 2010 01:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nu har jag fått hem harmonihylla Tor och en installation av Anders från Tonläget. En väldigt intressant upplevelse, Anders har lite utav ett konstnärligt sinne för installation, bra öron, mycket känsla och inte ens en tumstock. En fördel är också att jag sprungit och diskuterat hifi och musik på tonläget en hel del senaste året och Anders har nog fått en bra bild av vad jag gillar. Det spelar på med ett grymt driv här hemma nu, jag anade aldrig att slutresultatet skulle bli så roligt samtidigt som allt sitter musikaliskt. Nu vill jag inte inte ändra på någonting.

Eller... Jo det var ju det där med disten och S:en. Anders tycker helt enkelt att det är en kompromiss man får leva med och ville inte göra några ändringar av monteringen. Jag förstår att man kan leva med det också nu när installationen blev så bra men jag tycker nog ändå inte att det är ok, sen vill man ju inte riskera att skada skivor heller. Jag får helt enkelt ta LP12an på tåget till Uppsala för en montering hos Lejonklou, jag har ju gått in för att köra MM (Adikt) och vill inte hålla på med dyra MC pickuper, varken nu eller i framtiden. Jag har en känsla av att Uppsala resan skulle vara värt besväret. Jag återkommer med slutresultatet, tillsvidare kommer jag nog vara rätt nöjd ändå för problemen är inte så störande längre.

PostPosted: Sat Jul 10, 2010 20:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Varför tycker Anders att "S´en" är en kompromiss? Menar han kanske att den nuvarande monteringen spelar bättre även om det låter sämre? Det har i alla fall jag svårt att tro.

Den enda kompromissen man behöver göra är de två nollgenomgångarna, som ju bara kan ge ett så bra ljud som möjligt men som inte följer den raka linjen som gravérverket gör.

/ B

PostPosted: Sat Jul 10, 2010 22:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Han menar väl helt enkelt att monteringen är gjord som den ska och visst spårar den lite dåligt men att man får ta det. Det blir en kompromiss att använda Linn pickup som spårar lite dåligt men som spelar bra musikaliskt istället för en som spårar bra men spelar sämre musikaliskt. Han trodde inte att det är värt att montera pickupen annorlunda.
Det är nog ett jäkla jobb också att få den att sitta perfekt och har man aldrig gjort det kan jag tänka mig att det krävs lite trial & error också. Lejonklou däremot vet jag ju har gått igenom allt detta så jag får helt enkelt vända mig till honom, lite jobbigt att åka med 12an till Uppsala bara, särskilt med tåg..

PostPosted: Sat Jul 17, 2010 01:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad består ditt system av förutom tolvan Efraim? Frågan ställer jag på grund av mitt eget försteg inte fixar Adiktens output verkar det som. Nu har du säkert nyare och bättre prylar än mig men det är en tanke i alla fall som jag ville dela med mig av.

PostPosted: Wed Jul 21, 2010 13:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

haraldur
Jag har en Lejonklou Kinki2 grammofonförstärkare, jag skrev upp allt jag har på den första sidan idenna tråd. Kinki är ju konstruerad med Adikt så det verkar ganska osannolikt i mitt fall just, men kanske mer troligt iditt. Har du provat med någon annan förförstärkare?

Nu ska min nål kollas i mikroskop för att se att den verkar bra. När jag tog bort den ser jag själv dock att nålröret sitter snett :evil: Detta har jag aldrig varit med om tidigare och nålen är bara 4 veckor gammal, om det är jag eller om den varit så från början har jag ingen aning om. Jag blir galen snart, jag har inte råd med sånt här, alla pengar har redan gått åt, nu vill jag bara lyssna och njuta..

För att fokusera på det positiva så låter sjukt bra för övrigt! Harmonihyllan Tor är grym!

PostPosted: Fri Jul 23, 2010 02:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kanske Lejonklou kan hjälpa dig här?
Visst din reagge kanske är sjukt överstyrd men i mitt fall så försvann alla symptom hos andkan. Undrar verkligen om din spelare är felet? Kanske kombinationen försteg/puppa?
Kanske billigare leta annan pickup om inte Fredrik kan avhjälpa felet? Adikt är annars en enormt bra pickup,kommer nog snart en Troika/Ekos svarv att jämföra med..? Spelar vidare med mitt och tycer liksom dig att det spelar sjukt bra-men distat,om sisådär 100kmb fyllnadsmassa så ska jag åtgärda felet,dvs 10 år..

tror ditt fel inte ligger i svarven!

