selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 21:29

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Mon Feb 08, 2010 02:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

nja vet inte det, första dagen upplevde jag ljudet dämpat i mellan register och diskant....medans basen inte vart nämnvärt dämpad......vilket inte är så kontigt eftersom bastoner inte är lika lät att släcka ut specellt i ett rum med lättbetong väggar

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Mon Feb 08, 2010 09:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
nja vet inte det, första dagen upplevde jag ljudet dämpat i mellan register och diskant....medan basen inte vart nämnvärt dämpad......vilket inte är så konstigt eftersom bastoner inte är lika lätt att släcka ut speciellt i ett rum med lättbetong väggar
Du har rätt i att diskanten och mellanregistret blev mer dämpat av fler närvarande människor. Så brukar det bli. Men det betyder inte att det var mer stående vågor i basen. Det betyder bara att basen blev mer framträdande med mycket folk i lokalen. Är det problem med stående vågor, vilket yttrar sig i att vissa bastoner hörs mycket kraftigare, finns nog problemet där i ännu högre grad om rummet är nästan tomt. Men, problemet kan höras bättre om mellanregister och diskant dämpas så som blir fallet med mycket folk.

Har man problem med stående vågor så är antingen tuningen felgjord eller så har man inte jobbat med rumsakustiken. Dessutom, kör man aktiva Komri så har man en hel del inställningsmöjligheter. Att då tuna in högtalarna med några få människor i rummet när man vet att många kommer på demonstrationen är ju inte så lämpligt.

Att Komri försvinner betyder nog ändå att Linn har något ess i bakfickan med ännu bättre återgivning, det ska bli intressant att se vad det blir. Inte nödvändigtvis en större/dyrare/bättre högtalare utan kanske något annat koncept som gör att man i praktiken får bättre ljud. Vad nu det skulle kunna vara...

/ B

PostPosted: Mon Feb 08, 2010 10:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Spännande att se vad som komma skall! :)

PostPosted: Mon Feb 08, 2010 16:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Att Komri försvinner betyder nog ändå att Linn har något ess i bakfickan med ännu bättre återgivning, det ska bli intressant att se vad det blir. Inte nödvändigtvis en större/dyrare/bättre högtalare utan kanske något annat koncept som gör att man i praktiken får bättre ljud. Vad nu det skulle kunna vara...
Har tyvärr dåliga nyheter i det fallet. :(

Obs blir långt men skriver sällan numera av tidsskäl så ni får stå ut.
Har varit klart många år att komri försvinner, och Linn har varit tydliga med det om man frågat.
Linns strategi sedan länge har varit deras produktserier . Har haft olika namn men numera majik, akurate och referensserien Klimax. När dessa infördes insåg man varthän det barkade.

När sedan Artikulat bytte namn till klimax var det dödsstöten för Komri. Klimax är ju deras referensnivå.

Med tanke på det stora antalet sålda artikulat/klimax-talare (de allra flesta helaktiva), jämfört med de få Komri behöver man inte vara med i mensa för att inse att nya AS i Komristorlek/design inte kommer att släppas.

Linns kunder har tydligt visat att inbyggda lösningar i snygga mindre högtalare är framtiden.
Är tyvärr FÅ kunder som vill ha bjässar stående med kravet att ha en herrans massa kablar, slutsteg och stora rack.
Linn är dock tydliga med att externa slutsteg/filter ger bättre prestanda, men att det konceptet inte säljer.

De som har ekonomi för dyr HIFI har oftast lika höga krav på design, enkel installation/ handhavande som prestanda.
Räkna således med fler integrerade lösningar, jag tippar att snart finns talare med ALLT inbyggt –som då endas matas med nätverkskabel (alt trådlöst) och ström!!! Dessa talare är moduluppbyggda som medger att de släpps i olika serier för att kunna erbjuda kunder produkter i olika prislägen samt möjlighet till enkel uppgradering.

Har ingen info från Linn om detta, bara mina slutsatser från VAD som säljer totalt sett idag på marknaden och hur andra tillverkare inkl Linn ställer om sina produktserier.
Helst ska det vara smått, inbyggt i vägg alt kunna ställas i stängt skåp och därmed osynligt. Samt kunna styras med ”vad som helst” a la mobil, ipod etc. Kablar är ”no no”, trådlös kommunikation är det som gäller.

Dessutom, med tanke på vad det kostar att utveckla stora komplexa högtalare tror jag inte linn gjort någon bra affär på Komri. Ett grymt komplext bygge som kostat massa R/D tid under utveckling samt kostsamt att tillverka! Artikulat/klimax är betydligt enklare.
Och därför oavsett strategi gör nog inte Linn en uppföljare - något jag har lobbat och hoppas på!! Vore ju perfekt om alla komriägare skulle uppgradera och därmed vilja avyttra Komri, klimaxfilter, Solo lite lagom skitbilligt. Har tillverkats över 100 par Komri så det bör räcka till de flesta sellerister med ambition hehe!!

