selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 22:39

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: The Selleri Equation
PostPosted: Mon Apr 19, 2010 15:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

”The Selleri equation”

Jag tycker tråden kring Foundation first och hur långt man kan dra den tesen gett mycket intressant feedback. Till detta kommer alla andra intressanta inlägg baserat på gjorda erfarenheter kring installationer, Tune Method, Source First m m. Jag tänker därför påbörja en ny tråd som på mitt sätt att tänka och på en lite högre generell nivå väver samman begreppen ovan till ett möjligt gemensamt begrepp/förhållningssätt.

Jag tror vi alla eftersträvar bästa möjliga musikupplevelse med den utrustning vi har, den hemmamiljö som står till buds och den ekonomi som finns för framtida uppgraderingar. De etablerade begreppen ”Tune Method” och ”Source First” kan ju tillämpas oavsett förutsättningar. Likaså en god installation (som det skrivits om tidigare) kan ju appliceras på de flesta system i varierande omfattning. D v s alla kan ha nytta/vägledning av ovanstående begrepp.

Om jag sammanfattar det jag läst på detta forum med mina egna erfarenheter så får jag fram en ekvation som alla skulle kunna använda sig av; ”The Selleri Equation - TSE” (ja jag gillar att sätta etiketter ur ett förhoppningsvis pedagogiskt perspektiv). TSE ser jag som en ekvation av det bästa vi erfarit hitintills på metod och principsidan med målet bästa möjliga (optimering av) musikupplevelse med givna förutsättningar.

TSE = ”Source First” + ”Tune Method” + ”Installation”

I “Source First” kan man gå hela vägen från rummet, möbeln att ställa sin utrustning på till val av enskild utrustning.
”Tune Method” används för att utvärdera alla moment i en ”Installation”, jämföra apparater m m.
”Installation” är bl a parametrar som kopplingar, elnät, högtalarposition, moment", men även "rätt" mjukvara i apparaterna, bästa uppställning på de möbler man har, ev. justering av möbler, mattor (i den mån det är möjligt) - för även rummet och dess förutsättningar påverkar ju det vi hör.

Man kan ju gräva djupare, definiera bättre… (är säkert gjort redan i tidigare trådar) men jag tycker att TSE på ett enkelt sätt sammanfattar de gjorda goda erfarenheterna på detta forum. Det jag skriver är inget nytt, men kanske en pedagogisk vinkling av det de flesta av oss redan känner till och mot bakgrund av den senaste tidens diskussioner om metoder eller inte…

Se det som vägledning mot en bättre musikupplevelse och var och en kan ju tillämpa det efter egna förutsättningar.

Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i

Post subject: Re: The Selleri Equation
PostPosted: Mon Apr 19, 2010 17:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skall man inte bygga upp strukturen med tre ben?

1:
Jag har börjat tänka lite:
Signalkälla/control/hylla/signalkablar
Dessa väljs efter Source first och andra behov

2:
Rum/playback
Här finns rummet som grundparameter tillsammans med högtalaren.
Högtalaren välj efter rum och budget.
Slutsteg/delningsfilter väljs efter vad som är lämpligt till högtalaren och budgeten
Jag tycker att rum och högtalare hör ihop och måste matchas en del.
Jag tycker även att högtalare och slutsteg hör ihop och skall matchas, speciellt med avseende på aktiv drivning

3:
Installationen
Dels den yttre installationen av högtalare mm.
Dels den inre installationen/optimeringen av produkterna.

Jag vet inte om jag fått fram mitt tänkande riktigt?
Jag tycker source first är enkelt tills man kommer till slutsteg, delningsfilter och högtalare.
Jag vill gärna bli "färdig" med playbackdelen...

På källsidan känner jag inget sådant behov.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Mon Apr 19, 2010 19:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Rum/playback
Här finns rummet som grundparameter tillsammans med högtalaren.
Högtalaren välj efter rum och budget.
Slutsteg/delningsfilter väljs efter vad som är lämpligt till högtalaren och budgeten
Jag tycker att rum och högtalare hör ihop och måste matchas en del.
Jag tycker även att högtalare och slutsteg hör ihop och skall matchas, speciellt med avseende på aktiv drivning
Enl min erfarenhet är det en myt att man måste matcha ihop rum/högtalare/slusteg.
Troligen uppkommer myten pga att taskig insignal skapar problem "nedströms", och då man kan kompensera ljudmässigt med just högt etc, dras felaktig slutsats av var felen sitter.

