selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 06:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed May 26, 2010 20:52 
Ny Medlem
Ny Medlem

har just inskaffat en Linn basik med akito tonarm som jag är väldigt nöjd med och undrar väl egentligen mest av nyfikenhet och för framtida investering om det går att tex uppgradera till separat motorstyrning? eller om det finns några roliga mindre kostsamma uppgraderingar man kan göra?

PostPosted: Wed May 26, 2010 23:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Skaffa studslera för att hålla nålen ren :)

Antagligen det billigaste "måste ha" tillbehöret till din skivspelare. Bara att låta nålen stilla "sjunka ner" i leran, när du lyfter upp den igen är nålen ren.
http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=prod ... tnr=660230

PostPosted: Thu May 27, 2010 09:21 
Ny Medlem
Ny Medlem

pejo wrote:
Skaffa studslera för att hålla nålen ren

Antagligen det billigaste "måste ha" tillbehöret till din skivspelare. Bara att låta nålen stilla "sjunka ner" i leran, när du lyfter upp den igen är nålen ren.
http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=prod ... tnr=660230
Haha det var ju ett roligt och lite annorlunda tips (och definitvt billigt) men är det inte risk att man drar sönder/böjer nålen när man lyfter ur den ur leran?

PostPosted: Thu May 27, 2010 11:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Med avseende på studsleranst konsistens så tror jag inte att det finns nån överhängande risk att man böjer eller förstör pu.
Det gröna slippappret är naturligtvis att rekommendera om du inte redan har det

Nått att leka med är att leta på bra underlag att ställa basiken på. Den är relativt okänslig och låter bra som den är, men det finns mer prestanda att hämta om man exvis ställer den på en (korrekt) väggmonterad hylla eller likande. Här på forumet finns tips på olika märken.

Annars så kan ju en bra/bättre pu vara intressant. Jag kan varmt rekommendera adikt, som är en mycket bra pu för pengarna samt att du är redo för en ev uppgradering. Dvs du kan ta med dig adikten till en bättre skivspelare.

/Mattias

PostPosted: Thu May 27, 2010 18:06 
Ny Medlem
Ny Medlem

mjo jag har funderat på det där med underlag men studerar för tillfället och tyvärr är studentlyan redan alldeles för trång.
sitter en k5 pu på just nu så den lär få sitta där under studietiden skadar ju inte att kunna köra med at-95 nålar när den jag har blivit utsliten. men sen kan det definitvt hända att det blir en adikt

/

micke

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00