selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 22:28

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Tue May 11, 2010 19:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
peoplesandschmidt wrote:
Jag snackat vidare till LINN och fått en annan åsikt! Artikulate vs Komri är ingen kontest, Komri klart bättre. Klimax 350 (utan D) vs Komri är väldigt nära varandra med Komri bättre. Dynamik har gjort väldigt mycket, kanske Komri är bättre men inte på allt och inte så klart för alla! En åsikt till är alltid bra?
LINN market tunebox men så klart man kan använda vilken ''LINN'' steg som helst för att aktivera sista 4 kanals på 350's (två bass element är redan aktiv).

Dax för en''duell'' Jan? Våran 350A's vs dina Komri !!! Eller kanske en Duett? ;)
Erbjuder inte Linn Dynamik-uppgradering till Komri? För då borde ju Komri "piska" 350A/D.

Om Linn inte erbjuder Dynamik till Komri, så tycker jag det i och för sig är konstigt. För det var ju först i år som Komri utgick ur sortimentet.

Kanske Komri i så fall skulle bli "för bra" och att 350A/D - av Linn - då inte skulle kunna anses som ett prestandamässigt bättre alternativ :wink:

/mvh
Tror det ligger mycket i det du skriver, blir svårt att marknadsföra en ny högtalare som är sämre än en utgången modell, men det är mycket synd att man har övergett komri och riktar in sig på design före musikaliska kvalliter ,lite synd att man kör med "good enough" på toppmodellen

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Tue May 11, 2010 19:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

peoplesandschmidt wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Quote:
LINN (Alan Williams) sa till mig Nya Klimax låter bättre en Komri, ''point-slut''.
Linn sa samma sak när 242 kom, samma sak när Artikulat350A kom, sa samma sak när Klimax350A kom - inget visade sig korrekt.

dynamik på 350 är ett stort steg bättre, men samtliga 5 Komristystem jag hört slår det klart imho. 350 är high-end hifi, Komri is the real thing
Men sett till priset är ju 350A rena klippet!!!!!
Komri är dyrast men även bäst musikaliskt.

om vi däremot diskuterar tryck,bas, spela högt och även 3Dljud är Komri HELT överlägsna.
You get what you pay for :wink:
Jag snackat vidare till LINN och fått en annan åsikt! Artikulate vs Komri är ingen kontest, Komri klart bättre. Klimax 350 (utan D) vs Komri är väldigt nära varandra med Komri bättre. Dynamik har gjort väldigt mycket, kanske Komri är bättre men inte på allt och inte så klart för alla! En åsikt till är alltid bra?
LINN market tunebox men så klart man kan använda vilken ''LINN'' steg som helst för att aktivera sista 4 kanals på 350's (två bass element är redan aktiv).

Dax för en''duell'' Jan? Våran 350A's vs dina Komri !!! Eller kanske en Duett? ;)
Föratt hålla isär vad som jämförs. Skriver du om 350P vs Komri? Ska man göra ett rättvist test ska det vara med Klimax filter till båda alternativt passivt med samma slutsteg. Vad gäller dynamik uppgraderingen har även Komri fått den på övre registret om man kör med A4200. Och visst kan man jämföra med K350A vs passiva Komri men är inte rättvist mot Komri som kan höja sig ett steg till aktiv, samtidigt är det inte rättvist för K350A om Komri matas aktivt med Solos.

PostPosted: Tue May 11, 2010 20:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skulle vara riktigt intressant att jämföra följande playback:

1. K350A/d
2. K350P/d aktivt med 2xA4200/d och Chakra filter
3. K350P/d aktivt med 2xA4200/d och Klimax filter.
4. Komri aktivt med 2xA4200/d och Klimax filter.

Gärna också Komri eller K350P/d passivt med 2xSolo föratt få en passiv referens.

PostPosted: Tue May 11, 2010 21:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Vad gäller dynamik uppgraderingen har även Komri fått den på övre registret om man kör med A4200.
Helt rätt det där. Bekymret är att Komri (förmodligen?) saknar möjlighet till Dynamik-uppgradering av stärkarna som driver basarna, vilket efter vad jag förstår 350A/D har.

Och basstärkarna på båda högtalarna levererar väl 1000W. "Dynamiska" 1000W är nog inte en oväsentlig skillnad :wink:

/mvh

PostPosted: Tue May 11, 2010 21:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Bekymret är att Komri (förmodligen?) saknar möjlighet till Dynamik-uppgradering av stärkarna som driver basarna, vilket efter vad jag förstår 350A/D har.
Det måste väl de ha fått, då dynamik upgrade finns även till K350P. Värt att notera är att det inte finns upgrade till Klimax 345, om jag nu inte är helt fel ute. Varför inte? Kanske inte dynamik har lika stor betydelse där nere.

