selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 21:22

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Tue Mar 16, 2010 17:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Magnus wrote:
5140 har ett annat bottenstycke i lådan vilket sägs vara bättre än Espeks budgetvariant.

Vad mer är det som skiljer sig mellan lådorna?

/M
Är nåt med baffeln till basen. Espek-bas i 5140 sticker ut lite. Ärligt talat har jag ingen aning om ev skillnader i prestanda, det fanns en text på Linns faq som ungefär sa att Espek-element i 5140 inte gör att det blir en Espek.
Sargen till Espek-basen har tjockare gods, därför har Espek lite djupare infräsning i trät.

Linn skriver mycket riktigt att 5140 + Espek-element inte blir en riktig Espek. De säger
också att det inte är någon ljudmässig skillnad mellan CMS R2 och CMS Di. Förklaringen
till detta var "För att utesluta möjligheten till att bli stämda i USA" som Linn sa...

/M

PostPosted: Tue Mar 16, 2010 17:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Clas wrote:
... För att sedan strö salt i såret finns det inget tygskydd, dessutom går de inte ens att köpa till.
Det går väl inte ens om man pyntar några hundratusen för ett par 350´or?

/ B
Följer med. Föratt förtydliga mig syftar jag på front "tygskydd" som kan användas om önskas även när man spelar, inte något man sätter över hela högtalaren när den inte används.

PostPosted: Tue Mar 16, 2010 22:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Detta är inget lätt val åtminstone inte för mig eftersom det handlar om att välja något och välja bort något annat. Har egentligen inte haft så många fullregisterhögtalare förut men de tillför en dimension som är svårt att vara utan när man vant sig vid den. Det saknas liksom något både vid musiklyssnande och också vid filmtittande. Jag skulle nog nöja med 5140 om jag fick lite tightare bas. Så min undran är kan någon som har aktiva 5140/Espek beskriva just hur basen är jämfört med då det spelade passivt. Ni får gärna beskriva helhetsmässigt hur ni upplever aktivt också. Fler skriver ju att skillnaden aktivt/passivt är rätt stor.

/Roger

PostPosted: Wed Mar 17, 2010 01:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roger wrote:
Detta är inget lätt val åtminstone inte för mig eftersom det handlar om att välja något och välja bort något annat. Har egentligen inte haft så många fullregisterhögtalare förut men de tillför en dimension som är svårt att vara utan när man vant sig vid den. Det saknas liksom något både vid musiklyssnande och också vid filmtittande. Jag skulle nog nöja med 5140 om jag fick lite tightare bas. Så min undran är kan någon som har aktiva 5140/Espek beskriva just hur basen är jämfört med då det spelade passivt. Ni får gärna beskriva helhetsmässigt hur ni upplever aktivt också. Fler skriver ju att skillnaden aktivt/passivt är rätt stor.

/Roger
Aktivt är bättre, jag vet inte hur jag annars skall uttrycka det. Har inte funderat på just basen, den var inget problem i sig innan. Men det har sagts mig att basen på Espek kan vara ett problem om man t ex bor i en betonglägenhet. Aktivt underlättar ju då att få "till" det. Dom kan vara knepiga att installera, halva centimetrar gör skillnad.

PostPosted: Wed Mar 17, 2010 07:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Stefan,då har du nog lyckats bra med din installation eftersom du lyssnar på musik och glömmer hur det "låter". Möjligen har jag inte helt fått till detta och 5140/Espek är känsliga för placering. Skall snart flytta till ett hus och där finns inga betongväggar vilket då kanske är en fördel. Jag har dock provat att flytta runt en del och har konstaterat att när betongväggen är bakom högtalarna blir det mycket bättre än när de står mot en gipsskivevägg.

PostPosted: Wed Mar 17, 2010 08:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roger wrote:

/Roger
Precis som Stefan säger så är aktivt bättre. Basen blir tightare precis som du eftersträvar. Sedan tror jag att den upplevda skillnaden mellan aktivt - passivt beror en del på hur mycket man behöver justera nivåerna på de olika registren. I mitt fall så står allt i neural läget och jag måste faktiskt säga att jag inte tyckte skillnaden vid aktivering var jättestor.

Beträffande tightare bas så påverkar också slutsteget en hel del. Jag har gått från 2250 --> M6100 Triamp --> M6100 Aktivt --> M6100/Dynamik Aktivt. Vid varje förändring så har basen blivit tightare, mer musikalisk och mer nyanserad.

PostPosted: Wed Mar 17, 2010 08:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Precis som Stefan säger så är aktivt bättre. Basen blir tightare precis som du eftersträvar. Sedan tror jag att den upplevda skillnaden mellan aktivt - passivt beror en del på hur mycket man behöver justera nivåerna på de olika registren. I mitt fall så står allt i neural läget och jag måste faktiskt säga att jag inte tyckte skillnaden vid aktivering var jättestor.
Om skillnaden mest beror på hur man justerar registren så kan man lika gärna använda tonkontroller/equalizer. I mitt fall blev fördelarna med aktivt drivna högtalare (ej Linn) både att jag kunde justera nivåerna men också en ökad tydlighet, framför allt vid lägre volymer. Och det är lägre volymer som gäller när man bor i lyhörd hyreslägenhet :-) Det var framför allt basen som blev bättre.

/ B

PostPosted: Wed Mar 17, 2010 09:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Aktivt kan vara bättre- men inte alltid, enligt min uppfattning. Det beror på vilket förstärkeri som används.

Tex. låter gamla linn kaber passivt med klout som förstärkare bättre än keltik med tre LK 280 aktivt.

Aktiva kaber med tre Lk 280 låter sämre än kaber passivt med en enda klout.

