selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 21:17

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Begagnade försteg!
PostPosted: Tue Apr 20, 2010 16:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej!

Jag planerar att köpa ett begagnat försteg. Antingen Kairn eller 5103 och satte därför ut annons under köpes. Jag är lite fundersam kring vad dessa kan anses kosta i begagnat skick. Har fått in lite förslag men kände att 6500 kr för ett iofs sent ex. av Kairn var lite väl saftigt men jag kan ju vara ute och cykla; det har ju hänt förr. Om någon vill ta sig tid att bidra med sina åsikter ifrågan blir jag tacksam.

Mvh, Per

Post subject: Re: Begagnade försteg!
PostPosted: Tue Apr 20, 2010 16:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

P D F Björck wrote:
Hej!

Jag planerar att köpa ett begagnat försteg. Antingen Kairn eller 5103 och satte därför ut annons under köpes. Jag är lite fundersam kring vad dessa kan anses kosta i begagnat skick. Har fått in lite förslag men kände att 6500 kr för ett iofs sent ex. av Kairn var lite väl saftigt men jag kan ju vara ute och cykla; det har ju hänt förr. Om någon vill ta sig tid att bidra med sina åsikter ifrågan blir jag tacksam.
Spontant låter det mycket för en Kairn. För över ett år sedan betalade jag 4 tusen för ett sent och välhållet ex, inkl fjärr. 6,5 kkr är väl ungefär vad en sen 5103 brukar kosta?

Vill du ha bäst ljud ska du köpa en 5103. Den är bättre på alla punkter. Däremot trist att hantera, sega knappar, tar tid innan den reagerar, fläkt som väsnas... Att jag tycker Kairn är mycket snyggare är ju bara en fråga om smak... :-)

/ B

PostPosted: Tue Apr 20, 2010 17:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack för det synnerligen snabba svaret Bill. Du var verkligen på hugget. Spontant kände jag att 6500 vore rena rånet men ville inte initialt gå ut så bryskt. När jag följer de gamla Säljestrådarna här på forumet verkar priset begagnat för ett hyfsat sent exemplar ha varit runt 4000 för 2-3 år sedan men mycket har ju hänt sedan dess i sortimentet. Fick anbud på 4000kr för en med Brillant men har valt att avvakta. 5103 är säkert det bästa alternativet ljudmässigt men tanken var att få ett bra RIAA på köpet. Har dock börjat fundera kring att skaffa ett begagnat separat RIAA och 5103 istället då dessa finns för ungefär motsvarande summa. Det betonas ofta att man skall se till att få tag i ett sent exemplar av denna modell; hur viktigt är det? Följde f.ö. dina tidigare förstegsköp i gamla trådar med intresse.

/Per

PostPosted: Tue Apr 20, 2010 19:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Min sena 5103:a är tyst förutom den varmaste sommardagen på året.

Markus

PostPosted: Tue Apr 20, 2010 19:38 
Site Admin
Site Admin

Nu har jag inte superkoll på hur priserna på Kairn varit senaste året men tänk på att det skiljer en hel del i pris om det är med eller utan phonodel. Med phonodel för 4k låter billigt medan det låter rimligt utan, omvänt tänker jag att 6.5k för en sen Kairn med phonodel kanske är mer rimligt än 4k?

Var ditt med eller utan sådan Bill?

PostPosted: Tue Apr 20, 2010 19:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En sen 5103 låter trasig i jämförelse med en modern kikkin för samma pris. Sen servar inte linn 5103 längre och knappar och display brukar vara dåliga på 5103. Har aldrig gillat 5103 seg och trög även om den nu var en killer på sin tid.

PostPosted: Tue Apr 20, 2010 20:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej PDF Björk, som lycklig ägare till både Kairn och 5103, så tänkte jag bara säga att visst är 5103 bättre, men som Bill säger den är ofta i behov av en renovering av knappsatsen. Går att fixa för en femtilapp om du är händig :wink:

Men även Kairn är ett grovt underskattat försteg numera, vilket gör att de säljs för löjliga pengar. Jag tycker 6500 är rätt OK för ett prima exemplar med phonoingång.

