selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 06:35

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Mar 28, 2010 17:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En fråga som dök upp i min skalle när jag läste om någon millimeter hit eller dit som skulle vara extremt viktigt. Jag har ett knappt 30 kvm stort vardagsrum. Hur ska jag hitta den ideala placeringen av mina högtalare om det handlar om någon millimeter? Eller finns det flera ideala ställen? Kan det vara så att rummet kan indelas i en grid där varje kors är det ideala stället?

/ B

PostPosted: Sun Mar 28, 2010 18:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Bill, det finns massor med ideer om den idealiska placeringen av högtalare, om du inte vill använda "Linn metoden", så du kan ju kolla in denna sida:

http://www.cardas.com/content.php?area= ... Room+Setup

Dessutom finns det massor med tips på FAQ sidan på cardas.com

Lycka till

Mvh MRTweak

PostPosted: Sun Mar 28, 2010 18:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MRTweak wrote:
Hej Bill, det finns massor med ideer om den idealiska placeringen av högtalare, om du inte vill använda "Linn metoden", så du kan ju kolla in denna sida:

http://www.cardas.com/content.php?area= ... Room+Setup

Dessutom finns det massor med tips på FAQ sidan på cardas.com
Nu spelar ju metoden inte så stor roll i min fråga. Men låt oss utgå ifrån tunedem - var ställer jag mina högtalare? Om jag på 30 kvm ska flytta två högtalare en millimeter i taget så lär jag ha att göra fram till pensionen...

/ B

PostPosted: Sun Mar 28, 2010 19:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tja Bill, om du använder tunedem så är ju tanken (lite grovt) att de skall till slut hamna på den plats i rummet där det är lättast att följa med i och förstå melodin/melodierna i musiken. Det kan ta en stund, men man brukar komma långt på en kväll, speciellt om man tar hjälp av "Hjälp lyssnare"/högtalarflyttare.

Sedan när det gäller förflyttningar på "millimetern när", så är det bara aktuellt, om du har väldigt bra pryttlar och en extremt hög upplösning i anläggningen, annars så är det ofta 1-5 centimetrar som gäller, för lite normalare anläggningar/installationer.

Dvs det jag brukar kalla normal "musikalisk ljudgröt", vilket alla som inte gjort sin hemläxa enligt Foundation first, lyssnar till med varierande välbehag, beroende på hur "tjock" ljudgröten är i konsistensen. :wink:

Sedan så är det ju så väl, att det brukar finnas flera "hyfsade" högtalar positioner och som funkar rätt OK, om man måste använda sig av om rummet till flera funktioner, än bara som dedikerat lyssningsrum.

Mvh MRTweak

PostPosted: Sun Mar 28, 2010 19:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hej Bill 50x.

Det enklaste är att ställa högtalarna mot den vägg du kommer att ha dem placerade. Du måste alltså bestämma vilken del av rummet du använder som lyssningsposition.

Oftast (inte alltid ) blir det bäst om du placerar högtalarna på "den kortare väggen", dvs då du lyssnar på högtalarna på "längden" i rummet.

Nu ställer du högtalarna ganska tätt tillsammans, betydligt tätare än en "likbent triangel", sett från lyssningposition.

Prova nu att variera båda högtalarnas position med avståndet till väggen bakom dem. Gör detta på båda högtalarna med 1 cm intervall. Ändra inte i detta läge högtalarnas position och avstånd ifrån varandra.

Prova tex. i olika 1 cm intervall från 50 cm från väggen bakom, till precis tätt bakom väggen. Detta kan ta någon timme. Avståndet mellan högtalarna skall hela tiden vara densamma.

Tunedemmetoden:

Välj vilken musik du vill, men lättast är det att höra effekten av musik med en tydlig basslinga. Lyssna nu efter hur tydligt du hör tonerna spelas- inte att de spelas. Lyssna inte efter "ljudet", utan efter hur lätt du kan höra vilka toner som basisten spelar. Då du tror att du justerat det hela rätt, så gott det går med avståndet till väggen bakom, så är det nu dags att justera högtalarnas avstånd emellan dessa. Prova med 1 cm intervall. Lyssna efter bassistens spel. Du kommer nu att märka att med för långt avstånd mellan högtalarna så blir "melodin" svårare att följa. Flytta då tillbaka högtalarna i 1 cm intervall, försöka hitta den plats som tydligheten i melodierna blir som tydligast.

