selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 17:44

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 88 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 20:52 
Site Admin
Site Admin

murmeldjuret wrote:
men herregud! Demokvällar, har du inget bättre för dej? Skaffa en flickvän och en super häftig bil så kan du spela musik resten av tiden, inte gå på infokvällar.

vem arrangerar demokvällar? Privatpersoner eller företag?
Nog tycker jag det låter roligare att gå på en demokväll och lyssna på nya häftiga produkter än att åka runt i en bil men smaken är ju olika...

Alla har ju inte lika kultiverade hobbies som du har (kikade på dina 'intressen'... :D

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 20:53 
Site Admin
Site Admin

murmeldjuret, när topp tio kommer på tal är det väl rätt självklart att hela bredden på ens musikaliska intresse inte kommer fram. Jag hoppas och antar att du ger din kritik med glimten i ögat, men tänk gärna på att det inte är så lätt alltid att uppfatta sånt i det skrivna ordet...mao använd hellre än lenare än hårdare ton. ;)
Själv gillar jag både gotländska (Volund!) och mungiga (Hedningarna bl.a.), men Magnus Uggla lär aldrig spelas hemma...

Hur ser DIN topp-tio-lista ut?

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 21:13 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Okejdå, eftersom ni efterfrågar den..

- Norah Jones, Feels like home - hon är så snygg!!!

- Placebo, Sleeping With Ghosts - får mig att tänka på mitt ex

- Pontus & Amerikanerna, Via satellit - Pontus Holmgren + min uppväxt = sant

- David Bowie, Diamond Dogs - no further questions asked!

- Magnus Uggla, Döende Dandyn - fantastiska texter

- New Trolls, New Trolls - om ni inte har den, köp den idag!

- Anna Book, Killsnack (nya utgåvan med ABC) - också minnen

Image
- Babatunde Olatunji, Love Drum Talk - han dog nyligen :( Lyssnar på det när jag ska sova

- Bond, Born - också ett måste i varje seriös skivsamling

- Bob Marley, Sun is shining - Skön!

- Michael Jackson, Dangerous - vacker och rock! Gillar Heal the world

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 21:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Murmeldjuret: Du som gillar Roger Pontare, har du skivan han spelade in med Kramfors Storband (möjligtvis Big band). Den är ganska trevlig måste jag säga!

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 21:35 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Fredric wrote:
Murmeldjuret: Du som gillar Roger Pontare, har du skivan han spelade in med Kramfors Storband (möjligtvis Big band). Den är ganska trevlig måste jag säga!
nej, kan inte ens på rak arm erinnra mig om vilken det är. Gillar mest stjärnorna och sjukhusvisan av Roger Pontare..

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 22:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Leonard Cohen - Songs From a room

J.J. Cale - Travel Log

Tom Waits - Swordfishtrombones

David Allan Coe - Once upon a rhyme

Elvis Costello - Brutal youth

Emmylou Harris - Wrecking ball

Prefab Sprout - Jordan the comeback

Led Zeppelin - I

Roxy Music - Manifesto

Niel Young - After the goldrush

Talking Heads - Naked

Last edited by henriklh on Fri Feb 24, 2006 13:04, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 23:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Här kommer ett spontant utkast på 10 skivor som i mina öron alltid kommer att vara kanon.

Kiss - Lick It Up
Ozzy - Bark At The Moon
Ozzy - Blizzard Of Ozz
Dream Theater - Images And Words
Pink Floyd - Division Bell
Black Sabbath - Live Evil
Dire Straits - Brothers In Arms
Guns N´Roses - Appetite For Destruction
Guns N´Roses - Gn´R Lies
Iron Maiden - Powerslave

Det finns idag många skivor som jag gillar mer men dessa kommer alltid att kännas speciella.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 02, 2004 00:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du Henrik, med tanke på din lista vore det kul om du kunde utveckla din avsky över Pink Floyd, Dire Straits och så vidare. Du har en hel del seriös rock på di lista du med. Är det den klassiska åsikten som musikkritiker brukar ha att dessa band saknar "känsla"?

