selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 21:06

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Sun Feb 14, 2010 23:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Britney Spears låter väl marginellt bättre på en Linnanläggning för några 100 tusen än i en iPod för 5 och det finns säkert någon som gillar att lyssna på skräpet och tycker det är värt en massa pengar att fylla sitt vardagsrum med dyra saker som man kan skryta med inför sina kompisar.

Vi andra lägger pengarna på musik som är värd att lyssna på och köper anläggningar där den musiken låter naturligt svängig.
:roll:

Undra hur mycket bra musik du missat, Bill.

/ j

PostPosted: Sun Feb 14, 2010 23:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
För mig ska det gå att lyssna på allt, inte endast jazz eller klassiskt, vilket ser ut att vara det enda som spelas på vissa system, men kan nog tänka mig att alla svindyra märken gärna promotar sig själv med "lite finare musik" och här kan man tänka sig att en stor del av de med mycket pengar ligger och inte vill sänka sig till att lyssna på vanlig musik som inte är fint nog att lyssna på
Jo, det är ett problem på många mässor. Man spelar gles, laid-back musik och lyssnar efter hur små pling-plong grejor låter. Att det sedan är i otakt och helt ointressant verkar inte spela någon roll för hifi-nördarna. Självklart ska man spela "vanlig" musik, vad det nu är. Men måste man välja sådan som låter extremt illa? Och kan det låta hur dj-a illa som helst bara man "förstår" musiken och kan "stampa takten"? Lite högre krav än så ska man väl kunna ha på svindyr utrustning? Det finns ju massor med musik som är välinspelad, musik som berör och engagerar, som det är ett dj-a drag i. Musik som man blir glad av. Varför spela main-streamdynga med undermålig teknisk kvalité?

/ B

PostPosted: Sun Feb 14, 2010 23:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Bill50x wrote:
Men visst, Britney Spears låter väl marginellt bättre på en Linnanläggning för några 100 tusen än i en iPod för 5 och det finns säkert någon som gillar att lyssna på skräpet och tycker det är värt en massa pengar att fylla sitt vardagsrum med dyra saker som man kan skryta med inför sina kompisar.

Vi andra lägger pengarna på musik som är värd att lyssna på och köper anläggningar där den musiken låter naturligt svängig.
Är du allvarlig? Det är förmodligen det dummaste jag läst på Selleri någonsin...
Du kanske inte läser så mycket på Selleri ;-)

Skämt åsido. Man måste väl kunna ha lite krav på demomusik, eller? Om det är Britney Spears, Norah Jones eller Kent spelar för mig ingen roll, men visst är det trevligt om det i alla fall finns grundläggande (teknisk) kvalitet i fonogrammen som spelas. Och när jag lyssnade på Sheraton så lät det illa, i alla aspekter. Jag vet faktiskt inte om det berodde på de spelade skivorna eller om det var utrustningen. Men det lät verkligen illa. Och för mig får Linn demonstrera sina anläggningar med vilket skräp som helst, det är dom som tappar försäljning och kunder, inte jag. Men nog trodde jag att dom ville visa sina produkter på ett positivt sätt.

/ B

PostPosted: Mon Feb 15, 2010 00:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Bill50x wrote:
Britney Spears låter väl marginellt bättre på en Linnanläggning för några 100 tusen än i en iPod för 5 och det finns säkert någon som gillar att lyssna på skräpet och tycker det är värt en massa pengar att fylla sitt vardagsrum med dyra saker som man kan skryta med inför sina kompisar.

:roll:

Undra hur mycket bra musik du missat, Bill.
Massor förmodligen. Men jag hör massor med bra musik också. Det kan inte finnas någon enskild person som kan följa all musik som ges ut. Och 99,99 % av alla skivor jag lyssnar på är inte välinspelad sk audiofil musik. Tyvärr är det en mycket liten del av dagens goda musik som är bra inspelad/mastrad men paradoxalt nog är det oftast den taffligaste och enklast inspelade musiken som berör mest. För där har man inte förstört inspelningarna med komprimering och limitering för att de ska passa i mp3-spelare och dylika apparater. En anledning till att vinyl ofta låter så bra är just att skivorna dels är mixade med vinylens begränsningar i åtanke men dels också för att man ganska klart har för sig i vilken miljö/på vilken typ av utrustning de spelas.

