selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 19:16

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Re: LK100 vad istället?
PostPosted: Wed Feb 24, 2010 19:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

2250 passivt är ett annat alternativ som man kan överväga. Om den för 8500:- finns kvar här så är det ett superköp! Säljer du två och en halv LK100 + flter så blir det nära nog gratis - och förmodligen bättre? Kanske inte iofs då Keilidh är en av de högtalare som alla säger blir så otroligt mycket bättre aktivt...

PostPosted: Wed Feb 24, 2010 19:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med senaste talaren,LK85/140 finns för rena reapriserna,vidhåller dock fortfarande att en kry LK100 är ett bra slutsteg. Samtliga av dessa modeller är svårare att få tag i än att sälja,därför är det inte ovanligt att folk(läs sådana som jag) köper på sig mer än man behöver i förstärkarväg..

Min svåger Andreas kör ett par Keilidh aktivt med två LK100,Själv har jag ett par aktiva Keilidh med två LK85 och jag tror det är svårt att peka ut vilka som låter bättre.

Enda gången det riktigt blev som natt och dag var Keilidh passivt med EN Lk100 mot 5105.
I jämförelse så lät den av många sågade LK2 bättre än Lk100/85. En Lk100 Lk 85 är för svagt helt enkelt..

Lk100 och LK85 är ganska likvärdiga,det verkar vara kutym att man köper det man får tag i alternativt styrs av vilka filter man råkar komma över.

När priset är rätt,vilket kan ske emellanåt,så får man i princip ett LK140 för samma pris som de två mindre slutstegen plus en femhundring kanske..

5105 är svår att placera i rätt fack tycker jag,upplever helt klart att den är bättre än LK85/100/140,den känns lite Klout men ändå inte.

Värst av allt är att den sitter i den nya fulare lådan och ser därmed billigare hemmabioaktig ut.
Ovanstående åsikt får stå för mig men faktum är att det är en LK produkt i en AV51XX låda.

Prissättningen blir på något vis knepig också,den borde kosta kanske 5000:- då det som sagt är ett skitbra slutsteg,men då det ändå tar lika mycket plats(sitter i samma låda) som de två större slutstegen så känns det som man får få kanaler för lagd krona i ett stort fult chassie.(har svårt att tänka mig att 51serien sitt välljud till trots får samma kultstatus som LK lådorna)
Kollar man trenderna i dag,exempelvis Styleroom.se så ska man helst inta ha några saker framme eller i vart fall väldigt få,de saker man visar ska se taffliga ut,vara gjord i material som plast,exempelvis Kartel lampor i genomsklinlig plast,plastkistallkronor osv,tragisk tid vi lever i..

(Off topic som vanligt)

OM man ändå betalar 5000:- till 5500:- för ett 5105 så är inte steget långt till att betala någon tusenlapp till för ett KLOUT som ändå alltid är kungen av LK lådor..

Så vill man (enligt min mening kasta pengarna i sjön)byta upp sig, så skulle jag nog ändå köpa ett femkanaligt slutsteg i 51serien.

Blir en intressant test i helgen,ska köra all min gamla Linnelekronik på icke Linn burkar på lördag eller söndag..

PostPosted: Wed Feb 24, 2010 20:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Köp ett par LK240 om du inte gillar designen på AV5105.

AV5105 är ett par LK240 med gemensam nätdel i en låda.

/M

PostPosted: Wed Feb 24, 2010 22:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bill50x wrote:
El Mero Mero wrote:
Bill50x, nu hade du Ayns gamla "defekta" 5103a så dina slutsatser gäller bara för halvtrasiga gamla 5103or. Väsnande fläktar och värmeproblem ska det inte vara på 5103or om det inte är något fel. De nyare med blå display låter dessutom klart bättre än de gamla med grön display som den du hade.
Ja, jag har ingen erfarenhet av om de senare 5103:orna är trevligare att hantera. Det vet bara dom som testat. Men inte har väl Linn ändrat konceptet så mycket när det gäller tryckknappar och tid det tar för reaktion? Ljudet var det absolut inget fel på, tvärtom, och byta fläkt hade jag väl också kunnat gjort.