Det är dock en fördel med nivåjusteringen vid aktivering.
Har man problem med rummet så är det en väldigt stor fördel.
Ofta kan man spela högre vid aktivering.

PostPosted: Wed Mar 17, 2010 09:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Basen blev betyligt stramare med aktiv drift på min Espek med 2250, sen blir det en helt annan högtalare vid låga volymer allt finns med även vid mycket låga volm

Min erfarenhet är efter att testat att blanda slusteg vid aktiv drift är att då blir inte allt bättre när man blandar in sämre slusteg i den aktiva setup än när man kör passivt med det bättre, i mitt fall var det 2250 på diskant/mellanregister och en 5125 på basen, när jag lyfte in det sista 2250 i basen ,så föll allt på plats

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Wed Mar 17, 2010 09:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Om skillnaden mest beror på hur man justerar registren så kan man lika gärna använda tonkontroller/equalizer.
/ B
Att öka eller minska nivån på ett register med gainkontrollerna på det aktiva filtret är en helt annan sak än att gå in vid en
viss frekvens och öka/minska nivån på den.

Olika tonkontroller går in vid olika frekvenser och med olika Q-värde (d v s hur "smalt" eller "brett" de ökar/minskar). Långt ifrån
alla tillverkare specar frekvenserna som tonkontrollerna går in vid, och i det är ytterst sällsynt att Q-värdet är angivet.

Många tonkontroller höjer vid 100Hz, vilket inte ger mer bas om det är ett par stora golvare inkopplat.

Med en större EQ får du genast andra förutsättningar, men tonkontroller/EQ ger minskat headroom från förstärkaren om du
använder reglagen till att öka nivån vid vissa frekvenser. En ökning med 3dB i basområdet innebär att du skickar dubbelt så
mycket effekt från förstärkaren vilket ger ett halverat headroom.

Oavsett om du använder EQ´n till att öka eller minska nivån vid vissa frekvenser så kvarstår dessutom risken att du får fasfel.

/M

PostPosted: Wed Mar 17, 2010 10:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En aktivering måste följas av en noggrann tune dem session där högtalarna justeras om, för att ge fullt utslag.

Minns när jag aktiverade mina Tukan, upplevde ingen stor förbättring - då satt dessa på brakits med små justeringsmöjligheter. Hade säkert blivit annat utfall om jag haft de på stativ. Hörde större skillnad när jag gick från Wakonda till Kolektor..

PostPosted: Wed Mar 17, 2010 14:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, just det! Ökad tydlighet vid låga nivåer. Här var det klar skillnad när jag gick från 2250 till 6100. Man kan digga musik på lägre volym.

Köpte 6100 för 3,5 år sedan. Fick kompetent hjälp från min handlare som kom hem och gjorde installationen. Har inte rört det sedan dess, inte känt något behov. Jag har väl ett relativt enkelt rum men också en väldigt kompetent handlare. Men jag känner igen Roger från när jag bodde i betonglägenhet. Höll på och meckade runt som tusan (hade Kaber då). Inte förrän vid tredje ominstallationen föll allt på plats och det berodde helt på den kompetenta hjälp (samma som vid nuvarande) jag fick då.

PostPosted: Wed Mar 17, 2010 18:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tack för svaren. Det känns som att det skulle vara möjligt att aktivera med C6100 och att man då kan få till det jag eftersträvar dvs tightare ljud. Justeringen av högtalare är i sig inget större problem det är ett kul jobb bara man har tid att hålla på att kånka runt med högtalarna. Min uppfattning är nog att just nu är det så bra som det kan bli i nuvarande lägenhet, även om experthjälp nog kan behövas ibland. Alternativen att överväga är M140 alt M109 och då kanske en sub till vad tror ni om det? Men då blir det passivt med min Majik-I/D.

/Roger

PostPosted: Wed Mar 17, 2010 22:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Roger, ursäkta detta sena inlägg i tråden. Visst är det sant att man får en tightare bas & musikåtergivning om man byter ut sin förstärkare mot en eller flera som tar fastare tag om elementen i sina högtalare.

Men en högtalare kan ju bara försöka att återge kvaliteten på den signal som den matas med. :?

Matar du den med ”ljudgröt”, så blir visserligen gröten fastare i konsistensen, med att aktivera den med de bästa förstärkare som du har råd med. Dvs symptomet, ”din blöta och O-tighta bas” minskar visserligen, men den försvinner inte helt och hållet. :cry:

Det kan man bara åstadkomma med att attackera problemet från det andra hållet med insatser på Source eller ännu hellre genom en riktig ”Foundation first” installation. :)

Det blir också väldigt mycket billigare än en massa nya slutsteg, men det är inte helt gratis.

Du kan köpa en färdig lösning för pengar, t.ex. Mimer eller spendera en massa tid & lite pengar och bygga nåt själv. 8)

Du uppgav i början på tråden vilka apparater du har, men inte vilken högtalarkabel du använder.
En viss förbättring/kontroll över elementen blir det genom att använda triwiring med K-600 om du inte redan gör detta :?:

Lycka till !
MRTweak

PostPosted: Wed Mar 17, 2010 23:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag kan säga att jag verkligen gillar Majik 109 i den aspekten. Väldigt torrt och tight. Jag har lyssnat lite på tonläget både på M109 och M140 och tycker 109 är roligare. Majik I/D låter bra med M109 också, de låter imponerande stort för storleken. I mitt vardagsrum på ca25-30kvm räcker de till bra och jag är en riktig bassjunkie egentligen, men det är just den torra tighta basen som är så fantastisk så då spelar det ingen större roll om det inte blir så mycket (vilket det mycket väl kan bli också om skivan är mixad så). Jag upplever dock ibland att vissa låga bastoner helt försvinner men allt som ligger ovanför spelar den med bravur. Jag rekomenderar att lyssna på dessa.

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00