selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 00:38

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Mon Feb 15, 2010 22:02 
Ny Medlem
Ny Medlem

Tjena,
Går i tankar att införskaffa en Linn anläggning men jag vet inte riktigt vart jag ska börja? Vill inte lägga några direkt omänskliga summor och kan tänka mig att köpa begagnat. Älskade ljudet i min fars Classik Musik med Katan. Har funderat på om man kanske skulle köpa en Sneaky DS med några begagnade högtalare men kommer jag bli nöjd om jag kör den inbyggda förstärkaren? Jag vet knappt vad jag ska skriva är så kluven i hur jag ska göra så alla tips och idéer är välkomna. Är väldigt "ny" inom området så ni får ha lite tålamod med mig. :)

MVH
Lars

PostPosted: Mon Feb 15, 2010 22:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja det är väl ingen dum början en Sneaky DS med ett par Majik 109 högtalare

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

PostPosted: Mon Feb 15, 2010 22:51 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Sneaky DS är väl ingen dum idé, samt Majik-högtalarna, eller leta upp ett par begagnade Ninka t.ex. här på forumet. Många, inklusive mig själv, är väldigt nöjda med dem och du hittar dem ju för ca. 7000:-
Där har du en trevlig anläggning för ca. 20 000:-, fast högtalarna lär längta efter mer kräm :)

Som steg två kan du ju då skaffa två begagnade LK-slutsteg (eller nå't nyare flerkanals om du har råd) och peta in aktiva kort, samtidigt som du behåller DS:en. Det är nog en mycket prisvärd uppgradering för under 10 000:- utan att behöva sälja av saker.

PostPosted: Mon Feb 15, 2010 22:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har lyssnat ytterst lite på Majik 109 men i fallet att driva dom med en Sneaky DS så skulle jag nog ändå rekommendera Ino piP istället. Dom går mycket djupare i basen, spelar i alla fall 98% lika kul och kostar 3-4 tusen mindre. piP är extremt lätt last för en förstärkare vilket gör att det enkla slutsteget i Sneakyn kan låta så bra det bara går givet den begränsade effekten.

Vill du enbart satsa på Linn-grejor skulle jag nog hellre leta efter ett par begagnade Ninka eller så.

/ B

PostPosted: Mon Feb 15, 2010 22:55 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Tänkte tillägga att problemet med att inte driva högtalarna med det lite klena DS-steget är att du direkt måste upp på ett vettigt slutsteg och det blir dyrare. Men, som sagt, vill du hålla nere priset så skaffa en LK85:a som slutsteg. Sen skaffar du en till och aktiva kort. Då kan du uppgradera i "3000-kronorssteg". Mitt tips, om du vill hålla dig i det billigare segmentet.

PostPosted: Mon Feb 15, 2010 23:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ino piP funkar nog också har aldrig hört dom men när det gäller Ninka vs M109 så tar jag M109

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

PostPosted: Tue Feb 16, 2010 11:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bill50x wrote:
Jag har lyssnat ytterst lite på Majik 109 men i fallet att driva dom med en Sneaky DS så skulle jag nog ändå rekommendera Ino piP istället. Dom går mycket djupare i basen, spelar i alla fall 98% lika kul och kostar 3-4 tusen mindre. piP är extremt lätt last för en förstärkare vilket gör att det enkla slutsteget i Sneakyn kan låta så bra det bara går givet den begränsade effekten.

Vill du enbart satsa på Linn-grejor skulle jag nog hellre leta efter ett par begagnade Ninka eller så.

/ B
Var det inte du som skrev att ino pip inte alls var roliga högtalare i höstas,, eller minns jag fel??
Har någon bekräftat detta, skulle va kul att veta, eftersom det i sånt fall är en intressant högtalare!

PostPosted: Tue Feb 16, 2010 11:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min röst går på ett par begade k110 för runt 5000kr. Grymt mycket väljud för pengarna ;)

PostPosted: Tue Feb 16, 2010 12:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det viktigaste är att sätte en budget och att köpa det du vill ha!
Att hålla på att "byta" upp sig blir alltid dyrare!
Gå ut och lyssna på mycket musik,det är dig själv
du ska göra nöjd ingen annan :wink: Mvh Svante

PostPosted: Tue Feb 16, 2010 12:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sneaky DS + Katan eller K110 ger mycket för pengarna..

Sen kan man köpa nya K104 billigt från England, funkar helt ok på vägg i ett inte för stort rum. Kompl. med sub sen om du vill ha mer bas. Levde med mina K104 utan sub, funkade helt ok.

PostPosted: Tue Feb 16, 2010 13:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

doze84 wrote:
Bill50x wrote:

/ B
Var det inte du som skrev att ino pip inte alls var roliga högtalare i höstas,, eller minns jag fel??
Har någon bekräftat detta, skulle va kul att veta, eftersom det i sånt fall är en intressant högtalare!
Jo, du har rätt. Men då i jämförelse med betydligt dyrare högtalare. "Inte alls roliga" var inte min kommentar, men dom blommar inte ut i rummet som många större och dyrare system gör. Läs gärna vad Haraldur skrev om sina intryck, må vara att gänget som lyssnat verkade något kontaminerade med öl :-)

Fördelen med piP är att de är fullregisterhögtalare men naturligtvis kan ett så litet baselement inte flytta några större mängder luft. Men basen är djup och mycket väldefinierad.

/ B

PostPosted: Tue Feb 16, 2010 13:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ahh vad sköj att det då finns ett alternativ till linn, med vättig prissättning. Antar dock att när folk har satt ihop grejerna själva att det kan variera ganska mycket hur det låter..

Funderar på fråga på faktiskt om någon i östersund kan låna ut ett par..

Om du säger 98% av m109 och dessa är lättdrivna fullregister så är ju verkligen dessa att rekommendera till
Sneaky DS.

PostPosted: Tue Feb 16, 2010 14:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

doze84 wrote:
Om du säger 98% av m109 och dessa är lättdrivna fullregister så är ju verkligen dessa att rekommendera till Sneaky DS.
Med 98 % roliga menar jag inte bara svänget etc utan även det roliga att höra hela registret i musiken. Jag har, som jag skrev, lyssnat ytterst lite på 109:an men nog tyckte jag att den riktiga djupbasen saknas. Linns mindre högtalare är ofta väldigt roliga att lyssna på men för mig blir dom i längden lite tröttande. Men det är ju för mig det. Det enda råd jag kan ge är att själv lyssna ordentligt.

/ B

PostPosted: Tue Feb 16, 2010 19:53 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Bara en reflektion...jag håller inte riktigt med om att "vänta och köpa det man verkligen vill ha". I så fall skulle jag aldrig kunna köpa någon anläggning :) Halva (troligen hela) livet skulle försvinna i denna väntan efter surt sparade pengar.

Därför tycker jag Linns uppgraderingsmöjligheter är mycket, mycket bra. För det handlar inte om att byta (dvs. tvingas att sälja bort), utan att lägga till. Dvs, som jag skrev, att skaffa ett slutsteg, sen skaffa ett till, sen aktivera...etc, det räcker ganska långt för många.

PostPosted: Tue Feb 16, 2010 20:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

RE: troylee, Du missuppfattade mig nog... jag menar om du vill ha en Majik ds köp inte en Sneaky ds!
Jag håller med dig att det är kul att uppgradera,men oftast blir det mkt dyrare i längden :wink:

Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00