selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 20:57

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Nytt forum
PostPosted: Tue Apr 20, 2010 23:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som komplement till Selleri har det nu startats ett nytt forum: Melodik.

Inriktningen kan sägas vara både bredare och smalare: Forumet är inte på något sätt märkesbundet, men kraven på att deltagarna accepterar Tune method och Source first är desto högre. Det kommer inte att förekomma några diskussioner om huruvida Source first fortfarande gäller eller om huruvida det verkligen är "rimligt" att vända riktningen på en kabel eller inte. Tanken är att de personer som redan vet att de accepterar de resultat som tune method ger ska kunna diskutera optimering av system utan Ifrågasättanden eller inlägg med motsägande information från de som föredrar ett mer "balanserat" system.

Nykomlingen som vill ha råd kommer också att kunna få en mer konsekvent bild, utan att behöva bestämma sig för vem h*n ska välja att lyssna på.

Alla som känner att de kan leva med reglerna är varmt välkomna att gå med.

/Henrik

Post subject: Re: Nytt forum
PostPosted: Tue Apr 20, 2010 23:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lycka till!

/ B

PostPosted: Wed Apr 21, 2010 16:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Lycka till!
Finkänsligt sätt att uttrycka att du inte vill vara med?

PostPosted: Wed Apr 21, 2010 17:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Bill50x wrote:
Lycka till!
Finkänsligt sätt att uttrycka att du inte vill vara med?
Nejdå, inte alls. Men varför ska jag hänga där? Jag har inget att bidra med på ett forum där diskussioner om olika utvärderingsmetoder inte är tillåtna. Är du nu själv lite finkänslig påpekar du naturligtvis inte att jag inget har att bidra med här heller ;-)

Selleri är för mig helt tillräckligt eftersom jag nu råkar äga Linn-utrustning, när det gäller just LP12:an sedan början på 80-talet. Ibland är det lite lågt i tak här men nu kan ju puristerna andas ut hos Henrik utan att ha sådana som mig som bara ifrågasätter :-)

Och jag önskar dem verkligen lycka till, varför skulle jag inte det? Mångfald är sunt och kanske kan Melodiks inriktning bidra till en kvalitetshöjning på återgivningssidan. Det finns oändligt mycket att göra när det gäller ljudåtergivning och det är bara positivt om alla vägar prövas.

/ B

PostPosted: Wed Apr 21, 2010 20:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker visst att du bidragit med både det ena och det andra. Jag håller inte med om allt, men det drabbar väl varken dig eller mig mer än att vi noterar just det. Utmärkt(!) och jag respekterar helt och hållet din inställning.

PostPosted: Wed Apr 21, 2010 22:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Som komplement till Selleri har det nu startats ett nytt forum: Melodik.

Inriktningen kan sägas vara både bredare och smalare: Forumet är inte på något sätt märkesbundet, men kraven på att deltagarna accepterar Tune method och Source first är desto högre. Det kommer inte att förekomma några diskussioner om huruvida Source first fortfarande gäller eller om huruvida det verkligen är "rimligt" att vända riktningen på en kabel eller inte. Tanken är att de personer som redan vet att de accepterar de resultat som tune method ger ska kunna diskutera optimering av system utan Ifrågasättanden eller inlägg med motsägande information från de som föredrar ett mer "balanserat" system.

Nykomlingen som vill ha råd kommer också att kunna få en mer konsekvent bild, utan att behöva bestämma sig för vem h*n ska välja att lyssna på.

Alla som känner att de kan leva med reglerna är varmt välkomna att gå med.

/Henrik
Hej Henrik, varför då? Finns väl ett väl etablerat och fungerande forum här?

PostPosted: Wed Apr 21, 2010 22:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker att det är tråkigt om kärnan av Selleri kastar in handuken och startar ett nytt forum. :cry:

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Wed Apr 21, 2010 23:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Jag tycker att det är tråkigt om kärnan av Selleri kastar in handuken och startar ett nytt forum. :cry:
Det kan man tycka men jag håller inte med. Som jag skrev tidigare, mångfald är positivt. Ibland behöver vissa idéer frodas i sin ensamhet för att växa sig starka. Och jag är övertygad om att deltagarna i Melodik inte kommer att saknas här i vilket fall som helst!

/ B

PostPosted: Thu Apr 22, 2010 09:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
varför då? Finns väl ett väl etablerat och fungerande forum här?
- inte då nya medlemmar får skit kastat på sig...inte då de kastar tillbaks skit...
Ska det vara SÅ svårt att respektera andra o dess åsikter?
Här har alla sitt ansvar

- inte då det är en massa spekuleringar som (dessutom ofta) presenteras som fakta. Helt OK att spekulera (skitkul imho) men då ska man skriva det tydligt.
Att TESTA o sedan dela med sig av erfarenheter är givetvis det bästa!!!!! varför sker inte det mer?

