selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 21:30

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Feb 28, 2010 09:33 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Sitter med en movie/dynamik, M140 och en Squeezebox Duet. Hade initialt lite problem med buffring och svarstider men efter senaste SW version från Squueze och efter att ha lagt spellistor > 20 GB åt sidan så fungerar det tekniskt. Squeeze klarar in 24bit 192, så det är förståss en begränsning, men med 20.000 låtar blandat lossless och mp3, så dröjer det innan riktig high resolution är stor andel. DAC'en verkar fin-fin i Squeezen (det finns långa utläggningar kring det på faktiskt.se) och jag upplever ingen skillnad med att ta digital ut från Squeezen vs. analog ut.

Fundrar på om en investering i en DS (M/A) är värt pengen - eller om man evt skall fundra på en framtida Aktiv setup.
Har någon glort sig liknande funderingar, helst med tanke på att jag i Linn termer sitter med en instegsanläggning?

PostPosted: Mon Mar 01, 2010 15:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det blir ett stort lyft att slänga in en Linn DS i ditt system. Precis som du skriver: Majik DS eller Akurate DS är det jag skulle ha satsat på beroende på budgeten Jag skulle aldrig gå aktivt med M140 med en Movie inte ens med Dynamik. Själv skulle jag åtminstone ha Akurate DS och Akurate Kontrol eller bättre innan jag började fundera på att aktivera M140.

I mitt system bestående av Undisk 2.1, Majik-I-D och Espek så funderar jag inte heller på aktivt innan jag jag har åtminstone Akurate DS. Skulle jag nu inte gå på DS-spåret utan spela mest CD så skulle jag ändå vara tveksam till aktivt system med majik-I eftersom försteget blir en sån flaskhals så pengarna gör nog mer nytta på något annat.

PostPosted: Mon Mar 01, 2010 19:24 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Tack för välformulerat svar, precis vad jag söker.

Det som smärtar mig är att den flerrumslösning jag har med squeeze går förlorad om jag tar DS steget.

Så med tanke på framtida utsikter så antar jag don T föreslår en ADS som nästa steg. Kommer jag redan i nuvarande setup att uppskatta skillnaden mellan ADS och MDS, eller är det att positionera sig för nästa steg?

PostPosted: Mon Mar 01, 2010 20:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Cloudberry wrote:
Det som smärtar mig är att den flerrumslösning jag har med squeeze går förlorad om jag tar DS steget.
Nu hänger jag inte med. Musikfilerna och hårdvaran i övrigt är ju densamma. Det enda som ev behöver göras är att installera ytterligare mjukvara på NAS/filserver. Sen kan du bygga hur många system du vill i hur många rum du vill och blanda Linns DS i ett rum med SB i ett annat.

PostPosted: Tue Mar 02, 2010 16:48 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Intressant.... Hoppas att det finns en lösning runt hörnet. Jag tänker såhär:

Jag kör idag Squeeze trådlöst till två st squeeze-receivrar. Den ena kopplad till min movie (mitt vardagsrum) och den andra till två per aktiva högtalare, ett par i matsal och ett par i köket.

Då spelar jag i 'party'-mode i alla tre rummen med synkroniserad musik. Det är ett super trevligt koncept.

Skulle jag teoretiskt kunna köra trådlöst i matsal/kök via Squeeze och med en kabel till en DS och spela synkroniserat? Jag har lite svårt att se hur det skulle gå till. Möjligen kan jag se hur jag via squeeze kör i kök/matsal och kör (med en iPhone som kontrol i vardagsrum), dock helt osynkat.

Ett alternativ är att behålla det jag har idag 'as-is' för party-lyssning, och lägga till en DS för 'fin-lyssning'.

PostPosted: Tue Mar 02, 2010 17:14 
Moderator
Moderator

Det har spekulerats lite i att kommande versioner av mjukvaran till DS ska ha möjligheten att synkronisera flera DS:ar med varandra. Det behöer ju dock inte betyda att det går att synkronisera dem med Squeezeboxar.

PostPosted: Wed Mar 03, 2010 09:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Cloudberry wrote:
Intressant.... Hoppas att det finns en lösning runt hörnet. Jag tänker såhär:

Jag kör idag Squeeze trådlöst till två st squeeze-receivrar. Den ena kopplad till min movie (mitt vardagsrum) och den andra till två per aktiva högtalare, ett par i matsal och ett par i köket.

Ett alternativ är att behålla det jag har idag 'as-is' för party-lyssning, och lägga till en DS för 'fin-lyssning'.
Prova att låna hem en DS, installera skweezyDS plugin på squeezecenter och kör. Igångsättningstiden för squezeboxanvändare med DS är ca 5 minuter och en nätverkskablel.

Du kan fortfarande köra flera SB med en DS inkopplad. Syncen kanske inte blir perfekt dock.

Jag körde en SB3 digitalt till Kinos för DA omvandling, det lät ganska kul, svårt att skilja från en Majik CD eller Arcam DVD spelare digitalt till Kinosen. Tilläggas bör att en Majik CD analogt lät väsentkligt tunnare.
Unidisk 1.1 analogt klart bättre.

ADS analogt till Kinos är väldigt mycket bättre! Speciellt ljudmässigt. Jag styr alltihop via iPeng, volym och on off av hela stapeln går väldigt fint med senaste? 1.2.1 av iPeng. Enda problemet är väl att batteritiden på iPod touchen är i kortaste laget. En Movie kanske inte kan kontrolleras från en DS via seriekabel?

iPeng använder ett liknanande interface som ipod/itunes. Det går ruskigt fort och smidigt att bläddra fram det man vill lyssna på.

Kanske att jag i dina skor hade siktat på en Majik DSi för vardagsrummet?

PostPosted: Wed Mar 03, 2010 21:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag hade en Movie05 med Majik DS, jag uppgraderade till en Akurate DS och blev faktiskt lite besviken.
När jag sedan bytte till bättre försteg och slutsteg blommade ADS ut så jag vet inte om ADS med M05 är optimalt :?

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I

PostPosted: Wed Mar 17, 2010 21:02 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Tack för många tips, svårt är det! Man måste börja i någon ände. DS-I känns märkligt eftersom filmtittandet är en del av lösningen. Som sagt, kör idag movie/d och M140. Vad blir målbilden om jag skall sikta på en signifikant musikljudförbättring och långsiktig uppgraderingstanke, som innehåller en biolösning?

Det blir ju till att sälja huset om det skall vara A/DS - Kinos - A4200 + biospelare och en riktigt lååång resa mot Aktiv.

PostPosted: Wed Mar 17, 2010 21:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Cloudberry wrote:
Tack för många tips, svårt är det! Man måste börja i någon ände. DS-I känns märkligt eftersom filmtittandet är en del av lösningen. Som sagt, kör idag movie/d och M140. Vad blir målbilden om jag skall sikta på en signifikant musikljudförbättring och långsiktig uppgraderingstanke, som innehåller en biolösning?

Det blir ju till att sälja huset om det skall vara A/DS - Kinos - A4200 + biospelare och en riktigt lååång resa mot Aktiv.
Men om SB - Kinos får en Majik CD analöogt att låta tunnt, då låter det ju inte som behovet av DS är tokakut..

Finns en kinos på taktoton för 39..
Sen köper du till Majik C5100/d slutsteg + aktiva kort och säljler movien
Hela kalaset kommer att sluta på ca 65kkr exkl högtalare (om C5100 går hitta begagnad..)

Komponent 104/unik bak och majik center.....

alt. budget Slutsteg AV5125/d ca 1200kr beg.
http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.a ... nsID=28976

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00