selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 22:55

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Sat Feb 06, 2010 13:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

För mig det är tråkigt men det är sant, vi har set den sista av KOMRI från LINN. På Fridag det funnits ett par kabinett kvar, den sista par kanske ... vad tråkigt!

KOMRI är den mest fantastiska högtalarna jag hört i mitt liv; jag var privilegierad att lyssna till dom över 5 dager när jag fått ''lessons on HiFi'' från Chris Williams (nu pensionerade) hus LINN; AKTIV med 8 st SOLO, Tunebox, KK, KDS ... Finns ingen sportbils i världen som man kan jämför med, komfort, storlek, ren styrkte som levererad allt med värme och känsla ... en monster som tog dig upp i händerna, kramad dig och pussade dig på kinden! Nej inte en sprortsbil men som Baloo, från 'The jungle book'

www.linnhifi.blogspot.com

PostPosted: Sat Feb 06, 2010 13:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

tråkigt, kommer det någon ersättare?

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sat Feb 06, 2010 13:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Inte 2010, från min information! Det är K350 som säljer och som tar över kronan!

www.linnhifi.blogspot.com

PostPosted: Sat Feb 06, 2010 15:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men Komri är väl bättre på alla parametrar?!?!
Måste ligga en ersättare i pipeline i sånt fall, annars tar man väl inte bort något bra och ersätter med något "mindre bra"....?

PostPosted: Sat Feb 06, 2010 16:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Men Komri är väl bättre på alla parametrar?!?!
Måste ligga en ersättare i pipeline i sånt fall, annars tar man väl inte bort något bra och ersätter med något "mindre bra"....?
Troligen, precis som när CD12:an lades ner. Personligen är jag inte helt såld på Komri, det är lite för mycket "extra allt" över återgivningen. Men jag har bara lyssnat en gång på HF så ta synpunkten med en skopa salt... :-)

/ B

PostPosted: Sat Feb 06, 2010 16:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej KOMRI, är en riktig best till högtalare och jag har bara lyssnat till de en gång, när de har varit tillräckligt bra installerade för att kunna visa lite av vad de kan.

OBOY :!: vad de kan :shock: De har alla traditionella Linn kvaliteter, men dessutom så kan de återge 3D på en mycket hög nivå, vilket Linn normalt är minst sagt mediokra på :wink:

Men som alla högupplösta och högpresterande högtalare, så är de inte "snälla" mot slarvigt installerad kringutrustning, så övriga 4 gånger som jag lyssnat på KOMRI, så har ljudkvaliten varit på en pinsamt låg nivå, senaste gången var den tom aktiv och närmast plågsam att lyssna på :x

Sedan har vi då "utseendet", som endast en "mor" kan älska, men jag tycker att man gärna kan blunda när man njuter av musik, så det är helt OK för mig 8) Jag skulle gärna äga ett par själv, men jag tror att "folk med pengar" gärna också vill att deras dyra HIFI, även är en "smekning för ögat" ala' Klimax 350, och KOMRI är väl ungefär lika diskreta som att ha två Kylskåp i vardags rummet :wink:
Hur som helst är det förståeligt, men mycket tråkigt, att de "läggs ner" :cry:
Mvh MRTweak

PostPosted: Sun Feb 07, 2010 10:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

peoplesandschmidt wrote:
KOMRI är den mest fantastiska högtalarna jag hört i mitt liv... en monster som tog dig upp i händerna, kramad dig och pussade dig på kinden! Nej inte en sprortsbil men som Baloo, från 'The jungle book'
Seg, stor, klumpig och trög (som Baloo) är en bra beskrivning av Komri.. (duckar för arga sportbilsentusiaster)

Av de fyra tillfällen jag lyssnat på Komri så har det aldrig låtit riktigt rätt, timingen har alltid varit lite "off" och jag skulle tom välja de gamla Artikulat 350P med en enkel Klimax Twin framför aktiva Komri med Klimaxfilter/Solos om jag var tvungen att leva med dem (och inte fick sälja dem).

