selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 22:29

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Mar 07, 2010 13:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej!
Jag har lyckats få en dålig eller eventuellt själv slitit ut en Adikt på 6 månader vilket känns jobbigt tycker jag. Jag har LP12 med Ekos och Lingo2, ska detta år försöka få med en Radikal uppgradering också. Hur galet är det med en ännu billigare pickup, typ grado black eller AT-95e? Är det lite väl snålt till en sådan fin skivspelare eller vad tycker ni? Finns det andra pickup alternativ billigare än Adikt som är tillräckligt bra? Det ska vara MM. Någon som har provat nya Goldring MM serien 2100-2500?

PostPosted: Sun Mar 07, 2010 13:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det är väl definitivt inte galet med billiga pickuper, speciellt inte de du nämner. Det är värre med 4000-kronors som är dåliga efter ett halvår :| . Garanti?

PostPosted: Sun Mar 07, 2010 14:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag ska ta med nålen till Tonläget och lyssna på den där med Anders. Jag hoppas ju att man skulle kunna reklamera den men det är svårt med nålar eftersom man inte vet vad de har varit med om enligt Anders.
Jag har förstått att det är skiftande kvalitet på diamanterna, vilket känns jobbigt tycker jag. Det är trots allt en del pengar det handlar om. Lejonklou tittar på alla nålar han säljer i mikroskop innan för att försäkra sig om att de är fina vilket jag tycker var ett väldigt bra initiativ. Han sa att till och med vissa Akiva kan komma med icke perfekta diamanter.

PostPosted: Sun Mar 07, 2010 18:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag funderar själv på att köpa en Goldring 2500 kostar 3250:-sek här hemma och runt 200£ i UK och med dagens £ kurs sparar jag nästan 1000:-. Det är väll Goldring som gör Adikt så en 2500 kanske är både bättre & billgare än Adikt. Den är byggd i metall det känns rejält.

Fick själv ett dåligt ex av en Adikt nål men den blev utbytt. Den distade rejält och extra mycket på vänster kanal.

PostPosted: Mon Mar 08, 2010 11:16 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej,

så det var det som var felet.

Hm, det gör mig inte direkt mera sugen på att köpa en Adikt.

Jag kör med Grado Black på en Akito arm sen många år, har bytt nål fem gånger och den har fungerat bra.

Jag har gjort en del fundamentala uppgraderingar på LP12:an såsom Basik till Lingo 1 och T-Kable, varje gång har jag blivit förvånad hur pass bra en så billig MM kan låta. Den kommer nog att hänga med ett par uppgraderingar till....

PostPosted: Mon Mar 08, 2010 11:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ok, så det verkar som en billigare pickup inte är så galet iallafall. Men har ni jämfört tex Grado eller AT-95e mot en Adikt, är det stora skillnader?
Jag fick även höra att AT-95e skulle slita på skivorna, någon som vet något om detta?

PostPosted: Mon Mar 08, 2010 12:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Körde själv med en AT95 på den tolva jag hade och det lirade oförskämt bra. Kändes tryggare med en AT95 med småfolk och husdjur i närheten. Rätt justerad ska den väl inte slita på skivorna mer än ngn annan eller??? Oavsett, jag skulle lätt kunna leva med en rätt påkostad tolva och med "bara" en AT95 som pickup.
;)

När det gäller AT95 så upplever jag den rätt känslig för injusteringen, mer än många andra snyggare slipade pickuper/nålar så faller återgivningen väldigt snabbt vid minsta lilla vinkelfel men när allt är rätt så...tja, det funkar helt enkelt...

anders@digitalinterior.se

PostPosted: Mon Mar 08, 2010 13:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Jag funderar själv på att köpa en Goldring 2500 kostar 3250:-sek här hemma och runt 200£ i UK och med dagens £ kurs sparar jag nästan 1000:-. Det är väll Goldring som gör Adikt så en 2500 kanske är både bättre & billgare än Adikt. Den är byggd i metall det känns rejält.
Inte säkert att den dyrare är bäst på alla parametrar varav just svänget(tunedem) kan vara en sån faktor.

