selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 16:24

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 150 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 510 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 14, 2004 20:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Håller med gänget att du har det oerhört fint hemma!

Jag har en liten fråga om duken du använder dig av.
Det verkar som att du har satt upp den i taket och på så sätt kan dra ner den utanför tavlorna, eller?

Jag går nämligen i dukfunderingar, och undrar om det funkar att dra ner duken utanför ett par tavlor, om jag sätter fast dukkasetten på väggen?

Hoppas du förstår :D

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 14, 2004 21:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fan det är kul att posta bilder :).

Japp den dras ner framför tavlorna och sitter faktiskt på väggen, inte i taket, men det är bara för att jag ägde någon ordentlig borrhammare när jag skulle upp med den. Jag har alltså inte monterat den en bit ut i taket. Montage-vinklarna som följer med gör att den hamnar 5cm eller så utanför väggen vare sig man vill det eller inte, vilket gör att den med lätthet löper utanför tavlor även om dom hänger ut lite grann från väggen. Hoppas det besvarade din fråga?

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 14, 2004 21:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

OK då vet jag, låter väldigt intressant. Det är nämligen inte så omtyckt av sambon med en 180cm ramspänd duk hemma. :)

Då är det väl bara att sätta up en duk tillsammans med allt annat på inköpslistan...

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 14, 2004 21:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej det är ju inte det :). Svårt att få till så att man står ut själv också när man inte ser film. Jag sitter själv oftare och lirar CD-skivor än jag ser film, tror inte jag skulle vilja stirra på en fet duk hela tiden.. Den här killen , exempelvis, har fått till det bra, så det är ju inte omöjligt:
Image

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 14, 2004 22:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har faktiskt funderat på något liknande med en hylla så där. Dock ska jag ha två lampor som lyser på två tavlor istället på duken som kommer att vara nedrullningsbar.

Funderar nu på om man kan få tag i en hylla som man kan "gröpa ur" i bakkant så att kasetten kan döljas i hyllan litegrann. menmen...

Mycket snack och lite verkstad! :D

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 15, 2004 09:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Det finns ju kassetter som man fäster i golvet, och drar uppåt istället, det är en rätt diskret lösning.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 16, 2004 16:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Välkommen till forumet Daniel. Din Linnrevisionshistoriasida har jag tittat mer än en gång på! :)

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 27, 2004 12:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är nyfiken på hur du har fått din sambo att gå med på detta? Har du hittat en mycket ovanlig tjej som låter dig göra allt eller fick du muta henne med fåtöljerna ;). (fåtöljerna ser för övrigt oerhört sköna ut).

Ser mycket fint ut! Och gratulationer till all whisky också! Man drar nog inte förhastade slutsatser om man påstår att du kan njuta av livet.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 27, 2004 12:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det har gått förvånansvärt lätt faktiskt :). Nu syns det inte på bilderna 'bakåt' (där det inte heller ser likadant ut längre), men jag tycker det är en "normal" möblering där numera, enda eftergiften är alltså en dedikerad kortvägg till stereon (åsså den apfula klumpen i taket då..). Sen är hon iofs rätt ovanlig också i hur mycket hon ställer upp på detta med gemensamma pengar, så jag har det hemskt bra på den fronten :). Precis som du misstänker behövs en del mutor dock ibland, soffan och fåtöljerna är mycket riktigt en sådan. Väl värt det i efterhand, nu får man inte träsmak baktill efter en lyssnarkväll :).

Apropå fint förresten, jag fick haksläpp av din anläggning! Länge sen jag såg en så 'clean' anläggning. Mycket stilrent. Jag måste ha haft en mycket sämre CSN-handläggare än du under min studietid :D:D. Skulle gärna avnjuta lite HP18 (favvowhiskyn) framför din stereo må jag säga! (Vilket påminner mig, både Laphroaigen och HP'n är snart slut och behöver påfyllning - sådana basvaror vill man inte vara utan ;)).

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 27, 2004 13:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hittade en bild på nya möbleringen som jag hade postat på ett annat forum :).

Image

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 27, 2004 14:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det sker sjyst ut.., :)

Upplever du det som jobbigt att ha anläggningen på två olika ställen i rummet?

Jag börjar själv få lite för mycket prylar under duken och funderar på att sprida ut anläggningen lite mera. Tycker dock det verkar vara besvärligt med alla kablar som då måste gömmas osv.
Speciellt jobbigt blir det då man måste få kabeln förbi ett valv.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 27, 2004 14:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Japp det är jobbigt, men efter att all kabeldragning är gjord så känns det bra att kunna sitta och mysa framför stereon utan att ha hembiohärkarna i blickfånget. Ett tydligt definierat mål för mitt vardagsrum är att jag INTE ska behöva titta på vare sig en TV eller ett berg av elektronik när jag lyssnar på musik. Byter jag ut WOG'en mot en Quadraspire bara så kommer det bli riktigt trevligt "där framme".

Lätt värt, tycker jag. Blir inte supermycket kablar för mig ändå - lågnivå för L+R preout från receivern, samt högtalarkablage för biampad Ekwal. Tanken är väl att skaffa LK* till Ekwalen också, då blir det lågnivå för L+C+R istället som löper "mellan bänkarna".

Jag har rätt mycket kablage över fönstret dock - dubbla koax-antenn, två surroundhögtalare, S-Video, samt snart även högtalarkablage till subben.

Tips för ditt valv: skruva lös golvlisten om du har en, fräs ur den, dra kablar under. Jag hade så innan TV'n och grejorna flyttades från långväggen till bakre hörnen.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 27, 2004 16:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

daniel.n wrote:
Tips för ditt valv: skruva lös golvlisten om du har en, fräs ur den, dra kablar under. Jag hade så innan TV'n och grejorna flyttades från långväggen till bakre hörnen.
Det är bara det att det är ganska fullt under den redan. Men som du säger så kanske man kan fräsa ur där så att man får mer utrymme. Dock känns det inte så aktuellt med en K400 från receivern till centern som ligger under duken i sånna fall :?

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 27, 2004 19:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Apropå fint förresten, jag fick haksläpp av din anläggning! Länge sen jag såg en så 'clean' anläggning. Mycket stilrent. Jag måste ha haft en mycket sämre CSN-handläggare än du under min studietid :D:D. Skulle gärna avnjuta lite HP18 (favvowhiskyn) framför din stereo må jag säga! (Vilket påminner mig, både Laphroaigen och HP'n är snart slut och behöver påfyllning - sådana basvaror vill man inte vara utan ;)).
hehe. Tack.

Stilrent, tjaå. Kan bero på att jag är värdelös när det kommer till inredning.
Tyget blev bra lösning :).

Får kanske bjuda hem folk när exotiken kommit hem :)

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 27, 2004 20:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Själv har jag ju hemmabioträsket som ett ok runt halsen också, så det är trevligt att se rena enkla tvåkanalsriggar utan bild :). Stilrent som i "rent och fint där framme" - både avsaknad av besvärande detaljer som fönster/element/.. samt avsaknad av TV/sjuhundratolv elektroniklådor/...

Post new topic  Reply to topic  [ 150 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 510 Next

All times are UTC+02:00