PostPosted: Tue May 11, 2010 22:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
torig wrote:
Bekymret är att Komri (förmodligen?) saknar möjlighet till Dynamik-uppgradering av stärkarna som driver basarna, vilket efter vad jag förstår 350A/D har.
Det måste väl de ha fått, då dynamik upgrade finns även till K350P. Värt att notera är att det inte finns upgrade till Klimax 345, om jag nu inte är helt fel ute. Varför inte? Kanske inte dynamik har lika stor betydelse där nere.
345 har uppgraderats 2 gånger, först till klimax sen kom det yterligare en uppgradering, som kostade 6000 kr för de som hade uppgraderat till klimax redan, idag finns bara en uppgradering och vad jag förstår så har man satt i dynamik fast inte uppget detta som dynamikuppdatering

PostPosted: Tue May 11, 2010 22:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
345 har uppgraderats 2 gånger, först till klimax sen kom det yterligare en uppgradering, som kostade 6000 kr för de som hade uppgraderat till klimax redan, idag finns bara en uppgradering och vad jag förstår så har man satt i dynamik fast inte uppget detta som dynamikuppdatering
Trodde det var bara ett namn byte när den blev Klimax och sedan kom "new Klimax". http://www.linn.co.uk/news_articles/act ... il/id/2661 Har aldrig sett något pris föratt uppgradera till Klimax, men kostade väl 12,5' till "new Klimax"? Men något måste väl ha hänt då det var billigare för personer som redan hade Klimax. Vet du mer vad som gjordes under den första uppgradering? och vad den kostade.

PostPosted: Tue May 11, 2010 22:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

första uppgraderingen kostade 12k från artikulat till klimax sen vad jag förstår så kostade det endast 6k för de som gjort första uppdateringen inom en viss tidsperiod alltså både de som just köpt en klimax 345 och de som uppgraderat sina A345

Idag så kostar uppgraderingen 12 oavsett om du har en klimax eller Artikulatsub, jag har just själv uppgraderat min A345 och det var värt varje krona :)

PostPosted: Wed May 12, 2010 09:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
jag har just själv uppgraderat min A345 och det var värt varje krona :)
Intressant! Måste den in till Linn, eller kan uppgraderingen utföras av en handlare? Kan du beskriva skillnaden?

PostPosted: Wed May 12, 2010 10:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
torig wrote:
Det är ju jättebra om det stämmer (här spekuleras hej vilt från min sida :D ), för då har ju båda högtalarna Dynamik i basdelen också. Jag tror, som pekka71 upplevt, att Dynamik också har stor betydelse för basåtergivningen.

/mvh

PostPosted: Wed May 12, 2010 10:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
pekka71 wrote:
Intressant! Måste den in till Linn, eller kan uppgraderingen utföras av en handlare? Kan du beskriva skillnaden?
handlaren kan göra det man byter bara förstärkarmodull, gjort på 10 minuter

skillnaden är bättre dynamik, betydligt mycket rappare och ja helt enkelt bättre på alla plan lite svårt att jämföra men skulle nog säja att suben har samma lyft som 350 A fick i basregistret vid uppdateringen till klimax/D

Vid en rak jämförelse med Artikulate 345 så känns artikulat suben slö och otajamd i jämförelse med klimaxuppdateringen och för 12 tusen som uppdateringen kostar känns det för lite, jämfört med vad man får

PostPosted: Wed May 12, 2010 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Det är ju jättebra om det stämmer (här spekuleras hej vilt från min sida :D ), för då har ju båda högtalarna Dynamik i basdelen också.
Båda? Menar du K350P och K350A?
torig wrote:
Jag tror, som pekka71 upplevt, att Dynamik också har stor betydelse för basåtergivningen.
Nu är det inte säkert att den har dynamik(Är väl inte bekräftat från Linn?) och om den har det, behöver inte det vara det som gjort störst skillnad.

Hursomhelst så har Linn utvecklat denna del av registret sedan Komri och Artikulat serien kom, vilket pekka's uppgradering är bevis för.

PostPosted: Wed May 12, 2010 15:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
torig wrote:
Det är ju jättebra om det stämmer (här spekuleras hej vilt från min sida :D ), för då har ju båda högtalarna Dynamik i basdelen också.
Båda? Menar du K350P och K350A?
Jag menar jämförelsen mellan K350A och Komri och det utifrån en del skilda meningar om vilken som är "bäst" av de båda.
Clas wrote:
torig wrote:
Jag tror, som pekka71 upplevt, att Dynamik också har stor betydelse för basåtergivningen.
Nu är det inte säkert att den har dynamik(Är väl inte bekräftat från Linn?) och om den har det, behöver inte det vara det som gjort störst skillnad.

Hursomhelst så har Linn utvecklat denna del av registret sedan Komri och Artikulat serien kom, vilket pekka's uppgradering är bevis för.
Helt rätt, men är det applicerbart på en Komri :wink:

/mvh

PostPosted: Wed May 12, 2010 16:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
teatime wrote:
pekka71 wrote:
handlaren kan göra det man byter bara förstärkarmodull, gjort på 10 minuter

skillnaden är bättre dynamik, betydligt mycket rappare och ja helt enkelt bättre på alla plan lite svårt att jämföra men skulle nog säja att suben har samma lyft som 350 A fick i basregistret vid uppdateringen till klimax/D

Vid en rak jämförelse med Artikulate 345 så känns artikulat suben slö och otajamd i jämförelse med klimaxuppdateringen och för 12 tusen som uppdateringen kostar känns det för lite, jämfört med vad man får
Tack för infon! Inte direkt aktuellt för min del, men kul att veta att Linn uppdaterar prylarna. :)

PostPosted: Wed May 12, 2010 17:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kom in på en annan tankebana idag. 320A tillsammans med Klimax 345? Hur står den sig? Bättre än Akurate 242 aktiv?
Synd att dom inte gör snygga basar längre. Melodik var ju rena rama drömmen. Utseendemässigt.
Men dom verkar sällsynta? Inte sett till en melodik på beg-listor nånsin.
Nån som vet av nån?

Post new topic  Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00