selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:41

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Switch
PostPosted: Tue May 11, 2010 13:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Funderar på att flytta in min Qnap 109 Nas till min Harmonihylla under stereon har idag en Netgear GS105 Switch vid datorn som kopplar samman DS,NAS,Router,Dator min fråga behövs det en extra Switch inne vid stereon eller kan jag flytta in den jag har och koppla utifrån det?Kommer man få några ljudmässiga fördelar med bytet tillharmonihyllan?Hur kollar man fasen på Nas och Switch lyssna sig fram eller hur?

Minge

Last edited by Minge on Tue May 11, 2010 15:07, edited 1 time in total.

Post subject: Re: Switch
PostPosted: Tue May 11, 2010 14:59 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jag tror säkert att du kan få bättre ljud om du ställer NASen på en Harmonihylla. Och kör på en ensam switch om kablarna räcker.

Här är förresten en text om hur hårddiskar påverkas av vibrationer: Vibration Is Killing Hard Drive Speeds

Kanske NAS i kolfiber är framtiden för audiofiler? :)

PostPosted: Tue May 11, 2010 15:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

det är därför man ska ha SSD, funderar man på harmonihylla till nas så blir det inte särskilt dyrt med SSD diskar i jämförelse, sen om SSD påvärkar ljudet possitivt eller negativt har jag ingen anning om

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Tue May 11, 2010 19:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är tveksam till att ställa Nas:en i samma harmonihylla som Linn systemet. Nas:en ger ifrån sig en hel del vibrationer. Min erfarenhet är att switchen är minst lika känslig för placering som nas:en, kanske mer. Den skulle man ju kunna ställa i harmonihyllan. Beträffande Fasen så är det bästa att lyssna sig fram. I många fall visar det sig dock att om du använder en faspenna så är det läget när apparaten ger i från sig minst fält också det läget där det låter bäst, så det kan vara en vägledning.

PostPosted: Tue May 11, 2010 20:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Christian wrote:
Jag är tveksam till att ställa Nas:en i samma harmonihylla som Linn systemet. Nas:en ger ifrån sig en hel del vibrationer. Min erfarenhet är att switchen är minst lika känslig för placering som nas:en, kanske mer. Den skulle man ju kunna ställa i harmonihyllan. Beträffande Fasen så är det bästa att lyssna sig fram. I många fall visar det sig dock att om du använder en faspenna så är det läget när apparaten ger i från sig minst fält också det läget där det låter bäst, så det kan vara en vägledning.
Jorda Switchen gör det nån skillnad?

Minge

Last edited by Minge on Tue May 11, 2010 21:44, edited 1 time in total.

PostPosted: Tue May 11, 2010 21:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Minge wrote:
Likadant som att jorda Switchen gör det nån skillnad?
Jag förstår inte riktigt frågan, men i mitt fall blev det sämre då jag jordade switchen. Jag vet att andra har motsatta erfarenheter.

PostPosted: Thu May 13, 2010 21:33 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

f_b wrote:
Jag tror säkert att du kan få bättre ljud om du ställer NASen på en Harmonihylla. Och kör på en ensam switch om kablarna räcker.

Här är förresten en text om hur hårddiskar påverkas av vibrationer: Vibration Is Killing Hard Drive Speeds
Varför tror du det? Det där med vibrationers påverkan på överföringshastigheten från en disk tolkas ofta (alltid?) som att det skulle påverka ljudet. Om det går tillräckligt långsamt gör det förstås det, det blir tyst. Värre vore det väl om det blev så att fel data läses, då borde ljudet påverkas. Men då borde ju också t.ex. admingränsnittet på Twonky dyka upp med felstavningar då och då. Och i det allmänna fallet skulle det vara helt omöjligt att använda en laptop på t.ex. ett tåg. Men ni resonerar annorlunda antar jag?

PostPosted: Tue May 18, 2010 22:10 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ja, en hårddisk är väl inte mer än ett lagringsmedium, precis som en CD-skiva, så det spelar nog ingen större roll. Det var mest en känsla jag hade, det där med att musikåtergivningen kanske kan bli bättre. Men jag tycker det är helt klart att en hårddisk som hela tiden läser om data inte arbetar optimalt - och det lär i varje fall inte förbättra musikåtergivningen.

Om jag hade haft ett hyllplan över i en Harmonihylla så skulle jag prova att ställa dit t.ex. NAS eller switch för att se om det blir någon skillnad till det bättre/sämre.

PostPosted: Tue May 18, 2010 23:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det blir bättre musik med NAS'en (och switchen) på en Harmonihylla, särskilt med Mimer. Men om det blir bra i samma hylla vet jag inte. Men om den står på en annan hylla brevid blir det stor skillnad! (Testat på Tonläget, jag har tyvärr inte 2 Mimerrack hemma...)

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00