selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 16:05

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
PostPosted: Mon Mar 01, 2010 02:30 
Ny Medlem
Ny Medlem

Har mer eller mindre bestämt mig nu hoppas jag iaf. Ska köpa ett försteg och funderar på vilket? Wakonda, Kolektor eller Kairn? Har ett par System Fidelity SF-3010 högtalare som kommer att få tjänstgöra tills jag hittar ett par Katan som jag vill ha. Sen måste jag ha ett slutsteg? Lutar åt ett LK85 men är öppen för förslag och sist men inte minst en SB tills man har råd med något finare . Ser väll kanske ut som ett "tattarsystem" för det flesta här men jag hoppas på att det ska låta bättre än det jag har idag det vill säga ingenting :D.

MVH
Lars

PostPosted: Mon Mar 01, 2010 10:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Inte är det där "tattargrejor" det blir säkert jättebra!
Wakonda och Kolektor är det inga jätteskillnder på,de känns klart skräddarsydda mot LK85 och LK100. Min Wakonda tyckte vi lät bättre än min svågers Kolektor. Jag i vart fall anser att de låter bra. Kairn som är ett äldre försteg tycker jag låter ännu bättre,de såldes under många år så åldern och vilken nätdel den har tycks spela roll på hur bra den är. Om du erbjuds en tidig Kairn eller en sen Wakonda så skulle i vart fall jag tagit Wakondan. Kolektor har tonkontroller om man gillar sådant..

Priset brukar börja någonstans vid 2500:- för ett sådant försteg men det kan vara både dyrare och billigare.

I lördags spelade jag i tolv timmar på en LK85 och blev bara mer och mer imponerad av det ju mer jag spelade,ett kalasbra slutsteg till små pengar,LK85 är en så kallad "Chip-amp" lite bilstereoteknologi över det hela. Om du inte ska driva alltför komplicerade laster(läs Kaber,Espek,Keltik)så är det klockrent! 2x63W/kanal
Jag skulle inte betala mer än 2500:- för ett sådant men man kan nog få vara beredd att lägga på en femhundring. Kostar det mer än så kan det vara läge att kolla på storebror LK140 som är i princip indentiskt men kraftfullare. Det säljs vanligtvis för ungefär 3500:-

Är man LK fetisch så skulle jag inte dra mig för Kairn Klout kombon av många anledningar:
Klout är förvisso blodigt dyra begagnade men har uppnått kultstatus,de är välljudande och är in och tassar på betydligt dyrare moderna slutstegs prestanda. Detta gör att det dels ser vintage ut men framför allt låter snuskigt bra,pengarna som man spanderar kan man få tillbaks varje dag i veckan då man är långt ifrån ensam om den här upptäckten.

PostPosted: Mon Mar 01, 2010 10:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Låter som en halvdan lösning tycker jag - varför inte gå på en beggad Sneaky istället och köra med högtalarna som du redan har? Jag skulle dessutom tro att dina högtalare är bland de bästa budgetalternativen som finns (antagligen bättre än Pip). Det blir kanske lite dyrare (9000 + kringutrustning för minst 3000), men sen har du en vettig källa att bygga på. Sneaky tål betydligt bättre förstärkeri än det du har tänkt införskaffa.

PostPosted: Mon Mar 01, 2010 13:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker du ska satsa på Sneaky DS som Henrik skriver så räcker Sneaky väldigt långt om du senare vill bygga vidare och till slut ha Sneaky som enbart källa

vill du ändå vänta med Linn DS som jag gör så skulle jag rekommendera (hörde iofs aldrig budget men sätter budgeten i mina förslag till max 17 000:-) :

LK-spåret med cdspelare:
Ikemi/Kolektor II/ LK140/ Katan senare ett till LK140 och aktiva Katan
Classik Musik/Katan

"Nya" spåret med disk spelare
Classik Music den nya varianten/Katan
Classik Movie 05/Katan

Nya spåret med SB eller liknande blir ju betydligt sämre än en Sneaky men
Majik-I med Dynamik (finns en till salu på forumet) + dina befintliga burkar + SB eller iPod Touch

Sen gillade jag aldrig SB jag tycker bättre om det jag kör med nu iPod Touch kopplat analogt till min Majik-I. Via den kör jag Spotify och Apple lossless filer från min NAS Det fungerar bra och låter helt ok. iPod Touchen har du sen för att styra din Linn-DS

PostPosted: Mon Mar 01, 2010 14:45 
Ny Medlem
Ny Medlem

Lutar nog ändå åt en Sneaky är så sjukt ambivalent :P. Men det som skrämmer mig lite med Sneakyn är att det inte finns någon display? Men visst kan man använda en iPod Touch som fjärrkontroll då är det ju lugnt. Har för mig att jag hittade en tråd med rekommendationer vilken NAS och dylikt som rekommenderas till Sneakyn men hittar den inte nu? Passar på att tacka för alla fina och utförliga svar jag har fått!

