selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 22:45

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject: Re: LK100 vad istället?
PostPosted: Fri Feb 26, 2010 11:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MNn wrote:
Bill50x wrote:
Min åsikt också. De större lådorna som används till nästan allt utom Klimax och Classic är inte speciellt vackra. De ger ett billigt intryck, rakt motsatt till vad grejorna faktiskt kostar.

/ B
:shock: :shock: :shock:
Inte så många ord i dina inlägg MNn ;-)

Mer OT
Jag förstår båda lägren själv tycker jag dom nyaste lådorna är rätt snygga särskilt om man jämför med resten av prylarna man ser på andra forum. Rena enkla linjer utan "Lull Lull" som känns rätt tidlösa och som passar in i den övriga stilen vi har hemma. LK-lådorna har ju onekligen mer själ och uttryck åtminstone i det svarta "sträva" utförande. För oss som vill ha silverfärgade apparater så tycker jag dom nya vinner i alla lägen utom då mot Klimax såklart.

Dom "halvnya" gillar jag dock inte dvs 5103 och 5105. 5125 är tex också fulare än Majik 5100.

PostPosted: Fri Feb 26, 2010 12:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

don Tomaso wrote:
...själv tycker jag dom nyaste lådorna är rätt snygga... särskilt om man jämför med resten av prylarna man ser på andra forum. Rena enkla linjer utan "Lull Lull" som känns rätt tidlösa och som passar in i den övriga stilen vi har hemma.
:D :D :D :D

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I

PostPosted: Fri Feb 26, 2010 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Jag förstår båda lägren själv tycker jag dom nyaste lådorna är rätt snygga särskilt om man jämför med resten av prylarna man ser på andra forum. Rena enkla linjer utan "Lull Lull" som känns rätt tidlösa och som passar in i den övriga stilen vi har hemma. LK-lådorna har ju onekligen mer själ och uttryck åtminstone i det svarta "sträva" utförande. För oss som vill ha silverfärgade apparater så tycker jag dom nya vinner i alla lägen utom då mot Klimax såklart.
+1 :D

PostPosted: Fri Feb 26, 2010 13:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

dagu18 wrote:
Om jag inte går på ett LK100 och får över det aktiva kortet till den kanske jag skall sälja de två som är helt ok, men vad blir bättre utan att det kostar massor är min fundering?
Sök efter tre LK140 eller tre 5105. Alternativt, om du vill ha ännu nya och bättre, ska du satsa på ett Akurate 6100. Då får du sex slutstegskanaler i en låda. Mycket kompakt och fint. Då slipper du även två par lågnivåsladdar.
don Tomaso wrote:
5125 är tex också fulare än Majik 5100.
Skillnaden finns men inte är den stor.

Linn Akurate 4200 och Linn AV5125
ImageImage

PostPosted: Fri Feb 26, 2010 15:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland hehe nej skillnad är ju liten och på dina bilder var det svårt att bedömma vilken som egentligen är snyggare. Men i verkliga livet hemma i hyllan så har jag föredragit den lite nyare looken.

PostPosted: Fri Feb 26, 2010 16:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Vilka skönheter man blir ju snudd på gråtfärdig... :P

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I

PostPosted: Fri Feb 26, 2010 16:24 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Känns som om Linn var ute och cyklade ett par år när man tog bort den snygga loggan, d.v.s. den med trekanten i ringen/pu på skiva, och bara körde namnet på ngn ful plastbricka. Loggan var väl med på alla LK lådor, eller?, försvann på ex. 5125 och högtalare som Katan och Ninka, men nu är den tillbaka.

PostPosted: Fri Feb 26, 2010 16:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MNn wrote:
Vilka skönheter man blir ju snudd på gråtfärdig... :P
Håller med om hela meningen utom just ordet "skönheter" :-)

Ärligt talat, det är väl ingen skillnad på dessa båda apparater? Det är ju bara luftspalternas orientering så vitt jag kan se.

Men det är en smaksak givetvis och med tanke på att "lådorna" säljer bra så är det väl många som tycker dom är snygga. Personligen tycker jag dock de senaste Classik-lådorna är mycket trevligare, när dom dök upp trodde jag att de skulle bli rättesnöret för framtida produkter.

/ B

PostPosted: Fri Feb 26, 2010 17:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Så sant så sant,den nya looken passar även bra in med vanlig hemelektronik,så som satellitmottagaren i TV hyllan,ser precis lika billig ut som min Samsung och Tele2Vision lådan. Formatet påminner om en VHS bandspelare,bara fördelar. En inbrottstjuv skulle förmodligen inte bemöda sig stjäla dem om han inte visste vad det handlade om,bra även på detta sätt:-)
Bäst av allt(i synnerhet för Linn) är de switchade nätdelarna i alla nya produkter som säkerställer att det inte kommer att finnas särskilt många " nya vintage lådor" kvar om några år,när det börjar sjungas på sista versen och möjligheten till service upphör och man inte heller håller framme servicemanualer.

Hur som helst,utan ironi menat,jag är tacksam för dem som har råd att dra karusellen runt,som ständigt undrar hur bra nästa steg kommer att kännas att ta osv,utan dem så skulle alla sitta nöjd med sina prylar och jag skulle tvingas köpa nytt eller i vart fall så skulle det bli väldigt dyrt om jag skulle vilja ha Linn prylar..