Ja du Murmeldjuret, du rör ju om en del i alla fall. Måste säga att jag inte tycker att din tio i topp var så imponerande den heller. Du ger en del kritik så jag antar att du kan ta den också.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 02, 2004 14:54 
Quote:
Är det den klassiska åsikten som musikkritiker brukar ha att dessa band saknar "känsla"?
Pink Floyd saknar känsla? :shock: Det är för mig komplett ofattbart hur man
kan tycka så. Okej för Dire Straits, det är inte särskilt upphetsande och mest
bara låter snyggt utan känsla, men PF tycker jag verkligen inte förtjänar att
hamna i det facket...

Känsla är väl högst personligt, kanske inte är svårare än så även fast det
skaver.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 02, 2004 15:08 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Tjagge wrote:

Ja du Murmeldjuret, du rör ju om en del i alla fall. Måste säga att jag inte tycker att din tio i topp var så imponerande den heller. Du ger en del kritik så jag antar att du kan ta den också.
Självklart kan jag ta kritik!

Menar du att du inte gillar musiken i min 10 i topp eller menar du att den är smal. Det första kan jag ta, men någon mer varierande lista beträffande artistens kön, ålder, ursprung, språk, instrument, talang och känsla kan jag inte hitta här i alla fall. Jag tycks vara den enda här med förkärlek för afrikansk musik.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 02, 2004 16:12 
murmeldjuret wrote:

Menar du att du inte gillar musiken i min 10 i topp eller menar du att den är smal. Det första kan jag ta, men någon mer varierande lista beträffande artistens kön, ålder, ursprung, språk, instrument, talang och känsla kan jag inte hitta här i alla fall. Jag tycks vara den enda här med förkärlek för afrikansk musik.
Ett problem är ju utbudet, var köper du dina Afrikanska skivor nånstans? Jag gillar världsmusik, men om man som jag bara spelar vinyl brukar utbudet vara minst sagt snålt.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 02, 2004 16:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mortifikator Crenshaw wrote:
murmeldjuret wrote:

Ett problem är ju utbudet, var köper du dina Afrikanska skivor nånstans? Jag gillar världsmusik, men om man som jag bara spelar vinyl brukar utbudet vara minst sagt snålt.

World Music i Göteborg brukar ha en hel del iofs mest begagnat men även en del nytt, dessutom är det inte mer än 5-7 minuters promenad från Tonläget.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 02, 2004 16:20 
hepcat wrote:
World Music i Göteborg brukar ha en hel del iofs mest begagnat men även en del nytt, dessutom är det inte mer än 5-7 minuters promenad från Tonläget.
Tyvärr blir det en ganska lång promenad från mig till Göteborg :(

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 02, 2004 17:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Naturligtvis har Pink Floyd "känsla", om man frågar mig. Det har Dire Straits också tycker jag, vad är känsla? Precis som du säger något väldigt individuellt. Tyvärr brukar dock kritierna och recensenterna anse sig ha patent när det gäller att avgöra vilka som har respektive inte har rätta känslan. Det är ingen hemlighet att den typ av musik som jag tycker om är ett riktigt hatobjekt för experterna. En av "åtalspunkterna" brukar vara just avsaknaden av känsla. Sen får bara ungdomar från akademikerhem lira rock, vara rebeller mot systemet samt påstå sig vara helt vanliga arbetarkillar. Fjantigt, undra vars dom mest pretantiösa ideerna finns?

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 02, 2004 17:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mortifikator Crenshaw wrote:
hepcat wrote:
Tyvärr blir det en ganska lång promenad från mig till Göteborg :(
Det är ju sant men det finns ju bussar också men de pengarna är väl mer intressant att köpa skivor för. :D

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post new topic  Reply to topic  [ 88 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00