Men bra insignal funkar högtalare i alla rum! Givetvis funkar det bättre i vissa rum...men anläggningen är viktigare än rummet. Att man sedan kan fixa till rummet till det bättre är liksom en annan diskussion. Man kan därför inte få ett Majiksystem att låta som ett klimaxsystem oavsett hur bra rummet är. (däremot kan man ju dra ned prestanda på ett klimaxsystem med taskig instalation)
Att isobarik/keltik/Komri kräver stora rum är fel tex.

Komri
Jag tycker förljande uppdelning är mer tilltalande: source, control, playback, installation
(där rummet tillhör installation)
Sedan görs utvärdering med Tune dem, vilket leder fram till source first. Dvs Source first är ingen princip, det är en konsekvens.

PostPosted: Mon Apr 19, 2010 20:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Med playbackdel/rum så menar jag mer att man har ju ett viss ide om hur det skall låta ljudmässigt.
Anta att man bor i villa, har en öppen planlösning och gillar tryck.
Då blir liksom inte komponent 104 intressanta även om de skulle ha bättre tune än Keltik.
På samma sätt är kanske inte Keltik lika intressant om man bor i en lyhörd lägenhet på 28kvm även om de skulle låta jättebra i ett sådan miljö.
De kanske inte ens får plats?
Jag tror att de flesta vill ha lite "fullrange" feeling och att kunna spela med tryck även om det blir på bekostnad av max tune för pengarna.
Annars skulle ju alla sitta med Katan, Majik 109 eller Akurate 212

Jag tror att man bör fundera på hur man vill att det skall låta ljudmässigt oxå innan man lägger upp en inköpsstrategi

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Tue Apr 20, 2010 00:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Men bra insignal funkar högtalare i alla rum! Givetvis funkar det bättre i vissa rum...men anläggningen är viktigare än rummet.
Det är absolut inte min erfarenhet. Visst är anläggningen viktigare än rummet - utan anläggning låter det inte alls men det kan det göra utan rum...

Och visst funkar högtalare i alla rum, men det beror ju på vad man lägger in i ordet "funkar". Låter gör det med all säkerhet, men låter det OK? Om du hade skrivit "funkar i alla normala rum" skulle jag vara mer böjd att hålla med.

Jag har vid flera tillfällen spelat på anläggningar av såväl enkelt som mediokert utförande men tack vare rummets utseende har det låtit bra ändå, bättre än vad bättre anläggningar gjort i ett sämre rum. Om du går till Restaurang Mykonos på Linnégatan 58 och sätter dig till höger en halvtrappa upp så kommer du sitta i mitt före detta vardagsrum :-) I detta rum har många olika anläggningar/högtalare passerat revy och det har varit ett antal tappade hakor över hur bra det lät. Det har också varit tydligt hur sådana högtalare som först låter superbra blir helt ointressanta efter en stunds lyssnande. Så rummet var också avslöjande. Vad som förvånar mig är annars att det ofta är gamla träkåkar som det låter "rätt" i. Men de är ofta byggda med en massa vinklar och vrår och personligen anser jag diffusion vara viktigare än ren dämpning.

/ B

PostPosted: Tue Apr 20, 2010 10:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

AHHHH!
En av mina favvekrogar :!:
Känner du ägarna?

PostPosted: Tue Apr 20, 2010 11:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

AHHHH!
En av mina favvekrogar :!:
Känner du ägarna?
Nej, inte alls. Jag flyttade ifrån lägenheten i dec -85 och ett par månader senare flyttade Anders på Tonläget in. Men såvitt jag vet flyttade även han därifrån innan de två garagen och lägenheten ovanför blev restaurang.

/ B

PostPosted: Wed Apr 21, 2010 23:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Men bra insignal funkar högtalare i alla rum! Givetvis funkar det bättre i vissa rum...men anläggningen är viktigare än rummet.
Det är absolut inte min erfarenhet. Visst är anläggningen viktigare än rummet - utan anläggning låter det inte alls men det kan det göra utan rum...

Och visst funkar högtalare i alla rum, men det beror ju på vad man lägger in i ordet "funkar". Låter gör det med all säkerhet, men låter det OK? Om du hade skrivit "funkar i alla normala rum" skulle jag vara mer böjd att hålla med.

