selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 07:18

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Mon Jun 07, 2010 12:55 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Det finns en ny och release på dBpoweramp ripper dMC-R13.5-Ref-Registered.
Den är den bästa versionen hittills tycker jag. R13.3 är nästbäst.

De gamla inspelningarna var inte så roliga att spela när man jämförde med det som var inspelat med R13.5

Det finns en beta version R14 för de som vill testa. (Jag testar bara färdiga produkter).

http://www.dbpoweramp.com/dmc.htm

PostPosted: Thu Sep 16, 2010 18:57 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

En ny release har släppts (15sept) för DBpoweramp, version R14.0 heter den. Musiken blev bättre än föregående version R13.5. Ni som inte rippade om med version 13.5 kan se framemot ett väldigt stort lyft. Den här gången måste man betala en uppgraderingskostnad på $14+tax, men det är det värt tycker jag för det är en hel del nytt att få.

Se bifogad länk på vad som är nytt med denna version:
http://www.dbpoweramp.com/Version-Changes-DMC.htm

PostPosted: Thu Sep 16, 2010 21:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

linnstrom wrote:
En ny release har släppts (15sept) för DBpoweramp, version R14.0 heter den. Musiken blev bättre än föregående version R13.5. ... Den här gången måste man betala en uppgraderingskostnad på $14+tax, men det är det värt tycker jag för det är en hel del nytt att få.
Märkligt, det kostade ingenting för mig att hämta R14. Då uppgraderade jag iofs inte PowerPack, det kostar typ $18.

/ B

PostPosted: Thu Sep 16, 2010 23:25 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Bill50x wrote:
linnstrom wrote:
En ny release har släppts (15sept) för DBpoweramp, version R14.0 heter den. Musiken blev bättre än föregående version R13.5. ... Den här gången måste man betala en uppgraderingskostnad på $14+tax, men det är det värt tycker jag för det är en hel del nytt att få.
Märkligt, det kostade ingenting för mig att hämta R14. Då uppgraderade jag iofs inte PowerPack, det kostar typ $18./ B
Jag gjorde som jag brukar dvs gå in via min mailorder och då var jag tvungen att betala. Filen heter "dMC-R14,0-Ref-Registered". Den du hämtade kanske är en "trial"?
eller har jag missat något?

PostPosted: Fri Sep 17, 2010 00:35 
Moderator
Moderator

Jag fick också betala 16 dollar eller vad det var. Det var mer än ett år sen jag köpte R13. Kanske har med det att göra.

PostPosted: Fri Sep 17, 2010 09:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Helt ärligt - det är exakt den här typen av info man inte vill läsa när man efter mycket tankemöda har närmat sig någon typ av DS lösning...

Vad Linnstrom skriver är att det är en rejäl skillnad mellan två olika rip versioner som kommit inom 6 månader :evil:

Det innebär att man med en DS och ca 800 skivor måste säga upp sig från jobbet, skilja sig, slänga ut barnen, golfklubbor etc, etc etc för att på heltid rippa skivor. Man kan då inte heller göra sig av med skivorna som ju så klart vore en välsignelse utan man måste bereda plats för silvret likväl :?

Sedan kan man kan ju undra vad det är som skiljer mellan de olika versionerna som skall ge denna skillnad - men där har jag släppt ambitionen att försöka fatta :D

Häls Per

PostPosted: Fri Sep 17, 2010 10:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Perka wrote:
Helt ärligt - det är exakt den här typen av info man inte vill läsa när man efter mycket tankemöda har närmat sig någon typ av DS lösning...

Vad Linnstrom skriver är att det är en rejäl skillnad mellan två olika rip versioner som kommit inom 6 månader :evil:

Det innebär att man med en DS och ca 800 skivor måste säga upp sig från jobbet, skilja sig, slänga ut barnen, golfklubbor etc, etc etc för att på heltid rippa skivor. Man kan då inte heller göra sig av med skivorna som ju så klart vore en välsignelse utan man måste bereda plats för silvret likväl :?