Detta kan ta några timmar. Fördelen med denna procedur, är att all musik låter bättre- effekten kan tom. höras utanför rummet. Det musikaliska utbytet blir större av alla skivor även om själva inspelningskvaliteten är dålig, och även om du inte sitter exakt mellan högtalarna. Du kommer troligen att märka att så liten skillnad som 1 cm gör en tydlig skillnad.

PostPosted: Sun Mar 28, 2010 19:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MRTweak wrote:
Sedan så är det ju så väl, att det brukar finnas flera "hyfsade" högtalar positioner och som funkar rätt OK, om man måste använda sig av om rummet till flera funktioner, än bara som dedikerat lyssningsrum.
Jag är med i resonemanget. Men frågan kvarstår. Om det handlar om någon millimeter eller centimeter, kanske till och med en decimeter, hur ska man hitta dessa gyllene punkter på 30 kvadrat? Och kommer det låta lika bra oavsett var jag sitter? För ofta berättas det om hur bra det låter i köket... eller frun som står och stryker i sovrummet. Men det är ju inte där jag sitter och lyssnar.

Vad min fråga handlar om är; hur gör jag för att hitta rätt placering i ett rum utan att ha förutbestämt på ett ungefär var jag ska ha högtalarna. Det känns ju lite larvig att ställa soffan där den passar bäst, sedan högtalarna framför i en lagom triangel - och sedan flytta högtalarna någon millimeter hit eller dit för att uppnå nirvana.

Så om jag har ett givet rum, är fri att ställa högtalarna var som helst (och styra resten av möblemanget efter det) - hur gör jag?

/ B

PS Rutger, du hann före mitt inlägg. Återkommer.

PostPosted: Sun Mar 28, 2010 20:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
Oftast (inte alltid ) blir det bäst om du placerar högtalarna på "den kortare väggen", dvs då du lyssnar på högtalarna på "längden" i rummet.
Jag anser att det är tvärt om.

Själva metodiken kan se ut på många olika sätt och man kan utgå från vilken startposition som helst. Däremot måste man behärska utvärderingsmetoden, Tune Method, annars kan man flytta runt precis hur länge som helst utan att hitta någon optimal position.

PostPosted: Sun Mar 28, 2010 20:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Rutger wrote:

Själva metodiken kan se ut på många olika sätt och man kan utgå från vilken startposition som helst. Däremot måste man behärska utvärderingsmetoden, Tune Method, annars kan man flytta runt precis hur länge som helst utan att hitta någon optimal position.
Det är jag helt överens om. Man måste ha en metod i det man gör. Frågan är, förenklat, finns det flera optimala högtalarplaceringar?

/ B

PostPosted: Sun Mar 28, 2010 20:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Lejonklou wrote:
Rutger wrote:

Då tycker vi en aning olika. Ivartfall om kortsidorna och långsidorna i ett rum. Du har rätt i att man kan göra på litet olika sätt, men den metod jag beskriver gör det väldigt enkelt att hitta rätt- speciellt om man aldrig provat denna metod förut.
Det jag kommit fram till vid installationer är precis det jag skrev i ovanstående inlägg.

Du får det att låta som detta är någonting svårt, detta med Tune-method.
I själva verket är det förbluffande enkelt. Ett barn klarar av det. Det är bara att tillåta sig att lyssna på melodierna,- istället för "ljudet" i inspelningen.

För att svara Bill 50x i hans sista fråga, så är svaret- Nej.
Det finns bara en enda helt optimal placering i ett individuellt rum som är bäst med Tune method. Men man kan få ett relativt bra resultat i andra positioner. I praktiken kanske man måste kompromissa med placeringen. Man måste som sagt först välja vilken del i rummet högtalarna ska stå mot. Sedan får man utgå från detta, och hitta den bästa placeringen utifrån det.

PostPosted: Sun Mar 28, 2010 21:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
På vilket sätt får jag det att låta svårt? Jag har i alla år sagt precis tvärt om.

