selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 06:52

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Feb 27, 2010 20:37 
Ny Medlem
Ny Medlem

Finns det någon som har erfaranhet av akustiktak?
:roll: lite förrvirad.

PostPosted: Fri Mar 05, 2010 23:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Funkar ju hur bra som helst i vanliga rum. Varför börja krångla till det?

PostPosted: Sat Mar 06, 2010 00:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har en kompis som har hållit på en hel del med det, och jag kan bara säja så här att träffa rätt med akustikprodukter är allt annat än lätt

Det jag har lärt mig av min vän är att, försök inte fixa små fel för risken att det uppkommer nya kanske till och med värre problem, är stor

Diffusor är det enda jag skulle fundera över på första reflexen, evtuellt någon basfälla om du har betong runt om, allt vad dämpning förstör oftast mera än det tillför, här är det lätt att tro att det blir bättre vid första lyssningen eftersom dämpning kommer att lungna ner ljudet, men det är mycket lätt att döda musiken

Sen tror jag att de flesta högtalarna är byggda för att spela i normala rum, vilket gör att om man försöker få rummet att mäta rakt kommer sanolik inte högtalaren att prestera som det är tänk, eftersom de är byggda för vanliga rum

Jag har varit och lyssnat på audioconsept i stockholm som har ett så kallat level3 rum i akustikbehandling, allt blir mycket lätt att urskilja instrument och höra även mycket svaga ljud, men tyvärr saknas spelglädjen och då faller hela idén om det inte är kul att lyssna på

Har varit jätte inne på att det är jätte viktig att fixa akustiken, men efter att ha lyssnat vid 2 olika tillfällen på detta level3 rum har jag kommit fram till att jag mycket hellre tar lite bumlig bas och lite mera otydligt än försöker fixa akustiken som inte ens proffs får till så att det blir riktigt bra.

Med detta sagt, så finner jag det inte omöjligt att fixa ett rum perfekt, men som lekman tror jag att det är större chans att pricka in 7 rätt på lotto :)

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Tue Mar 09, 2010 17:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med dig om att det är svårt, pekka. Svårt och tidskrävande, även för de med stor erfarenhet. Ofta måste man prova sig fram, lite i taget, och utvärdera vad som händer.

För ett antal år sedan fick jag några konkreta tips av en kille på Linn som var duktig på akustik. Tydligen har de gjort en del jobb med beräkningar av rumsdimensioner och energiförluster i olika material (troligen behövdes det när de skulle göra en anläggning till Aston Martin). Men de grova tips han gav för just det rummet funkade faktiskt inte nåt vidare. Han påpekade också att det krävdes mycket 'trial and error' för att lyckas förbättra ett svårt rum.

PostPosted: Wed Mar 10, 2010 13:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nä det är nog inte det lättaste musik består ju att ett rätt stort frekvensfång och det krävs olika tekniker för att dämpa bas mellan och diskant. Att dämpa för mycket i något register är nog ingen höjdare.Tror det är jäkligt lätt att döda musiken. Tror på vanliga möbler. Inte så hög frufaktor att släpa in en massa basfällor och annat jox. Har man lång klangtid så får man väl skaffa sig en större soffa och kanske köpa lite mer böcker till bokhyllan :)

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00