selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 22:47

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Fri Mar 19, 2010 12:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Bill, ingen skivspelare eller DS i världen kommer någonsin göra så att Unik ens låter bra ;)
Jag har Unik, Katan och M140 hemma och jag förstår inte mig på hur man kan tycka Unik ens är i närheten av de andra...
Var och latchade lite på high fidelity för några veckor sen..

Dem hade ett par 109:or inställda.. För skojs skull ställde vi ett par unik uppepå... men gissa om det svängde bättre! Det var både jag och min vän överens om!

Men det var kanske för att dem inte har en tygbit i rummet och det större basen från 109 snurrade mycket mera runt i rummet..

Eller så var det för att 109 inte var helt toppat inställda ändå..(kanske mest troligt)

Jag tror att unik slår det mesta, innan 2karray kom. I varje fall passivt..!
Har bara haft fantastiska upplevelser med den högtalaren!

PostPosted: Fri Mar 19, 2010 13:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Observera att jag inte talar om bas/ljud kvantitet nu, utan om musikalisk kvalitet. Källa och installation är Kung! Högtalare är sist i kedjan, det bevisas gång på gång...
För mig innebär musikalisk kvalitet även att instrumenten låter någorlunda riktigt, att tex en bastrumma verkligen låter som en sådan och inte som en pappkartong.

Allt är inte svart/vitt för mig, jag kan tänka mig att tumma på tunedemprestanda för att tex få ett bättre "ljud". Andra kan det inte och föredrar då givetvis en Klimax DS till en Intek/Unik-kombo. Personligen skulle jag fördela resurserna helt annorlunda om det inte var en fråga om mycket kort sikt innan uppgradering.

För övrigt är inga apparater musikaliska, dom riktigt bra grejorna förmedlar möjligen musikalitet, men det är något helt annat.

/ B

PS För övrigt är vita 350A något av de snyggaste jag sett i högtalarväg, synd att dom inte ligger i en prismässigt överkomlig nivå... Jag skulle lätt ha ett par sådana och driva med min SB och Kairn :-)

PostPosted: Fri Mar 19, 2010 13:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse wrote:
Hur mycket bas 350 ger vs 242 beror på vilken musik man spelar. 242 har inte på långa vägar samma variation i nyanser av basen utan är mer entonig. På olika skivor låter basen därför ganska likt och i samma nivå. Med 350A är det stor variation, från plopp plopp till baslåde brumm. Jag blev väldigt förvånad på basnivån/basljudet på många skivor när jag bytte från 242 till 350 då man trodde man visste hur mycket/lite bas det skulle vara på en skiva och så var den inte där och tvärtom. Jag skulle vilja säja att 350A är mycket mer korrekt och spelar den bas som den ska, medans 242 drar en stor del av de olika basfrekvenserna över en kant och kan då på vissa skivor låta "roligare" eller "enklare roligare".
Den andra stora skillnaden mellan 242 och 350 är mellanregistret som man inte visste man saknade förren man hört 350. Detta beror ju såklart på att det sitter ett nedre mellanregister element på 350, medan på 242:orna får 3-k:ns mellanregister element och upper bass ta hand om detta.
Detta gör att 350 är mer en "hel" högtalare medans 242 har lite sk. "hängmatta" över sig vilket ju ofta låter "kul".
Jag försöker inte påsta att 242 är en dålig högtalare, tvärtom den är i jämförelsen prisvärd, jag beskriver bara skillnaderna.
Fast nu jämför du iof med (antar jag) dina aktiva 242 drivna med 6100/4200, icke dynamik'ed.
Så dina intryck är ju främst kommande från de sämre slutstegen (source first)
Jag har jämfört olika slutsteg på 242 och det är otroligt vad Dynamik gör på chakrastegen!
Passivt 2200/D på 242 är fantastiskt bra!
Med tanke på tidigare jämförelser passivt vs activt på Akurate bör aktivt med dynamiksteg vara sanslöst...

