selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 23:05

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Mon Mar 15, 2010 21:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hej,

Har nu följande anläggning; LP12-ADS/D-Majik-I/D- 5140 och funderar lite på uppgradering. Har lyssnat en del på A242 både mk1 och 2 och bägge modellerna är fantastiska men tyvärr blir de för dyra eller vi kan säga så här, det blev lite andra prioriteringar med rätt kort varsel så uppgraderingskassan blev betydligt mindre än vad jag hade tänkt mig. Just nu känns A242 mycket långt borta dessutom förtjänar dessa fina högtalare bättre förstärkare än jag har.

Nu till frågan. Skulle M109 alt M140 kunna vara ett alternativ för en som levt med ett par 5140. Det jag kan reta mig på ibland är basen som kräver mycket noggrann inställning för att spela något så när tight. Får man till det så spelar 5140 med stor pondus och återger musik rätt övertygande även om de nya 2k/3k spelar bättre men ”tunnare”. Jämfört med Katan jag hade tidigare så känns 5140 mer rätt även om också Katan var musikaliska och definitivt mer lättinställda.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att aktivera mina 5140 med ett C4100 och nöja sig med det. Jag har testat aktivt med Lk-steg och det har sina poänger men jag föredrog Majik-I/D passivt
så om det skall bli aktivt igen är det med chakra-steg. Möjligen kan 2250 vara ett alternativ. 5140 upplever jag spelar djupare och med mer pondus och tryck än M140 åtminstone min upplevelse men skulle en aktivering strama upp basen eller inte. Eller kan man inte vara utan 2k arrayen när man haft det ett tag?

/Roger

PostPosted: Mon Mar 15, 2010 21:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Espek-element kan vara ett alternativ också.

/M

PostPosted: Mon Mar 15, 2010 22:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag har aldrig jämfört Espek med 5140 men är skillnaden så stor att det är värt det?

PostPosted: Mon Mar 15, 2010 22:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om jag läser det du skriver rätt så hade du funderingar på 242or innan det oförutsedda och min erfarenhet är att om man börjat titta på något bättre är det svårt att nöja sig med mindre. Därmed tror jag inte att du kommer att bli helt nöjd med ett byte av högtalare till 140/109. Att aktivera med en 4100 tror jag är ett bättre alternativ, särskilt som det skulle vara ytterst användbart även vid senare uppgradering på högtalarsidan.

Möjligen är Magnus förslag om uppgradering av elementen också ett gångbart alternativ. Är det förresten samma aktiva filter till 5140s orginalelement och espekelementen?

PostPosted: Tue Mar 16, 2010 07:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det hela är inte så enkelt som man kan tycka har själv haft aktiva 5140 och sedan aktiva espek.Espek/5140 vinner otrligt mycket på aktivering.Du har ju grym källa så det kan nog bli riktigt bra. Men byta element skulle jag inte göra. Bättre då att köpa ett ett par begade espek och sälja dina 5140. Det tror jag blir en betydligt billigare affär. Nu kör har jag M109.Sägar bara en sak 2k-arrayen är fantastisk jämfört med espek. Men saknar trycket från espek. Har planer på att testa med en sub. För att få lite mer kropp i musiken.
Quote:
Är det förresten samma aktiva filter till 5140s orginalelement och espekelementen?
Det som skiljer åt är att det är en annan känslighet på diskanten så man får dämpa en db på det aktiva flitret på diskanten.Espek basen är lite tjockare (men samma känslighet)så den sticker ut lite från faneren så om man är noga med det estetiska kanske det är bättre att köpa ett par riktiga espek.

PostPosted: Tue Mar 16, 2010 08:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Nej det är inte enkelt. Vad man än gör blir det en kompromiss och något måste nedprioriteras. 5140 har ett otroligt tryck, det känns verkligen i kroppen när det spelas sådan musik som har mer bas. Jämfört exvis Katan får man en bättre helhet något som jag inte tänkte så mycket på tidigare. Har ofta haft stativare och det funkar naturligtvis bra det med, men då saknar man lite bas och vill ofta ha sub. Det är förstås ett alternativ men gillar inte egentligen sub för de är riktigt svåra att få till. Är det någon som jämfört aktiva Espek/5140 med passiva M109/140?