Jag har vid flera tillfällen spelat på anläggningar av såväl enkelt som mediokert utförande men tack vare rummets utseende har det låtit bra ändå, bättre än vad bättre anläggningar gjort i ett sämre rum. Om du går till Restaurang Mykonos på Linnégatan 58 och sätter dig till höger en halvtrappa upp så kommer du sitta i mitt före detta vardagsrum :-) I detta rum har många olika anläggningar/högtalare passerat revy och det har varit ett antal tappade hakor över hur bra det lät. Det har också varit tydligt hur sådana högtalare som först låter superbra blir helt ointressanta efter en stunds lyssnande. Så rummet var också avslöjande. Vad som förvånar mig är annars att det ofta är gamla träkåkar som det låter "rätt" i. Men de är ofta byggda med en massa vinklar och vrår och personligen anser jag diffusion vara viktigare än ren dämpning.
/ B
Touche!

Häri anser jag att det ligger en hel del! Beskrivningen på träkåken är slående lik Jörnstugan som jag satt upp. Brutet tak,liggande spontpaneler,takspont,asymetri över huvud taget. Rummet är absolut inte överdämpat men ändå väldigt "tuneful"

Kikar man på "ritningen" som Öhman gjorde till Bassman så förespråkar han gärna ett tak med spalter eller gärna ett spontat tak just med diffusion i åtanke. Är inte efterklangen extrem så vill i vart fall jag påstå att lämpligt livligt rum kan vara hyggligt fungerande.

Klistrar in några ord av Öhman som jag tyckte kunde vara passande i ämnet:

Kapitel 9 - Rumsakustik
Hur viktigt är rummet?

Det finns goda skäl att ständigt påminna om betydelsen av rummets akustiska beteende, eftersom nästan alla tycks tro att det betyder mindre än det gör.
Rummet är viktigt och bestämmer inte bara efterklangsegenskaper utan oftast även störnivån under lyssningen. I en bil är det till exempel ganska meningslöst att tala om "återgivning" när man kör så det dånar över 80 dB i bilen, vilket det ju minst gör, så fort man alls använder bilen på ett rimligt sätt.
Men även i ett normalt hem kan störnivån vara långt högre än vad som är lämpligt för riktigt delikat audiofil lyssning. Skillnaden mot i bilen är att de flesta inte reflekterat över att störnivån kan vara ett väsentligt problem även i hemmet.
Senare på natten brukar det bli tystare - och därför tror alla att det är elnätet som blivit bättre - för det har hifi-tidningarna sagt! Men så är det förstås inte alls. I varje fall inte i 99 fall av 100. Den elektriska störnivån är nog ett av de mest övervärderade problemen, samtidigt som akustiska störnivån nog är ett av de mest undervärderade problemen vid musikåtergivning.
Ett sätt att sänka störnivån är att se till så att lyssningsrummet är ordentligt tätt, och förstås att se till så att eventuell ventilation är tyst. Sen kan man ju bosätta sig på landet också, det är mycket bra. Eller skrämma bort alla grannar på något finurligt sätt.

Men sen har vi ju förstås rummets alla akustiska egenskaper. Rummets reflexmönster och klang är verkligen också mycket, mycket viktigare än de flesta tror.

Vilka förändringar i rumsakustiken accepterar folk?

Akustik betyder "läran om ljudet".

Utveckla!

Eftersom akustik betyder läran om ljudet betyder rumsakustik "läran om hur ljud beter sig i ett rum".
Frågan om vilka förändringar i rumsakustiken som folk accepterar kan alltså tolkas "vilka ändringar i "läran om ljudets beteende i ett rum" accepterar folk". Och då blir svaret att de flesta har ingen uppfattning alls om hur läroböckerna skall se ut!

Det är alltså lite semantiskt lustigt att kalla reflexmönster och efterklang i ett rum för "akustik" - ungefär lika lustigt som det är att kalla objektivet till en kamera för kamerans "optik". Optik betyder ju "läran om ljuset".
Många skulle även uppfatta det som väldigt originellt att kalla ett företags bokföring för dess "matematik".