Men det var lixom allt sammantaget som jag inte gillade.

/ B
Tryckknapparna på fronten kan vara lite sega likaså de på originalfjärren 5101. Om man som jag (och säkerligen många andra) använder sig av en annan (valfri) linnfjärr så är responsen lika snabb som på de övriga försteg från Linn som jag provat. Sen kan jag hålla med om att LK lådorna har sin charm men allra helst skulle jag vilja ha lådorna undangömda helt.. Function not Fashion helt enkelt! :D

PostPosted: Wed Feb 24, 2010 22:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

haraldur wrote:
OM man ändå betalar 5000:- till 5500:- för ett 5105 så är inte steget långt till att betala någon tusenlapp till för ett KLOUT som ändå alltid är kungen av LK lådor..
Jag håller med om att den prissättningen för gamla 5105 är på tok för hög. 4000kr - 4500kr är avsevärt rimligare (och ändå inte billigt) speciellt med tanke på pris/prestanda jämfört med de nyare och bättre slutstegen som finns tillgängliga.

PostPosted: Wed Feb 24, 2010 23:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

El Mero Mero wrote:
Jag har haft problem med brummande transformatorer på tidiga exemplar av LK100. Finns det något man kan göra åt detta eller är det åldern som börjar ta ut sin rätt även här? Senare exemplar "med grå front" har dock inte uppvisat detta "brummande" beteende.
Brum är ett problem med vissa transformatorer och det beror på transformatorns lindningar och/eller likspänning på elnätet. Ett tag hade Linn en "garanti" för detta; de bytte gratis ut de trafos som surrade. Men sedan drog de tillbaka detta, troligen för att det blev kostsamt och att när problemet satt i nätspänningen så hjälpte det inte med en ny trafo. Det här bidrog säkerligen till att Linn satsade hårt på switchande nätdelar även till slutsteg.

Jag känner inte till huruvida toroidkärnan i transformatorerna kan få en permanent magnetisering med tiden. OM det är så och det är lite likspänning på nätet, så borde problemet med mekaniskt brum bli värre. Men då borde även brummet minska/försvinna om man vänder nätkontakten i väggen (likspänningen byter då polaritet). När ditt gamla slutsteg brummar, testa om detta påverkar!

Om kärnan inte får en permanent magnetisering så finns inget åldrande att ta hänsyn till. Bara variationer mellan olika transformatorer (ljudkvalitén har inget samband med om den brummar mekaniskt) och mellan olika mängd likspänning på elnätet. En fördel med konventionella transformatorer är att de varken går sönder eller åldras, medan switchande nätdelar både åldras och till slut går sönder.

PostPosted: Thu Feb 25, 2010 00:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

haraldur wrote:

Värst av allt är att den sitter i den nya fulare lådan
:shock: :shock:

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I

PostPosted: Thu Feb 25, 2010 10:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MNn wrote:
haraldur wrote:

Min åsikt också. De större lådorna som används till nästan allt utom Klimax och Classic är inte speciellt vackra. De ger ett billigt intryck, rakt motsatt till vad grejorna faktiskt kostar.

/ B

PostPosted: Thu Feb 25, 2010 11:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Peter 18 wrote:
Varför inte satsa på LK 85 eller 140. Priset är lägre och det låter helt ok med aktiv drivning till Ninka. Fast det är klart jag har inte hört 5125 varianten så det haltar lite i jämförelse.
5125 är bättre än både LK85 och LK140, och priset per kanal ligger nog i samma nivå som LK140.
Priset per kanal varierar väl med antalet slutsteg man har ? Visst är det så eller är jag helt ute och cyklar ? Själv har jag två som fungerar alldeles förträffligt med Ninka. Att det blev två är lite av en slump faktiskt men jag hade ett LK 100 innan och en LK 85.Sedan bytte jag ut Lk 100 till ännu ett LK 85 steg och voilá -aktiv drivning av Ninka !

Missade att det idag finns slutsteg från Linn som har flera kanaler i samma låda men det alternativet är inte aktuellt för mig eftersom jag gillar min setupp och sitter nöjd i båten !!

PostPosted: Thu Feb 25, 2010 11:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som Henrik skriver så begagnat kostar ett AV5125 kostar ungefär som två LK140.

