selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 22:35

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Tue Feb 16, 2010 20:16 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Ja, jag förstår vad du menar också...att sikta på det man vill ha såklart. Men de flesta med normal ekonomi får avväga. (Hur många härinne vill inte ha ett par Komri-högtalare, egentligen...)

Det jag mest ville belysa är att man kan komplettera när man kör Linn. Köper man ett mellanbra Linn-slutsteg kan man ofta nyttja det tillsammans med andra saker framgent och få ett stort lyft. Tråden började ju trots allt med att det inte skulle vara så dyrt tänkte jag.

PostPosted: Tue Feb 16, 2010 23:55 
Ny Medlem
Ny Medlem

Oj det var många fina svar man har fått! Har suttit och funderat lite och en Sneaky DS med ett par Majik 109 låter väldigt trevligt. Men Majik 109 är kanske lite dyra då det inte finns så många begagnade, och till en Sneaky så är det väll nästan "obligatoriskt" med en NAS?

Annars måste man väll ha på sin dator dygnet runt om man vill kunna lyssna och det är inte så roligt. Är Katan för trögdrivna för Sneaky då dem går att komma över mycket billigt? Har faktiskt också tänkt på om man ska skrota idéen med en DS och köpa en gammal hederlig CD spelare typ en Classik Music men det kanske är dumt? Ursäktar om texten vart lite rörig har så mycket frågor så jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig. :)

MVH
Lars

PostPosted: Wed Feb 17, 2010 01:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ziff wrote:
... och till en Sneaky så är det väl nästan "obligatoriskt" med en NAS?

Annars måste man väl ha på sin dator dygnet runt om man vill kunna lyssna...
Ja, du måste ha en NAS eller ha dina musikfiler på en dator. Det är därifrån mediaspelare tar musiken.

Men du måste inte ha NAS/dator på dygnet runt, bara när du lyssnar. Precis som med alla andra stereogrejer.

Vill du komma igång billigt utan att spendera pengarna på en CD-spelare, köp en Squeezebox. Modell Classic köper du för mellan 16-19 hundra och den låter bättre än de billigare Linn CD-spelare.

/ B

PostPosted: Thu Feb 18, 2010 02:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ifall du inte har alltför bråttom så så kanske jag hinner prova piP hemma hos mig på mina gamla Linnprylar. Kan ju kanske vara intressant? Jag själv är jättenyfiken på hur dessa högtalare skulle låta tillsammans med Linnelektronik...

PostPosted: Thu Feb 18, 2010 09:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jo men katan måste väl vara den mest prisvärda högtalaren som finns just nu begagnad, känns det som..
Hur musikalisk är den jämfört med tex unik, om man kör den passiv tror ni? Eller är det en sån högtalare som måste aktiveras...

Finns flera billiga unikar på forumet nu, som enl mig är en sjukt svängig högtalare..

Sen kanske en billig system fidelity eller kansek en proson rumble r-8 eller nått liknande skulle passsa till som sub.
Obs kan inte bekräfta att någon av dem är snabb nog för unik, men dem billiga system fidelity subarna svänger på bra kan jag bekräfta. Och takt o ton verkar inte helt missnöjd med proson r-8, men det är till proson sateliter det..

PostPosted: Thu Feb 18, 2010 12:58 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Har själv ett par unik och ett par katan och tycker mina katan spelar ifrån unikarna med råge.

Tror ett par katan ett lk140/85 ett hyfsat försteg (karik/wakonda?) och kanske en SB blir ett billigt alternativ som kan spela rätt bra.
Sen om du blir sugen kan man köpa ett steg till och aktivera osv.

PostPosted: Thu Feb 18, 2010 16:22 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag har Katan-lk100-wakonda-sneaky

alltså 15-18 inklusive kablarna som man inte får glömma.

En riktig partyanläggning som gör allt rätt men saknar alla nya kvalitéer. chakra, dynamik array osv...

Men jättelättlyssnat är det. Gärna högt i lägenhet

PostPosted: Fri Feb 19, 2010 00:57 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hemling wrote:
Har själv ett par unik och ett par katan och tycker mina katan spelar ifrån unikarna med råge.

Tror ett par katan ett lk140/85 ett hyfsat försteg (karik/wakonda?) och kanske en SB blir ett billigt alternativ som kan spela rätt bra.
Sen om du blir sugen kan man köpa ett steg till och aktivera osv.
Nu vet jag inte om det är jag som trött men vad är en SB? :). Ett par Katan, LK85 och en Sneaky måste ju fungera ganska bra eller? Sen är det väll bara att köpa till en LK85 om man vill aktivera? Blir lite snurrig när man kollar på begagnat finns väldigt mycket olika för/slutsteg som jag inte riktigt vet hur bra eller dåliga de är? t.ex. är LK85 bättre än LK100?.

