Det var ett tag sedan sidan uppdaterades sist, nu kör jag på:
Akurate DS Dynamik
Unidisk 1.1 Dynamik, ny mech 2009.
Kinos
Klimax 320A (Pianosvarta, ruttna stativen)
Artikulat 345A (Pianosvart)
Squezeecenter+SkweezyDS+iPeng+1TB Notebook
Attachment:
File comment: "Plattan"
klimax.jpg [ 153.3 KiB | Viewed 10297 times ]
Som man skönja på bilden tar A345A:n vääääldigt mycket plats... Brukar se min dotter hamra på den (och få rysningar..)
Kom tillbaka från Sverige med lite skivor, satt o lyssnade, fick för mig att ställa in högtalarna lite.. mm. bättre..
Flyttade subben.. hmm.. hmm.. ingen skillnad på ljudet? Står Kinosen i Stereo+Sub? Ja.. hmm.. Ojsan kopplat in kontakten i fell hål efter byte av TV box? Det var inte så att bas saknades utan 345A inkopplad.. men...
Klimax 320A utan Sub är helt OK i många rum, tycker dessutom de blivit bättre än när jag först fick hem dem..
Men så fick jag snurr på subben också.. Lite intrimining.. Just nu står 320A (baffel) 60-61.5 cm från väggen och 345A a 10-11 cm från bestens bakkant till väggen. Alltså hamnar baselementet något bakom 320A.
Kan bara säga att en aktiv 12" bas kan fläska på..
Vad gör då 345A:n med ljudet förutom att fläska? Där 320A blir avrundade neråt fyller 345:an i utan att gröta (något jobbigt att trixa med alla nivåer och placeringar, det blir satans trångt bakom 345:an att pila på alla knappar och framförallt att läsa av lilla displayen, fick lägga ipodden bakom och titta i spegelbilden..). Kör nu på 55 Hz delning och minimum gain. Nu är det äntligen tajt..
Det konstiga är att diskanten "underlättas" i 320A så att helheten blir mindre aggresiv/skrikig. Väldigt konstigt. Utan subben känns stativen kassa, med subben duger de plötsligt.. Men i ett mindre rum eller med något äldre hamrande dotter så blir det nog Japanställ så småningom.
Kanske Dynamiken gör lite skillnad på högtalarna och Klimax till 345..

Men nu känns playback delen prioriterad..
Med och utan Sub