För övrigt var jag på Spagettioperan Regina i fredags och det var en upplevelse att höra en operasångare klämma i ordentligt ungefär 50 cm från mitt öra. För att i nästa sekund nästan viska fram sången. Vid ett sådant tillfälle inser man lätt hur långt ifrån verkligen all återgiven musik är. Inte bara ljudmässigt utan även om vi pratar i "Linn-termer" med musikalisk förståelse osv.

/ B

Last edited by Bill50x on Mon Feb 15, 2010 00:17, edited 1 time in total.

PostPosted: Mon Feb 15, 2010 00:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu var det inte mässan eller de tekniska kvaliteterna på skivorna vi diskuterade, utan huruvida "populär-musik" var värt att
spela på en bra och/eller dyr rigg, eller?

Nåja Bill, du är inte ensam: detta är saxat från ett annat forum:
Quote:
Rammstein börjar dunka på och jag myser - 2 killar framför mig går då ur rummet med kommentaren att sådan skitmusk
kan man inte spela på sådan fina högtalare..
Själv så har jag har hört folk i branchen uttrycka sig om att "Till populärmusik duger det med vilken utrustning som helst". ...och
med tanke på deras insnöade inställning så anses säkert Elvis P, Chuck B och Bob D m fl vara s k "populärmusik".

/M

PostPosted: Mon Feb 15, 2010 00:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Nu var det inte mässan eller de tekniska kvaliteterna på skivorna vi diskuterade, utan huruvida "populär-musik" var värt att

Quote:
Rammstein börjar dunka på och jag myser - 2 killar framför mig går då ur rummet med kommentaren att sådan skitmusik kan man inte spela på sådan fina högtalare..
Själv så har jag har hört folk i branchen uttrycka sig om att "Till populärmusik duger det med vilken utrustning som helst". ...och med tanke på deras insnöade inställning så anses säkert Elvis P, Chuck B och Bob D m fl vara s k "populärmusik".
Nu skriver du mig på näsan om saker som jag inte sagt. Och du jämför mig med människor som jag intet har gemensamt med. Jag har inget emot populärmusik, tvärtom lyssnar jag mycket på den. Men måste man dema med dålig och taskigt inspelad musik? Om Britney Spears lät kass, så lät BS kass - i mina öron. Det har absolut ingenting med finhet, poulärmusik eller andra dylika värderingar att göra. Bara att det lät riktigt dåligt. Om det hade låtit svängigt och trevligt hade jag kanske ändrat åsikt om BS, nu var det snarare tvärtom.

Men som jag skrev ovan, jag vet ju egentligen inte om det var fonogrammen eller anläggningen som lät illa. Kanske BS (och de andra skivorna jag lyssnade på) är jättebra inspelade, det svänger som faen osv - men i så fall lät Linn-riggen sämre än det mesta som fanns på den mässan. Pick your choice!

För övrigt förbehåller jag mig rätten att ha mina åsikter om mina egna upplevelser, utan att andra försöker tillskriva mig åsikter som jag inte har, eller bunta ihop mig med andra individer som man ser ner på.

/ B

PostPosted: Mon Feb 15, 2010 01:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Det ni hittar hos Arva är förmodligen bara (aktiva) studio-burkar. ATC har även (passiva) hemstereo-högtalare, men ställer
mig tveksam till att det är Arva som distribuerar dessa, då de pysslar med pro-audio.

/M
Det är arva som kommer att börja sälja ATC hemmastereohögtalare nu, de har inte funnits i sverige tidigare de var på mässan och håller till i solna

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Mon Feb 15, 2010 01:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Är inte ATC:s högtalare aktiva?
Man slipper alltså slutsteg...
De har både aktiva och passiva, den nya serien heter Entry och består av en scm 7 ,11,19 liters stativhögtalare de har även en golvmodell som heter scm-40 dessa modeller jag nu nämt är passiva

PostPosted: Mon Feb 15, 2010 01:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Diver wrote:
Pekka vilken modell av ATC var det du lyssnade på? Hittade en som heter SCM16A kostar 11500:- och har inbyggd 250 w förstärkare. Finns det någon vanlig butik i Stockholm man kan lyssna hos?
Det som vi lyssnade på mässan var ur Entry serien dels stativhögtalaren SCM-11 men även golvmodellen SCM-40

