selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 19:35

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Feb 28, 2010 23:02 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jag har haft ett Linn system i några år som jag är mycket nöjd med. Nyligen började jag fundera då och då om jag kan förbättra det på nåt sätt och skulle fråga efter råd.
Källa: Mimik II som cd-transport kopplad digitalt till en AV5103; har även en LG BD-390 som strömmar musik från en QNAP TS-109 och kopplad till 5103 på samma sätt. Slutsteget ett AV5125 vilket driver mina Ninka aktivt. Jag har bra sound och god precision men kankse lite mer "be there" känsla saknas ibland, särskilt med klassisk musik. Jag funderar på ett par Espek för att de klarar det bättre som jag kommer ihåg och jag har ett LK85 kvar från ett tidigare system att köra dem aktivt.
Tänker jag dumt? Har ni bätter idèer?

//Akos :roll:

PostPosted: Sun Feb 28, 2010 23:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Aktiva Espek istället för aktiva Ninka kan vara en trevlig uppgradering e f t e r det att du skaffat bättre källa/källor.

Det lär låta annorlunda, men så mycket mer "Be there"-känsla lär det inte bli.

Byt ut Mimik mot en Ikemi, använd LG-spelaren till BluRay och skaffa en Sneaky DS eller Majik DS till att spela upp
musik från datorn med istället (eller en Logitech SB) . Det finns mycket kvar att hämta från 5103/5125/aktiva Ninka,
du har bara hört toppen av isberget än...

/M

PostPosted: Mon Mar 01, 2010 00:42 
Ny Medlem
Ny Medlem

Tack!

Så, källan kan vara ett stor steg, även om jag kör Mimiken som transport? Jag testade DAC i Mimik mot AV5103 och tyckte att AV5103 gör det mycket bättre än spelaren. Sedan dess har den kopplad så i systemet, fast 5103 är lite långsam och ta första 1-2 sekunder bort (är det normalt?).
Men jag kan tänka mig att uppgradera källan. Just nu hittade en bra annons på Unidisk 1.1 i Hifimagasinet. Är det "overkill"? Kan en Ikemi passar bättre till mitt system?

Akos

PostPosted: Mon Mar 01, 2010 01:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Garanterat att en Unidisc 1.1 krossar en Ikemi i vilket system som helst alla dar i veckan :lol:

PostPosted: Mon Mar 01, 2010 09:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Akos wrote:
Men jag kan tänka mig att uppgradera källan. Just nu hittade en bra annons på Unidisk 1.1 i Hifimagasinet. Är det "overkill"? Kan en Ikemi passar bättre till mitt system?
Så bra källa du tycker dig ha råd med är ALDRIG overkill! Det är precis rätt väg att gå för att få ett roligare musiksystem.

PostPosted: Mon Mar 01, 2010 12:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skaffa DS om du nu redan har en NAS. Skippa Espek+LK85, det blir troligen sämre snarare än bättre (pga att 5125 är ett mycket bättre slutsteg och att LK85 därför kommer att dra ned kvaliteten i systemet). Du har bra högtalare och förstärkare och en ganska dålig källa - det kommer att bli väldigt mycket bättre med vilken DS-spelare om helst!

PostPosted: Tue Mar 02, 2010 01:48 
Ny Medlem
Ny Medlem

Stor tack till er alla!
Just nu tycker att jag satsar på en bra cd spelare, kanske Unidisk 1.1 om vi kan komma överens med killen. DS kan vänta lite...

Akos

PostPosted: Wed Mar 03, 2010 13:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En Majik DS eller en Unidisk 1.1 är ypperliga uppgraderingar. Majik DS är klockren om du vill ha bättre CD-återgivning (och för högupplöst icke skivbundet material) och 1.1:an om du har fokus på film.

PostPosted: Fri Mar 12, 2010 14:11 
Ny Medlem
Ny Medlem

Det blev en UD 1.1! Jag hann inte testa den än men helgen kommer :D

Jag började fundera om kopplingen. Just nu jag har båda analoga (svarta interconnect) och digitala (icke Linn med adapter till BNC på ena sida) kablar. Jag tänkte jämföra dem men blev osäkert på hur AV5103 hanterar signaler: digitala kopplingen betyder att man hoppar över UDs egen DAC, eller hur? Vilken har bättre DAC då, AV5103 eller UD 1.1? Vilka kablar kan ni rekommendera?

Akos

PostPosted: Fri Mar 12, 2010 15:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Unidisken 1.1 kommer att låste mycket bättre än dacen i 5103, så du skal koppla unidisken analogt,sen är ju silverkablar bättre än svarta men, svarata är riktigt bra dom med
kan lova att det kommer att bli ett ruskigt lyft för din anläggning

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sat Mar 13, 2010 10:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Vilket lyft du kommer att få. Enligt min uppfattning är en Mimik inte mycket att ha åtminstone inte med dagens mått mätt. Helt rätt att satsta på källan och en 1.1 är väl en av de bättre cd-spelare du kan hitta. Dessutom får du filmvisning på köpet. Har endast erfarenhet av SC som dvdspelare och den är mycket bra redan den, en 1.1 är naturligtvis mycket bättre. Lycka till.

PostPosted: Sun Mar 14, 2010 14:16 
Ny Medlem
Ny Medlem

Oh boy, vilken helg! Jag kunde inte sova, ville bara lyssna på musiken hela tiden. Och ni hade rätt, DACen i 1.1 är betydligt bättre än av AV5103. Jag kommer att köpa en silver interconnect och hoppas att den ska förbättra ljudet ännu mer.
Men märkte en sak: spelaren läser inte in alla skivor, fast de är originalla (Linn, Naim osv). Jag tror att det gäller lasern (som säljaren inte alls nämnde...).
Vad tror ni? Är det mycket arbete och kostsamt att fixa spelaren?

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00