selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 22:33

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Sat May 08, 2010 12:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Det går att köpa Aktiva kort tills Artikulate men inte tills Klimax. Med Klimax det är Tunebox som gäller och vilken slutsteg som helst från vilken märke som helst.

Jag har ett par 2010, 350A/D. En riktigt bra alternativ och - 35%, spelad för lite över en månad nu ... bli snabbt! Om jag säljer dom det ska bli 350P med tunebox + twin men annars hemma det ska bli 350A/D. Glöm inte Dynamik om du är på jakt efter begagnades ... vilken skillnad från 350A's till 350A/D.

Jag hört 350P/D arkiverad med tunebox och twin. Yip, väldigt roligt och klart bättre en 350A/D men en helt annan pris och inte så smidigt. Väldigt fint när det sitter så många snygga Klimax lådor :)

Jag lyssna till 350A/P just nu ... Spellist idag var Thin Lizzy, Tom Jones, System of the Down and nu lugn o fint med Katie Mallua. Högtalarna är grymme bra oberoende av vilken musik stil ... mycket närmare parformens av extern Aktivering en foran Dynamik!

Martin ...

www.linnhifi.blogspot.com

PostPosted: Sat May 08, 2010 14:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

peoplesandschmidt wrote:
Det går att köpa Aktiva kort tills Artikulate men inte tills Klimax. Med Klimax det är Tunebox som gäller och vilken slutsteg som helst från vilken märke som helst.

Jag har ett par 2010, 350A/D. En riktigt bra alternativ och - 35%, spelad för lite över en månad nu ... bli snabbt! Om jag säljer dom det ska bli 350P med tunebox + twin men annars hemma det ska bli 350A/D. Glöm inte Dynamik om du är på jakt efter begagnades ... vilken skillnad från 350A's till 350A/D.

Jag hört 350P/D arkiverad med tunebox och twin. Yip, väldigt roligt och klart bättre en 350A/D men en helt annan pris och inte så smidigt. Väldigt fint när det sitter så många snygga Klimax lådor :)

Jag lyssna till 350A/P just nu ... Spellist idag var Thin Lizzy, Tom Jones, System of the Down and nu lugn o fint med Katie Mallua. Högtalarna är grymme bra oberoende av vilken musik stil ... mycket närmare parformens av extern Aktivering en foran Dynamik!

Martin ...
Hur upplever du dom mot Komri? För komri är ju också ett alternativ

PostPosted: Sat May 08, 2010 15:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag hade ett rum med KOMRI aktiva men Tunebox+solo och det var det bästa HiFi upplevelse jag har haft någonsin. Jag har inte haft möjligt att lyssna till K350/P med solo (bara med twin) så det är svårt att kommentera. Jag hört sportis KOMRI med 2*4200 utan D och det var också fantastisk bra.

Intressant att LINN använda samma bass system (inte samma element) på Akurate Sub som finns på KOMRI men Klimax Sub som är betydligt bättre finns också på Klimax 350's. Det betyder AKTIV bass på 350's är mer avancerad en på KOMRI.

K350A vi har i butiken är fantastisk bra, jag tror bättre en Sportis Komri utan Dyanmik i systemet, mycket renare. Även om vi har så mycket bakgrund ljud, fönster och skakande väggar, rummet är långt från optimalt, man höra hur bra dom är. Jag installerat Dynamik i alla hans lådor men här i butiken så det ska bli intressant att höra skillnaden nu, hus honom med KOMRI.

Utan att höra A vs B jag våga inte kommentera att en Högtalarna är bättre en den andra men mitt personligt val, som sagt är K350A. LINN (Alan Williams) sa till mig Nya Klimax låter bättre en Komri, ''point-slut''.

PostPosted: Sat May 08, 2010 15:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

[quote="The Archangel"][quote="peoplesandschmidt"]Det går att köpa Aktiva kort tills Artikulate men inte tills Klimax.

Jag har kollat över våran Aktiv kort selector (senaste) och 350 syns på ''calculator blad'' men inte på ''högtalarna blad''. Artikulat finns på båda! Det måste gå att driva Klimax aktiva utan tunebox men jag ska ring på Måndag och konfirmera på forumet.

PostPosted: Sat May 08, 2010 16:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För att aktivera 350P behövs 3 eller 4 kanaler per högtalare?
Komri behöver väl fyra men har ju 4k-array?

PostPosted: Sat May 08, 2010 16:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
LINN (Alan Williams) sa till mig Nya Klimax låter bättre en Komri, ''point-slut''.
Linn sa samma sak när 242 kom, samma sak när Artikulat350A kom, sa samma sak när Klimax350A kom - inget visade sig korrekt.

dynamik på 350 är ett stort steg bättre, men samtliga 5 Komristystem jag hört slår det klart imho. 350 är high-end hifi, Komri is the real thing
Men sett till priset är ju 350A rena klippet!!!!!
Komri är dyrast men även bäst musikaliskt.

om vi däremot diskuterar tryck,bas, spela högt och även 3Dljud är Komri HELT överlägsna.
You get what you pay for :wink:

PostPosted: Sat May 08, 2010 16:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Quote:
LINN (Alan Williams) sa till mig Nya Klimax låter bättre en Komri, ''point-slut''.
Linn sa samma sak när 242 kom, samma sak när Artikulat350A kom, sa samma sak när Klimax350A kom - inget visade sig korrekt.

dynamik på 350 är ett stort steg bättre, men samtliga 5 Komristystem jag hört slår det klart imho. 350 är high-end hifi, Komri is the real thing

om vi däremot diskuterar tryck,bas, spela högt och även 3Dljud är Komri HELT överlägsna.
Sa linn att 242 var bättre än komri?