Jag vet inte om Arva har så att man kan provlyssna, men här är nr till stockholm 08-470 58 10
http://www.stereophile.com/standloudspe ... udspeaker/#
test av ATC SCM 11

PostPosted: Mon Feb 15, 2010 09:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Magnus wrote:

Quote:
Rammstein börjar dunka på och jag myser - 2 killar framför mig går då ur rummet med kommentaren att sådan skitmusik kan man inte spela på sådan fina högtalare..
Själv så har jag har hört folk i branchen uttrycka sig om att "Till populärmusik duger det med vilken utrustning som helst". ...och med tanke på deras insnöade inställning så anses säkert Elvis P, Chuck B och Bob D m fl vara s k "populärmusik".
Nu skriver du mig på näsan om saker som jag inte sagt. Och du jämför mig med människor som jag intet har gemensamt med. Jag har inget emot populärmusik, tvärtom lyssnar jag mycket på den. Men måste man dema med dålig och taskigt inspelad musik? Om Britney Spears lät kass, så lät BS kass - i mina öron. Det har absolut ingenting med finhet, poulärmusik eller andra dylika värderingar att göra. Bara att det lät riktigt dåligt. Om det hade låtit svängigt och trevligt hade jag kanske ändrat åsikt om BS, nu var det snarare tvärtom.

Men som jag skrev ovan, jag vet ju egentligen inte om det var fonogrammen eller anläggningen som lät illa. Kanske BS (och de andra skivorna jag lyssnade på) är jättebra inspelade, det svänger som faen osv - men i så fall lät Linn-riggen sämre än det mesta som fanns på den mässan. Pick your choice!

För övrigt förbehåller jag mig rätten att ha mina åsikter om mina egna upplevelser, utan att andra försöker tillskriva mig åsikter som jag inte har, eller bunta ihop mig med andra individer som man ser ner på.

/ B
Här måste jag ju stötta Bill. Magnus jag tycker du är rätt negativ med extremt starka ord i den här tråden. Jag tolkar inte alls in det du skriver som Bills åsikter.

PostPosted: Mon Feb 15, 2010 09:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jag tror att det var bills första svar till jajo som mangnus tolkade fel vilket också jag gjorde, trodde han menade att all popmusik var skit, men det var endast Britney spears det gällde och att de som lyssnade på pop på en Linnanläggning bara hade den för att skryta för sina kompisar

PostPosted: Mon Feb 15, 2010 09:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för alla intrycken från själva mässan och bilder roligt att se för oss som inte kunde åka dit.

Pekka: Låter ju som spännande burkar ska bli kul att läsa här sen om någon far och lyssnar på dessa gärna med lite Linn elektronik framför.

Vilket rum verkade mest populärt dvs vad var "best in show" om man ser til antalet hänförda besökare. Helt subjektivt såklart :-)

PostPosted: Mon Feb 15, 2010 10:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Är lite vanskligt att döma ut artister och musik innan man fått höra dem så bra som det nu går...just Britney tycker jag är ett bra exempel för min egen del. Hyfsat skramligt, maxat i nivåer och rätt oinspirerat/dåligt via radio och enklare system men helt plötsligt via Klimax DS system så vart jag sittandes med ett stort leende och upplevde henne som genialisk (i alla fall just då) ty de kvaliteer och det budskap hon och hennes team velat få fram vart så självklara...stor dos humor och experimentlusta tyckte jag om hennes musik då. Vart inte ens osvängigt utan tvärtom...
;)

Finns en hel del musik ute idag som kräver bra utrustning för att komma till sin rätt och bli förståelig, är lite av en paradox...det mixas för att låta bra på radio och i mp3 format men blir inte njutbart förrän med toppkälla... :?

anders@digitalinterior.se

PostPosted: Mon Feb 15, 2010 10:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:

Jag läser bara kritik kring artister och deras musikaliska kvaliteter här, inte något om den tekniska kvaliteten på skivorna/inspelningarna.

/M

PostPosted: Mon Feb 15, 2010 10:56 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej på er,
Tack för läsningen om mässan, intresant å läsa om olika intryck och så,
samt nya intresanta saker, tack Pekka,mfl,

sedan OT: så tråkigt med alla små inlägg om ingenting, vad som inte typ duger mm, lyssna på vad du vill, tyck vad du vill,skriv det gärna oxså, men hoppa inte på någon, som tycker annorlunda,
finns det ingen sandlåde tråd här,?

Post new topic  Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00