Rumsakustik är alltså "rummets ljudlära", inte dess reflexmönster och klang. Akustisk däremot betyder "som har med läran om ljudet att göra", så man kan gott tala om rummets akustiska egenskaper när man menar rummets reflexmönster och klang.
I överförd betydelse har dock ordet akustik kommit att användas i betydelsen akustiska egenskaper, till exempel efterklang och reflexmönster. Man kan diskutera om det är lämpligt att så skett, men oavsett vilket så kan vi använda den överförda betydelsen, bara jag får invända lite mot det först. J

Svaret på din fråga (Vilka förändringar i rumsakustiken accepterar folk?) är då:
Små, mycket små. Helst inga.

Av ekonomiska eller av estetiska skäl? Eller på grund av okunskap?

Det vet jag ju inte. Men jag har märkt att när jag hävdar att rummets akustiska egenskaper är nästan lika viktiga eller kanske till och med viktigare än högtalarna, är det för det mesta att tala för döva öron. Även om många tror på att rummets akustiska egenskaper har stor betydelse är det få som inser hur stor, och få är beredda att förbättra rummet akustiskt.
De flesta som inte har ett dedicerat musiklyssningsrum säger att "…fina hifi-prylar är ok, men där går gränsen! Göra något åt rummet är inte att tänka på, det måste ju fungera som vardagsrum också!".
De som å andra sidan har ett dedicerat musiklyssningsrum väljer inte sällan ett rum som är så litet och illa lämpat för uppdraget att det akustiskt obehandlade vardagsrummet hade varit bättre! De flesta sitter alltså och lyssnar med mycket sämre återgivningskvalitet än vad som skulle vara möjligt.
Hemmabiofolket är faktiskt mer alerta. Där finns mycket av den hängivenhet kvar som fanns för tjugo-trettio år sedan hos musiklyssnarna. Fast visst finns det många hängivna musiklyssnare kvar fortfarande, speciellt inom Ljudtekniska Sällskapet. De flesta musiklyssnare som ställer intelligenta frågor om akustik och vill ha hjälp idag är dock "halvtidscineaster".
Det finns säkert något skäl till att det är på det viset, men mig undslipper det. Kanske är det så enkelt som att den som vill titta på film ändå vill ha det mörkt, och då gör det inget om rummet ser lite konstigt ut?

Det är intressant att du ser akustiken som mer problematisk än apparaterna.

Ehh, nja vänta nu. Det sa jag inte. Och jag vill absolut inte se det som ett axiom att akustiken alltid är mer problematisk än apparaterna. Högtalare är till exempel ofta minst lika dåliga, för att inte tala om phonogrammens ofta mycket bedrövligare ljudkvalitet.
Men… Visst är rummets reflexmönster och klang det stora "okända" problemet, färgningsmässigt helt klart av samma storleksordning som högtalarnas tillkortakommande. Folk i allmänhet har ingen aning om hur mycket rummet påverkar. Det är väl det som gör att lyssningsrum så ofta tillåts förstöra utan att åtgärder vidtas.
Att gemene man inte är akustikkunnig är självklart, men även många självutnämnda hifi-experter är förskräckligt okunniga i akustik. De tror att en interconnect-kabel påverkar ljudet lika mycket som lyssningsrummets akustik. Tragiskt är det.

Hur viktig är egentligen lyssningsrummets akustik? Hörseln kompenserar ju för de mest skiftande omgivningar så att man inte reagerar på att till exempel den man talar med låter olika i olika rum.

Visst - när det vi hör stämmer med det vi ser ja! Våra hjärnar hjälper oss att sortera bort oanvändbar information. Men om det plötsligt börjar låta som om man befinner sig i ett badrum fast man är ute och hoppar i snödrivorna så reagerar man omedelbart. Troligen uppsöker man snabbt öronläkare - eller jourhavande hjärnkirurg.
Samma effekt fast tvärtom, och i något mindre grad, upplever många som för första gången går in i ett ekofritt rum, det vill säga ett rum med väggar som syns men inte hörs. Vissa kan bli rejält illamående. Rum däremot som har rimlig överensstämmelse mellan utseende och efterklang reagerar man oftast inte på, men de påverkar ändå i hög grad hur man uppfattar en musikinspelning uppspelad i rummet.
Att vi inte reagerar på förändringarna när de överensstämmer med vad vi förväntat oss, baserat på vad vi ser, är alltså psykoakustiskt förväntat. Den inspelade musiken har dock ingenting att göra med vad vi ser, så där skall det vi ser överensstämma illa med det vi ser. Mycket riktigt reagerar de allra flesta, med fascination, på den trevliga "o-verklighetskänsla" som uppstår när man hör en riktigt god musikåtergivning, som alltså inte stämmer med vad vi ser framför oss, nämligen vårt lyssningsrum!
I hemmabion däremot är både ljud och bild tillhöriga en annan värld än rummet man sitter i, så där skall ljud och bild stämma överens med varandra. Ofta är bilden svårast att få tillräckligt bra. En TV som bildkälla har ju sina begränsningar helt klart…

