Clas wrote:
Här är en tråd som måste lyftas upp.
Jag är nyfiken hur det går! Spelar det som aldrig förr? Speciellt nyfiken är jag på hur suben spelar tillsammans med högtalarna.
Mja.. det går framåt iallafall.
Förstärkeriet har varit i Skottland och blivit uppdaterat. Burkarna vill nu bli kallade K350A/d.

Redan det tog sin tid, men vad som verkligen dröjde var kablaget (första leveransen var fel längd). Eftersom jag jag ville ha allt på plats innan jag gav mig på en seriös justering så var det inte förrän för någon vecka sedan som det till slut blev av. Jag har bara gjort första iterationen så här långt. Jag skall ge mig på dem igen vid tillfälle, men resultat så här långt:
De hamnade grymt långt ut från väggen! ca 50 cm från bakre ovankant till vägg. Så långt ut har jag aldrig haft högtalare tidigare (fast jag har aldrig haft drygt 7 meter långt vardagsrum tidigare heller). Det var inte helt lätt att hitta en perfekt position och ingen position var helt klockrent bäst. Vid, för mig, vanligare avstånd (2-3 dm från väggen) så tar basen över helt. Det blir bara bumligt. Vid ca 4 dm var det skitdåligt. Fullständig kakafoni, inga instrument spelar ihop. Därefter blev det bättre och bättre ända ut till 5 dm. Jag nöjde mig för den här gången och fixade till fötterna och kollade med vattenpass. Ojsan! Den ena stod så snett att när jag ställt den i lod så var högtalaren plötsligt 1,5cm närmare väggen i ovankant. Jag misstänker att det kan vara förklaringen till att vissa förflyttningar var så svårbedömda. Jag skall definitivt på det igen.
Subben visserligen på plats, men inte alls inställd. Då jag nu till slut har kablage till den så ville vi iallafall få bort den från sovrummet (där den stått i fyra månader). Jag tyckte att den bidrog positivt, men jag kan inte ärligt bedöma den än.
När jag efter justeringen spelade en skiva jag hade hört veckan innan blev jag häpen. Trots den ofullständiga justeringen hade den lyft något helt grymt! En helt annan melodi i basen, tex. En större förbättring än jag anat vid justeringen. (Oftast tycker jag det är tvärtom - det är när man justerar man reagerar starkast på förändringar.)
Jag är dock övertygad om att systemet kan bättre än så här. Bla är min 5 år gamla Akiva så trött, så trött. Tolvan är ofta bara marginellt bättre än min ADS. Definitivt något att ta tag i.. man kan ju hoppas på skatteåterbäringen.