PostPosted: Sat Jul 24, 2010 01:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Intressanta tankar haraldur! Jag tror jag ska åka upp med 12an och även ta med mig min kinki till lejonklou så får vi testa. Jag har innan testat olika förstärkare och haft kvar problemet, dock har jag ju alltid haft min Kinki2 förförstärkare. Jag provade även Majik-I en helg och då var faktiskt det inbyggda MM-steget snällare mot dist än Kinki, även om Kinki var bättre annars. Eftersom Kinki är utvecklad tillsammans med Adikt har jag inte tänkt att det kan vara något problem, men man skulle ju kunna tänka sig att det kanske är något fel på den förstås. Detta ska definitivt utredas närmare. Jag ska koppla in min CD-spelare igen också och lyssna om jag upplever några liknande symtom. Det känns lättare att dra säkra slutsatser nu när systemet blivit så bra installerat.

PostPosted: Wed Aug 25, 2010 00:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nu var det dags för en liten uppdatering. Jag skulle spendera en del av semestern i Uppsala så jag tog helt enkelt med 12an på tåget från Göteborg för att lämna över den till Lejonklou. Jag kan rekommendera X2000 om någon skulle få för sig att ta med sig 12an på tåget. Resan dit var med vanligt intercity tåg och det var ett fasligt guppande och skakande, kändes inte bra alls. Som tur var hade jag X2000 hem och det kändes riktigt skonsamt faktiskt, samt att Lejonklou packat tolvan bra så det gick riktigt bra.

Anledningen till att jag gjorde detta var ju för att Lejonklou är en av de få som erbjuder att montera Adikten optimalt och dessutom har gjort massor av gånger. Men jag tog hela justeringen med momentnyckel när jag ändå hade gjort mig besväret. Jag hade även med mig min Kinki2 för att försäkra mig om att det inte var något i Kinkin som skapade mina S-ljud.

Lejonklou justerade 12an och var väldigt nöjd med resultatet när han provspelade hemma, kinki fungerade perfekt också. Han kunde absolut inte höra några S-ljud eller andra konstigheter hemma hos sig utan det lät bara grymt bra, vilket var roligt att höra eftersom verket och armen trots allt är från 1994-95 och jag köpt den begagnad.

När jag kommer hem och kopplar in 12an så märker jag helt klart att det låter mycket mer tonsäkert och tydligt, termen 'pitch accurate' som Linn ofta pratar om beskriver ljudet bra. Det var ungefär som att boosta effekten av Radikal med 10%. Det var däremot vissa grejer som jag störde mig lite på, det lät lite övertydligt och överdrivet på något vis. Jag ägnade då mycket tid åt försöka justera högtalarna men kunde inte hitta någon placering som lät bättre än precis så som Anders från Tonläget ställt högtalarna vid heminstallationen. Det lät dock fortfarande lite överdrivet, som att ledande instrument och sång sköts framåt 1m och resten låg kvar där bakom. Jag försökte någon dag senare igen att tuna högtalare och jag hittade tillslut en ny position genom att flytta båda högtalarna 0,5cm åt vänster. Allting föll på plats igen och nu insåg jag på allvar hur bra 12an hade blivit. Jag har flera kvällar upplevt ren magi när jag lyssnar på skivor efter detta.

MEN, har S-ljuden försvunnit? Svaret är nej, tyvärr. Felet måste helt enkelt ligga i elnätet eller i rummet, jag skulle tippa på elnätet. Det distar faktiskt en del både på TVn och ibland när jag kör CD så det hänger väl ihop. Däremot tycker jag helt klart att det inte stör lika mycket nu eftersom det spelar så väldigt tonsäkert, jag tror det har minskat lite också. Sen känns det väldigt bra att rett ut detta ordentligt så man kan känna sig säker på att man inte skadar skivorna. Angående justeringen av Adikten så tycker jag nu att skivorna låter mer lika över hela sidan, det är inga större variationer beroende på vilket spår som spelar. Jag kan tänka mig att det har med den optimala monteringen av Adikt att göra.

Jag kan rekommendera Lejonklous justering för det är verkligen något speciellt med en så topptrimmad 12a. Servicen är på topp också!

PostPosted: Wed Aug 25, 2010 01:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej Efraim och tack för din utförliga berättelse. Det verkar som om servicen blev ett lyft för din spelare onekligen. Nu vill jag inte låtsas dela ut råd eller för den skull verka kunna någonting men det känns på något vis som om ditt rum kanske ändå är med och spökar? Jag önskar att du,ja alla här inne för den delen,skulle få genomlida en lyssning i mitt vardagsrum hemma i bostadsrätten. Där kan man verkligen tala om att musiken "dör" oavsett vilka grejor man lyfter in där. Intressant med tanke på att jag ägde en tvårummare vägg i vägg innan där både jag själv men även andra "Öronvaxare" förvånades stort över hur välsignat bra inverkan rummet hade på hur det spelade eller kanske snarare inte påverkade hur det lät. "Vägg i vägg" spelade ett par passiva Isobarik,280Spark,Pro-Ject,LK1 övertygande(under en helg med lånad Ekostolva magiskt) medan samma bitar under ett år trots alla mina försök aldrig lät ens halvbra i nuvarande trerummare. Slutligen gav jag upp,sålde allt,hade ett par NHT2.5 som bakgrundsljud och tröttnade i femton år tills nu när jag började i rätt ände med att skapa bra förutsättningar och sedan skaffa ljud.