Deras strategi med att erbjuda helintegrerade talare och släppa dyra uppgraderingar (artikulat--> Klimax samt dynamik) är ju annars klockren. Enkelt för Linn o kund! Ingen risk att kunden går till konkurrent som om separata slutsteg används!! Enklare att dema! Kunden slipper välja mellan ett antal olika alternativ att driva talaren med (se tråden ”driva 242”) så handlaren slipper allt jox med att dema för kund. Handlare minskar på demo behovet o minskar även på demolagret.
Ultimat prestanda, nej? Linn har i fler år sagt på frågor kring detta; ”tillräckligt bra” och på frågor om Komri vs 350A svarat ”Klimax är för kunden som vill ha en smidig tillräckligt bra lösning, ultimat prestanda är separata enheter, 350P med externt klimaxfilter/solo eller för entusiasten – Komri passivt eller aktivt”
Klimax 350A är HELT KLART tillräckligt bra! Innan man hört Komri... IMHO räcker med 2200/D passiva Komri för att bättra 350A. O det reält!

Isobarik/Keltikägare med bra grejjer innan suktar ofast endast efter komri - finns flertalet av dessa diskussioner på linnforumet. 350A är för dem inget alternativ. Kan bara hålla med.
I princip alla 350 ägare jag kommuniserat med avseende Komri vs. 350 anger designskäl som en viktig parameter. Kan återigen bara hålla med!
Även Naim DBL är ju nedlagd TYVÄRR :!: de är ju helt underbara. Magiska så man blir tårögd...

PostPosted: Mon Feb 22, 2010 21:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker också det verkar otroligt sorgligt att man ska lägga ner komri, om de nu är bättre varför lägga ner dessa.

LP12an tillhör ju ingen serie heller, varför inte låta komri vara fristående referens som den.

Själv står jag i valet och kvalet fortfarande mellan komri och klimax 350a, inte för designen (för jag älskar komris utseende) utan mer en pengafråga. Jag föredrar komri, men 350a är vad jag kanske får "nöja" mig med :). Nu är ju lägenheten äntligen såld så, ska bara installera mig i huset och få allt klart med alla papper så man vågar sig på lite mer speciella investeringar :).

PostPosted: Mon Feb 22, 2010 21:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är nog snarare en marknadsfråga än prestandafråga.

/M

PostPosted: Tue Feb 23, 2010 00:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Senast i morse såg jag ett par Cherry komri på ebay för 9500£ så nog känns det som att komri ligger bättre till prismässigt.

PostPosted: Tue Feb 23, 2010 10:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Archangel menar nog nypris.

/M

PostPosted: Tue Feb 23, 2010 12:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mrdn wrote:
Senast i morse såg jag ett par Cherry komri på ebay för 9500£ så nog känns det som att komri ligger bättre till prismässigt.
Har du en länk?
Hittar inte annonsen, var den ny eller gammal? I Komritråden på linnforumet varnade dom för scam igår. De har tydligen hittat 2 par som var fejk. Kollade just på tråden och en länk är borttagen (Komri för 1.8k hehe) men den andra är kvar. Dock är det en annons utanför ebay, denna http://www.gumtree.com/london/07/53420307.html
Endast 3k£ :mrgreen:
Han har tydligen försökt sälja fejkade Solos med, se upp för "för billiga" grejjer som vanligt.

På samma web hittar man CD12 för 2.9k, också väl billigt.
Quote:
Also I do not have the original box ..
Hur sannoligtär det att man kastar bort kartongen? :wink:

PostPosted: Tue Feb 23, 2010 12:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

http://cgi.ebay.co.uk/Linn-Komri-speake ... 500wt_1182

de blev sålda inte många minuter efter jag såg dem.
Tycker annonsen ser äkta ut alla fall, riktigt bra pris hur som helst!

PostPosted: Tue Feb 23, 2010 13:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Med tanke på att detta stod längst ned i beskrivningen så ska det mycket till innan någon blir blåst:
Quote:
As they weigh in excess of 80kg each it is local pick up only
Inte för att jag förstår vad det är för skillnad att en speditör eller köpare hämtar upp lådorna, oavsett
vikt.

/M

PostPosted: Tue Feb 23, 2010 13:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Inte illa, om man jämför med dagens svenska pris så har grabbens Komri kostat ca 60 tusen om året i värdeminskning... 8)

/ B

PostPosted: Tue Feb 23, 2010 14:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mrdn wrote:
de blev sålda inte många minuter efter jag såg dem.
Tycker annonsen ser äkta ut alla fall, riktigt bra pris hur som helst!
Är man snabb kan man göra klipp! Hade nog varit smartare av ägaren att ha en auktion, var nog flera som ville ha dom för det priset.