Så jag ser fram emot efterföljarna som säkerligen kommer att vara ganska mycket bättre än Komri!

PostPosted: Sun Feb 07, 2010 11:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

El Mero Mero wrote:
peoplesandschmidt wrote:
KOMRI är den mest fantastiska högtalarna jag hört i mitt liv... en monster som tog dig upp i händerna, kramad dig och pussade dig på kinden! Nej inte en sprortsbil men som Baloo, från 'The jungle book'
Seg, stor, klumpig och trög (som Baloo) är en bra beskrivning av Komri.. (duckar för arga sportbilsentusiaster)

Av de fyra tillfällen jag lyssnat på Komri så har det aldrig låtit riktigt rätt, timingen har alltid varit lite "off" och jag skulle tom välja de gamla Artikulat 350P med en enkel Klimax Twin framför aktiva Komri med Klimaxfilter/Solos om jag var tvungen att leva med dem (och inte fick sälja dem).

Så jag ser fram emot efterföljarna som säkerligen kommer att vara ganska mycket bättre än Komri!
Det enda det säger är att du aldrig hört dem rätt uppställda.

/Erik

PostPosted: Sun Feb 07, 2010 11:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har bara lyssnat på Komri en gång,men jag fick en underbar musikstund!
Jag vet att personen som äger de,är en riktig musikälskare och kompromissar inte.
Ac/Dc på Komri,det kommer jag aldrig att glömma... Gåshud! :lol: Mvh Svante

PostPosted: Sun Feb 07, 2010 13:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Erik wrote:
/Erik
Det du då säger är att varken Linn själva eller några av Sveriges bästa Linn handlare klarar av att ställa upp dem korrekt oavsett om det är klimaxfilter/solos framför?

PostPosted: Sun Feb 07, 2010 14:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Erik wrote:
El Mero Mero wrote:
peoplesandschmidt wrote:

/Erik
Instämmer 100%!!!

PostPosted: Sun Feb 07, 2010 14:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

El Mero Mero wrote:
Erik wrote:
/Erik
Det du då säger är att varken Linn själva eller några av Sveriges bästa Linn handlare klarar av att ställa upp dem korrekt oavsett om det är klimaxfilter/solos framför?
Ja, och om du hört dem på HF förstår jag dig för där har de aldrig varit bre. På ToT var det hyffsat när de körde demoresan med aktiva solos. De bästa jag hört är passiva med solo i hemmiljö.

/Erik

PostPosted: Sun Feb 07, 2010 18:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Komri/Solo på ToT var ändå en positiv överaskning, det rummet brukar det vara svårt att få till större
(läs baskapabla) högtalare i.

Intuningen av Komri till visningen tog ca 1h (+ uppackning, inkoppling etc), den gjordes noggrant men
kan tänka mig att de Komri Erik har lyssnat på i hemmiljö har under tidens gång fått betydligt mer
ompyssling.

Andy och Brian från Linn var nöjda med det resultat som aktiva Komri presterade hos Tot "med tanke
på förutsättningarna."

/M

PostPosted: Sun Feb 07, 2010 21:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

det som också verkar påverka vid demos är hur mycket folk det är i rummet samt vart man sitter, andra dagen jag vat på T&T demo var det mycket bättre med mycket mindre folk i rummet, första demodagen tycket jag nästan att det var bättre utanför rummet eftersom det inte vart lika mycket stående våg utanför...men det har ju inget att göra med högtalarna i sig

Nästa sak som jag tror kan vara kritiskt på en sådan demo med 8 solos är strömen, för får det inte nog med ström så kommer det ju aldrig att prestera som det är tänkt

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Mon Feb 08, 2010 00:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
... första demodagen tycket jag nästan att det var bättre utanför rummet eftersom det inte vart lika mycket stående våg utanför...men det har ju inget att göra med högtalarna i sig...
Mjae. Det blir väl snarare mindre problem med stående vågor ju fler människor (= diffusorer/absorbenter) som finns i rummet. Anledningen till att det lät sämre var nog något annat.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00