- inte då det ges råd till andra som baserat på tyckanden, vilka då blir helt uppåt väggarna.
varför inte skiva "jag tror baserat på ANDRA tester att..." om man nu inte själv har erfarenhet av det som frågas efter?

- inte då inlägg om (speciellt tester med konstiga resultat) möts med gliringar istället för nyfikenhet. Man kan ifrågasätta konstruktivt eller destruktivt!!!

--> leder till att info på forumet inte blir användbart då mycket är direkt felaktigt, samt att bra info försvinner i bruset.

det är ett antal skribenter som tidiigare gått in i trådar o styrt upp med sin kunskap men varför så många passiva medlemmar?
Om en kille slår ned en annan, är ju problemet de som står bredvid och inte reagerar/agerar!
Jag VET att det finns en massa kunniga medlemmar, var då aktiva!
Varför inte dela med sig av erfarenheter?

PostPosted: Thu Apr 22, 2010 11:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Om en kille slår ned en annan, är ju problemet de som står bredvid och inte reagerar/agerar!
Nej. Problemet är killen som slår. Problemet kan bli mindre eller större beroende på de kringståendes agerande (eller brist på sådant).

Vid diskussioner på ett forum är problemet ofta otydligheten. Man skriver inte under vilka premisser man har sina synpunkter (egna eller andras erfarenheter, teoretiserande osv), man presenterar tyckande som fakta osv. Men man får helt enkelt tolka detta precis som man behöver tolka när det skrivs CD när det menas CD-spelare osv. Ett bekymmer är givetvis när man tror sig vara överens (eller oense) när man inte är det, tex "det här låter bättre" och olika personer lägger in olika värderingar i detta.

/ B

PostPosted: Thu Apr 22, 2010 12:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Vid diskussioner på ett forum är problemet ofta otydligheten. Man skriver inte under vilka premisser man har sina synpunkter (egna eller andras erfarenheter, teoretiserande osv), man presenterar tyckande som fakta osv.
Just därför som jag valde mitt nic. Egentligen borde det varit hardcoretunist, men så långt tänkte jag inte just då. Låg liksom bra i munnen trots en lätt patetisk smak av stuprör.

PostPosted: Thu Apr 22, 2010 12:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Nej. Problemet är killen som slår. Problemet kan bli mindre eller större beroende på de kringståendes agerande (eller brist på sådant).
SUCK :?
detta är ett annat problem.
Tror helt klart du förstod vad jag ville säga med min liknelse då den stog i det sammanhang den gjorde, men du måste ändå kommentara med en självklarhet. (som du lika klart inser att jag håller med om)
Varför då skriva kommentaren?? För att vara rolig...för att komma bort från ämnet. för att jäklas?
Hur vore det om vi kunde ha en konstruktiv debatt om ÄMNET I TRÅDEN? Jag försökte... :?

PostPosted: Thu Apr 22, 2010 12:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
SUCK :?
detta är ett annat problem.
Tror helt klart du förstod vad jag ville säga med min liknelse då den stog i det sammanhang den gjorde, men du måste ändå kommentara med en självklarhet. (som du lika klart inser att jag håller med om)
Varför då skriva kommentaren?? För att vara rolig...för att komma bort från ämnet. för att jäklas?
Jag vill inte alls djäklas. Men ibland är jag noggrann med formuleringen, precis som andra är här när man beskriver hur saker låter. Och det är väl alltid viktigt att man beskriver rätt problem, eller hur? Varför jag valde att kommentera ditt inlägg var just för att illustrera hur lätt diskussioner kan gå snett på ett forum, just för att man är otydlig! Helt klart menade du något annat än det du skrev, så varför skrev du inte rätt från början?

/ B

PostPosted: Thu Apr 22, 2010 12:45 
Site Admin
Site Admin

Håller dock med sportis om att det är många diskussioner som stagnerar eftersom det kommer in sidospår av den här typen som inte tillför något i egentlig mening. Det blir mer diskussion för diskussionens skull, och det är frustrerande när man inte kommer någonvart utan bara hamnar i denna typ av metadiskussioner. Vissa tycker att det är vad ett diskussionsforum är till för, "det hör man ju på namnet", men jag håller inte med. Jag ser gärna att diskussionerna på selleri förs på ett konstruktivt sätt, så att man faktiskt får ut något av det som diskuteras. Något att tänka på för vissa.

PostPosted: Thu Apr 22, 2010 13:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Jag ser gärna att diskussionerna på selleri förs på ett konstruktivt sätt, så att man faktiskt får ut något av det som diskuteras. Något att tänka på för vissa.
Det är taget :-)

Men det hindrar väl inte en stringens i det man skriver även om det är OT? Jag har svårt att koppla slagsmål till ett nytt forum, om man så säger...

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00