Sedan kan man kan ju undra vad det är som skiljer mellan de olika versionerna som skall ge denna skillnad - men där har jag släppt ambitionen att försöka fatta :D

Häls Per
Det finns ju inget som säger att du "måste" rippa om dina skivor bara för att det har kommit ett något bättre (enligt Linnström, har ej själv provat) ripprogram.

Man får försöka se alla tips på detta forum som små steg att ta för att få sin anläggning spela musik på ett "ännu lite bättre sätt". Kom ihåg att t.ex. en Linn DS ju redan är bra från början. Bara för att dBpoweramp kommer ut i R14 betyder ju inte att dina R13-rippar eller din DS plötsligt är "dåliga". Du kan ju koncentrera dig på sådana steg som är mindre kostsamma/mödosamma, t.ex. en grundlig installation och intuning av ditt system, välja rätt komponenter från början osv. Det kommer du långt med :)

Man ska dessutom komma ihåg att inte alla upplever en "förbättring" likadant. Testa därför själv om tipset ger dig något. Rippa en låt i R14 och jämför med din R13 ripp. Upplevde du skillnad? Skulle det vara värt att rippa om dina skivor? Det kan ju vara så att du upplever att det redan spelar på bra i ditt system.

PostPosted: Fri Sep 17, 2010 10:52 
Moderator
Moderator

Man måste inte göra någonting alls av detta, men det man bör göra, tycker jag, är att göra egna tester och experiment, och därefter bilda sig en uppfattning. Det är såklart väldigt givande att läsa om andras erfarenheter, men bäst uppfattning får man om man både läser sig till vad andra kommit fram till, men även utvärderar själv. Sedan kan man avgöra om, och hur stor skillnad det är på till exempel två olika ripprogramvaror. Och om det finns någon mening med att rippa om skivor.

Jag testade nu rippa om en skiva som jag rippade med 13.5 i förrgår. Nu med version 14. Skivan är repig, men inte så till den grad att programmen protesterar. Mellan dessa två varianter av samma skiva kan jag inte höra en endaste gnutta skillnad. Om skillnaden finns, är den så liten att jag inte märker den. Det kan ju tänkas att det blir större skillnad, på andra eller svårare skivor.

Jag kommer inte lägga tid på att rippa om skivor jag redan rippat.

Sen uppskattar jag att version 14 verkar vara grym på att hitta rätt omslagsbilder! Det spar mej mycket tid. Bra också att prenumeration på de bättre metadatatjänsterna inte begränsas till ett års användning.

Edit: Ser att DelNaja tänker lite grann på samma sätt som mej.

PostPosted: Fri Sep 17, 2010 12:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Självfallet måste saker och ting testas men min uppgivenhet härör sig såklart från att jag är en DS-tvivlare (pga ointegreringen eller som Linn väljer att benämna det: "open source") men som bestämt mig att göra ett försök ändå nu under hösten. Att då även inse att rip programmen kommer med uppdateringar, med extrem kort intervall och som dessutom enligt Lindstrom ger en väsentlig skillnad känns sådär...

Häls Per

PostPosted: Fri Sep 17, 2010 12:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

linnstrom wrote:
Jag gjorde som jag brukar dvs gå in via min mailorder och då var jag tvungen att betala. Filen heter "dMC-R14,0-Ref-Registered". Den du hämtade kanske är en "trial"?
eller har jag missat något?
Går man till Purchase-sidan så har man alternativ 3: "Upgrade Existing dBpoweramp to Reference (also Family Pack Upgrades)" och den klickade jag på. Väl där finns alternativ 1:

1. Visit the registration retrieval page, type the order number for your existing order number:

http://www.dbpoweramp.com/registration/

När du är där klickar du på "Initiate Registration Retrieval" och där skriver du in ordernumret från ditt tidigare köp. Det finns också en länk för att återfå ordernumret om man händelsevis tappat bort det (vem sparar på sådant?). Vad du behöver är din epostadress som du ursprungligen beställde programmet från.

När du väl har fått ordernumret är det bara att gå vidare och du får tanka hem programmet fritt. Det har jag gjort sedan ver 10 typ...