Därmed inte sagt att detta är ditt problem.

Tror mitt nuvarande rum är rätt "Linnvänligt" Öhman hade nog bett mig dämpa mera men jag gillar inte att dämpa bort energi. Golvet är klinker på betongsula med 300mm cellplastisolering under. En långhårig matta under soffbordet1700X2400mm Soffan är en Ikea Ektorp med ett par riktigt rejäla kuddar i. Högtalarna(piP) har en Acoskiva bakom sig vilken jag tar bort vid lyssning på Kaber. Väggarna består av dels timmer med glidreglar 220mm och förstås mineralull emellan,reglarna har jag satt enkomt extra tätt samt klätt på insidan med en panel som håller exakt halva ytterpanelens tjocklek med en bredd om 133mm,taket är spontat. En vägg består tyvärr(där håller inte frun med mig riktigt) av ett jättestort glasparti som jag hade klarat mig utan,jag fick dock ge mig i frågan om fönstrets varande då frun anser att det är kriminellt att offra Piteås absolut bästa havstomt till förmån för löjligt intresse,mitt argument om att ett fönster kan man lägga till senare höll inte.

Här går det nästan inte att få det att låta illa,jo jag har dist med LK1 och LP12 men det spelar på som satan annars. Man kan gå in i badrummet och höra att det stämmer likväl som vid stekpannan eller vid sweetspot. I bostadsrätten är något så fantastiskt fel att det spelar liksom ingen roll vad man gör. Man kan knappt avgöra skillnader eftersom allt ändå är mer eller mindre fel. Man kan avgöra exempelvis en högtalares signatur men inte mycket mera. Vasst stickigt,ringningar,överdämpat i vissa områden,eller som öhman säger tvärtom!

Hur har du det när du spelar på övriga källor?

PostPosted: Wed Aug 25, 2010 12:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jo, som jag skriver så är det ju rummet och elen som finns kvar att skylla på. Jag tror förmodligen elen men det var kanske lite förhastat. När Anders var här och installerade så tyckte han rummet verkade bra. Jag bor i en 2:a i stort betonghus och har väldigt stor soffa, stor skivhylla, mattor, tjocka gardiner och lite tygkonst på väggarna så det borde vara ganska bra inrett för ljud. Men för det behöver ju kanske inte rummet vara bra. Jag tycker ju dock nu att det låter riktigt bra när installationen 'sitter', så det är nog inget fundamentalt fel med rummet i alla fall. Men det kan säkert vara så att det finns något som får S-ljuden mer framträdande. Jag har absolut inte räknat bort det helt.

Men jag upplever en hel del S-ljud även på TV som bara låter från dess egna inbyggda högtalare. När jag kopplat in CD i Hifin så S-ar det en del också på vissa skivor. Min CD-spelare sjunger däremot på sista versen, men annars är det en fin Meridian 508.

Jag har även innan jag åkte till Uppsala provat att byta ut varje komponent för sig i stereon för att utesluta resten av grejerna. Först bytte jag ut högtalarna och det blev värre, sen slutsteget och det blev värre, sen försteget och det blev värre.

Jag har slutat störa mig så väldigt på det nu i alla fall för det låter så bra i övrigt och nu vet jag i alla fall att inget är fel med grejerna. Det är ju inte möjligt att bli av med det helt heller för det finns väl där på skivorna också, det är nog bara så att det är någonting som spär på det lite hemma hos mig. Tillsvidare tror jag inte jag orkar bry mig så mycket om det, man kanske kan prova dämpa rummet vid tillfälle bara för att undersöka vad som händer. Jag skulle också kunna dra förlängningssladd och prova andra eluttag. Men som sagt jag orkar nog inte riktigt söka efter felet aktivt längre, det låter så grymt nu ändå så jag kan leva med det helt klart.

PostPosted: Wed Aug 25, 2010 13:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag kanske borde göra klart och be om ursäkt för den eventuellt dåliga framställningen av Adikt och Linns montering av denna. Det blir helt klart bättre med optimalt monterad Adikt men mina problem kunde alltså inte kopplas direkt till detta.

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00