När jag frågade Alan om artikulate så (vad jag kommer ihåg) så sa han att dom var nära men komri var bättre. Och det var just när artikulate hade kommit ut på marknaden.

PostPosted: Mon May 10, 2010 09:31 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

The Archangel wrote:
För att aktivera 350P behövs 3 eller 4 kanaler per högtalare?
Komri behöver väl fyra men har ju 4k-array?
Artikulat/Kilmax & Komri är 6-vägs högtalare, Dvs lower bass, upper bass, Bas-mid, mid, tweeter, super tweeter. På komri kalls de övre 4 elementen 4-K, på Artikulat/klimax sitter en 3-K och bas-mid bakom denna på samma possition som Komri mid-bas. För aktivering av Komri/klimax 350P behövs 4+4 kanaler. Dvs. 2x4200/D blir en bra start. Dock skulle jag gå på 350A.

mvh/

PostPosted: Mon May 10, 2010 11:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse wrote:
Artikulat/Kilmax & Komri är 6-vägs högtalare...
Jag skulle vilja påstå att de är 5-vägs men med 6 element, på samma sätt som Ninka är 2-vägs. Vet att Linn skriver 6-vägs om Klimax men samtidigt skriver dem 5-vägs om Komri.

PostPosted: Mon May 10, 2010 12:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ska man aktivera 350P är det sex olika chakra filter...man byter även de som sitter inne i högtalaren för basarna.

/ Anders

anders@digitalinterior.se

PostPosted: Mon May 10, 2010 13:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Clas wrote:
siffernisse wrote:
Artikulat/Kilmax & Komri är 6-vägs högtalare...
Jag skulle vilja påstå att de är 5-vägs men med 6 element, på samma sätt som Ninka är 2-vägs. Vet att Linn skriver 6-vägs om Klimax men samtidigt skriver dem 5-vägs om Komri.
De två baselementen på Klimax & även Akurate 242:s jobbar med olika frekvensomfång, upper-& lower bass. Ninkas basar jobbar med samma frekvensomfång(2-vägs, 3 element). Säjer Linn att Komri är en 5-vägs högtalare så har de 2 10" basarna samma frekvensomfång. eller?

mvh/

PostPosted: Mon May 10, 2010 14:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse wrote:
De två baselementen på Klimax & även Akurate 242:s jobbar med olika frekvensomfång, upper-& lower bass. Ninkas basar jobbar med samma frekvensomfång(2-vägs, 3 element). Säjer Linn att Komri är en 5-vägs högtalare så har de 2 10" basarna samma frekvensomfång. eller?
Antar det, det skriver "Five-way loudspeaker with four-way passive crossover". Klimax har tre element ett upper bass och två lower bass förutom 3k. Ganska säker att de två lower spelar samma frekvensomfång då de dessutom bara finns fyra "Crossover points" 105 Hz, 392 Hz, 3.8 kHz och 10.9 kHz.

Ps: Står i manualen "Drive units" "13 mm (0.5") / 25 mm (1") / 75 mm (3") domes, 165 mm (6.5") upper bass, 2 x 200 mm (8") servo lower bass"

PostPosted: Tue May 11, 2010 16:31 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Quote:

Jag snackat vidare till LINN och fått en annan åsikt! Artikulate vs Komri är ingen kontest, Komri klart bättre. Klimax 350 (utan D) vs Komri är väldigt nära varandra med Komri bättre. Dynamik har gjort väldigt mycket, kanske Komri är bättre men inte på allt och inte så klart för alla! En åsikt till är alltid bra?
LINN market tunebox men så klart man kan använda vilken ''LINN'' steg som helst för att aktivera sista 4 kanals på 350's (två bass element är redan aktiv).

Dax för en''duell'' Jan? Våran 350A's vs dina Komri !!! Eller kanske en Duett? ;)

PostPosted: Tue May 11, 2010 17:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

peoplesandschmidt wrote:
Eller kanske en Duett? ;)
Image

morfar hade en fin beige.. :)

PostPosted: Tue May 11, 2010 18:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

peoplesandschmidt wrote:
Jag snackat vidare till LINN och fått en annan åsikt! Artikulate vs Komri är ingen kontest, Komri klart bättre. Klimax 350 (utan D) vs Komri är väldigt nära varandra med Komri bättre. Dynamik har gjort väldigt mycket, kanske Komri är bättre men inte på allt och inte så klart för alla! En åsikt till är alltid bra?
LINN market tunebox men så klart man kan använda vilken ''LINN'' steg som helst för att aktivera sista 4 kanals på 350's (två bass element är redan aktiv).

Dax för en''duell'' Jan? Våran 350A's vs dina Komri !!! Eller kanske en Duett? ;)
Erbjuder inte Linn Dynamik-uppgradering till Komri? För då borde ju Komri "piska" 350A/D.

Om Linn inte erbjuder Dynamik till Komri, så tycker jag det i och för sig är konstigt. För det var ju först i år som Komri utgick ur sortimentet.

Kanske Komri i så fall skulle bli "för bra" och att 350A/D - av Linn - då inte skulle kunna anses som ett prestandamässigt bättre alternativ :wink:

/mvh

Post new topic  Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00