henriklh wrote:
Det här tramset om att "Linn är en religion" och "ingen vågar säga emot" har vi ju hört sen -70 talet? Jag fattar liksom inte poängen med att ta upp det igen för 100 000 000:e gången? Jag skulle inte drömma om att starta en tråd på Faktiskt.se där jag förklarade hur efterbliven deras "utvärderingsmetod" är... Det vore bara tröttsamt och omoget.
Jag ger blanka fan i alla som gillar Pip eller Nad eller vad som helst, mitt problem är när folk kritiserar och ifrågasätter saker som de helt uppenbarligen inte förstår sig på.
Skillnaden mellan Faktiskt.se och Selleri.de är att det senare i huvudsak är fokuserat på Linns utrustningar och deras filosofi. På Faktiskt.se diskuterar man all utrustning även om just Ino och Carlsson har egna avdelningar. Detta gör ju naturligtvis att det blir lite smalare här och att vissa saker är man överens om på ett annat sätt än på Faktiskt.se.
Att diskutera source first betyder dock inte att man enbart kritiserar eller inte har förstått. Det betyder lika gärna att man vill veta mer och förstå andras synpunkter. Vissa saker är dock svårare att förstå än andra och då blir det lite mera tjat
Sedan finns det ju saker som jag inte accepterar fullt ut trots att jag gillar delar av resonemanget och har en anläggning bestående av Linn-elektronik. Men jag har väl rätt att tycka vad jag vill utan pekpinnar och fördömanden. Om någon tycker "fel" och blir önskad att dra någon annanstans så tycker i alla fall jag att det påminner lite för mycket om sektbeteende...
Själv så har jag varit intresserad av ljudåtergivning sedan slutet av 60-talet, musik blev ett intresse i slutet på 50-talet. Jag har i perioder hållit på mycket med att prova alla möjliga och omöjliga kombinationer, mekat en hel del med skivspelare/tonarmar/pickuper. Linn lyssnade jag en hel del på när en kamrat till mig startade importverksamhet av hifi, en verksamhet som sedermera blev Tonläget i Gbg. Jag har följt Linns utveckling ganska länge och min första LP12:a köpte jag i början på 80-talet. Nu betyder många år inte nödvändigtvis mycket erfarenhet, det kan vara många år av slentrian också. Men jag tycker mig ändå ha ganska mycket erfarenhet. Framför allt har jag ofta slagits av hur segt och trist även mycket kompetenta och dyra anläggningar kan låta och det är en anledning till att jag varit intresserad av Linn, trots att i alla fall tidiga produkter lät lite väl skramligt för min smak.
Så, med detta i bagaget tycker jag mig ha "rätt" att såväl finnas på detta forum likväl som att få ha min åsikt om såväl source first som andra linn-specialiteter.
/ B