selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 22:53

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5
Author Message
PostPosted: Wed Mar 24, 2010 09:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MRTweak wrote:
Skämt åsido, det är fullt möjligt att jag trillar dit på en DS vad det lider, men då som ett komplement till den övriga ”maskinparken” och inte som någon ersättning, för vare sig ACD:n eller Tolvan, då de båda två presterar välljud i paritet med varandra. Ibland är den ena bättre, ibland den andra, beroende på vilka skivor som spelas.
Skillnaden mellan en vinylspelare och en CD-spelare är inte bara själva tekniken att återge musiken utan oftast också en skillnad i mixning av fonogrammen. Så man vet egentligen inte VAD det är man jämför. Det blir lite som att lyssna på två olika högtalare men samtidigt byter man okända källor...

När det gäller jämförelse mellan CD- och DS-spelare är saken annorlunda för där kan man utgå från exakt samma insignal. Man kan i princip switcha mellan de två spelarna, spelandes samma programmaterial, och avgöra vilken man gillar bäst. Var och en givetvis på ett optimalt underlag ;-)

Med ovanstående resonemang faller givetvis även en direkt jämförelse mellan en vinyl- och en DS-spelare. Hur en anhängare av Source First-principen kan jämföra två apparater med olika insignal övergår mitt förstånd. Att jämföra två återgivningskedjor är helt OK men då ska man vara medveten om att det är just det man gör.

/ B

PS Börjar vi inte bli lite OT nu?

PostPosted: Wed Mar 24, 2010 09:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
MRTweak wrote:
Det kommer kanske även DS-spelarna klara av, men jag tror inte att de klarar av det riktigt ännu, för inte ens KDS gjorde det på Sheraton och då var ju 12:an ”bara” knappt dubbelt så dyr. :mrgreen:
Jag tycker att du ska plocka hem en Majik DS (eller bättre) och testa i ditt hemmasystem i en vecka. Om du inte tycker att den är bättre än din Akurate CD efter denna testperiod är jag nästan beredd att promenera runt naken på nästa hifimässa. Det är en utmaning!

/ j
Mr Tweak när far du och hämtar Majik ds spelaren, detta skulle vara klart intressant!

Problemet blir bara att jag tror att du blir såld på Ds om du testar hem den med en riktigt installation

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Wed Mar 24, 2010 13:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
MRTweak wrote:
Det kommer kanske även DS-spelarna klara av, men jag tror inte att de klarar av det riktigt ännu, för inte ens KDS gjorde det på Sheraton och då var ju 12:an ”bara” knappt dubbelt så dyr. :mrgreen:
Jag tycker att du ska plocka hem en Majik DS (eller bättre) och testa i ditt hemmasystem i en vecka. Om du inte tycker att den är bättre än din Akurate CD efter denna testperiod är jag nästan beredd att promenera runt naken på nästa hifimässa. Det är en utmaning!

/ j
Mycket bra råd jajo!!

Det var precis det jag menade med mitt senaste inlägg. Prova själv en längre tid i din egna anläggning och med prylarna korrekt installerade. Sedan är egentligen resten ointressant.

/mvh

Last edited by torig on Wed Mar 24, 2010 13:42, edited 1 time in total.

PostPosted: Wed Mar 24, 2010 13:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Mycket bra råd jajo!!

Det var precis det jag menade med mitt inlägg senaste inlägg. Prova själv en längre tid i din egna anläggning och med prylarna korrekt installerade. Sedan är egentligen resten ointressant.

/mvh
Och med tanke på MrTweaks brinnande intresse för "Foundation first" är förutsättningarna goda att installationen blir korrekt utfört också. Ett plus i kanten för utvärderingen, säkerligen! :)

PostPosted: Wed Mar 24, 2010 14:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
MRTweak wrote:

/ j
Har hört att Jajo skall vara en riktig puma, var går nästa HiFi-mässa?? :shock:

PostPosted: Wed Mar 24, 2010 18:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Jajo, visst är det tur att det "nästan" bara är killar som går på hifimässor :lol:

Men när du kommer med sådana övertygande argument, så är det ju bara att "vika ner" sig.

Jag måste ha hört fel, för min och mina kompisars CD-spelare kan inte låta bra, jag har nog bara inbillat mig allt ihop.

Ledsen att jag tagit upp din tid helt i onödan.

Jag lovar att återkomma när jag nästan skänkt bort min CD-spelare och köpt en DS. :?

Ha det bra så länge :wink:

Nä, nu skall jag gå och se en bra film istället, för visst är det också riktigt kul, med en proj/hembio?

Mvh MRTweak.

PostPosted: Wed Mar 24, 2010 23:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MRTweak wrote:
Nä, nu skall jag gå och se en bra film istället, för visst är det också riktigt kul, med en proj/hembio?

Mvh MRTweak.
Tänk vad bra det hade låtit om du kört ljudet genom en Majik DS!