MVH
Lars

PostPosted: Mon Mar 01, 2010 15:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Displayen behöver du bara om du ska använda Kinsky Jukebox fullt ut. Annars kan den ju vara kul men fyller ingen egentligen funktion om du har en iPod Touch

PostPosted: Tue Mar 02, 2010 15:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ziff wrote:
Lutar nog ändå åt en Sneaky är så sjukt ambivalent :P. Men det som skrämmer mig lite med Sneakyn är att det inte finns någon display? Men visst kan man använda en iPod Touch som fjärrkontroll då är det ju lugnt. Har för mig att jag hittade en tråd med rekommendationer vilken NAS och dylikt som rekommenderas till Sneakyn men hittar den inte nu? Passar på att tacka för alla fina och utförliga svar jag har fått!

MVH
Lars
Vad jag vet finns det ingen särskild rekommendation till just Sneaky, utan rekommendationerna gäller generellt för nätverket, oavsett vilken DS du har (åtminstone från Linn).

PostPosted: Tue Mar 02, 2010 17:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ziff wrote:
Lutar nog ändå åt en Sneaky är så sjukt ambivalent :P.
Sluta med det och köp en Sneaky bara. Det blir sjukt mycket bättre.

Alltså Squeezbox sägs väl vara typ i klass med en Mimik (kostade 12' (?) i slutet av 90-talet? Och Mimik (jag vet - jag har själv en som står på en hylla och samlar damm) är helt olyssningsbar i jämförelse med bara en Karik/Numerik. Med en Sneaky kommer du upp i prestanda i klass med de allra bästa CD-spelarna - de som kostade över 70' för bara ett par år sedan!

PostPosted: Wed Mar 03, 2010 00:05 
Ny Medlem
Ny Medlem

henriklh wrote:
Ziff wrote:

Alltså Squeezbox sägs väl vara typ i klass med en Mimik (kostade 12' (?) i slutet av 90-talet? Och Mimik (jag vet - jag har själv en som står på en hylla och samlar damm) är helt olyssningsbar i jämförelse med bara en Karik/Numerik. Med en Sneaky kommer du upp i prestanda i klass med de allra bästa CD-spelarna - de som kostade över 70' för bara ett par år sedan!
Jo det blir en Sneaky men tänkte köpa en NAS till att börja då jag länge har sneglat på en men vilken rekommenderar ni?

PostPosted: Wed Mar 03, 2010 00:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ziff wrote:
vilken rekommenderar ni?
ReadyNAS Duo med dubbla Seagate Barracuda, 1 Gb minne och ny fläkt. Billigt och bra, lätt att administrera och ganska tyst.

Håller för övrigt med Henrik. Sneaky är fantastiskt bra och blir inte sämre för att de dyrare Linn DS apparaterna är bättre. Det blir superbra!

PostPosted: Thu Mar 04, 2010 09:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ziff wrote:
Älskade ljudet i min fars Classik Musik med Katan.
Varför då inte köpa just denna kombo? Funktionellare och smidigare kan det väl knappast bli? Och som du själv redan vet så låter det bra. Bättre garanti kan du inte få, och prismässigt blir det knappast bättre vad gäller Linn.

PostPosted: Tue Mar 09, 2010 00:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ziff wrote:
henriklh wrote:
Ziff wrote:

Jo det blir en Sneaky men tänkte köpa en NAS till att börja då jag länge har sneglat på en men vilken rekommenderar ni?
QNAP 239 med två 1TB Samsung Spinpoint är en bra lösning som jag har kört i snart ett år. De är enkla att driftsätta och hantera. Twonky media server 5.1.2 är förinstallerad på bland annat QNAP 239, den något billigare QNAP 219 Pro och den mycket billigare QNAP 210. QNAP 210 med massor av musik skickades med om du köpte en Akurate DS i den nyligen avslutade DS-kampanjen, se http://www.linn.co.uk/discover_new_music_akurate, och jag tycker att det är en prisvärd lösning.

Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00