PostPosted: Fri Feb 26, 2010 21:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Så sant så sant,den nya looken passar även bra in med vanlig hemelektronik,så som satellitmottagaren i TV hyllan,ser precis lika billig ut som min Samsung och Tele2Vision lådan. Formatet påminner om en VHS bandspelare,bara fördelar. En inbrottstjuv skulle förmodligen inte bemöda sig stjäla dem om han inte visste vad det handlade om,bra även på detta sätt:-)
Bäst av allt(i synnerhet för Linn) är de switchade nätdelarna i alla nya produkter som säkerställer att det inte kommer att finnas särskilt många " nya vintage lådor" kvar om några år,när det börjar sjungas på sista versen och möjligheten till service upphör och man inte heller håller framme servicemanualer.
+1

/mvh

PostPosted: Fri Feb 26, 2010 22:08 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Skönt hur allt alltid har en tendens att bli lite off-topic på det här forumet, gärna att det hamnar i lite företagsfilosofiska funderingar. :wink:

Men tillbaks till frågan ang. aktiv drivning med LK100 av Keilidh. Sitter lite i samma båt, har ett par Ninka kopplade till Classik T. Och har sneglat på ny förstärkning och undrar hur de gamla stegen kan rankas. Ett par frågor:
Är AV-lådorna alltid bättre LK, även passivt - ex. 2250 bättre än aktivt 2 eller 3 LK140 på Ninka?
Är 5125 aktivt bättre än AV2250?
Är passivt Chakra/Majik 2100 bättre än ex. aktivt 5125 eller aktivt 2250?

PostPosted: Fri Feb 26, 2010 22:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

trumpeten wrote:
Är AV-lådorna alltid bättre LK, även passivt - ex. 2250 bättre än aktivt 2 eller 3 LK140 på Ninka?
Bra fråga. Jag har bara gjort en kort jämförelse mellan Klout (som jag köpte) jmf med 2250 och jag tyckte inte skillnaden var så stor. I den specifika funderingen du har, kan jag tyvärr inte ge dig något råd.

Enligt min mening har Linn gått från "musikalitet" (old school) till mer "hifi" (new school). Jag TROR (utan att veta) att äldre produkter mer passar till varandra och nyare d:o. När jag en gång i tiden hade Klout (2 st) tillsammans med Espek, var det inte alls någon bra kombination jmf med Twin Chakra (1 st) och Espek (som jag hade som alternativ).

Men jag gillar samtidigt "the old school". Skulle trivas alldeles förträffligt med en LK1/LK2 (alt LK280) och ett par Kaber. :wink:

/mvh

PostPosted: Sat Feb 27, 2010 19:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

trumpeten wrote:
Är 5125 aktivt bättre än AV2250? Är passivt Chakra/Majik 2100 bättre än ex. aktivt 5125 eller aktivt 2250?

När det gäller frågan om aktivt eller passivt så har ju kvaliteten på de passiva filtren naturligtvis avgörande betydelse. Jag inbillar mig därför att det kan skilja sig ganska drastiskt mellan olika högtalare (ta t ex Keilidh och Kaber som alla säger att de "måste" aktiveras för att bli riktigt bra, jag misstänker att de har sämre passiva filter än Ninka). Dessutom är det ju så att man måste positionera om högtalarna efter aktivering - något som är långt viktigare än hur de drivs - detta ofta tar dessutom *minst* ett par timmar att göra. Det är alltså ganska få som har gjort ordentliga jämförelser. De två ordentliga "tester" jag kan dra mig till minnes är Stefan här på forumet som bytte aktivt med LK140 mot passivt med 2250 och var nöjd med det, samt Calle på HF som - hemma hos sig - testade aktivt med 5125 mot passivt med twin på 242 och föredrog aktivt med 5125. Det kan ju dessutom ha med rumsakustikens inverkan på det förändrade frekvensomfånget att göra... :roll:

Ja. Det är nog bara att testa ;)

PostPosted: Sun Feb 28, 2010 21:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

haraldur wrote:
Ovanligt kort Haraldurinlägg i debatten surrande trafos:

Tips:
Prometvs på Faktiskt.se hade problem med surrande trafo,han köpte schellack(du kan handla det som flingor) röra ut det i om jag minnns rätt T-Röd sedan doppade han trafon i denna sörja och lät torka i tre veckor. Numera är den KNÄPPTYST!

Lycka till!
/Niclas
Tack för tipset Niclas! Jag tror dock jag köper på mig ett till slutsteg och hoppas på det bästa dvs knäpptyst alternativt Majik 6100 när Linn kör sin nästa "aktiva kort på köpet" kampanj.

PostPosted: Sun Feb 28, 2010 21:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

MRTweak wrote:
Brummande trafos kan ju vara rätt så enerverande :x

På många av Linns lite äldre slutsteg, så sitter det en ratt undertill, för att ställa in nätspänningen.

Den kan man kolla att den står på 240 Volt och inte 220 Volt. Detta kan ha stor inverkan på brummandet/känsligheten för taskigt elnät.

En liten passus, ibland så kan det bli oxid i omställaren så att strömförsörjningen påverkas vilket ger negativ inverkan på ljudkvaliten på slutsteget. Dessutom så det skadar inte att kolla upp ett äldre stegs alla skruvar och anslutningar jordpunkter mm. för att klämma ut lite mer prestanda ur det. :wink:

Mvh MRTweak
Omställarna är förbikopplade i mina LK100 och dessutom låter LK100 så pass mycket bättre på 220 Volt än 240 Volt så att ställa om dem är inget alternativ.. då lever jag hellre med ett svagt brum från ett av slutstegen men tack för tipset ändå!

Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00