Det här är ju ett ämne man kan tala om hur länge som helst, så låt mig försöka vara rimligt kortfattad och besvara din fråga med att säga att hjärnan kan kompensera bara för de fenomen som inte "bländar" hörseln.
Bländningsliknelsen används normalt inte inom akustiken, men det borde man - för det är en väldigt bra liknelse! Tycker jag som hittat på den.

I en överaktiv akustik, till exempel ett vanligt modernt vardagsrum med hårt parkettgolv och alldeles för lite textilier och andra dämpande ytor, blir hörseln ofta svårt bländad. Speciellt om rummet är litet också. De kvardröjande ljuden i rummet maskerar de inspelade. Man förlorar då massor av delikat information från inspelningen, och lyssningsglädjen minskar.
I vissa rum kan det till och med vara så obehagligt att lyssna att man hellre har det tyst. Det finns till exempel gott om akustiskt överaktiva restauranger. Ägarna förstår inte varför matgästerna inte strömmar till. Ännu värre blir det om det dessutom spelas musik på någon skräpig stereoanläggning av skramlig plast.
Typiska engelska pubar däremot har i regel en utmärkt ombonad ljudmiljö, och de är i regel välbesökta, hur sjabbiga de än är! De är ju trevliga att vara i, och att prata i.

Värst bländad blir man av reflexioner som kommer för tidigt, för tätt, för starkt och/eller från fel håll. Man blir även bländad av rumsresonanser med höga Q-värden, och det problemet ökar faktiskt i ett rum med god dämpning i det högre frekvensregistret! Det är bra att känna till om man står i anspråk att åstadkomma ett rum med god dämpning. Det är lätt att komma på efterkäken med lågfrekvensdämpningen då den är svårare att åstadkomma än dämpning vid högre frekvenser.
Denna effekt har fått en mycket märklig uppfattning att få fotfäste bland Hifi-tyckare, amatör-akustiker och Hifi-journalister, nämligen att man kan överdämpa en lokal redan genom att råka plocka in några få möbler för mycket. Man misstolkar helt upplevelsen av tjock klang som för mycket dämning i rummet, när det i verkligheten handlar om för lite dämpning vid låga frekvenser.
Det är minsann inte ett lätt ämne, hemmalyssningsakustik. Visst, det finns definitivt akustiska beteenden i många lyssningsrum som förstör njutningen för alla, men å andra sidan är klangestetik i ens lyssningsloge också delvis en subjektiv fråga, det handlar i någon mån om preferenser, det får man inte glömma.

I en inspelningsstudio är det extra viktigt att inte rumsorsakade "hörselbländningar" finns, eftersom det kan få tråkiga följder. Oönskade ljud kan spelas in på phonogrammen om man inte hör dem vid monitorlyssningen.
Om jag får uttrycka mig lite försiktigt vill jag säga att de flesta stora inspelningsstudiors lyssningsakustik, liksom hela monitorlyssningen, tyvärr är mycket sämre än den skulle kunna vara. Antagligen är en av de viktigaste orsakerna till att så mycket dåliga mikrofoner, mixerbord och effektburkar används utan att sorteras bort, att monitorlyssningen så ofta är så dålig.

Kan du rekommendera ett enkelt och elegant sätt att förbättra akustiken hörbart i hemmet utan att ställa in rullar med gullfiber eller dylikt i rummet?

Min första rekommendation blir att försöka avhålla sig just ifrån att ställa in rullar med gullfiber. Det ser för konstigt ut. Bra grundregler, en för varje finger på ena handen, är:

1. Välj rätt rum! Rätt rum är stort, minst 4,5 meter på minsta ledden. Försök undvika rum där väggarna är väldigt parallella. Det är också bra om väggarna är lite eftergivliga så att inte basregistret blir alltför drabbat av ståendevågor. Alla öppningar i form av fönster och dörrar skall helst gå att stänga. Det skall vara mycket tyst i rummet. Låg grundstörnivå är väldigt viktigt.