Sedan är mina 242/350 jämförelser gjorda med KDS/D med KK/D vilket ger 242 chansen att verkligen brilliera. Får tillstå attt det är först med de nya källorna, nya KK - och dynamik på allt inkl slutsteg som jag fattat hur GRYMMA 242 är. Vissa högtalare växer mer vid bättre insignal än andra.
Vänta bara tills du byter ut din ADS/Kinos tilll KDS/K, då jäklar i mig kommer 350 att bli redigt kalasbra! :mrgreen:

PostPosted: Fri Mar 19, 2010 14:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bill50x wrote:
För övrigt är inga apparater musikaliska, dom riktigt bra grejorna förmedlar möjligen musikalitet, men det är något helt annat.
Jo, nog är det så. Ingen apparat kan få osvängig musik att svänga.

Quote fixed

Last edited by [Naim]-(Linn) on Fri Mar 19, 2010 14:23, edited 2 times in total.

PostPosted: Fri Mar 19, 2010 14:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

[Naim]-(Linn) wrote:
Jo, nog är det så. Ingen apparat kan få osvängig musik att svänga.
Det får man verkligen hoppas, då kommer väl allting låta likadant...

Förresten får du fixa till citeringen ovan, det var undertecknad, och inte Linnofil, som skrev detta.

/ B

PostPosted: Fri Mar 19, 2010 14:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse wrote:
Quote:
Har alltid sett Komri som den fulländande Linn-högtalaren och blev väldigt snopen när de ersattes med K350. Har alltid tyckt att man betalar en hel del för design i K350 och att den konstruerats med många fler prioriteringar än att frambringa det bästa i högtalarväg.
Detta är troligen inte sant, designen på klimax/Artikulat serien främjar prestandan. Det är dyrare att tillverka en välvt kabinett än en låda, det behöver man inte vara produktionstekniker för att räkan ut. De servostyrda basarna är mindre men jobbar med samma teknik, 3-k har ett annat utseende. Kan du precisera vilka områden/detaljer du syftar på för jag vet inte vad som menas.
Är inte dyrt att tillverka välvda lådor. Ganska enkelt faktiskt, bara att fräsa parallella diken på insidan o böja trät. Jämför 350 med Komri (innuti) så får du ser på komplex konstruktion.
En fyrkantig låda kräver klart mer utv-arbete/stagning samt tid att montera för att bli bra. Kika i 242 tex...ser ut som B&W matrix om du vet vad det är.
De större basarna i Komri ger mer krafter/vibrationer att ta hand om tex.

Det dyra i 350 är att integrera filter, nätdelar o slutsteg på en pytteliten yta och ta hand om värmen.
Otroligt imponerande att de lyckats så bra prestandamässigt! Dessutom till ett bra pris jämfört med externa filter/slutsteg... Men ultimat prestanda är det ju inte, det är bara att fråga Linn.