MVH
Lars

PostPosted: Fri Feb 19, 2010 01:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ziff wrote:
Hemling wrote:
Nu vet jag inte om det är jag som trött men vad är en SB? :).
SB = Squeezebox :-)

/ B

PostPosted: Sat Feb 20, 2010 18:38 
Ny Medlem
Ny Medlem

Bill50x wrote:
Ziff wrote:
Hemling wrote:
Nu vet jag inte om det är jag som trött men vad är en SB? :).
SB = Squeezebox :-)

/ B
Det var så lätt :D. Vilket är Linns bästa försteg av modell "äldre" är nyfiken då jag verkligen gillar den gamla designen bättre än den nya. Sen tänkte jag fråga vilken CD spelare av modell äldre som är att rekommendera? Har suttit och läst mycket om DS men blir lite avskräckt trots min programmeringsutbildning i grunden :P. Har inga som helst problem att komma överens med datorer men det verkar vara en jävla jungel hur man t.ex. ska rippa en skiva för bästa resultat? Skulle vilja påbörja rippning av lite skivor jag har så man är förberedd den dagen det är dags men vågar inte riktigt då jag är rädd för att göra fel?

PostPosted: Sat Feb 20, 2010 19:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ziff wrote:
Vilket är Linns bästa försteg av modell "äldre" är nyfiken då jag verkligen gillar den gamla designen bättre än den nya. Sen tänkte jag fråga vilken CD spelare av modell äldre som är att rekommendera?
"Bästa" vet jag inte men jag hade inga större problem att (åtminstone ett tag) leva med Ikemi+Kairn, en lösning som idag inte borde gå på så värst mycket pengar.

PostPosted: Sun Feb 21, 2010 19:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En billig Ikemi,Kairn,lk140 och ett par pi-P?
Jag funderar på att handla ett par,bygga dem dels i skepnad av Linn KAN och lyssna om det är tillräckligt med "sväng"

Sedan jämföra med ett par "äkta" INO.
Är skillnaden liten så får Öhmans element bo kvar i "Kannorna"

Nästa steg blir att kolla om de trivs med Lk1+Lk2 lp12
Givetvis ger jag dem på Linnvis omsorgsfull,riggning och foundation first!
Enligt fd linnisten Richard låter de bättre än aktiva katan,voreintressant att kolla. Finns det någon i fyrkanten som äger Katan och m140 som skulle vilja ha en lyssningskväll,jämförelseafton under våren,tänk om,hemska tanke,vi har missat något?

PostPosted: Sun Feb 21, 2010 20:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ziff wrote:
Tjena,
Går i tankar att införskaffa en Linn anläggning men jag vet inte riktigt vart jag ska börja? Vill inte lägga några direkt omänskliga summor och kan tänka mig att köpa begagnat. Älskade ljudet i min fars Classik Musik med Katan. Har funderat på om man kanske skulle köpa en Sneaky DS med några begagnade högtalare men kommer jag bli nöjd om jag kör den inbyggda förstärkaren? Jag vet knappt vad jag ska skriva är så kluven i hur jag ska göra så alla tips och idéer är välkomna. Är väldigt "ny" inom området så ni får ha lite tålamod med mig. :)

MVH
Lars
Om du gillar Classik/Katan så är det väl bara att leta rätt på ett par begagnade Katan med stativ (de har sålts som paket begagnat för 4500kr och låter riktigt bra!). Sen om du ska köra Sneaky DS eller tex Majik DSI till dem kan nog bara du och din plånbok besvara, NAS, router och hårddiskar kostar också några tusen även om alternativ som är gratis finns tex Asset/din befintliga dator.

PostPosted: Sun Feb 21, 2010 20:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Jag funderar på att handla ett par,bygga dem dels i skepnad av Linn KAN och lyssna om det är tillräckligt med "sväng"

Sedan jämföra med ett par "äkta" INO.
Är skillnaden liten så får Öhmans element bo kvar i "Kannorna"
Hur menar du, tänker du bygga in piP-elementen i Kan-lådor? Dömt att misslyckas.

/ B

PostPosted: Sun Feb 21, 2010 21:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej nej Bill inte så...

Jag skulle vilja bygga ett par burkar som till utseendet liknar gamla fina KAN I men givetvis ha så många av IÖ´s måsten för att det ska funka! Jag hade redan innan jag nyktrade till från Linn en tanke på att Bygga något av Kaber mellanregister,diskanter och ett NOS Kit Kef B139 som jag hade liggande,när jag hörde hur bra det här lät så fick jag lite andra ideer...

Linn är för visso inte allt det står för mig bortom allt tvivel,men ÖGAT ska ha sitt oxå...

Öhmans Burkar ser rent för*@liga ut....

Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00