2. Täck golvet med mattor, hela golvet. Ryamattor på heltäckningsmattan är extra bra. Repetition: Täck HELA golvet, inte nästan hela. Hela betyder att inga delar av golvet skall vara otäckta. Matta överallt.

3. Ha mycket grejor på väggarna.

4. Stor soffgrupp är bra. Med lågt soffbord framför.

5. Se till så att både högtalarna och du själv hamnar på rumsellipsen. Alltså där rimlig klanglig balans råder. Måste högtalarna av något skäl hamna innanför ellipsen kan det kompenseras genom att man sätter sig strax utanför, eller tvärtom.

Sådana rum fungerar i regel utmärkt för musiklyssning. Lite överkurs är att sätta upp takbjälkar på tvären som bryter takreflexerna utan att döda rummets klang uppifrån.
För hemmabio får man förstås ställa lite högre krav eftersom det inte får vara en så hörbar loge, men i gengäld är uppdraget lättare när man inte behöver bry sig lika mycket om hur det ser ut när det är färdigt. Det är ju släckt i en hemmabio när man tittar.

Lite mer överkurs är att lägga lite krut på finjustering av högtalarplaceringen. Var inte rädd för att vinkla in högtalarna. Högtalare som pekar rakt fram låter bara imponerande när inspelningarna är dåliga och om man råkar sitta precis mitt emellan högtalarna. Sitter man det minsta snett och lyssnar så hör man bara den ena högtalaren.
Börja med att ställa högtalarna så att det är 23 grader ut till var och en av dem, mätt från en linje dragen rakt framåt. Det kan man åstadkomma genom att mäta avståndet mellan högtalarna (diskant till diskant) och multiplicera detta avstånd med 1,18. Det måttet är så långt ifrån högtalarnas baslinje man skall sitta, typiskt.
Vrid sedan in respektive högtalare sisådär 26 grader, alltså tre grader mer än riktningen till lyssningsplatsen, vilket brukar betyda att man nästan ser högtalarens yttersida när man sitter i mitten och tittar med ett öga.
Från denna grunduppställning kan man hålla på och finjustera placeringen i några veckor. Det brukar bli mycket bra. Avvikelser på +/- några dm respektive +/-5 grader i vinklingar kan man gott prova, men om man tycker att man måste avvika mer än så är det antagligen något som är fel. Tycker man inte att man får till det kan man flytta hela paketet några dm i sidled.
Man skall inte vara rädd för lite asymmetri, i själva verket ställer en helt symmetrisk möblering mycket större rumsakustiska krav.

Är det bättre med lågt soffbord än inget? Eller bättre än ett högt?

Alla soffbord är bättre än inget brukar jag säga, åtminstone om det ligger lite saker på det.
Ett optimalt soffbord kan man identifiera genom att lägga speglar på bordsytan. Om man ser högtalarnas element i speglarna när man sitter i soffan är inte soffbordet perfekt. Ser man inga högtalare i speglarna är det däremot perfekt.
Vill man vara riktigt noggrann i sin soffbordstest så lägger man speglar även på golvet så att man ser högtalarna om inte soffbordet står på plats, och kontrollerar sen att man, när soffbordet ställs på avsedd plats, inte ser högtalarna i golvspeglarna längre.
Personligen tycker jag att soffbord som är så låga att det är bekvämt att lägga upp benen på dem är bra soffbord, eftersom det är bekvämt att sitta så.

Hur pass (o)viktigt är det att dämpa väggen bakom högtalarna (framför lyssnaren) jämfört med golvet?

Golvet är alltid viktigast att dämpa. Hela golvet, inte 50, 70, 81 eller 94% av det, utan hela. HELA! Varje procent ger förbättringar.
Om man ändå inte vill täcka hela golvet är det faktiskt bättre att ha mattor runt kanterna än i mitten. Fast det kanske kan verka lite bakfram. Att bara lägga små mattor framför respektive högtalare för att ta upp golvreflexen är en riktigt dålig lösning. Man skall hellre göra precis tvärtom.

Väggen bakom högtalarna är viktig att dämpa om högtalarna står mycket nära väggen. Står de en bit ifrån, säg mer än 70 - 80 cm, så stör inte väggen fullt så farligt fult längre. Men det är klart att återgivningen fortfarande blir korrektare om väggen dämpas.
Står högtalarna mer än 1,5 meter från väggen tycker många att väggreflexen låter väldigt trevligt, ljudbilden kan få ett förförande djup, nästan vad man än spelar, men den gör förstås inte återgivningen korrektare. Man väljer själv.

