DelNaja wrote:
Jag börjar faktiskt mjukna inför tanken att förstärkningen skulle vara inbyggd i högtalaren.
Innan har det ju bara varit så i flaggskeppshögtalarna (t.ex. Komri, 320A/350A), så det har känts lite exklusivt...
Men det skulle ju vara grymt att slippa lådor!
Jag tror detta skulle kunna vara en väg att gå för Linn.
Det tycker jag också, men då tappar ju Linn lite av uppgraderingstänket. Visst kommer uppdateringar typ Dynamic ha sin givna kundkrets, men frågan hur det blir i övrigt. Större ombyggnader (tex byte av slutsteg) görs nog i normalfallet hos handlare och det blir ju ganska bökigt att släpa sin lådor dit. Det är enklare att bära hem en Klimax DS...
Personligen tycker jag det är positivt ju färre lådor man har, om man bortser från flexibiliteten vid uppgraderingar. Men det beror ju lite på hur aktiv man är. För mig skulle en Classic Radio med DS-spelare istället för CD vara ett utmärkt alternativ - om det hade varit lite mer pulver i slutstegen. Jag behöver minimum 100 starka watt till mina högtalare.
En idé som jag funderat över är, varför gör ingen förstärkare som är avsedda att skruvas fast på baksidan av befintliga högtalare? Med switchade nätaggregat kan ju förstärkarna göras ganska små och inte blir de varma heller. Har tillverkaren både förstärkare och högtalare i sortimentet är det ju en smal sak att dels förbereda högtalaren med fästanordning och ha delningsfiltermoduler anpassade för respektive högtalarmodell. Om man inte kör passivt förstås, då räcker det att skruva fast förstärkaren och ansluta en kabel.
/ B