selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 22:53

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Mar 23, 2010 09:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej

Jag funderar på en liten våruppgradering! :D

Budgeten är ca 10 000 kr. Inledningsvis siktade jag på Radikal i år, men det får vänta till bättre tider :wink:

Mitt nuvarande system:
LP12 (Lingo 2, Keel, Ekos 2, Trampolin 2, T-cable, Adikt), ADS/D, AK/D, M6100/D, Aktiva Espek. Harmonihylla.

Alternativ som jag funderar på är:

Silverkablar – jag kör med svarta idag.

Två Mimer hyllplan, troligtvis för LP12 + ADS.

Playback
Majik 140 är en högtalare som jag tyckte var lite ”beige” när den kom, men som jag tycker har blivit avsevärt bättre sedan dess. Jag är rätt säker på att den slår Espek på de flesta punkter. Så det kan också vara ett alternativ att byta Espek mot M140. Jag kommer då att köra passivt triampat med mitt M6100. Alternativt att försöka byta M6100 mot ett A2200. Jag har ingen bestämd uppfattning om vad som blir bäst i detta fall. Jag är lite tveksam till att aktivera M140 av prismässiga skäl och praktiska (fler slutsteg, hyllplan, kablar)

Tacksam för synpunkter från forumet.

PostPosted: Tue Mar 23, 2010 09:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle inte gå på playbacken i alla fall.

Du borde väl kunna gå in på Tonläget och jämföra Oden->Mimer-uppgradering kontra svart->silver-uppgradering hyffsat lätt? Vore ju mycket intressant att höra vad den jämförelsen landar i!

Vet att silver gör mycket. Mimer sägs ju göra mycket den med...

PostPosted: Tue Mar 23, 2010 09:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Majik 140 är en högtalare som jag tyckte var lite ”beige” när den kom, men som jag tycker har blivit avsevärt bättre sedan dess.
Hej Christian!

En fråga bara, angående det du skrev här ovan: har det kommit en nyare version av M140? Eller har den blivit bättre "i dina ögon", så att säga?

PostPosted: Tue Mar 23, 2010 10:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

DelNaja wrote:
Christian wrote:
Majik 140 är en högtalare som jag tyckte var lite ”beige” när den kom, men som jag tycker har blivit avsevärt bättre sedan dess.
Hej Christian!

En fråga bara, angående det du skrev här ovan: har det kommit en nyare version av M140? Eller har den blivit bättre "i dina ögon", så att säga?
Såvitt jag vet så har det inte kommit någon ny officiell version. Däremot är det vanligt att Linn löpande inför förbättringar. Jag har hört flera som säger att de tycker att nuvarande M140 spelar bättre än de exemplar som kom när den inroducerades och så tycker jag också. Jag tycker den har blivit lite mera fysisk.

PostPosted: Tue Mar 23, 2010 10:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Då säger jag annat.
Espek till Majik 140 vore ett klokt val om det var att byta från passivt till passivt eller från aktivt till aktivt. Att däremot byta från aktiva Espek till passiva Majik 140 tror jag inte du kommer att vara nöjd med. Att du inte heller har för avsikt att aktivera Majik 140 talar mot att byta högtalare.

Eftersom att du är nyfiken på en Radikal tycker jag att du ska fortsätta att spara pengar till den uppgraderingen. Radikal är väldigt bra.

Om du däremot vill spendera pengar nu så är Silver Interconnect en bra investering.

En rolig demo, som även monkeydevil är inne på, vore ADS med Silver Interconnect på nuvarande Harmonihyllplan mot ADS med svart Interconnect på Mimer.

Lycka till.

PostPosted: Tue Mar 23, 2010 10:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Jag skulle inte gå på playbacken i alla fall.

Du borde väl kunna gå in på Tonläget och jämföra Oden->Mimer-uppgradering kontra svart->silver-uppgradering hyffsat lätt? Vore ju mycket intressant att höra vad den jämförelsen landar i!

Vet att silver gör mycket. Mimer sägs ju göra mycket den med...
+1 vet inte så mycket om Mimer men själv tyckte jag silver gjorde en rätt stor skillnad i mitt system. Du har inte funderat på Klyde då?

PostPosted: Tue Mar 23, 2010 10:33 
Moderator
Moderator

Jag håller med de ovanstående råden. Radikal vore förstås nummer ett på önskelistan. Min tolva är snarlik din, och den fick nyss Radikal. Jag tror det är den största uppgradering jag någonsin gjort. Men det är andra pengar också.

Jag tänkte annars föreslagit Dynamik till slutsteget, men ser att det redan är gjort. Ett besök på Tonläget för att utvärdera silverkablar respektive bättre hyllplan rekommenderar jag med.

PostPosted: Tue Mar 23, 2010 14:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle gått på Mimerhyllplanen direkt! Har svårt att tänka mig att svarta => silverkablar gör lika stor skillnad. Då tänker jag på orginal Odenplan (Ursäkta Stockholmare, men här i Gbg betyder det något annat! :) ). Har för mig att du (liksom jag) har hyllor ur "Disharmoni" sortimentet. Då kommer det bli ännu större skillnad än mot orginal Oden. Ingen tvekan alltså. ;) Men det går som sagt att testa i din lokala Linnbutik.

