selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 23:04

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
PostPosted: Thu Mar 18, 2010 01:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Mr Tweak;
Jag kör med splittad k400. Jag har både k400 och k600 hemma men har aldrig testat att köra bi eller triwirad. Gör det verkligen så stor skillnad? Om det gör det är det en "gratis" uppgradering. Förklara mer vad det åstadkommer. Samtliga apparater står på quadraspire hyllplan av standardmodell men det kanske inte är optimalt.Tonlägets hyllor känns lite dyra men de kanske är värd att satsa på. Som jag förstår dig ger det mer än att aktivera för att få ett tightare ljud, förstår jag dig rätt.

/Roger

PostPosted: Thu Mar 18, 2010 04:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

De jag skriver här är mina tankar och åsikter inte fakta.

Jag hade rekommenderat, aktivering, alt, klimax ds, delar till Lp12, nytt försteg/slutsteg, Lingo tex innan mimmerhyller....

Ett riktigt bra underlag kan göra en, del. Jag har själv hört små skillnader men små. Men de flesta stereogrejer är gjorda för att fungera bra på vanliga möbelhus-stereobänk/hyller. Jag har aldrig hört någon säga att om du köper bättre källa än sneaky/majikds så ska du först köpa en mimmerhylla eller liknande. Aldrig hört några speciellt spesifika rekommendationer från linn än stabila möbler heller. En klimaxDS ståendes stabilt på nån ikea hylla, kommer enligt mig låta mycket bättre än en AkurateDS på en mimmerhylla. Hoppar möblerna runt pga svajande golv ostadiga möbler och vilt dansande människor kan säkert utfallet bli annat på cd/lp12 men det är inte normalföreteelser.

Jag körde aktiva M140 redan med sneakyDS och det blev STOR skillnad. Jag har inte jämfört AB med M140 och espek men skulle själv föredra passiva M140 före espek, men en aktivering ger helt andra förutsättningar på flera plan och slutstegen finns kvar om du väljer en annan högtalare senare.

PostPosted: Thu Mar 18, 2010 10:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Comstedt wrote:
Aldrig hört några speciellt spesifika rekommendationer från linn än stabila möbler heller.
De har rekommenderat Quadraspire Ref i acryl tidigare.

Att det är viktigt att prylarna står bra har jag erfarit genom att höja upp en av fötterna på
en Ikemi (m h a en penna, suddgummi el annat) så att den står med två hörn "i luften". Det
blev en klar försämring.

/M

PostPosted: Thu Mar 18, 2010 12:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Comstedt wrote:
Aldrig hört några speciellt spesifika rekommendationer från linn än stabila möbler heller.
De har rekommenderat Quadraspire Ref i acryl tidigare.

Att det är viktigt att prylarna står bra har jag erfarit genom att höja upp en av fötterna på
en Ikemi (m h a en penna, suddgummi el annat) så att den står med två hörn "i luften". Det
blev en klar försämring.

/M
Det låter mycket troligt. Det jag vill ha sagt är dock att jag själv tycker att det går bra med enkla medel att få anläggningen att stå stabilt och även i våg utan att behöva köpa några supermöbler. Och av det lilla jag hört hade jag själv inte börjat tänka på speciellt dyra hifimöbler, om det inte var viktigt estitiskt, innan jag satt nöjd med tex. KlimaxDS, kisto/kinos/KK, aktiva 242. Jag anser att en bra installation inte förbättras så mycket av att du byter till några supermöbler, inte så mycket att de pengarna inte skulle kunna göra mer nytta någon annanstans i systemet.
Jag använder inte skivspelare, så för den som använder det, kan jag tänka mig att de kan vara värt att pröva. Men en Lp12an på en bra vägghylla + en radikal tror jag slår Lp12 med valhalla på mimmer.

PostPosted: Thu Mar 18, 2010 17:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej igen Roger, om du har K-600 hemma, så pröva för all del själv, vad det ger för effekt och om det räcker för att göra dig nöjd. Bättre styrning/kontroll av elementen ska det normalt bli.

Jag har liten erfarenhet av vilken "kontroll" en Majik-I/D kan åstadkomma, men jag har en kompis som kör med en Klout passivt till Espek och han verkligen inga problem med "blöt bas".

Han har dock hela anläggningen på vägghyllor av MDF, (bilder finns i annan tråd).

Jag säger inte att aktivt inte hjälper, för det gör det. Men jag vet själv, att mina aktiva Keltik med fyra Klout, inte fick riktigt bra basåtergivning, förrän mikrofoniproblemen åtgärdats med riktigt bra hyllor.

Quadraspire skruvar man ju ofta ihop själv och därmed så finns det ju en del info om olika Tweaks för att optimera dessa, i gamla trådar på forumet. Sök på Quadraspire.

Lycka till !
MRTweak

PostPosted: Fri Mar 19, 2010 21:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Mr Tweak, jag läste lite i foundation first tråden där det finns en del intressanta tips som jag aldrig hört talas om förut trots rätt många år med linn och naim. Men jag får väl börja med det som är enklast att tweaka min quadraspirehylla så får vi se om det ger resultat. Sedan får jag väl löda om mina k600 och testa. Förr så körde jag ofta med biwirat men det är nästan man glömmer bort att det går att förbättra en anläggning med ganska enkla hjälpmedel och ofta också gratis. Sedan är det väl så att Katan jag körde med förut var rätt förlåtande vilket inte en fullregisterhögtalare är på samma sätt.

En vägghylla skulle möjligen vara ett alternativ men då måste jag nog hitta lite snyggare konsoller. MDF skivor går ju att måla så det går nog att få ganska snyggt. Att hyllan är viktig är solklart. Jag hade allt förut i en vanlig tvbänk pga platsbrist innan jag åter ställde upp allting i quadraspirehyllan och det blev helt otroligt mycket bättre. Är då mimer eller egentillverkad MDF vägghylla ett steg bättre än så är det värt att pröva också.

PostPosted: Sat Mar 20, 2010 02:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Roger. Jag tror att det är en mycket klok start, att börja med att försöka få ut max av vad du redan har :wink:

Det är ofta summan av alla småsaker, som får poletten att "ramla" ner och allt att falla på plats :mrgreen:

Men det gäller att vara "tjurig" och envis, för det kan ofta bli ett steg framåt och två tillbaka och då gäller det att vara systematisk och börja om igen på ny kula.

Eller så letar du rätt på någon "kompis", som kan hjälpa dig med såväl tweak som hjälplyssning, för att snabba upp och förenkla processen. Eventuellt kan du ju kolla med någon snäll och klok Luleå bo (Andkan) om du inte har någon lämplig Bodensare att rådfråga.

Har du vägarna förbi Göteborg eller Uppsala, så glöm inte att kolla upp vad en Harmonihylla kan göra, för att ha som referens eller måttstock på vad som "händer", inte bara med bas- utan med hela musikåtergivningen, när "Foundation first" får råda :wink:

Mvh MRTweak

PostPosted: Mon Apr 05, 2010 19:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Har nu lagt ned lite tid på installera anläggningen och att ställa in högtalarna i påsk. Har också fått tag i stenfötter. Det blev helt klart riktigt bra och det spelar med mycket mer känsla än tidigare. Stenfötterna gör stor skillnad det är helt klart mer tight men resten är minst lika viktigt och dessutom helt gratis. Det finns mer att ge men skall snart flytta så jag väntar tills nya huset innan jag tar hjälp med installationen.

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00