Hoppas annonsen är äkta, tycker dock detta ihop med serienumret är något skumt
Quote:
I have owned them since 2005 and they have been faultless. They have had the array update and the bass amps have been back to Linn for updating. These were a free upgrade for all Komri owners.
Uppdateringen som han beskriver skedde sommaren 2001 då även alla baselementen byttes. De nya basarna borde väl vara känt om nu han/tidigare ägare uppgraderat dem kan man ju tycka.
Dessutom, vet ett par som har LÄGRE serienummer som inte behövt uppdateras... :lol:

Nåväl, kan ju vara en felskrivning! Be att få se butikskvittot från första ägaren (försäljningsdatum o serienummer) o ring sedan Linn Glasgow för att verifiera att säljaren står registerad som ägare till dom i deras garanti/ägar-databas.

En sak till...hela 4k arrayen byttes våren 2003 (= återigen en ny 3k array, denna gång i metall, samt ny övre bas)
Dvs om man skaffar det aktiva klimaxfiltret (sommar 2006) är det bara lådan som är kvar från ursprungskonstruktionen då förutom de båda Klimaxfiltren medföljer ny metallplatta som ersätter den gamla plattan där alla anslutningar sitter (el, strömbrytare, högtalarterminaler samt XLR). Det passiva filtret sitter fastsatt på plattans insida.
Så se till att få med alla grejjer om ni köper Komri - inklusive kartongerna till stativen då de innehåller manual samt småsaker som Aluverktyget för att justera fötterna och plattorna som förbinder högtalarterminalerna.

Bill, anta att du köper ett akuratesystem, ADS/AKontrol/2200/242, vad kostar det över 3års sikt i värdeminskning? Eller en V70?
60k är väl inget i sammanhanget (tyvärr!!) Hifi o bilar = dyrt med kul.

PostPosted: Tue Feb 23, 2010 14:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Bill, anta att du köper ett akuratesystem, ADS/AKontrol/2200/242, vad kostar det över 3års sikt i värdeminskning? Eller en V70?
60k är väl inget i sammanhanget (tyvärr!!) Hifi o bilar = dyrt med kul.
Om jag köpte ett par Komri (vilket aldrig kommer inträffa) skulle jag hellre köra dom tills det bara var kaffeved kvar, dvs resten av mitt liv... Det är inte värt 2,5 tusen i månaden bara i värdeminskning.

/ B

PostPosted: Tue Feb 23, 2010 15:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Komri i Luleå lät bra trots ett icke helt optimalt rum, "hemma hos" måste vara en upplevelse.

Att design och prestanda skulle vara någon slags motpol är felaktigt. Det som ser bra ut, fungerar oftast bra. Det är först när design inte längre är ett ändamål för prestanda som det blir problem. En Kvadratisk låda är fulare? och billigare att tillverka än en välvd och prestandan är troligen bättre på den välvda då den inte har några hörn som förstärker frekvenser.

Jag ser ingen fördel i att ha 10-tals meter med störkänslig kablage mellan högtalare & slutsteg/försteg & slutsteg. Som jag ser det är det en naturlig väg mot bättre prestanda att intergrera produkter i varandra(om de inte stör varandra). Det ökar prestandan samt minskar priset för kunden.

Från Komri kommer den teknik som nu sitter i Artikulat/Klimax serien. Aktiva servostyrda basar med accelerometer återkopplingen, 3-K arrayen (ny design)och mellanregistret invid. Komri har fått ta de den stora utvecklingskostanden (NRE) och bär kanske inte sina egna kostnader men det finns inte häller någon anledning till detta då teknik kan föras vidare till andra produkter som då kommer att ge företaget en nettovinst. Idag sitter det tillomed en 2-k array i Komponent, Linns billigaste högtalarserie.

Komri är en design- och ljudmässig relik från Keltik och Isobarik, Inga dåliga högtalare och man kan diskutera vad som menas när Linn folk påstår att ett par komponent låter bättre än Keltik. En av dem låter bättre och den andra är roligare att lyssna på skulle jag säja. Men vad väljer man, Kanske två bra baslådor till komponent?.

Jag tror att efterfrågan på Komri är för låg, det är därför Linn bestämt att stänga ner produktionen. Vad detta beror på kan man diskutera men jag tror att ingen vill lägga dessa pengar på en "gammal" högtalare (2001) och dessutom när Klimax långsamt kryper närmare i prestanda med uppgraderingar, nu senast med dynamik till 350A så finns det inte så mycket mer att hämta hos Komri förutom 2 extra baslådor.

mvh

Last edited by siffernisse on Tue Feb 23, 2010 17:33, edited 1 time in total.

Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00