PostPosted: Tue Mar 16, 2010 12:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har 5140 med Espek-element, aktivt med C6100. Har funderat lite själv i dom här banorna. Då jag kör film också med Unidisk SC (visserligen bara i tvåkanal) så är det svårt att ersätta dom. M109 skulle jag kunna aktivera direkt men utan sub så skulle jag inte bli nöjd. M140 funkar bättre förstås men man får ändå inte riktigt fram den där fysiska känslan som på film som Espek faktiskt klarar av utan sub.
Musik är en annan grej, här är dom bättre. Jämförelser rakt av är ju inte möjligt utan att släpa allt till affären (eller vice versa) men jag har ju lyssnat och är övertygad om att M140 passivt med 2200 är bättre än aktiva Espek med 6100.

Som sagt, glöm att köpa ny Espek-element nya i alla fall, vill minnas att det kostade 7000:-. Det var då det, idag har jag ju sett beg Espek för nedåt 10000:-. Sedan är Espek-lådan något omgjord jämfört med 5140-lådan så lite bättre är den nog. Men jag har inte jämfört.

PostPosted: Tue Mar 16, 2010 13:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

5140 har ett annat bottenstycke i lådan vilket sägs vara bättre än Espeks budgetvariant.

Vad mer är det som skiljer sig mellan lådorna?

/M

PostPosted: Tue Mar 16, 2010 15:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
5140 har ett annat bottenstycke i lådan vilket sägs vara bättre än Espeks budgetvariant.

Vad mer är det som skiljer sig mellan lådorna?

/M
Är nåt med baffeln till basen. Espek-bas i 5140 sticker ut lite. Ärligt talat har jag ingen aning om ev skillnader i prestanda, det fanns en text på Linns faq som ungefär sa att Espek-element i 5140 inte gör att det blir en Espek.

PostPosted: Tue Mar 16, 2010 16:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det som stör mig mest är att jag tycker att espek är klart snyggare än M140. Det är någonting med propotionerna med M140 som stör mitt estetiska sinne.

PostPosted: Tue Mar 16, 2010 16:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
Det som stör mig mest är att jag tycker att espek är klart snyggare än M140. Det är någonting med propotionerna med M140 som stör mitt estetiska sinne.
Man vänjer sig efter ett tag :wink: nu tycker jag att mina M140 klär v.rummet riktigt bra! :D

PostPosted: Tue Mar 16, 2010 16:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
Håller med! M140 är nog dom minst snygga golvare Linn gjort. Tyvärr. Espek är väldigt lyckad då den smalnar av framåt vilket gör att den inte upplevs så stor som dess faktiskta volym.

PostPosted: Tue Mar 16, 2010 17:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant frågeställning som jag delar. Eftersom jag idag sitter med aktiva Espek så har jag också funderat på vad nästa steg på playbacksidan kan bli. Jag har en känsla av att M140 succesivt har blivit bättre. När den kom gillade jag den inget vidare men de senaste exemplaren som jag hört tycker jag spelar riktigt bra.

A242 är givetvis ett jättebra alternativ, men jag tycker att ca 90 000 kr är på tok för mycket för ett par högtalare, speciellt i relation till vad de pengarna kan göra med systemet på annat sätt. Det känns som att man borde sitta med topp tolva eller KDS och KK innan man lägger sådana pengar på en högtalare.

Ryktesvis har jag hört att M140 växer rejält med aktivering. Någon betecknade den som "mäktig" och att den lät som en "betydligt större högtalare" vid aktivering. Jag har dock inte själv hört dem aktiva. Probelmet är ju också att det behövs 8 kanaler och då börjar det bli dyrt även på slutstegssidan, samt att det blir fler enheter (som behöver dyra hyllplan).

Frågan är hur långt man kommer med aktiva M109 och en (eller på sikt två) Majik sub. Fördelen är ju uppenbar och det är att man kan aktivera med 6 kanaler, dvs lika många som krävs för Espek. Det känns dock som en lite konstig "uppgradering". En sub brukar ju inte heller kunna åstadkomma det "dunka dunka" som en större högtalare klarar.
Å adra sidan är jag ganska övertygad att både M109 och M140 är bättre än Espek rent musikaliskt.

Kontentan av detta blir i allafall att jag i nuläget inte skulle rekommendera någon att lägga pengar på 5140/Espek.

PostPosted: Tue Mar 16, 2010 17:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Problemet med M140 enligt mig är som ni är inne på proportionerna, 2-arrayen är för liten jämfört med högtalaren i sin hel helt. M109 är betydligt fagrare med mycket bättre balans. Föratt sedan strö salt i såret finns det inget tygskydd, dessutom går de inte ens att köpa till.

PostPosted: Tue Mar 16, 2010 17:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
... För att sedan strö salt i såret finns det inget tygskydd, dessutom går de inte ens att köpa till.
Det går väl inte ens om man pyntar några hundratusen för ett par 350´or?

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00