PostPosted: Fri Mar 19, 2010 15:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Fast nu jämför du iof med (antar jag) dina aktiva 242 drivna med 6100/4200, icke dynamik'ed.
Så dina intryck är ju främst kommande från de sämre slutstegen (source first)
Ja, självklart har jag en mkt bra utgångspunkt i min jämförelse då jag ägt ett par 242or i mer än 4 år först med 2x5125 sedan med 6100 och 4200 som du skriver, dock innan dynamik uppgraderingen, ja. Passivt har jag aldrig hört dem låta bra, varken med klimax twin eller solos, även om det sistnämnda inte direkt var dåligt, men tråkigt på samma sätt som de tidiga Artikulat 350A. I butik (på HF)har jag hört dem med dynamik och då lät de väldigt bra. Dock utan att kunna jämföra med något annat.
Quote:
Sedan är mina 242/350 jämförelser gjorda med KDS/D med KK/D vilket ger 242 chansen att verkligen brilliera. Får tillstå att det är först med de nya källorna, nya KK - och dynamik på allt inkl slutsteg som jag fattat hur GRYMMA 242 är. Vissa högtalare växer mer vid bättre insignal än andra.
-Visst är det så att A242 är en riktigt grym högtalare, med få begränsningar. Dock har den några jmf med 350A som jag påpakat i det tidigare inlägget, mellanregister och bas bla. Inget konstigt med de, 350A går ner till 20Hz med en mycket avancerad och återkopplade basstyrning samt ett extra mellanregister likt Komri.
Quote:
Vänta bara tills du byter ut din ADS/Kinos tilll KDS/K, då jäklar i mig kommer 350 att bli redigt kalasbra!
-Jo, ja säkert. Tyvärr så valde jag ACD före KDS/D gång på gång i ett blint a/b test på HF senast. Lyckades sedan välja KDS/D före KDS vilket visade att jag inte var helt snurrig i skallen tyvärr. Vid ett tidigare besök rankade jag dem i "rätt" ordning, dvs ACD->ADS----->KDS. DS spelarna verkar vara otroligt känsliga för en inte 100% instalation vilket käns riskfullt med tanke på alla parametrar. Man undrar ju hur många som sitter hemma med icke presterade spelare.
Sedan handlar det om kapital också, eller prioriteringar för tillfället.

mvh

Last edited by siffernisse on Fri Mar 19, 2010 16:07, edited 2 times in total.

PostPosted: Fri Mar 19, 2010 15:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Är inte dyrt att tillverka välvda lådor. Ganska enkelt faktiskt, bara att fräsa parallella diken på insidan o böja trät. Jämför 350 med Komri (innuti) så får du ser på komplex konstruktion.
En fyrkantig låda kräver klart mer utv-arbete/stagning samt tid att montera för att bli bra. Kika i 242 tex...ser ut som B&W matrix om du vet vad det är.
De större basarna i Komri ger mer krafter/vibrationer att ta hand om tex.
Ja så är det, att fyrkantiga lådor behöver en massa stagning men inte de välvda lådorna beror på att dubbelkrökta skalkonstruktioner är mycket styvare än fyrkantiga lådor. Fyrkantiga lådor har stora plana väggar/ytor som blir svaga på mitten, vilket då kräver stagning. Artikulat/Klimax lådorna kan således vara lättare(mindre mtrl åtgång, arbete. mm) men samtidigt lika/styvare än 242 & Komri lådorna pga detta. Slutresultatet tjänar både kunden och tillverkaren på. Högtalarlådan blir billigare att tillverka, hantera och snyggre men med samma styvhet & prestanda.
Quote:
Men ultimat prestanda är det ju inte, det är bara att fråga Linn.
- Slutstegen är en vidareutvekling av de som gjordes till Aston Marin Vanquish vad jag läst. Ett av problemen har varit strömförsörjningen som nu förbättrat högtalaren avsevärt iomed Dynamik. Skulle 350A ha tex 4 st inbyggda Klimax Mono steg skulle kanske högtalaren bli för dyr. Man får hoppas att det kommer att komma uppgraderingar där man kan byta ut stegen och de aktiva filtren om några år när utveklingen gått framåt.

mvh

PostPosted: Sat Mar 20, 2010 15:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse wrote:
Tyvärr så valde jag ACD före KDS/D gång på gång i ett blint a/b test på HF senast
Ja, det är verkligen tyvärr. Att sitta med 350A och Akurate CD är absolut inte att rekommendera. En Sneaky DS är bättre än Akurate CD och du skulle få en mycket bättre musikupplevelse med vilka enklare högtalare som helst tillsammans med KDS/KK.

/ j

PostPosted: Sat Mar 20, 2010 17:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
En Sneaky DS är bättre än Akurate CD...

