selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 06:47

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Apr 07, 2010 13:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej,

Är nybliven Linn ägare (Yes - jag skall prestera en en medlemspres. inom kort) med lite frågra ang. mitt slutsteg av5105. Då jag går i väntans (och test) tider för ett försteg, men inte kunde hålla mig så körde jag följande:

Ikemi-> Rotel RA2 (preout)->AV 5105->Ninka (biwire)

och så länge volymen var låg/mellan och musiken var relativt låg på bas lät det hur bra som helst. Men då musikens byttes till mer bastung samt att volymen åkte upp något så "spricker" basen ("överstyrt,distat"). Testade att köra Rotelen helt integrerat och har då inga problem med detta.

Hittar två pottar/skruvar (right/left) på Av5105 - är detta någon typ av (nivå) inställning som skulle kunna råda bot på detta?
Ger Rotelen pre-out för hög ingångsignal?
Är slutsteget trasigt eller?
Något annat att tänka på?

Häls Per

PostPosted: Wed Apr 07, 2010 14:53 
Moderator
Moderator

Välkommen! Att högtalarna låter ok då Rotelsteget enskilt används låter som att högtalarna är korrekt inkopplade osv.

Kan det sitta några aktiva kort monterade i slutsteget? Dessa måste i så fall monteras ur. Gör det inte det vore kanske nästa steg att testa med en annat försteg.

PostPosted: Wed Apr 07, 2010 15:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Kan det sitta några aktiva kort monterade i slutsteget? Dessa måste i så fall monteras ur. Gör det inte det vore kanske nästa steg att testa med en annat försteg.
"Aktiva kort"? All elektronik i slutstegen är väl aktiva? Men vad du menar är väl delningsfilter för aktiv drift av högtalarna? Men det borde låta konstigt ifall sådana kort satt kvar. Konstigt = bara bas eller bara diskant.

För mig låter det mer som om försteget överstyr Linn-förstärkaren. Eller så finns det en grav missanpassning mellan för- och slutsteg.

/ B

PostPosted: Wed Apr 07, 2010 15:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack för lite idéer så länge. Någon som kan bekräfta/dementera att dom pottar som finns på baksidan endast är till för att styra insignalen för stand-by läget?

Förhoppningsvis kan jag testa med något/några Linn försteg nu till helgen.

//Per

PostPosted: Wed Apr 07, 2010 15:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

såhär står det i manualen till din rotel "Changes to the settings of the Volume,
Balance or Tone controls affect the
signal from the Preamp Outputs."

Du har inte tonkontroll vreden (bas o diskant) uppdragna?

Se till så att dessa är nollade, sen har du även en knapp där det står "Tone On/Off Switch"
se till att dessa är avsstängda "When the Tone Switch is in the Off position the
Bass and Treble Control (Tone Control) circuits
are bypassed to ensure the purest possible
sound. Leave the Tone Switch in the Off position
unless you want to use the Tone Controls.
Turn the Tone Switch to the On position if you
want to adjust the Tone Controls."

PostPosted: Wed Apr 07, 2010 16:16 
Moderator
Moderator

Bill50x wrote:
"Aktiva kort"? All elektronik i slutstegen är väl aktiva?
Jag vet inte vad det är för skillnad på aktiv och passiv elektronik, om det finns ett sådant begrepp. Då jag nämnet begreppet "aktivt kort" i en tråd som handlar om Linn högtalare och förstärkare trodde jag det var rätt tydligt vad jag avsåg. Men absolut, är man ny i Linnvärlden kanske man inte har koll på dessa begrepp.

Jag tror inte heller att det konstiga ljudet beror på några aktiva delningsfilter i förstärkaren.

Potentiometern på baksidan av slutsteget är nog ett känslighetsreglage för slutsteget automatiska viloläge. Om dioden på framsidan av slutsteget blir grön vid användning så har slutsteget detekterat signalen från försteget.

PostPosted: Wed Apr 07, 2010 16:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nej, tonkontrollen var avstängd så det var inte orsaken

Per: då vet jag att pottarna är för standby trigging.

Jag får helt enkelt hålla mig tills jag får ett "riktigt" försteg att testa med

Tack för snabba svar!

//Per

PostPosted: Wed Apr 07, 2010 17:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kanske elekrolyterna ar slut I slutsteget? 5105 har en nagot slirig relation till kondensatorerna? Ar dessa bytta nagongang?

PostPosted: Wed Apr 07, 2010 18:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej,
Det kan jag inte svara på då historien saknas (beg fynd..?!)
Om det skulle vara så som du beskriver, vet du om det är det något som går att reparera/byta till någon typ av rimlig kostnad (vad nu rimlig kostnad är...)

//Per

PostPosted: Sun Apr 18, 2010 14:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Har nu äntligen fått tid och möjlighet att testa lite varianter. Det verkar som om 5105-fyndet var ett icke-fynd. Har provkört med olika försteg och bytt högtalarna mellan vä/hö och det verkar vara vänstra kanalen på slutsteget som låter illa - när man drar upp volymen. (på "normal familjevolym" låter det fint) Ljudet "spricker" ungefär som vid ett spräckt högtalare. Vad göra? Är det någon som har en idé om vad det kan vara för något, om det går att reparera etc.

Förövrigt dvs på låga volymer låter det riktigt riktigt bra - kul att spela musik igen och att veta att "bygget" endast börjat: Ikemi->Majik LK (preout)->ickefyndet->Ninka.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Häls Per

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00