mojjito wrote:
okey,, förutsätter nu att du jämnfört, och anser du att det inte är stor skillnad, får jag nog ge dig rådet att pallra dig iväg igen,
men det var väl inte det som var kärnan i det hela, rena produkter är rent musikala,mycket bättre än, lådor med inblandade pryttlar,(tror fortfarande att M-K med dynamik,kanske inte gått om, men iallafall kommigt alldeles för nära akurate i prestanda,) sen om det kostar si å så mycket mera, är det inte jag som skall tala om för någon om det är värt det eller inte, det får var å en avgöra, men i ditt exempel är det klart för min del,vad jag skulle ta, förutom att det spelar betydligt bättre,så är det mycket mera öppet för uppdateringar, så dom pengar du ''spara'' i början, kostar dig helt plötsligt så mycket mera, men det är bara min åsikt det,
// Håkan
En av de längsta meningar jag sett i ett inlägg, snyggt jobbat
Att ha kombinerade apparater eller separata lådor är ju delvis en definitionsfråga. Man kan ju dela upp funktioner i hur många enheter som helst, se på Naim med sina nätdelar tex. Där är ju "kompromissen" att nätdelen är inbyggd i typ försteget om man talar om "integrerat försteg". Jag ser det inte märkligare att en nätverksanslutning finns likaväl som andra digitala ingångar, tex.
I princip finns det heller ingen anledning att separata enheter skulle låta bättre än en integrerad, det beror helt och hållet på hur konstruktionen görs. Men det är förmodligen enklare att få ett försteg att låta bra om det slipper samsas i samma låda som slutsteget. Å andra sidan finns det ju slutsteg med nivåkontroll och det enda som skiljer ett sådant från en integrerad förstärkare är en ingångsväljare (dock lite beroende på konstruktion).
Separata enheter har en praktisk sida dock och det är flexibiliteten när man skapar sitt system. Och när man uppgraderar det. Nackdelen är alla lådor och kablar. Någonstans finns förmodligen en praktisk gräns när antal kablar och kontaktöverföringar helt enkelt tar bort de fördelar som separata enheter kan ge.
/ B