I en inspelningsstudio skall självklart reflexen från väggen bakom högtalarna alltid reduceras rejält. Varje "subjektiv" försköning av ljudet man åstadkommer i en inspelningsstudios monitorlyssning kommer ju att resultera i motsvarande förfulning hos inspelningarna som görs. Mycket illa, men vanligt förekommande.
Många som arbetar med musikproduktion förstår inte ens problemet.

PostPosted: Thu Apr 22, 2010 09:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej Haraldur!

Jo, jag håller med om i princip allt av det som IO skriver. Han har koll på akustiken.
Visst är rummet viktigt, väldigt viktigt.
Fast Linn tillverkar högtalare som är konstruerade för att inte ha dämpning bakom, IO's INOs däremot är konstruerade för att HA dämpning.
Båda är dock konstruerade för att ha matta på golvet tex. Och dämpa sidoreflexen bör man göra. Och soffbord kan vara bra OM (som IO skriver) INTE man får reflexer från talarna på bordet.
Jag tycker det är bättre utan då jag ibland sitter/ibland ligger.
Quote:
Det finns goda skäl att ständigt påminna om betydelsen av rummets akustiska beteende, eftersom nästan alla tycks tro att det betyder mindre än det gör.
Men som IO skriver, bara för att rummet är viktigt innebär det ju inte att elektroniken inte är det.

PostPosted: Thu Apr 22, 2010 09:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Helt riktigt!
En detalj jag fann med Kaber jämfört med keilidh den där lyssningskvällen med lånade piP var att kaber vann en hel del på att använda Öhmans dämpmaterial mellan sig och väggen medan Keilidh inte gjorde det.

Jag brukar inte vilja ge mig på gissningar men kanske det har att göra med att kaber är konstruerad för att spela nära vägg och Keilidh gärna med ett skapligt avstånd till bakväggen?

Bill vidrör något som jag anat länge,diffusionens betydelse,Öhman beskrev det på ett vettigt vis,jag kommer inte exakt ihåg hur han uttryckte det. Kanske Bassman minns vad som sades i källaren?han fyllde min hjärna med info så det vällde ut genom öronen sedan det var fullt och inget mer gick att absorbera den dagen. End of memory! Hellre typ massor med små krusningar på vattenytan än ett stormande hav med stora okontrollerade vågor. Ja det kanske var en dålig liknelse:-)
Tänker inte på fladderekot nu utan på diffusion.

Dåliga grejor kan aldrig prestera bättre än de har prestanda för,däremot så kan man vrida ur allt som går ur dem och ge dem de förutsättningar som de förtjänar för att komma till sin rätt. De flesta hifiprylarna tjänar på en ordentlig installation,ett vettigt underlag och goda förutsättningar att prestera. Som tidigare talare var inne på så straffar sig en dålig setup mer på bättre grejor än vad det gör på de av det mer förlåtande slaget,typ mindre upplösta högtalare och enklare elektronik enklare pickup,arm,lager drivverk osv.

.

PostPosted: Thu Apr 22, 2010 10:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Dåliga grejor kan aldrig prestera bättre än de har prestanda för,däremot så kan man vrida ur allt som går ur dem och ge dem de förutsättningar som de förtjänar för att komma till sin rätt. De flesta hifiprylarna tjänar på en ordentlig installation,ett vettigt underlag och goda förutsättningar att prestera. Som tidigare talare var inne på så straffar sig en dålig setup mer på bättre grejor än vad det gör på de av det mer förlåtande slaget,typ mindre upplösta högtalare och enklare elektronik enklare pickup,arm,lager drivverk osv.
Klokt skrivet.
Där är ju fakktianer o linnister HELT unika. Få andra lägger så mycket tid/tanke på just installation.
Går man på hifimässor blir man ju mörkrädd av alla miljonsystem inslängda planlöst i rumen. Låter ofta kass med...

Angående kaber/kelidh tror jag mycket handlar om insiignalen faktiskt! Antagligen får du kompensera för dess brister.
Med bra insiignal skulle jag tro resultatet blivit ett annat - AH se där skiljer linnister sg från andra :wink: :mrgreen:
Har erfarehnet av att sk "kassa rum" (där man prövat massa högtalare utan lösning) plötsligt blivit bra med högkvalitativ insignal. Man blir lika förvånad varje gång...
Samma elektronik blir givetvis lysande mycket bättre i ett bra rum!!!