Uppställd på ett bra underlag, så lyfter Kairn till helt andra höjder, än vad de flesta nånsin trott vara möjligt.

Gör faktiskt inte ens bort sig i en rigg för några hundra tusen IMO

(Givetvis gäller även detta för 5103:an)

Glöm bara inte bort att Kairn fasvänder signalen, när och om du provar eller köper ett.

Så är det en stereo eller en hembio du bygger?

Det är väl det och din budget samt vilken kringutrustning som avgör vad som är bästa valet för dig :)

Mvh MRTweak

PostPosted: Tue Apr 20, 2010 20:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det är tänkt till 2-kanals så 5103 är på det viset utrustad med onödigt mycket extra men om priset inte skiljer så mycket mellan Kairn och 5103 gör det kanske detsamma. Vad som känns nojigt med att köpa en 16 år gammal Kairn är väl helt enkelt att den kan gå sönder; min erfarenhet är dock iofs att det finns en del snälla farbröder i huvudstaden som kan laga saker (min f.d. trasiga Axis t.ex.) för en facil summa. Man kanske skulle köpa Kairnen för 4000kr ändå. Blev dock lite intresserad av att 5103 har inbyggd DA-omvandlare om jag fattat det rätt. Borde inte den lyfta ljudet om det går att ansluta den gamla Kariken till den eller andra källor som datorljud; vad vet jag, har lite dålig koll på det senaste inom den branschen.

/Per

PostPosted: Tue Apr 20, 2010 22:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
Med phonodel för 4k låter billigt medan det låter rimligt utan, omvänt tänker jag att 6.5k för en sen Kairn med phonodel kanske är mer rimligt än 4k?

Kairn Pro utan phono-steg. Jag har ju Linton så det gick lika bra utan.

/ B

PostPosted: Thu Apr 22, 2010 12:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Sony wrote:
Med phonodel för 4k låter billigt medan det låter rimligt utan, omvänt tänker jag att 6.5k för en sen Kairn med phonodel kanske är mer rimligt än 4k?

/ B
Vad jag skulle vilja kalla "sen" Kairn finns inte utan phonosteg. Med sen menar jag 2000-tal, Pro utgick väl under sent 90-tal? Kairn från 2000-talet låter faktiskt klart bättre än dom äldre.

PostPosted: Thu Apr 22, 2010 12:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Bill50x wrote:
Vad jag skulle vilja kalla "sen" Kairn finns inte utan phonosteg. Med sen menar jag 2000-tal, Pro utgick väl under sent 90-tal? Kairn från 2000-talet låter faktiskt klart bättre än dom äldre.
Det har jag ingen koll på. Med "sen" Kairn menar jag en med Brilliant nätdel.

/ B

PostPosted: Fri Apr 23, 2010 13:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
stefan wrote:
Bill50x wrote:
Det har jag ingen koll på. Med "sen" Kairn menar jag en med Brilliant nätdel.

/ B
Kairn kom -91 Brilliant kom -95 (slimline något år senare). Sista Kairn tillverkades 2004 kanske? En slimline från -96 är ju då från dess livscykels första halva och det kan väl ingen beteckna som "sen" ?

PostPosted: Fri Apr 23, 2010 14:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Kairn kom -91 Brilliant kom -95 (slimline något år senare). Sista Kairn tillverkades 2004 kanske? En slimline från -96 är ju då från dess livscykels första halva och det kan väl ingen beteckna som "sen" ?
Kanske du har rätt. Mitt exemplar tillverkades efter -95 och Kairn började väl att säljas typ 90 eller så.

Skit samma, jag är nöjd med den och jag fick den till ett rimligt pris :-)

/ B

PS. Så här svarade Linn:
"The KAIRN-PRO/SPS with serial number 6219 was manufactured in April 1996"

PostPosted: Fri Apr 23, 2010 17:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Kairn med slimline kom Oktober -95

PostPosted: Mon Apr 26, 2010 10:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om du funderar på ny cd/dvd ær en beggagnad UnidiscSC också en fin kandidat. Det dyker upp en del riktigt billiga i mellanåt och den nivå på førsteg+kælla før de pengarna ær riktigt bra, men ska du spela LP krævs ett separat phonosteg.

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00