Då har du 5 kanaler och bättre ljud. Det brukar därför vara läge att byta upp sig
till ett AV5125 istället för att köpa ett till LK85/100/40 om du ska gå aktivt och
redan har ett LK-steg.

/M

PostPosted: Thu Feb 25, 2010 17:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ok.Visste inte att AV 5125 hade fem kanaler. :oops: Alltid lär man sig ngt nytt !!

PostPosted: Thu Feb 25, 2010 20:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou wrote:
El Mero Mero wrote:
Jag har haft problem med brummande transformatorer på tidiga exemplar av LK100. Finns det något man kan göra åt detta eller är det åldern som börjar ta ut sin rätt även här? Senare exemplar "med grå front" har dock inte uppvisat detta "brummande" beteende.
Brum är ett problem med vissa transformatorer och det beror på transformatorns lindningar och/eller likspänning på elnätet. Ett tag hade Linn en "garanti" för detta; de bytte gratis ut de trafos som surrade. Men sedan drog de tillbaka detta, troligen för att det blev kostsamt och att när problemet satt i nätspänningen så hjälpte det inte med en ny trafo. Det här bidrog säkerligen till att Linn satsade hårt på switchande nätdelar även till slutsteg.

Jag känner inte till huruvida toroidkärnan i transformatorerna kan få en permanent magnetisering med tiden. OM det är så och det är lite likspänning på nätet, så borde problemet med mekaniskt brum bli värre. Men då borde även brummet minska/försvinna om man vänder nätkontakten i väggen (likspänningen byter då polaritet). När ditt gamla slutsteg brummar, testa om detta påverkar!

Om kärnan inte får en permanent magnetisering så finns inget åldrande att ta hänsyn till. Bara variationer mellan olika transformatorer (ljudkvalitén har inget samband med om den brummar mekaniskt) och mellan olika mängd likspänning på elnätet. En fördel med konventionella transformatorer är att de varken går sönder eller åldras, medan switchande nätdelar både åldras och till slut går sönder.
Mycket intressant och lärorikt som alltid! Tack Fredrik!

Jag ska testa att "använda fel fas" på det slutsteg som ibland brummar ett tag och se om det kan få bort problematiken. Vi har ny el dvs nya kablar, ny elcentral, ny matning från källaren och jordat (så klart) i hela lägenheten. Går det att enkelt mäta med tex voltmeter om det förekommer likspänning på nätet och i så fall hur mycket det är?

PostPosted: Thu Feb 25, 2010 21:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bill50x wrote:
MNn wrote:
haraldur wrote:

Min åsikt också. De större lådorna som används till nästan allt utom Klimax och Classic är inte speciellt vackra. De ger ett billigt intryck, rakt motsatt till vad grejorna faktiskt kostar.

/ B
:shock: :shock: :shock:

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I

PostPosted: Thu Feb 25, 2010 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ovanligt kort Haraldurinlägg i debatten surrande trafos:

Tips:
Prometvs på Faktiskt.se hade problem med surrande trafo,han köpte schellack(du kan handla det som flingor) röra ut det i om jag minnns rätt T-Röd sedan doppade han trafon i denna sörja och lät torka i tre veckor. Numera är den KNÄPPTYST!

Lycka till!
/Niclas

Last edited by haraldur on Fri Feb 26, 2010 08:27, edited 1 time in total.

PostPosted: Thu Feb 25, 2010 23:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Brummande trafos kan ju vara rätt så enerverande :x

På många av Linns lite äldre slutsteg, så sitter det en ratt undertill, för att ställa in nätspänningen.

Den kan man kolla att den står på 240 Volt och inte 220 Volt. Detta kan ha stor inverkan på brummandet/känsligheten för taskigt elnät.

En liten passus, ibland så kan det bli oxid i omställaren så att strömförsörjningen påverkas vilket ger negativ inverkan på ljudkvaliten på slutsteget. Dessutom så det skadar inte att kolla upp ett äldre stegs alla skruvar och anslutningar jordpunkter mm. för att klämma ut lite mer prestanda ur det. :wink:

Mvh MRTweak

Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00