Quote:
Jag kan säga att jag aldrig har hört K350 låta bättre än A242. Då har jag hört dem i flera olika rum och med all tänkbar kringutrustning. Till och med aktivt med externa Klimax-steg hos Linn. Men jag har också hört folk som jag litar på som säger att de är hur bra som helst. Så jag har nog bara haft otur och inte fått höra deras fulla potential än.
Jag har barta lyssnat på 350(passiv) en gång och då var det när de hette Artikulat.
Första Artikulat 350A tycker jag lät tråkigare än 242 då de var bassvagare, de spelade dock snyggare på övriga register. Med mina krav på bas så var de inte tillräkligt bra. Den var inte prisvärd enligt mina krav o referenser.
När uppgraderingen till Klimax kom så skedde en stor förbättring tycker jag, 350A blev klart bättre än 242 och med Dynamik ännu ett steg ifrån.
(Jämförelsen gäller Aktiva 242 med 100&200W)
Quote:
Det du skriver om A242 med entonig bas och att de drar en stor del av basfrekvenserna över en kant låter väldigt väldigt främmande. Jag skulle aldrig överväga en dyrare Linnhögtalare än 242 innan jag har toppad källa, försteg och slutsteg.
Haha..vad menar du med de? toppad på vad? pris eller!
Quote:
Har alltid sett Komri som den fulländande Linn-högtalaren och blev väldigt snopen när de ersattes med K350. Har alltid tyckt att man betalar en hel del för design i K350 och att den konstruerats med många fler prioriteringar än att frambringa det bästa i högtalarväg.
Detta är troligen inte sant, designen på klimax/Artikulat serien främjar prestandan. Det är dyrare att tillverka en välvt kabinett än en låda, det behöver man inte vara produktionstekniker för att räkan ut. De servostyrda basarna är mindre men jobbar med samma teknik, 3-k har ett annat utseende. Kan du precisera vilka områden/detaljer du syftar på för jag vet inte vad som menas.
mvh