PostPosted: Sun Mar 28, 2010 21:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Lejonklou wrote:
Rutger wrote:
På vilket sätt får jag det att låta svårt? Jag har i alla år sagt precis tvärt om.
Jag kanske missuppfattade dig. :wink:

Du har rätt i att "om man inte tillåter sig att lyssna på melodierna istället för ljudet" så kommer man aldrig att kunna justera in sina högtalare korrekt, enligt Tune-method.

Och det är väldigt enkelt att lyssna till melodier-om man väl har börjat göra det. Men till en början måste man glömma allt som sk. "hifibögar" brukar snacka om, dvs bas, diskant, holografiskt mellanregister och "blommande" diskant. Man får istället försöka lyssna på musiken, istället för "ljudet" av musiken.

Ett bra sätt till en början, är att släcka lampan och låtsas att man är på konsert. För att justera högtalarna rätt måste man dock lyssna till melodierna. Och då man väl gjort det klart så kan man glömma anläggningen helt- och lyssna på.... musiken.

PostPosted: Sun Mar 28, 2010 22:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
Och det är väldigt enkelt att lyssna till melodier-om man väl har börjat göra det.
Vi är överens.
Rutger wrote:
Ett bra sätt till en början, är att släcka lampan och låtsas att man är på konsert.
Jag har testat fyra olika "trick" när jag försökt lära ut Tune Method. Den som fått mest positiva kommentarer (i form av "jag fattar!") är det jag numera kallar Idol-metoden. Framförallt sedan programmet Idol slog igenom verkar många tycka att den är lätt att greppa.

Man låtsas att man sitter i juryn till Idol och att A och B vid en jämförelse (i detta fall är A och B två olika positioner på högtalarna) är två olika artister som ska framföra samma låt. Först lyssnar man på artist A, två gånger. Jag spelar max 20 sekunder, ibland mindre än 10. Sen lyssnar man på artist B. Vilken av dem ska gå vidare?

För att metoden ska funka måste man verkligen leva in sig i jury-medlemskapet. Gamla erfarna entusiaster som har svårt att lyssna på det musikaliska brukar ofta komma med kommentarer som "den andra lät lite basigare". Det är ett tecken på att personen inte lyckats leva sig in i rollen. Väl inne i rollen framstår det ofta som förbluffande enkelt.

PostPosted: Sun Mar 28, 2010 23:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej igen Bill
Nu får du ju tips från mer rutinerade personer än undertecknad och som ställt upp massor med högtalare genom åren.

Men jag vill poängtera en otroligt viktig sak, att kolla innan du bestämmer dig för, mot vilken vägg du vill ställa upp dina burkar nämligen, är väggen stadig eller inte.

Är den det minsta sladdrig och boomig om du knackar på den med knogarna, så välj en annan vägg, för det går inte att få till riktigt välljud, om väggen spelar i baktakt till högtalarna. Fönsterrutor är det också ofta lämpligast att undvika.

Har du ett par riktigt spinkiga burkar, kanske det inte gör så mycket, men med större burkar blir det inte roligt att lyssna.

En annan sak som det är lätt att glömma bort är, att din sittplats inte är kloss upp mot en vägg, utan dra fram soffan en bit från väggen (More the merrier) minst ca 30 cm så att dina öron har en halvmeter eller mer till bakväggen.

Om du får högtalarna placerade på ett bra ställe, så blir det väldigt lätt att ta till sig musiken, både rytmen och melodierna hörs bra i hela huset eller tom via en mobiltelefon.

Däremot 3-D och utplacering av instrumenten i den sk ljudbilden, det kan du bara uppleva i ditt "Hot seat".

Men själv tycker jag att det låter allra bäst när musiken låter "som en helhet", man kan visserligen lyssna in i mixen och höra alla detaljer, men mest ska det bara låta tajt och samspelt och inget som pockar på uppmärksamheten, sticker ut och stör :mrgreen:

Lycka till Bill

Mvh MRTweak

PostPosted: Mon Mar 29, 2010 01:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MRTweak wrote:
En annan sak som det är lätt att glömma bort är, att din sittplats inte är kloss upp mot en vägg, utan dra fram soffan en bit från väggen (More the merrier) minst ca 30 cm så att dina öron har en halvmeter eller mer till bakväggen.