PS Purple rockar fett oavsett sångare. Men visst var Gillan bäst :wink:

PostPosted: Fri Apr 23, 2010 02:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det finns en del jag håller med om i IÖ:s text, men absolut inte påståendet att de största problemen finns i högtalare och fonogram. Det här är en klassiskt skiljelinje mellan audiofiler och tunedemmare. Om målet är att förstå musiken som spelas och inte att det ska låta "fint" så anser jag att det är precis tvärt om. Ställ upp vilka hyfsade högtalare som helst (injusterade med Tune Method), mata dem med förstklassig elektronik och börja sedan leta efter undermåliga fonogram. Det finns nästan inga! Alla har sin egen signatur, sitt eget budskap och sin egen unika känsla.

Hela IÖ:s stycke om högtalarplacering är också galet. Linn hade en kort period när deras representanter ställde högtalarna på ett liknande sätt, det blev stendött varje gång. Har även hört Komri uppställda så och det tog 10 minuter att finna en helt överlägsen placering. I majoriteten av de rum jag justerat in hamnar högtalarna rakt eller mycket lite invinklade. En del icke-Linnhögtalare har dock blivit mer invinklade, intressant nog. Har inte tillräckligt med erfarenhet av andra märken för att kunna dra några generella slutsatser.

Det enda som fungerar är att prova sig fram, med en strikt metod och en pålitlig utvärderinsmetod. Att mäta och räkna är bortkastad tid.

PostPosted: Fri Apr 23, 2010 08:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou wrote:
Att mäta och räkna är bortkastad tid.
Så är det! Personligen tycker jag att det vore väldigt roligt och intressant att förstå mer kring tekniken och hur allt funkar, men att räkna ut vad som låter bra tror jag är att lura sig själv. För visst lyssnar vi på musik? För att citera Einstein:

"It would be possible to describe everything scientifically, but it would make no sense; it would be without meaning, as if you described a Beethoven symphony as a variation of wave pressure."

PostPosted: Fri Apr 23, 2010 09:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Det finns en del jag håller med om i IÖ:s text, men absolut inte påståendet att de största problemen finns i högtalare och fonogram. Det här är en klassiskt skiljelinje mellan audiofiler och tunedemmare. Om målet är att förstå musiken som spelas och inte att det ska låta "fint" så anser jag att det är precis tvärt om. Ställ upp vilka hyfsade högtalare som helst (injusterade med Tune Method), mata dem med förstklassig elektronik och börja sedan leta efter undermåliga fonogram. Det finns nästan inga! Alla har sin egen signatur, sitt eget budskap och sin egen unika känsla.

Håller med om ovanstående. Har inte bytt mina högtalare så ofta genom åren. Istället har jag koncentrerat mina inköp på att göra förbättringar bland mina källor och förstärkare.

Varje gång har jag blivit förvånad över hur pass bra mina högtalare (vid den tiden Linn) då har varit. Jag anser att högtalarna oftast är bättre än man tror, men jag tror att många skyller på högtalare och dåliga skivutgivningar, när det enligt min erfarenhet ofta är i elektroniken och, för all del även hur den ställs upp/placeras, där eventuella problem finns (om man nu inte är nöjd med sin anläggning, vill säga).

/mvh

PostPosted: Fri Apr 23, 2010 10:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fredrik, på samma sätt som en linnist snackar underförstått i termer av musikalitet, snackar IO om ljud (i detta fall akustik)
På samma sätt är det IO säger angående placering av talare givetvis riktat till placering av hans konsruktioner i första hand.
Eller då linister snackar om högtalarplacering, riktat till Linnhögtalare.
Hur B&W och andra högtalare ska placeras vet jag inte nog mycket om för att uttala mig om...
(annat än att använda tune dem förståss o så får man se vart de hamnar)
Dvs man får läsa IOs text med det i bakhuvudet.

Högtalare/rum påverkar ljudet mest, källan musikaliteten mest. Men som jag skrivit i denna tråd, en bra insignal till högtlaren löser ofta en massa problem med "jobbig" akustik.
Ser därför ingen konflikt i "bra musikalitet vs bra ljud". Bäst är givetvis att optimera allt man kan, och att då studera&lära sig mer om akustik är därför inte dumt.

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00