2100 är väl en av modellerna som Anders på Tonläget rekomenderar och 2200 har jag hört att en del är väldigt nöjda med och den fick dessutom(tyvärr??) bra kritik i Hifi & Musik. 2300 modellen är väl den som har samma typ av nål slipning som Adikt... så 2300:an skulle jag testa :?

PostPosted: Mon Mar 08, 2010 22:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Efraim wrote:
Hej!
Jag har lyckats få en dålig eller eventuellt själv slitit ut en Adikt på 6 månader vilket känns jobbigt tycker jag. Jag har LP12 med Ekos och Lingo2, ska detta år försöka få med en Radikal uppgradering också. Hur galet är det med en ännu billigare pickup, typ grado black eller AT-95e? Är det lite väl snålt till en sådan fin skivspelare eller vad tycker ni? Finns det andra pickup alternativ billigare än Adikt som är tillräckligt bra? Det ska vara MM. Någon som har provat nya Goldring MM serien 2100-2500?
AT 95e är en otroligt bra pickup men med så pass bra Tolva som du har skulle jag ändå köpa ny nål till Adikten.
Givetvis också kolla så att den är rätt monterad.

PostPosted: Tue Mar 09, 2010 11:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hörde någon gång för länge sedan hur länge just en Adikt håller. Kommer tyvärr inte exakt ihåg hur länge, men vill minnas att det iaf var så länge att det knappast är möjligt att slita ut nålen på så kort tid som du nämner även om den går på för jämnan.

Lutar åt reklamation tycker jag.

PostPosted: Tue Mar 09, 2010 12:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

griedl wrote:
Hörde någon gång för länge sedan hur länge just en Adikt håller. Kommer tyvärr inte exakt ihåg hur länge, men vill minnas att det iaf var så länge att det knappast är möjligt att slita ut nålen på så kort tid som du nämner även om den går på för jämnan.

Lutar åt reklamation tycker jag.
Definitivt. En nål ska klara ett par tusen speltimmar, minst.

/ B

PostPosted: Wed Mar 10, 2010 11:08 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Eftersom det är åtminstone två användare på detta forum som haft problem med Adikt undrar man var den slarviga kvalitetskontrollen finns: är den hos Goldring kanske man inte skall köpa en Goldring heller?

PostPosted: Fri Mar 12, 2010 08:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Efraim wrote:
Jag ska ta med nålen till Tonläget och lyssna på den där med Anders. Jag hoppas ju att man skulle kunna reklamera den men det är svårt med nålar eftersom man inte vet vad de har varit med om enligt Anders.
Jag vill bara klargöra en sak här. Ett fel som många butiker gör (inte bara inom HiFi) är att de hänvisar till sin leverantör säger att det är upp till dem. Så är det inte! Många butiker tror säkert det, men det är butiken som har sålt vara som står för garantin och eventuella reklamationer, om dom sen kan reklamera till sin leverantör är en helt annan sak - de har inte ens ett konsumentförhållande.

PostPosted: Fri Mar 12, 2010 09:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Efraim wrote:
Jag vill bara klargöra en sak här. Ett fel som många butiker gör (inte bara inom HiFi) är att de hänvisar till sin leverantör säger att det är upp till dem. Så är det inte! Många butiker tror säkert det, men det är butiken som har sålt vara som står för garantin och eventuella reklamationer, om dom sen kan reklamera till sin leverantör är en helt annan sak - de har inte ens ett konsumentförhållande.
Detta är helt sant, alla butiker som säljer varor är ansvarig att ge 1 års garanti längre garantitider brukar levarantören stå för

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Fri Mar 12, 2010 10:34 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Visst är det 1 års garanti, men vad gäller p.u. nålar är det svårt att visa i efterhand att nålen var kass redan när den lämnade affären, särskilt om man använt den i flera månader. Alltså måste det kollas ASAP, vid provlyssning i affären eller direkt vid installation.

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00