Men själv tycker jag att det låter allra bäst när musiken låter "som en helhet", man kan visserligen lyssna in i mixen och höra alla detaljer, men mest ska det bara låta tajt och samspelt och inget som pockar på uppmärksamheten, sticker ut och stör :mrgreen:
Just att inte sitta för nära bakväggen är också min erfarenhet. Sitter man nära bakväggen så får man ofta en mycket bättre återgivning bara genom att luta sig framåt lite. Just avståndet ca halvmetern eller mer är något jag kan skriva under på. Och då kommer vi in på "helheten", det är just denna som gynnas av rätt placering av såväl en själv som av högtalarna.

Därav min tråd. Jag har själv ofta placerat högtalarna där det varit lämpligt ur möbleringssynpunkt och sedan har jag flyttat dessa lite fram och tillbaka tills jag uppnått just helheten. Jag tycker jag lyckats bra, men frågan kvarstår, finns det något sätt att hitta en lämpligare plats? OCH, finns det fler lämpliga platser?

/ B

PostPosted: Mon Mar 29, 2010 19:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har mina högtalare utmed en kortvägg i ett rum som är avlångt och relativt smalt. Kör Ninka aktivt. För en massa år sedan (2001) tror jag det var hade jag Anders här nere som tunade in mina nyinköpta Ninka. Anders ville ha dom utmed kortväggen men jag ville ha dom på långväggen. Detta för att jag hade en soffa mittemot som var skön att sitta och lyssna i. Nu blev som jag ville med påföljd att jag blev lite missnöjd efter något eller några år. I vilket fall som helst ändrade jag hela setuppen till att ha stereo vid kortväggen.

Jag flyttar allt fem LK lådor och rack samt högtalare och TV till kortväggen. Väl där ställer jag in det så att jag tycker det låter bra. Efter ett tag kommer jag på att TV mellan högtalarna inte är ngn större hit. Alltså in med TV i garderoben för förvaring. Redan Anders hade nämnt ngt om TV mellan högtalare inte var ngn höjdare. Provisoriskt löste vi det genom att lägga en bok på plastchassit som satt på burken. Nåväl efter några månader utan TV beslutar jag mig helt enkelt för att sälja åbäket. Saknade inte den över sommaren då den stod i garderoben. Så iväg med den !!

När jag väl hade sålt TV:n var det lite mer arbete för att få fram den bästa ljudet ur mina högtalare.

Av en händelse satte jag mig bakom mitt soffbord som ligger längre ner i rummet dvs längre ner från högtalarna. Där tyckte jag att det lät mkt bättre än där jag satt i vanliga fall. Jag inser att jag har vinklat in högtalarna för mkt så att jag missar "the sweet spot". Nu är jag eld och lågor för att justera och lyssna justera lyssna osv. Det tar ett tag men efter ngn timme eller två hade jag hittat den bästa positionen för mina högtalare i mitt rum. Bara för ngn vecka sedan flyttade jag fram fåtöljen med två dm. Tyckte att det var en lite skillnad mot tidigare.

Nu har jag bara skrivit hur jag har gjort men med detta vill jag ha sagt att det kan ta lite tid att hitta just den optimala placeringen för högtalarna. Inte för jag menar att det skall ta nio år men jag har inte tyckt att det har varit så dåligt tidigare. Men det har liksom saknats ngt när jag har lyssnat. Har inte kommit på vad men nu vet jag. Allt eftersom tiden har gått har jag blivit mer och mer kräsen med hur det låter.

Att idag komma hem och sätta sig framför stereon och dra på en eller två CD skivor på relativt hög volym är ngt som ger mig en känsla av lycka och välbefinnande.
Har en jobbar kompis som är väldigt inne på vinyl och han försöker övertala mig till att köpa en vinyl spelare men jag är nöjd med det jag har idag. Kan inte riktigt vad han har för prylar men en Thorens skivspelare har han. I vilket fall som helst låter min Ikemi ungefär som hans anläggning med Thorens plus tillbehör.

Nu vet ju inte jag om det gav dig Bill ngt svar på din fråga men det kan ju vara idé att utgå från rummets utseende för att placera högtalare optimalt. Är däremot rummet helt fyrkantigt vette tusan hur du skall göra. Ngt som hjälpte mig var dom råd som fanns här på Selleri för att sätta upp högtalarna ungefär där dom skulle stå. Det som tar tid är att hitta den optimala placeringen givet ett rums utseende.

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00