/ B

PostPosted: Fri Sep 17, 2010 16:56 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Måste först och främst tillägga att jag har dock uttryckt mig lite otydligt när jag skriver att ”musiken låter bättre”. För mig är ljud och musik två olika saker, Ljud hör jag och musik känner jag med kroppen om takten är bra och att det känns behaglig. Cara9 uppdatering var en typisk ljudförbättring.

Jag håller helt med alla inlägg på denna tråd att man måste testa och komma fram till en egen slutsats, om jag upplever någon skillnad och/eller om det är värt att rippa om. Det är ingen som säger att man måste rippa om allt, man kan ju tex ta några skivor som man tycker om och så kommer det ju ut nya skivor…..och det är sant att vi kanske upplever saker som stora förändringar men i själva verket är det små förändringar för andra.
Jag har anammat mycket av MR Tweaks idéer med MDF-skivor, Konsoler och tvätta skivor etc, detta har hjälpt mig att ”tuna” min PC-anläggning. Ju mer jag har ”tunat” ju lättare har det blivit att ”höra” och ”känna” skillnader. Det kanske är detta som förklarar varför jag tycker att de två sista versionerna är så mycket bättre än tidigare versioner.

Det jag har gjort på min PC-anläggning är att min stationära PC och router står på vägghylla med 4st 25mm MDFskivor vardera, min Bluray-läsare som står separat på hylla har jag 6 st 25mm MDF skivor.
PCn, Routern och läsaren har jag justerat placeringen på hyllplanen (läste på linnselleri om en som testat detta på Linnburkarna och det funkade även på PCgrejjor har jag kommit fram till) när grejjorna står ungefär i mitten på hyllplanet låter det bra, därifrån kan man börja finjustera för att få optimal placering på hyllplanen.
Testa även att dra ut sladdar till musen, bildskärm, tangentbord mm när ni rippar, som MR Tweak sa "allt påverkar", detta gäller även PCanläggningen.

Perka! Jag är heller inte överlycklig över en öppen lösning. Jag ägnar för mycket tid med PCn på bekostnad av att lyssna på musik.
Dock har jag fått det bättre än Naims DS-burk, ref High End 2010.
Såg för övrigt att Naim stoppat i SSD-diskar i sin nya maskin för att buffra från NASen. Jag tror att de är på rätt spår.

Tack Bill nästa gång ska jag göra rätt att hämta uppdateringar.

PostPosted: Fri Sep 17, 2010 22:31 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

linnstrom wrote:
Testa även att dra ut sladdar till musen, bildskärm, tangentbord mm när ni rippar, som MR Tweak sa "allt påverkar", detta gäller även PCanläggningen.
Har du kollat om det blir nån skillnad på filerna när du rippar med eller utan t.ex. mus inkopplad?

PostPosted: Fri Sep 17, 2010 22:55 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

HerrJanzon wrote:
linnstrom wrote:
Har du kollat om det blir nån skillnad på filerna när du rippar med eller utan t.ex. mus inkopplad?
Svar nej, det låter bara bättre utan sladdar. Det har väl nåt med strömmen som vanligt?

PostPosted: Sat Sep 18, 2010 15:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En spekulation: Skulle inte förbättringen kunna bero på själva Flac-kodningen av filerna, snarare än rippningen? I så fall behöver man inte rippa om sina skivor, "bara" koda av dem till wav och sen tillbaka till Flac igen. Det finns en funktion för detta i programmet, så det kan man sätta datorn på över natten.

Jag försökte förresten följa Bills instruktioner, men lyckades inte heller att få uppdatera till version 14 utan att de bad om betalning.

PostPosted: Fri Sep 24, 2010 13:54 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag har tidigare testat att med EAC rippa från 3 olika DVD-läsare på 2 olika datorer och filerna blev identiska så jag tror inte omgivningen har nån betydelse i normalfallen.

Vad gäller flac så är det ju en lossless kodning, så kodningen i sig kan knappast ge förbättring eller försämring.

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00