/ j
Det är nog lämpligare att skriva "jag tycker att..." :wink:

/mvh

PostPosted: Sat Mar 20, 2010 18:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Japp, jag och andra (20-tal personer) som varit närvarande när jämförelsen gjorts :)

/ jajo

PostPosted: Sat Mar 20, 2010 22:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
torig wrote:
Japp, jag och andra (20-tal personer) som varit närvarande när jämförelsen gjorts :)

/ jajo
Dom allra flesta som jämfört Sneaky DS med Akurate CD enligt tune dem tycker att Sneaky är bättre, sen inte sagt att Siffernisse har fel, Akurate CD har helt enkelt egenskaper som tilltalar honom mer än DS-konceptet åtminstone just nu. Du sitter ju på en fantastisk källa med ACD och kan bara lugnt njuta av musiken för om ett tag testa en DS-spelare igen. Handhavandet och prestandan kommer bara att förbättras för oss som väntar lite och vi kan njuta av våra silverdiskspelare fram tills dess dom blir ju inte sämre bara för att dom flesta andra (på forumet) hoppat på DS-tåget ;-)

PostPosted: Sun Mar 21, 2010 01:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej, jag tillhör ju fortfarande den minioritet här på forumet, som inte hoppat på DS-tåget.

Det beror på att jag faktiskt är helt nöjd, med den musikåtergivning, som min Akurate CD/D och min 12:a presterar.

Jag har lyssnat åtskilliga gånger på olika DS-spelare och varit rätt så "besviken", nu senast på mässan på Sheraton, där Klimax DS inte räckte längre än till "knäna" på topptolvan. (Hela anläggningen lät iofs rätt så blek :( )

Jag vet dock tack vare Anders i Gbg, att det går att få en helt OK musikåtergivning, även ur DS-spelare, men själv tycker jag "gränsen" uppnås först vid ADS eller KDS.

Men att DS alltid "är" bättre än CD (på CD mtrl) det håller jag inte alls med om, utan bara att det kan fås att låta lika bra, i bästa fall och efter omfattande attention to detail.

Givetvis så beror min åsikt på hur väl-tweakad även CD-spelaren eller 12:an är :wink:

Mvh MRTweak

PostPosted: Sun Mar 21, 2010 13:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

menar du att en toppinstallerad CD-anläggning går att få låta bättre än en toppinstallerad DS-anläggning?
(cd12 räknas ej)

PostPosted: Sun Mar 21, 2010 15:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej doze84, jag antar att frågan var riktad till mig.

Mitt korta svar är ja eller rättare sagt åtminstone lika bra på CD-material.

DS har ju fördelen att det går att tanka hem högupplösta filer och då finns ju en förutsättning att åtminstone teoretiskt klämma lite bättre prestanda ur den teknologin.

Som vanligt, så är det ju hur man använder en teknologi som avgör mer, hur det till syvende och sist låter, än de tekniska data som teoretiskt går att uppnå. Jag har t.ex. flera SACD skivor som CD-spåret är roligare att lyssna på, än SACD spåret.

En DVD Audio skiva, som låter bra, har jag tyvärr aldrig fått lyssna på :wink:

Ofta så låter DD-spåret bättre än DTS på en del filmer....

Naturligtvis så har jag även skivor där ordningen är återställd och de högupplösta formaten levererar, en på alla sätt bättre ljudåtergivning.

Jag har bara haft CD-spelare sedan 1988 och hoppade därmed över de första generationerna, men jag tror att det är lite tidigt att helt dödförklara teknolologin, bara för att Linn har gjort det och tro att den ej går att utveckla längre.
Det är säkert ändå ett klokt val som Linn gjort, genom att "nischa" sig som "streaming audio" företag, med tanke på de stora Q problem som Linn haft med laser baserade spelare.
Jag tror att Linn också mycket väl skulle kunnat ta fram en ännu bättre CD spelare, men att de främst avstog pga driftsproblemen, som de haft med bl.a. lasrarna :(

Mvh MRTweak

Post new topic  Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00