Enda vettiga alternativet som jag ser det är att spara pengar till Radikal. Silverkablar känns inte som en investering jag skulle göra i ett svep. Jag har själv tre stycken (2 fr. källor, 1 fr. pre/pow, ingen köpt). Det är bättre att köpa parvis lite då och då, som tröst då man tycker synd om sig själv. Perfekt när man är sugen på en "fix" och inte har tålamod att spara ihop till något substansiellt.

PostPosted: Tue Mar 23, 2010 16:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Såvitt jag vet så har det inte kommit någon ny officiell version. Däremot är det vanligt att Linn löpande inför förbättringar. Jag har hört flera som säger att de tycker att nuvarande M140 spelar bättre än de exemplar som kom när den inroducerades och så tycker jag också. Jag tycker den har blivit lite mera fysisk.
Okej, tack. Då vet jag hur du menade :)
Det är nog inte alls otänkbart att produkten blir bättre med tiden, trots att det inte släpps en officiell uppgradering.

PostPosted: Tue Mar 23, 2010 18:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Jag skulle gått på Mimerhyllplanen direkt! Har svårt att tänka mig att svarta => silverkablar gör lika stor skillnad. Då tänker jag på orginal Odenplan (Ursäkta Stockholmare, men här i Gbg betyder det något annat! :) ). Har för mig att du (liksom jag) har hyllor ur "Disharmoni" sortimentet. Då kommer det bli ännu större skillnad än mot orginal Oden. Ingen tvekan alltså. ;) Men det går som sagt att testa i din lokala Linnbutik.

Enda vettiga alternativet som jag ser det är att spara pengar till Radikal. Silverkablar känns inte som en investering jag skulle göra i ett svep. Jag har själv tre stycken (2 fr. källor, 1 fr. pre/pow, ingen köpt). Det är bättre att köpa parvis lite då och då, som tröst då man tycker synd om sig själv. Perfekt när man är sugen på en "fix" och inte har tålamod att spara ihop till något substansiellt.
Men kostar inte Radikal typ 50k? Det är ju fem gånger det du ska uppgradera stereon nu för? Betyder det att du ska spara i fem år då?

PostPosted: Tue Mar 23, 2010 18:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Drygt 34´för "Akurate" versionen och 61,5' för den något bättre "klimax" versionen.

PostPosted: Wed Mar 24, 2010 09:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej
Tack för alla råd. Jag kommer att testa lite olika alternativ under de närmaste dagarna. Bland annat låna hem ett par M140 för att se hur de gör sig passivt i mitt rum. Även om det inte var någon som rekommenderade denna uppgradering så har jag själv ändå en känsla av att det kommer tillföra en hel del och är väl kanske mest sugen på detta just nu. Behåller jag sedan mitt M6100 så är det ju inte uteslutet att aktivera i framtiden. Jag tror dock (obs tror, har inte testat) att A2200 driver M140 bättre än M6100 passivt.

Jag sticker ut hakan lite och tror också att fördelen med aktivering har minskat på senare tid. Dynamikdrivna chackra steg är avsevärt bättre än äldre förstärkare samtidigt som de passiva filtren troligen också har blivit bättre. En A2200/D driver t.ex. A242 på ett strålande sätt passivt, i allafall i mina öron.

Hakutstickning nr två blir att jag tror att man får en synergieffekt av att i ett system ha komponenter från samma ungefär samma generation. Synergier i modellserier (Majik - Akurate etc.) tror jag inte alls på, men däremot att ett system från samma generation kan ha fördelar. Jag tror nog att Linn gör en viss (oundviklig) anpassning av produkterna eftersom man på något sätt utvecklar dem tillsammans.

PostPosted: Wed Mar 24, 2010 09:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tycker M140 låter som ett dumt "mellan steg", är först med Akurate högtalaren du kommer sitta nöjd. Behöver inte vara speciellt mycket mer för ett par mk 1or, men hursomhelst är det mer än 10'. Så därför stämmer jag in i silver vs mimer sången.

Det är intressant det där med skillnaden i aktivering vad gäller nyare mot äldre. Ger det verkligen mindre? Har gjort för få A/B test i ämnet, men spontant tycker jag inte det ger mindre. Högtalare med fler element har rent teknisk större fördelar av aktiv drift, dock gör det att mer kostnaden större. Kan tilläggas(men knappast behövs) att nyare högtalare är mycket bättre både passivt och aktivt.

PostPosted: Wed Mar 24, 2010 18:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker allt annat bleknar om man jämför Lingo och Radikal på en LP12, inte ens ADS till Klimax kommer i närheten av den skillnaden. Spara vidare och tröstköp silverkablar vid behov.

PostPosted: Wed Mar 24, 2010 20:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Christian wrote:

Jag sticker ut hakan lite och tror också att fördelen med aktivering har minskat på senare tid.
Minskat på senare tid vet jag inget om, men att det gör skillnad på M140, det vet jag :P
Har kört A4200 bi-amp passivt, kör nu 2xA4200 aktivt.
Sedan är det ju alltid en fråga om vad saker och ting får kosta...

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00