selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 06:36

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Jun 07, 2009 13:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Satt och slösurfade lite igår och läste lite på Linns forum och fann då nyheter om en ny GUI för DSen, Konductor (borde det inte vara "Konduktor" i sann Linn-anda?). Programmet är inte ute än i skarp version än, men av forumet att döma så kan man få testa en beta-version. Detta förutsätter dock Cara-generation på programvaran på DSen.

Länk till diskussionen:
http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=2250

Länk till hemsidan:
http://www.omega-point.com/konductor/index.html

Låter för mig klart intressant. Någon här som hört mer eller kanske tom testat?

PostPosted: Sun Jun 07, 2009 14:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Definitivt klart intressant. För mig som är i planeringstagen för att skaffa DS så är jag ju nyfiken på när Cara kommer att släppas och Konductor därmed kan bli möjligt att köra i icke-beta-läge. För mig känns Konductor eller SongBook som den självklara mjukvaran till DS:ns kontrollsystem - under förutsättning att man bestämt sig för iPod Touch som hårdvaruplattform såklart. Priset på runt 30 pund verkar väl inte orimligt. Vore intressant att höra nån som använt SongBook och jämfört med Konductor/Cara-betorna.

PS En sak som dock faktiskt kan få mig att överväga att inte ö h t använda en iPod Touch som hårdvara i kontrollsystemet är Riks (som utvecklar Konductor) kommentar rörande att Apple har stängt API:t för CoverFlow (se http://forums.linn.co.uk/bb/showthread. ... 7#pid22287). Alltså, att kunna köra CoverFlow ala iTunes på hela skivsamlingen (inte bara en playlist) vore ju riktigt nice... Jag inser ju att iTouchen ur hårdvarusynpunkt (RAM) som Rik säger längre ner i tråden gör detta omöjligt men det vore ju riktigt trevligt med typ en liten (gärna billig förståss... :wink: ) tablet-pc där man i windowsmiljö kan göra full cover-flow. Definitivt nåt jag skulle överväga om det fanns... (eller har Apple nån sorts patent/mönsterskydd som omöjliggör implementering av fullt coverflow ala iTunes i win-miljö?) Ursäkta om möjligen lite OT. DS

PostPosted: Sat Oct 24, 2009 16:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Konductor är nu släppt på AppStore (http://itunes.apple.com/WebObjects/MZSt ... 70230&mt=8). Har dock inte testat den, utan kör sedan ett tag betatest, så kan inte säkert säga att mina erfarenheter även gäller den officiella versionen.

Får dock säga att upplevelsen är blandad. Tycker den är lite långsammare än PlugPlayer som jag använt tidigare och gränssnittet där man byter vy genom att rotera iPod Touchen/iPhonen känns inte helt intuitiv. Det gör inte heller adderandet av hela album i biblioteket. Man måste gå på varje album för att kunna addera det, dvs ett steg djupare i filträdet än i tex PlugPlayer. Mycket av det är dock en vanesak och jag har inte hittat något som i funktion skiljer sig på något avgörande sätt. Kommer dock på mig själv att jag använder PP mer vilket kanske gör priset på 399 lite svårt att motivera. Kanske kommer det att förändras iom att jag vänjer mig med gränssnitet.

Kan dock tillägga att jag inte har Songbook så jag kan inte uttala mig om någon jämförelse med den.

PostPosted: Sun Oct 25, 2009 10:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Traktorpojken wrote:
Konductor är nu släppt på AppStore (http://itunes.apple.com/WebObjects/MZSt ... 70230&mt=8). Har dock inte testat den, utan kör sedan ett tag betatest, så kan inte säkert säga att mina erfarenheter även gäller den officiella versionen.
Finns det något program som kommer i närheten av iPeng?
Har installerat iPeng i väntan på ADS och det känns rappt, buggfritt och faktiskt snabbare än Squeezebox webinterface.
Det går snabbt att scrolla bland album/artister..

PostPosted: Sun Oct 25, 2009 22:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har en kompis som körde SB+iPeng innan han bytte till en Linn DS (för någon månad sedan). iPeng var inte stabilare än Songbook i varje fall.

PostPosted: Thu Nov 26, 2009 21:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nån som har testat Konduktor v 1 som har varit ute nån dryg månad nu? Några intryck att rapportera? Är stabiliteten bättre än Songbook (d v s mindre behov av att göra en massa omstarter för att hitta medieservern)? Själv tycker jag Songbook är bra - om det bara inte vore för instabiliteten som sagt... (främst jobbigt för sambon, vill kunna sätta nåt i händerna på henne som är stabilt och verkligen funkar).

PostPosted: Fri Nov 27, 2009 09:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Köp inte! Är segt som klister, man blir tokig av frustration. Snyggt dock, men vad spelar det för roll när det inte är funktionsdugligt. Jag använder plugplayer, helt perfekt. Snabbt. De 400 kr jag köpte Konductor för hade jag kunnat göra en massa annat kul för.

PostPosted: Sun Nov 29, 2009 11:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har både SB, PP och Konductor, men använder i stort sett uteslutande SB (div. buggar till trotts).

PP känns stabilast, men är tråkig och SB trivs inte ihop med Konductor (eller tvärs om). Buggar mycket när man blandar dom. Håller man sig till den ena eller den andra helt så funkar båda hyggligt även om jag tycker SB har bättre (flyt i) GUI(:t).

PostPosted: Tue Mar 09, 2010 07:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Konductor har, i mina ögon sett, tre riktigt stora nackdelar och de är:
- Ingen tröghet när du bläddrar upp och ner i listorna, vilket ger en upplevd seghet
- Den kommer inte ihåg var i trädet man gjorde valet, exempelvis om du har en vy med alla dina artister och väljer att se artist x:s skivor kommer du att skickas tillbaka till Artist A när du vill tillbaks till artistöversikten. den här egenskapen gör mig otroligt frustrerad.
- Om du har en stor skivsamling klarar Konductor inte av att visa alla dina artister/skivor etc. Den kan visa ett begränsat antal rader och de rader som ej får plats kastas helt kallt, värdelöst

En fördel med Konductor i jämförelse med Songbook är att det är enkelt att radera ett helt album från spellistan.

Jag hade gärna sett en IPeng-variant till DS:arna. Jag tyckte att den var bra då jag hade en SqueezeBox, en av de få fördelarna med SqueezeBox.

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00