:mrgreen:

/ j

PostPosted: Thu Mar 25, 2010 10:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

jajo wrote:
MRTweak wrote:

/ j
Kanske du skulle låna hem ett par K350A då i en vecka och jämföra med dina 242or. Om du fortfarnde tycker de är bättre efter det så lånar jag hem en DS spelare en vecka. (Det borde väll vara jämförbart med att gå naken på en hifi mässa). :lol:

mvh

PostPosted: Thu Mar 25, 2010 10:48 
Site Admin
Site Admin

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

PostPosted: Thu Mar 25, 2010 11:15 
Site Admin
Site Admin

jajo wrote:
Jag kan säga att jag aldrig har hört K350 låta bättre än A242. Då har jag hört dem i flera olika rum och med all tänkbar kringutrustning. Till och med aktivt med externa Klimax-steg hos Linn.
Märkligt detta, då jag absolut instämmer i Siffernisses beskrivning tidigare i tråden:
siffernisse wrote:
Hur mycket bas 350 ger vs 242 beror på vilken musik man spelar. 242 har inte på långa vägar samma variation i nyanser av basen utan är mer entonig. På olika skivor låter basen därför ganska likt och i samma nivå. Med 350A är det stor variation, från plopp plopp till baslåde brumm. Jag blev väldigt förvånad på basnivån/basljudet på många skivor när jag bytte från 242 till 350 då man trodde man visste hur mycket/lite bas det skulle vara på en skiva och så var den inte där och tvärtom. Jag skulle vilja säja att 350A är mycket mer korrekt och spelar den bas som den ska, medans 242 drar en stor del av de olika basfrekvenserna över en kant och kan då på vissa skivor låta "roligare" eller "enklare roligare".

Den andra stora skillnaden mellan 242 och 350 är mellanregistret som man inte visste man saknade förren man hört 350.
Har hört 242 ett flertal gånger i samma rum som nu 350 står i. Hemma hos Siffernisse är det otrolig skillnad mellan gamla 242 och K350, bra beskrivet ovan. Men fortfarande var det stort steg upp från mitt M140-system till hans gamla A242:or så de kan inte varit helt galet installerade.

Kan det vara så att prestandan på K350 varierar mer än många andra högtalare pga. alla inbyggda slutsteg och kablar? Det är så många slutsteg, komponenter, delningsfilter m.m. att det är mer sannolikt att många små faktorer som för sig själv ger liten skillnad totalt sett kan göra stor skillnad på slutresultatet? Tvivlar inte ett ögonblick på dina intryck Jajo men det är ju märkligt att man kan ha så olika uppfattning av en såpass bra och ny högtalare.

PostPosted: Thu Mar 25, 2010 15:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OBS läs mitt inlägg Fri Mar 19, 2010 1:54 pm.
Hur bra skulle hans 242 bli med 10 kanaler dynamiked 200wsteg - eller med Solo?

Har hört flertalet (över 10?) olika par 242 och 350 genom åren och känner inte igen att de skulle låta så olika i mellanregistret o basen.
Tycker de låter otroligt lika, samma karaktär - radikalt olikt andra Linntalare, billigare o dyrare.
Men jämför man endast 242/350 och inte har hur de andra låter i bakuvudet, så visst olikheter finns.
Jag tycker ju som ni vet att 242 är den Linntalare som låter mest imponerande (=snyggast).
Men den är inte den mest högupplöste av Linnarna. Men man får det intrycket.

Siffernisse har troligen fått ett superex av 350 o att han är nöjd är ju det viktigaste!!!

PostPosted: Thu Mar 25, 2010 15:43 
Site Admin
Site Admin

Läst det förut och nu igen. Du menar att dynamikuppgraderingen på slutstegen gjort större skillnad på uppgraderingen än högtalarbytet?

PostPosted: Fri Mar 26, 2010 10:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Hur bra skulle hans 242 bli med 10 kanaler dynamiked 200wsteg - eller med Solo?
Aktiva med Solo skulle säkerligen låta bra, problemet där är väll att en sådan setup kostar över miljonen bara för slutstegen, finns det föresten klimax tunebox för Akurate serien? för single-amp passivt är inget alternativ när man hört aktivt.
Quote:
Har hört flertalet (över 10?) olika par 242 och 350 genom åren och känner inte igen att de skulle låta så olika i mellanregistret o basen.
Så du menar att du inte hör skillnad på två högtalare som går ner till 49Hz(40 Aktivt) resp. 19Hz om alla andra parametrar(rum, källa, mm) är samma.
-Jag har ett par fullrange högtalare till dig då i svart plast för bara 2kkr ist. för Komri, Linn kallar dem för Unik.

mvh

PostPosted: Sat Mar 27, 2010 11:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse wrote:
Kanske du skulle låna hem ett par K350A då i en vecka och jämföra med dina 242or. Om du fortfarnde tycker de är bättre efter det så lånar jag hem en DS spelare en vecka. (Det borde väll vara jämförbart med att gå naken på en hifi mässa). :lol:

mvh
Du verkar inte ha förstått vad jag menar. 350 är såklart bättre än 242. Men om jag får välja mellan 242 med topp-försteg och topp-källa eller 350A med det näst bästa i källa och försteg så är valet enkelt.

Hade du första eller andra versionen av 242? Har du testat att driva dem med dynamik-slutsteg (eller klimax) som Jan påpekar?

Det spelar ingen roll hur djupt 350A går på pappret. Med bättre grejer framför kan du till och med uppleva att 242 går djupare.

Är jag verkligen på ett Linnforum nu? Antar att det är lite känsligt att ge tips och råd om andras anläggningar. :oops:

/ j

PostPosted: Sat Mar 27, 2010 15:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
...Det spelar ingen roll hur djupt 350A går på pappret. Med bättre grejer framför kan du till och med uppleva att 242 går djupare.
Nåja, det är ju inte direkt JAMO i ena ringhörnan och 242 i andra.

Helt utan några som helst egna installationserfarenheter avseende Artikulat/Klimax/Komri skulle jag misstänka att de missnöjda lyssningsrapporter rörande 350 (både i Artikulat- och Klimax-skepnad) och även Komri kan hänga ihop med att brister hos resten av använd anläggning (installation m.m.) och inte primärt vara högtalarbrister. Även med betydligt sämre grejer kan det många ggr vara trickigt att få till installationen och med bestar som 350 och Komri lär det vara synnerligen svårt... Hur man än gör blir brister i elektronik och installation lätt allt för uppenbara helt enkelt.

Post new topic  Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5

All times are UTC+02:00